Kanske en ännu mera grundläggande fråga: om ni skrittar på halv lång tygel och tar lite i ena tygeln. Vad gör er häst då? Vad vill ni att den ska göra? Gör den likadant åt båda hållen? Om den inte gör det, vad tänker ni att det beror på och vad gör ni åt det?
Varför hästen inte böjer genom kroppen jämt kan ju bero på fler saker: svaghet, stelhet, balansproblem etc.
Så jag börjar kolla genom det. Först och främst måste jag ha ett signalsystem där jag kan prata med hästen korrekt. Så hästen måste svara på vissa hjälper. Så det måste läras in alt checkas av/finstämmas.
Men sen måste man felsöka varför man tror hästen gör som den gör. Det tycker jag man bör ha lite rutin alt en person på plats för.
Man kan med fördel jämföra hur man gör och vad som känns annorlunda om man byter varv när man laborerar själv.
Med rutin lär man sig vad som brukar ge vilket resultat i olika övningar och kan använda dem för att få hästarna mer liksidiga. Innan det behöver man ofta ha tränarhjälp på plats. En bra tränare bör kunna förklara så att även de sämsta förstår vad de ska göra, när och hur.
Ang dina andra frågor så tänker jag:
Tar i tygeln? Hur, dvs vilken vinkel och i jämt tryck eller om jag vibrerar eller om jag tar och lättar etc etc? Vad gör jag med resten av kroppen?
Det blir alltså för förenklat för mig.
Om jag bara tar i ena tygeln i ett mjukt tygeltag med handen i normalposition kommer min häst böja sig enligt hur mycket den tygeln kortar. Han kommer också lägga vikten ut mot den andra tygeln(som tyvärr inte möter upp..) och om jag fortsätter hålla kommer han flytta inner fram ut. Iaf så länge han vågar lita på mig. Till slut kommer han sluta flytta sig ut, spänna sig och själv ta över beslutet i hur hans balans bör vara.
Han kommer till en början runda sig och släppa spänning i underhalsen.
Han är alltså tränad att både ge efter för tygeln, runda sig och flytta sig undan tygeln i sidled genom frambenen vänder.
Ska han sluta vända måste man ge efter alt möta upp på yttertygeln och genom den säga "tack, hit men inte längre" och få hästen mellan tyglarna i sidled. Så man kan påverka balansen i manken genom det. Och genom det hjälpa hästen att tex inte luta inåt och den KAN då slappna av och bli loss i kroppen.
Sen får man rida bakdelen med givetvis.
Om jag tar korrekt i ena tygeln med feeling och böjningen sas går igenom utan att jag "hejdar" halvvägs och ber om mindre ska hästen gå i sluta, dvs ytter bak ska påverkas och böjningen gå från inner hand till ytter bak som ska positioner sig för sluta. Höften ska i stillastående kunna påverkas.
Jag tycker ofta hästar tiltar i manken, innåt. En del rider innerskänkel på det andra försöker hålla emot i yttertygeln.
Jag föredrar att direkt påverka manken just med tygeln iom att jag vill ha skänkel till att flytta hela hästen ut eller fri att tex ligga för ena galoppen tex.
Jag tycker det ger väldigt snabbt resultat och hästar och ryttare brukar ganska fort klara av böjning på linjen, rak som böjd utan att hästen tappar balansen.
Men oavsett vilken lära an följer eller hjälper man har brukar det vara bra att tänka at inte "hålla hästen" i en viss form, grad av böjning etc. Ta igenom och kom till eftergift. Först i eftergiften får man ju kvitto på huruvida det gått igenom eller ej.
Så våga lätta för att kunna komma dit länge och längre stunder.