Sv: Framåt/nedåt?
KL
Ja det är ju supernyttigt att växla mellan hästar!
Har upptäckt att jag funkar bättre (har alltid gillat..)med dom där som ska hållas avspända och lätt blir överilade. än de där hårda lite dampiga som ska hållas på mattan mer än lugnas och finliras med.
Men att kombinera båda sorterna om vartannat ger mer känsla åt båda hållen.
Det är eg samma grunskänsla på båda typerna men då problematiken skenat iväg för långt blir man kanske handfallen om man är van vid den känsliga och sitter på en hård, eller tvärt om.
Det bra är alltså i mina ögon samma på alla hästar. Även om de har olika mkt att erbjuda i aktion och energi förståss.
Mina har lärt mig hur det känns med olika fysiska hinder. Känner jag igen dessa hinder idag blir det en så tydlig flashback att jag nästan vill sitta av direkt och lägga ner...brrr.. snedheter och nackproblem, styva kors och spända framdelar..
Även om det kanske kan jobbas loss till viss del med tiden.
Brukar inte sitta o tvivla så jag får ångest på den egna känslan eller tekniken då utan tänker mer utifrån hästens kropp att den kanske inte kan svara på de rätta signalerna helt enkelt.
Det kan ju ibland vara så, att man faktiskt gör ganska rätt men det ändå skiter sig. Och då är det ju trist att straffa sig själv och må dåligt.
God kroppskännedom och medvetenhet ger nog mkt, bra med meditaion o mentala bilder o övningar hemma i soffan! Där finns mkt att jobba med.
Red de första bytena på svarten i natt (låt sömnlös en stund). Filade på min svagare sida och jobbade på att sitta rakt och bara byta. Hästens stelare bakben trollade jag bort för att inte bevara den känslan väl uppe på ryggen!
var rätt nöjd med det passet faktiskt!
Får se när de kommer irl.
Helt ärligt har alla hästarna fungerat bättre o bättre efter att de mentala passen blivit fler. Kanske jag lämnar de negativa förväntningarna bakom mig och bara har en klar plan då jag väl rider.
O ju mindre i kvantitet ju bättre i kvalitet.. Bara rida då hjärnan och kroppen är "uppkopplade". Inte skapa låsningar o frustration pga en dålig dag och sega reaktioner och dåligt upplagt pass.