När böjningen inte går igenom

Varför hästen inte böjer genom kroppen jämt kan ju bero på fler saker: svaghet, stelhet, balansproblem etc.
Så jag börjar kolla genom det. Först och främst måste jag ha ett signalsystem där jag kan prata med hästen korrekt. Så hästen måste svara på vissa hjälper. Så det måste läras in alt checkas av/finstämmas.
Men sen måste man felsöka varför man tror hästen gör som den gör. Det tycker jag man bör ha lite rutin alt en person på plats för.
Man kan med fördel jämföra hur man gör och vad som känns annorlunda om man byter varv när man laborerar själv.
Med rutin lär man sig vad som brukar ge vilket resultat i olika övningar och kan använda dem för att få hästarna mer liksidiga. Innan det behöver man ofta ha tränarhjälp på plats. En bra tränare bör kunna förklara så att även de sämsta förstår vad de ska göra, när och hur.

Ang dina andra frågor så tänker jag:

Tar i tygeln? Hur, dvs vilken vinkel och i jämt tryck eller om jag vibrerar eller om jag tar och lättar etc etc? Vad gör jag med resten av kroppen?

Det blir alltså för förenklat för mig.

Om jag bara tar i ena tygeln i ett mjukt tygeltag med handen i normalposition kommer min häst böja sig enligt hur mycket den tygeln kortar. Han kommer också lägga vikten ut mot den andra tygeln(som tyvärr inte möter upp..) och om jag fortsätter hålla kommer han flytta inner fram ut. Iaf så länge han vågar lita på mig. Till slut kommer han sluta flytta sig ut, spänna sig och själv ta över beslutet i hur hans balans bör vara.
Han kommer till en början runda sig och släppa spänning i underhalsen.

Han är alltså tränad att både ge efter för tygeln, runda sig och flytta sig undan tygeln i sidled genom frambenen vänder.
Ska han sluta vända måste man ge efter alt möta upp på yttertygeln och genom den säga "tack, hit men inte längre" och få hästen mellan tyglarna i sidled. Så man kan påverka balansen i manken genom det. Och genom det hjälpa hästen att tex inte luta inåt och den KAN då slappna av och bli loss i kroppen.
Sen får man rida bakdelen med givetvis.
Om jag tar korrekt i ena tygeln med feeling och böjningen sas går igenom utan att jag "hejdar" halvvägs och ber om mindre ska hästen gå i sluta, dvs ytter bak ska påverkas och böjningen gå från inner hand till ytter bak som ska positioner sig för sluta. Höften ska i stillastående kunna påverkas.

Jag tycker ofta hästar tiltar i manken, innåt. En del rider innerskänkel på det andra försöker hålla emot i yttertygeln.
Jag föredrar att direkt påverka manken just med tygeln iom att jag vill ha skänkel till att flytta hela hästen ut eller fri att tex ligga för ena galoppen tex.
Jag tycker det ger väldigt snabbt resultat och hästar och ryttare brukar ganska fort klara av böjning på linjen, rak som böjd utan att hästen tappar balansen.

Men oavsett vilken lära an följer eller hjälper man har brukar det vara bra att tänka at inte "hålla hästen" i en viss form, grad av böjning etc. Ta igenom och kom till eftergift. Först i eftergiften får man ju kvitto på huruvida det gått igenom eller ej.
Så våga lätta för att kunna komma dit länge och längre stunder.

Din tränare och en sjukgymnast som ditt tips rekommenderade ser jag mycket framemot när hästen har blivit mer utredd av vet! Tack för utförligt svar!

Förenklar lite och utgår från stillastående. Bara tygelhjälper. I rörelse och med andra hjälper inblandade blir allt mer komplicerat både att förklara och att utföra. Jag börjar alltid att kontrollera i stillastående. Fungerar det inte där är det inte troligt att det gör det i rörselse.
- Om jag bara tar i höger tygel med handen i normalposition förväntar jag mig att hästen 'följer med' bettet och böjer halsen åt höger. Jag förväntar mig att hästen inte flyttar tyngdpunkten åt något håll (mer än det vikten av halsen ger).
- Om jag samtidigt som jag tar i höger tygel för handen mot mankammen, dvs inåt, förväntar jag mig att hästen böjer halsen åt höger och flyttar vikten åt motsatt håll, dvs över vänster framben.
- Om jag samtidigt som jag tar i höger tygel för handen från mankammen, dvs utåt, förväntar jag mig att hästen böjer halsen åt höger och flyttar vikten åt samma håll, dvs över höger framben.

Tack för tydligt svar!

Till er båda. Inser ju att jag inte ens är särskilgt tydligt mot hästen själv. Det har nog mycket att göra med att jag tidigare aldrig har skrittat direkt utom på lång tygel. Det handlar alltså om när vi antingen står still och ska vända 180 runt eller skrittar framåt o vänder 180 grader (eller 90 eller vad som men för enkelhetens skull), dvs vi har ridit klart vår väg o ska vända och gå tillbaka typ (det gör vi ofta, inga bra rundor, vi rider också ofta samma sträcka några gånger). Då har min häst alltid (alltid mackan, inte bara nu när han är sjuk :D) åt vänster böjt halsen och "gjort en volt" utan att jag direkt tagit något i munnen, åt höger kommer man betydlgit snabbare till att man behöver ta i munnen och han lägger alltid in halsen och kontraböjer/ställer sig åt vänster i viss mång samtidigt som han kliver rakt in med höger fram. Ingen rundning här inte. Och jag undrar om jag inte genom att strunta i detta (eftersom jag tycker det är skitsvårt o skritta så har jag långa tyglar o låter honom vara för o inte sabba mer) mer eller mindre lärt honom att det är så han ska svara? Det är detta som nu (när han är halt) märks mycket tydligare i även trav o galopp. Tidigare var det hanterbart även om jag i efterhand har insett hur mycket jag suttit o kompenserat för att han VILL göra den här rörelsen hela tiden (vilket jag ju också har insett att det är eftersom jag BER honom om det med min felaktiga sits hela tiden, tror jag).

Nu blev det lite långt o rörigt :o

jag tror att börja med rak hals är en bra utgångspunkt. Som sagt, min häst går bättre på långa tyglar och fräsandes runt än när jag försöker finrida :D Jag tror det gäller att hitta renodlingen. Fram - innerskänkel -yttertygel möter.

Jag behöver helt klart öva på det när pålle är ok igen! Att liksom våga GÖRA något, inte bara fastna i att hästen får hänga på ena tyglen/skänkeln och så händer det liksom ingt på flera varv :o Det och träningen för min AR-tränare där jag inser hur himla mycket jag faktiskt göra omedvetet och hur himla lite min häst faktiskt lyssnar på är verkligen något vi behöver gräva ner oss i mera :)

Ute i galopp är det så lätt, knacka till lite med skänkeln, sitt still o stäm av liksom. Där har vi faktiskt hittat en bit av det där "framme för skänkeln" äntligen. Och då blir ju allt lätt :p

Diagonaler i galopp tränar mig i att byta inner/ytter sida och där hitta balansen mellan båda sidor. Just att man har en inner/ ytter när man vänder in och sedan måste balansera om till ny ytter innan man kommit till nästa hörn, och dessutom ha en plan för var/ om jag ska bryta av, om jag ska fortsätta i förvänd eller byta. Det går liksom inte att fastna i tanken och man måste känna balansen i hela hästen istället för i handen. Bra i sin enkelhet tycker jag :-)

Galopp är klart lättare för mig än skritt o trav. Där blir det liksom en naturlig skillnad och jag har mycket lättre för att inte fastna själv i någon hjälp. Däremot är vi inte alls bra på att galoppera så en ack så lång galoppdiagonal hade mest resulterat i kraschlandning :o Kan man tänkta likadant på en grusväg där man bryter av o fattar andra sidans galopp? Eller vändingarna gör hela grejern?

Din tränare och en sjukgymnast som ditt tips rekommenderade ser jag mycket framemot när hästen har blivit mer utredd av vet! Tack för utförligt svar!

Tack för tydligt svar!

Till er båda. Inser ju att jag inte ens är särskilgt tydligt mot hästen själv. Det har nog mycket att göra med att jag tidigare aldrig har skrittat direkt utom på lång tygel. Det handlar alltså om när vi antingen står still och ska vända 180 runt eller skrittar framåt o vänder 180 grader (eller 90 eller vad som men för enkelhetens skull), dvs vi har ridit klart vår väg o ska vända och gå tillbaka typ (det gör vi ofta, inga bra rundor, vi rider också ofta samma sträcka några gånger). Då har min häst alltid (alltid mackan, inte bara nu när han är sjuk :D) åt vänster böjt halsen och "gjort en volt" utan att jag direkt tagit något i munnen, åt höger kommer man betydlgit snabbare till att man behöver ta i munnen och han lägger alltid in halsen och kontraböjer/ställer sig åt vänster i viss mång samtidigt som han kliver rakt in med höger fram. Ingen rundning här inte. Och jag undrar om jag inte genom att strunta i detta (eftersom jag tycker det är skitsvårt o skritta så har jag långa tyglar o låter honom vara för o inte sabba mer) mer eller mindre lärt honom att det är så han ska svara? Det är detta som nu (när han är halt) märks mycket tydligare i även trav o galopp. Tidigare var det hanterbart även om jag i efterhand har insett hur mycket jag suttit o kompenserat för att han VILL göra den här rörelsen hela tiden (vilket jag ju också har insett att det är eftersom jag BER honom om det med min felaktiga sits hela tiden, tror jag).

Nu blev det lite långt o rörigt :o

Ja, börjar du rida för henne kommer du få lära dig positionera hästen på linjen. Det kan du vara så säker på. ;)

Bra att sjukgymnasten kunde tipsa om någon också!

Det är inte så många som är helt tydliga mot hästen. Man bör nog ha suttit på utbildad häst för att till fullo förstå hur mycket man måste göra hela tiden för att hjälpa dem hålla balansen.
Alla hästar(och människor) har ett ben de föredrar att lägga mer vikt på, ett framben vanligtvis. Det leder till att de gärna lutar lite ditåt genom hela kroppen.

Att rida hästen med rak hals gör förvisso att hästen kanske inte lika lätt ramlar iväg åt det håll som den har balansförskjutning åt. Dvs den kommer inte svänga dit. Och den kommer inte vända inåt.
Däremot får den ju inte lära sig att hantera den här balansmissen och börja balansera sig med bakbenen istället. Man får också svårare att påverka hästen.

Därför böjer jag dem i tidigt skede. Och lär dem att inte följa tygeln in bara för att jag böjer dem och halsens vikt då skjuts inåt. Jag vill ju lära dem att trots att halsens vikt kommer inåt kunna balansera sig genom kroppen. Alltså måste jag ha ett signalsystem som kan greja det.
Och om jag då lär dem att man inte följer tygeln kan jag få hästen att istället för att när jag tar i inner tygeln lägga mer vikt på inner fram(vilket är vad man gör vid alla inridningar etc för att det är enklast) och följa sin vikt och svänga efter den gå bort från inner tygel och lägga balansen ngt utåt. Då börjar ytter bak bära mer.

Om jag leder på en häst jag skolat ska den flytta ut bakdelen. Dvs leder jag höger ska bakdelen kliva ut åt vänster. Det är dock ett korrigeringsläge som gör att man tappar bärighet. Så det ska man vara medveten om.

Testar man på oskolade hästar ser man att leda i tygeln leder till att hästen belastar inner bog mer och ytter bak släpper av tidigare.

Skritt är klart underskattat. Där hinner ju människan med att känna och farten maskerar inte så som den faktiskt kan göra. Svajighet märks bättre.
Att i skritt testa olika hjälper separerat och ihop är väldigt nyttigt för att förstå vad som sker och varför.

Hästar som har muskulära spänningar och böjer ojämt tycker jag man när de fattat systemet absolut kan dra fördel av att sas rikta tygeln mot det område de sitter fast i.
Är det så att det är nacken de sitter fast i riktar jag tygeln dit, höjer handen med rak arm typ. Är den längre bak rör jag handen dit.
Dock måste man ha rätt sorts kontakt etc innan det går. Så det går inte bara(iaf inte alltid) att dra dit i tygeln. Det ska göras på rätt sätt i rätt läge. Men det brukar ge snudd på ögonblicklig respons.

Synd att du bor så långt bort. Är du i Stockholm kan du höra av dig om du vill testa min pys något. :)

När jag sedan läste ikapp en gammal Ridsport var hon som din sjukgymnast tipsat om med :p

Det hade varit enda anledningen till att jag skulle vilja besöka sthlm! Tackar ödmjukast för erbjudandet :bow:

Nya frågor, jag har ju fortfarande inte kommit fram till vad AR-tränaren pratade om förra veckan som gjorde att jag startade tråden... Smart, för nu minns jag ju inte riktigt...

När hästen går på volt, jämnt och korrekt böjd efter voltspåret på låt säga den där 20 ms volten, går båda frambenen rakt fram (längs spåret) då? Men hästen kommer runt (och inte i tangentens riktning) pga att den är böjd i kroppen?

För jag blev iaf tipsad om att i varvet där hästen känns som att ytterbogen vill fortsätta rakt ut (i mitt fall med nuvarande häst vänster varv oftast) så skulle jag tänka att han ska trampa med framhoven framför och förbi/inåt med ytterhoven. För nu så satte han den och bogen mer bara rakt ut från volten. Att ytterbogen liksom blir "lång" och forstätter framåt och runt fast fortfarande intill kroppen. Och då i höger varvet, där jag inte lika lätt får till böjningen oftast (åtm inte den beskrivningen jag inledde tråden med), så ska jag inte glömma att tänka likadant med även den ytter fram, men mer för att tänka lite öppna-aktigt och således få med hela framdelen mer runt min högerskänkel, samtidigt som jag ska slappna av själv i högerskänkeln och låta den komma ner ordentligt.

Det kändes bra att tänka så. Men helt ovant. Jag har lätt att bara hålla i yttertyglen för att få med ytterbogen, men då blir jag lätt för stark för min häst och han ställer sig lätt i nacken utåt och han tappar bjudningen. Det blir liksom snarare att jag bromsar ytterbogen (jag har tom tänkt det så, för det känns som att den tar saken i egna händer och bara springer rakt ut ibland och jag vill hejda den ;)). Vilket ju är knasigt eftersom den sidan ju i egentligen är den korta sidan (som i fios tyska artikel :bow:) och jag vill ju att den ska länga sig!

Hur tänker ni?

När jag sedan läste ikapp en gammal Ridsport var hon som din sjukgymnast tipsat om med :p

Det hade varit enda anledningen till att jag skulle vilja besöka sthlm! Tackar ödmjukast för erbjudandet :bow:

Nya frågor, jag har ju fortfarande inte kommit fram till vad AR-tränaren pratade om förra veckan som gjorde att jag startade tråden... Smart, för nu minns jag ju inte riktigt...

När hästen går på volt, jämnt och korrekt böjd efter voltspåret på låt säga den där 20 ms volten, går båda frambenen rakt fram (längs spåret) då? Men hästen kommer runt (och inte i tangentens riktning) pga att den är böjd i kroppen?

För jag blev iaf tipsad om att i varvet där hästen känns som att ytterbogen vill fortsätta rakt ut (i mitt fall med nuvarande häst vänster varv oftast) så skulle jag tänka att han ska trampa med framhoven framför och förbi/inåt med ytterhoven. För nu så satte han den och bogen mer bara rakt ut från volten. Att ytterbogen liksom blir "lång" och forstätter framåt och runt fast fortfarande intill kroppen. Och då i höger varvet, där jag inte lika lätt får till böjningen oftast (åtm inte den beskrivningen jag inledde tråden med), så ska jag inte glömma att tänka likadant med även den ytter fram, men mer för att tänka lite öppna-aktigt och således få med hela framdelen mer runt min högerskänkel, samtidigt som jag ska slappna av själv i högerskänkeln och låta den komma ner ordentligt.

Det kändes bra att tänka så. Men helt ovant. Jag har lätt att bara hålla i yttertyglen för att få med ytterbogen, men då blir jag lätt för stark för min häst och han ställer sig lätt i nacken utåt och han tappar bjudningen. Det blir liksom snarare att jag bromsar ytterbogen (jag har tom tänkt det så, för det känns som att den tar saken i egna händer och bara springer rakt ut ibland och jag vill hejda den ;)). Vilket ju är knasigt eftersom den sidan ju i egentligen är den korta sidan (som i fios tyska artikel :bow:) och jag vill ju att den ska länga sig!

Hur tänker ni?

Alltså, volten är ju ett böjt spår. Då måste man svänga lite i varje steg. Hur mycket beror på voltens strl/graden av böjning vilka bör vara desamma.

Jag tänker att inner fram ska gå rakt fram och att jag ska svänga hästen genom att vända ytter fram i varje steg. Och ja.. Det blir ju öppna-tänk. Öppna ska ju öppna volten och sluta sluta den. Så man måste ju gå in i volten med öppna och ur den i sluta. Där emellan tänker jag behåll böjning och vända ev ytter fram.
Ytter fram påverkar ytter bog.

Man måste vara obs på att man inte försöker hålla hästen stumt på plats. Du ber den flytta ytter fram in och då det görs lättar du. En välriden häst blir det bara lite duttande i yttertygeln då man påminner att inte glida iväg.
Har man alltid problem med samma sidas bog kan man testa kontraböja och flytta den bogen med hästen böjd och ställd mot sargen. Så att den sidan som då är närmast sargen faktiskt blir insida. Funkar DET brukar man aldrig ha problem med "rättvänd" volt och hålla koll på ytterbogen.
Yttertygeln är svårare att lära in än inner. Och svårare. Så den kräver att mer basics sitter där innan man tar till den.

Och så ska man komma ihåg utöver att inte fastna: det är inte styrka man förmår hästen flytta sig för, det är riktning man tar tygeln i, exakthet i feelingen. Då blir det inte bromsande. :)

@PrinceFair du får skriva hur långt du vill :D

Kanske en ännu mera grundläggande fråga: om ni skrittar på halv lång tygel och tar lite i ena tygeln. Vad gör er häst då? Vad vill ni att den ska göra? Gör den likadant åt båda hållen? Om den inte gör det, vad tänker ni att det beror på och vad gör ni åt det?

Nu är ju dressyr utanför mitt bekvämlighetsområde men eftersom jag råkade svara och sedan blev lite citerad av @the_connemara så dristar jag mig till ytterligare ett svar. Jag har nog rätt ofta vad som skulle kunna klassas som halvlång tygel, det betyder för mig att jag inte vill något med den just då. Med min mer utbildade häst betyder den halvlånga/långa tygeln inte så mycket mer än att hon förstår andra kommandon. Nog om det.

Det jag för det mesta vill när jag tar i en tygel är att hästen ska ge efter för den, alltså följa med och böja sin hals tills den får slack i tygeln igen. Det är dock relativt sällan jag gör bara det eftersom jag upplever att det inte är så stor poäng i det (annat än i början av karriären när hästen behöver lära sig att det betyder just det). Ofta är det så att en böjd hals gör att bakdelen sladdar iväg och motsatt håll vilket inte är så bra så då kombinerar jag tygeln med ett ben, eller två. Vill jag att den ska böja sig genom hela kroppen lägger jag på inner ben samtidigt som jag får vara beredd att fixa utsidan om det är så att den vill flytta sig utåt (eller tvärt om om den vill inåt). Utsidan ordnas genom ytter ben och/eller lite yttertygel. Om den är inte är liksidig (det går lättare att böja sig, stanna kvar på rätt spår i det ena varvet) gör jag olika saker beroende på vad jag tror att det beror på. Är den kanske halt? Behöver den ett besök av en hästterapeut (massör osv)? Eller är det hästens jobbigare sida? Vad jag gör på de två första är ju förmodligen uppenbart men i det sista fallet fortsätter jag helt enkelt att jobba grundläggande för att stärka hästen till den orkar mer. Jag jämför med mig själv, det är jobbigt att borsta tänderna med vänster hand men om jag gör det ändå kommer det till sist att gå lika lätt som med höger hand.

Om hästen inte gör det här så har det blivit en miss i utbildningen alternativt så kanske hästen har en sådan dag att den behöver lite fler påminnelser än vanligt. Min erfarenhet är dock att om man inte missat i utbildningen så behövs inte särskilt många påminnelser, det finns liksom i muskelminnet hos både mig och hästen.

Jag kanske ska förtydliga att jag inte vill att hästen ska svänga när jag tar i tygeln, den ska alltså fortsätta i vald riktning.

Och så vill jag även tillägga att jag har svårt att skriva ner sådant här utan att missa något då jag rider mycket på känsla och inte tänker så väldigt mycket :o

@tuaphua Om jag tänker efter så var poängen med att använda tygeln för AR-tränaren (det låter kanske inte så men vi fokuserar klart mest på min sits, vad jag gör/inte gör o vad hästen ger för svar på både vad jag gör och inte gör) att lägga till den när benet lyftes. Och bara som en kort hjälp. Precis som med resten. Verkligen något jag behöver lära mig. Även om man kanske behöver hålla kvar vissa hjälper ibland så tjänar det ju inget till att göra det om man inte har tillräckligt bra tajming och istället hamnar i "hålla fast" och missa eftergiften.

Så när det kändes helfel i högervarvet så var det typ sicksack, haha. Höger tygel när höger fram lyftes o vänster tygel när vänster fram lyftes. Högertygeln för att putta in bogen och be om böjning och vänstertygeln för att få vänster fram att kliva framåt och vända in. Hästen fattade det skitfort, kändes logiskt för honom.

@Cilva Tycker dina inlägg är jätterelevant! Du förklarar bra :)

@Ludson Jag hoppas i nuläget såklart mest på att min vet löser hästens hältproblem :p Då blir det säkert mycket lättare, nu är ju såklart allt svårt. Men man kan ju vänja sig av med att göra jättefel trots det.

Skritt är klart underskattat. Där hinner ju människan med att känna och farten maskerar inte så som den faktiskt kan göra. Svajighet märks bättre.
Att i skritt testa olika hjälper separerat och ihop är väldigt nyttigt för att förstå vad som sker och varför.
:)

Jag fortsätter mitt tjuvskrivande här under Dressyr och vill passa på att fundera lite över det här med skritt. Jag har inte varit på överdrivet många dressyrinriktade träningar i mitt liv men de har alla haft gemensamt att man knappt skrittar något alls. Jag har länge undrat varför.

Min tanke är att om saker och ting inte fungerar i skritt så kommer de högst troligt inte att göra det i någon snabbare gångart heller. Jag börjar alla ridpass med att kolla om vissa grundläggande saker fungerar (start, stopp, backa, svänga, böja inåt och utåt) med den mer utbildade hästen tar det kanske 5-10 minuter och med den mindre utbildade är det det jag gör för tillfället. Jag har ridit massor av ridlektioner i bara skritt i början av den förstnämnda hästens karriär och jag kan fortfarande rida pass där jag bara skrittar (särskilt såhär års när det är hårt innan snön kommer).

Jag fortsätter mitt tjuvskrivande här under Dressyr och vill passa på att fundera lite över det här med skritt. Jag har inte varit på överdrivet många dressyrinriktade träningar i mitt liv men de har alla haft gemensamt att man knappt skrittar något alls. Jag har länge undrat varför.

Min tanke är att om saker och ting inte fungerar i skritt så kommer de högst troligt inte att göra det i någon snabbare gångart heller. Jag börjar alla ridpass med att kolla om vissa grundläggande saker fungerar (start, stopp, backa, svänga, böja inåt och utåt) med den mer utbildade hästen tar det kanske 5-10 minuter och med den mindre utbildade är det det jag gör för tillfället. Jag har ridit massor av ridlektioner i bara skritt i början av den förstnämnda hästens karriär och jag kan fortfarande rida pass där jag bara skrittar (särskilt såhär års när det är hårt innan snön kommer).
Jag rider inte i skritt för att det är så svårt att göra det utan att skapa spänningar och på sikt förstöra skritten för att den blir passartad. Det är också den vanligaste förklaringar jag hör från andra varför de inte tränar på att rida skritt. För att kunna rida skritt behöver hästen vara avspänd i ryggen och ryttaren avspänd i sätet. Ryttaren ska kunna följa med i (och uppmuntra) hästens halsrörelser. Och eftersom många ryttare är fokuserade på att samla energin så får man de där spänningarna. Och då är det bättre att låta bli...

Jag rider inte i skritt för att det är så svårt att göra det utan att skapa spänningar och på sikt förstöra skritten för att den blir passartad. Det är också den vanligaste förklaringar jag hör från andra varför de inte tränar på att rida skritt. För att kunna rida skritt behöver hästen vara avspänd i ryggen och ryttaren avspänd i sätet. Ryttaren ska kunna följa med i (och uppmuntra) hästens halsrörelser. Och eftersom många ryttare är fokuserade på att samla energin så får man de där spänningarna. Och då är det bättre att låta bli...

Samma här! Det är därför jag aldrig skrittat min häst på kort tygel innan. Pigga hästar tycker jag dock är lättare än sådana som tappar bjudning.

Därför var det en väldigt stor aha-upplevelse för mig att kunna skritta min häst med bra kontakt förra träningen. Det typ händer ju inte :eek:

Jag har dock inte konverterat men tycker det är ett bra komplement. Väldigt intressant!

Jag skrittjobbar min häst jättemycket och har märkt stor skillnad på hur han är i trav och galopp sedan, mycket mer lösgjord och rak redan från början.

Fast det har jag bara hört om det gäller unghästar . Aldrig att ngn utbildad häst får skritten förstörd av att jobbas i skritt . Låter supermärkligt . Att jobba hästen i skritt är superefektivt och ett jättebra sätt att gå tillbaka till basics mellan andra jobb/övningar .

Jag tror man måste utgå från individ. Min har dessutom fått bättre ökad skritt av allt skrittjobb. Förmodligen pga att hon är mycket mer lösgjord nu.:)

Jag ställer mig fullständigt frågande till det här resonemanget. Det låter helt främmande för mig. Min häst har snarare slutat passa (tillhör en ras som kan ha fler gångarter) i takt med skrittarbetet och nu är det flera år sedan den gått i passgång.

Samma här! Det är därför jag aldrig skrittat min häst på kort tygel innan. Pigga hästar tycker jag dock är lättare än sådana som tappar bjudning.

Därför var det en väldigt stor aha-upplevelse för mig att kunna skritta min häst med bra kontakt förra träningen. Det typ händer ju inte :eek:

Jag har dock inte konverterat men tycker det är ett bra komplement. Väldigt intressant!

Alltså, jag är helt förvånad över detta. Den inställning jag träffar på till största delen är att det som inte funkar i skritt funkar inte i snabbare gångarter heller. Vänta bara, snart är du omvänd ;)

Hahaha :p Jag gillar många synvinklar. AR-tränaren är super med skritten och min sits, känsla o ödmjukhet inför hästen :love: Dressyrtränaren och hopptränaren (samma) är bara så bäst i galopp/markarbetet :love:

Liknande trådar

H
Ridning Kan en häst böja sig i ryggen? Visst kan den det. Hästen är inte stelopererad, däremot har den olika stor förmåga att böja ryggen...
2
Svar
22
· Visningar
2 701
Senast: cristobal
·
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 734
Senast: ako
·
Ridning Rejäl bäsicsfråga som egentligen borde vara lätt som en plätt, men men :p ; Tips för att lära bort eller undvika att hästen får för lång...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
14 607
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar