Hästens böjning

Sv: Hästens böjning

Smaken är som baken och var och en gör på sitt sätt, men det har ju inte så mycket med den teoretiska diskussionen huruvida det GÅR att anpassa hästens rörelsekvalitet lös från marken att göra! :p

Ja jag är nog duktigare uppsuttet eller så prioriterar jag det;)
JAG vill ju kunna galoppera unghästen ganska snart.

Har aldrig sett ngn NH-häst galoppera utan att susa runt med risk för omkullfallning eller galoppera sakta- orent. Dit kommer de heller inte på 3 ggr.

Hästar gör illa sig nog ändå:crazy:

Oj.
För det första behöver man ju inte låta hästen bara gå runt på en volt. Då jag löslongerar kan jag använda hela paddocken ibland, åttor, tempoväxlingar, etc.
Sedan kanske det första gångerna är risk för övertempo, men det får man väl känna av så man undviker. Med en häst som är 'på hjälperna' vid löslongering ska det inte behöva bli så. Sedan har jag itne sett särskilt många ekipage utföra löslongering, såjag kan bara relatera till egna erfarenheter.
Däremot tycker jag det är svårt med böjning både vid longering o tömkörning, sådär får jag nog ta en del lektioner.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har funderat på det här länge och undrar hur alla ni gör för att få hästen att arbeta neråt och framåt? :) Hur nu får den att böja på...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama