Jag jobbar nog faktiskt ungefär lika mycket i alla tre gångarter men om jag får spinna vidare på utvecklingen av tråden har jag funderat på VARFÖR skritten är "svårare" i vissa avseenden att jobba i än trav och galopp.
Dels är det som flera har varit inne på en temposkillnad (för det mesta) men den bör i sak inte göra gångarten svårare? Men gör den gångarten lättare?
Ja för nybörjaren gör den ju det, ingen nybörjare börjar försöka styra i trav eller galopp innan de kan i skritt. Väl?
Det är också den enda gångart som saknar svävmoment....
Kan det vara avsaknaden av svävmoment som ger det flera har nämnt, att hästen inte upplevs vara framför skänken i skritt men är lättare ha där i trav/galopp? Att svävmomentet ger ett moment av steget där man faktiskt inte kan påverka hästen men där hästen garanterat drivs framåt?
Till sist är det en skillnad i takten, trav har två-takt och anses av många vara lättastatt rida (ofta är den den gångart man börjar med t ex sidvärts och skolor i) medan galopp är tretaktig (och anses vara rätt enkel att rida) medan skritt har fyrtakt... Fyra steg i varje stegsekvens = fyra tillfällen att påverka/inverka men också fyra steg där allt kan glida en ur händerna?
Traven har bara två takter, med ett svävmoment emellan där man (i princip) inte kan inverka, kanske är det därför "lättare" för att man har färre ställen att inverka på men också färre tillfällen att tappa det på?
Sen skulle jag kunna fortsätta med galoppen men den är ju lite speciell med att den finns i två upplagor så jag orkar inte försöka bygga fler teorier på den
Jag har inte en susning om vad det är som gör skillnaden på gångarterna och hur de upplevs men gillar att fundera på det, fyll gärna på eller säg emot om ni tycker annorlunda!