När blir DU rädd?

Sv: När blir DU rädd?

En häst jag red till (och rider fortfarande) var jag rädd på ganska ofta i början. Han dängde mig in i staket, stod på bakbenen, skenade, bockade. Men han är ändå den som jag älskar mest av alla :'D

- Hoppning (har på senaste tid blivit skitskraj :crazy: )
- Hästar som inte beter sig som jag förväntat mig (vet inte hur jag ska förklara det...)
- Känslan av att sitta på en häst som mest känns som en dynamitladdning

Senast ändrad:

jag blev ganska rädd då jag red min pålle i grimma och grimskaft barbacka. Då skulle en tjej i som sår i samma stall som jag hoppa ett litet hinder i sommarhagen. Då börjar min pålle och stegra och hon stegrade över. jag gled ner på hennes rumpa och pållen ramlade åt sidan. Det hela slutade med att jag var väldigt förbannad på min pålle som hade slängt av mig några minuter tidigare också.. Hon bockade iväg och jga ramlade av. Me4n jag får ju skylla mig själv när jag rider i grimma och grimskaft..

Mitt svar ang. " När blir du rädd"

Jag blir rädd när något händer som man inte är beredd på, det kan vara en bockning ,en vändning eller som att hästen inte svarar på mitt kommando i en nervös situation,det jag tycker är mest läskigt
är när man galopperar i grupp och man tappar kontrollen och hästen sticker och man tappar allt och försöker man säja stooop så vill hästen bocka så det är bara att hänga me´och hålla i sej.

hmm,det var faktiskt nu i vintras..
hästen brunstade som bara den (!!!!!!),
vi skulle gå på ngn rätt trång stig & hästen samtyckte inte riktigt på den punkten, så hon vände 180 grader och bockade av mig,sprang i väg i galopp med skyhöga styltor under hovarna & ut på en rätt trafikerad asfaltsväg med lastbilar osv i full fart! Sprang kanske 5 km till en hage där det stod ett antal vallacker, och själv var jag nog ett antal km efter och kunde inte göra ngnting åt det & visste inte ens vart hästen var,och dessutom var det inte min häst, usch.

Jag har blivit hyfsat mesig sedan jag fick barn .... faktiskt kan min egen unghäst skrämma mig ibland när hon "glömmer bort" mig o tror att hon är vildhäst eller nåt! Försöker att andas rätt o återfå modet.

Jag gillar inte när hela våran hästflock kommer galopperande mot mig i full kareta! ;)

Står gärna utanför steket tills de lugnat sig, har lärt mig att även om de är toksnälla allihop så kan det lät flyga någon hov här o där när de busar med varandra...

Lite hoppfegis måste jag erkänna att jag är :crazy:

men det lustiga annars är att hästen får göra det mesta när jag sitter på henne... utan att jag blir rädd... det hjälper ju liksom inte om jag stissar upp mig när hon reagerar och studsar runt för nåt.
Eller som på en promenad då hon var precis på vippen till panik när vi skulle passera ett grisstall... varje steg var en avvägning mellan om hon skulle "bara" vara hysterisk och stegra, men stanna kvar, eller bara slita iväg med sina 600kg och skena hemåt.
Då är jag lugn......

men om jag börjar tänka på vad som KAN hända när man rider/hanterar hästar så kan det bli som en isklump i magen...
och särskilt när jag tänker på om min systerdotter, syrran eller medryttaren FeatherCloud sitter på om det skulle hända ngt hemskt..
DET skrämmer mig att bara tänka i de banorna :eek:

Men aldrig när jag själv rider/håller på med hästar...
lite lustigt, men jag antar att det bara är sånt man kan räkna med att man börjar bli gammal och klok... respekterar att det är stora starka djur, utan att vara rädd för dem.

Vad som riktigt gjorde mig livrädd var i december när vi var påväg hem från en hoppning och jag körde bil bakom transporten...
min häst hade inte varit lugn på hemvägen och sista biten innan vi var hemma ramlade övre luckan ner och jag såg att min häst hade lagt sig i transporten... Då var matte JÄTTERÄDD!
(tur att det gick bra iaf...)

Jag blir livrädd när nuvarande hästen försöker dra iväg, bockar, etc, men när förra hästen (som jag fortfarande rider) gör det skrattar jag bara och tycker det är jättekul.:D Hon är sååååååååå underbar när hon sticker iväg, vilt bockandes :love: :love: :love:

Jag är alltid mer orolig för hästen än mig själv. Jag blir aldrig RÄDD, utan det kan vara roligt när de bockar och så, men om man inte har någon kontroll alls blir jag orolig för att hästen ska skada sig på något om jag trillar av...

Jag har inte vett att "bli rädd" i tid... Jag är iskall i alla situationer och inte förrän efteråt kan jag få en känsla som närmast kan kallas rädsla:crazy: ...dock inte nåt som hindrar mig. Jag har ett lugn som hjälper mig att tänka klart i kritiska situationer och det är väl därför jag jobbar med tufft folk också...:cool:

Jag har inte vett att "bli rädd" i tid... Jag är iskall i alla situationer och inte förrän efteråt kan jag få en känsla som närmast kan kallas rädsla:crazy: ...dock inte nåt som hindrar mig. Jag har ett lugn som hjälper mig att tänka klart i kritiska situationer och det är väl därför jag jobbar med tufft folk också...:cool:

Jag är likadan!!
Håller mig lugn i allvarliga situationer tills efteråt då jag inser hur illa det skulle ha kunnat gått.. Då blir jag ofta alldeles skakig och nervös :crazy:

När hästen slängde av mig och sprang vägen hem, då var jag ruskigt rädd när jag såg honom springa på gamla E18. Men allt gick bra :)

Red en gång i ett sandtag där vi red på en väg som kanske var 3-4 m bred, på ena sidan om vägen var det som en sandvägg, andra sidan var det ett stup rakt ner 10 m kanske, då var jag så rädd att jag mådde illa!! Grymt höjdrädd med :eek:

Branta nedförsbackar är inte kul i full fart.

När man inte har kontroll, om hästen börjar bocka eller stegra sig och man känner att man absolut inte har kontroll över hästen då blir jag rädd.

Jag blir inte rädd om jag vet att jag har full kontroll över hästen!
Om hästen bockar eller gör bakut så är jag inte så rädd, lite
rädd är jag väl om jag inte klarar av det. :) En fråga :
Varför är ni rädda?

Jag har typ världens tryggaste häst som tar hand om sin ryttare så jag är sällan rädd. Men det som tidigare har gjort mig mest rädd är känslan när en häst tar bettet och skenar och man inser att man har bara två val -försöka hänga kvar eller hoppa av - båda lika läskiga - för stopp får man inte. Det är väl då man inser vilka enorma krafter man sitter på.

Jag blir sällan rädd för något när jag rider. Jag blir rädd om hästen beter sig konstigt eller har ont. Då kan jag se det värsta framför mig hela tiden. *Pessimist - javisst* ;)

kl

Har aldrig blivit rädd på min pålle... Men när man inte har kontroll så kan det va lite småläskigt

En gång körde jag, så jag flög ur rockarden. Dan innan hade min fina bana, som vi gjort, haft mjuka snökanter och det hade gått bra att ta kurvorna väldigt snävt i hög fart. Dagen efter hade det frusit på, och snökanterna var stenhårda. Jag kom i hög fart i första kurvan och allt gick bra, men i andra kurvan for rockarden upp på den stelfrusna snökanten och jag flög ur som en vante.:cry: Det enda jag hann tänka, var att jag inte fick släppa tömmarna, (vilket jag inte heller gjorde). Jag for på magen efter ekipaget, och hästen stannade ovilligt till slut. Efteråt blev jag väldigt rädd, när jag tänkte på vad som kunnat hända.

Var med om liknande en gång...

Jag och en kompis hade sommarhästar som var som ler och långhalm ;)
Kör i trav på ett stort fält och kompisen blåser förbi i full galopp..
min hakar på och sen drar hon vidare in i skogen, genom tvär högersväng där min rockard ställer sig på ett hjul...
Hade jag inte haft de få kilon till höger i vagnen som hennes syster utgjorde så hade vi nog fasen vält...
*brrr* vill inte tänka vad som hade hänt med oss i den farten :eek:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar