När blir DU rädd?

Sv: När blir DU rädd?

Jag kan (tyvärr) bli skraj om jag sitter på en okänd häst och känner att den typ drar iväg vilken sekund som helst... när jag inte vet vad den brukar göra, liksom... :crazy:

Fast det är nästan ännu värre med hästar som inte har någon respekt för människor på marken... har träffat ngr sådana, de bara går över en... det finns ingen respekt någonstans, en häst (stor, runt 175) som jag skulle rida 1:a dan på min APU gick bara rakt på mig gång på gång när jag skulle ställa den i stallgången, och när jag väl fick fast den så fortsatte den att gå - tills kedjan gick av! :crazy:

Och så blir jag såklart jätteskraj om det händer något FARLIGT... alltså något som är farligt för hästen eller för mig... vet inte nåt bra exempel, men typ om man skulle rida omkull elr nåt!

Jga blir väl mest rädd om hästen får för sig att bocka, kicka m.m Inte så konstigt kanske, för hösten -04 var ja med om en hemsk olycka . Jag red på en ridskoleponny, som fick total damp, han TVÄRSTANNADE i galopp, å typ börja bocka å ha sig. Jag hade ingen chans, utan flög sidådär 5 meter, och lanade på huvvet. Jag tappade luften, och hade så ont i magen! Vi åkte till akuten, de visade sig att jag hade spräckt min mjälte, och hade en ALLVARLIG hjärnskaning. Låg på sjukhus över 1 vecka, och fick inte rida, elr göra ngt anträngade på 4 månd. Så kan det gå!

en gång när jag skulle provrida ett polskt halvblod, red i en paddock hästen gick rätt lungt, jag styrde den mot staket o den bara braka rätt igenom:confused: .. utan att tappa balansen sedan genom ett el stängsel som gick utan för, sedan var de bara full galopp:( . jag kastade mig av i farten för jag hade ingen kontroll.. Hästen meja ner ett par staket till innan den for ut på en motorväg.. där hann han springa drygt 2km innan vi fick stopp på den..kasta oss in i bilen o efter.. de var inte trevligt..hann aldrig bli riktigt rädd men i efter hand blir jag de när man tänker på vad som kunde hända:crazy: ..

Jag blir väldigt nervösrädd av mig , när jag misstänker att min ena snubbliga häst ska snubbla i nerförsbackar (beror på två otäcka olyckor p.g.a. att han har snubblat)...alltför många gånger han snubblat ner på knä för att han inte orkar lyfta på benen. Speciellt när det är plant:crazy: men då är jag konstigt nog inte rädd för jag sitter ju kvar:p
En annan sak är när det är is ÖVERALLT och pållarna har styltor som höghus
1196.gif

och såklart om något är fel, såsom skador och deras välmående. Tycker det är äxtra läskigt om dom hostar.. vet inte varför riktigt:crazy:

För övrigt blir jag inte direkt rädd om hästar sticker eller liknande.. har aldrig varit med om att jag har haft noll kontroll.. men det beror mest på att hästen är superlugn, som tur är:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Blev rätt spak för ett tag sen när jag red en häst med min kompis. Vi besluta oss att galoppera en bit på hemvägen och allt hade ju gått så bra så varför inte. Men hästarna bara drar och vi fick inte stopp på dem, först trodde vi inte det var så farligt. Men när vi verkligen kämpade som idioter och det inte rörde hästen i nacken, och när jag märkte att jag var som en flugskit på en elefant då blev man paff.
Jaha då får man väl bara hålla i och hoppas på det bästa. Men sen kom jag till en kurva på vägen och där fick jag lite panik för sen var det raksträcka rakt ut på en större väg så då tog jag i yttertygeln så mkt jag orka och då hade hästen ingen chans att hålla balans i fel galopp.
Men då blir man lite chockad, när det går upp för en att man faktiskt inte har kontroll. Och det har aldrig hänt mig förr. Har alltid känt att man har kontroll. Men där fick man så man teg.

Annars brukar jag inte bli rädd när nåt väl händer, men efteråt blir man feg och är rädd att det ska hända igen.
T.ex när en häst bockar som en idiot, då blir jag inte rädd. Men när jag hamnar på marken och sen ska upp och försöka mig på samma sak igen då blir man skakis.

Brukar även bli väldigt nervös vid hoppning, speciellt den sista tiden. Jag blundar nästan när jag är på väg mot hindret. Men samtidigt är jag envis och vill övervinna min rädsla. Och värre blir det när man inte hopppat regelbundet för tränare på snart 3 år.

Brukar även bli nervös när man ska rida nerför branta nerförsbackar. Det är skräck! Speciellt om man inte känner hästen så bra. Men sen när man märker att det går bra och nästan är nere då blir man glad. Trots hjärtat går i 190.
Gud vad man blivit feg!!

På min egen häst har jag aldrig blivit rädd. Inte ens när han la in full back rakt ut på en väg och på väg ner för en brant backe. Fattar inte hur jag inte fick panik, utan jag blev snarare förbannad. För jag visste att det inte var rädsla utan det handla om vem som bestämde vad. (Var i början när under den värsta testperioden).

Sen är jag väldigt rädd när jag misstänker nån störning med han och man inte vet vad det är. Tex svullnad, sår, ömhet eller han har skadat sig i hagen osv. Då blir man rädd.

:D
Panzerkat skrev:
Alla har vi varit rädda på något sätt i häst/ridsammanhang, och det skulle vara intressant att veta hur andra reagerar. Berätta vad, och motivera gärna :)
Jag blir ganska spak när hästen bockar, jag blev avslängd en gång när jag var barn, gjorde en fet kullerbytta och tog hela smällen på ryggen, vilket ledde till att jag tappade luften så pass att jag höll på att kräkas..själv då?

när min lilla arab drar ner sitt huvud mellan benen och bara bockar som en idiot..då e de inte lätt att sitta kvar kan jag lova:p hehe..
men de kan också vara rätt kul ibland när hon bockar(som hon gör rätt ofta i galoppen ute på ett gärde).hon bockar sp. när den andra hästen som min kompis rider på ligger före mig å min foderhäst. det är också min kompis som äger den araben som jag rider på men både jag och hon kallar bedorah som hon heter,för min.:D hehe detta är de som gör miig mest rädd:P

jag blir rädd när hästen vägrar och man ska rida på samma hinder igen, slutar driva precis innan för jag har en baktanke att den stannar igen och att jag flyger...:( (om man har lång väg ditt och inte väger direkt)

Jag törs inte rida vid vägen, är livrädd för att tappa kontrollen där sen min nordis ställde sig på bakbenen framför en bil en gång. Han blev skrämd av två långtradare som vi mötte, den första fick jag honom att gå förbi men när det var en till bakom så blev det för mycket så han vände och rusade i galopp mot mötande trafik. Sen reste han sig som sagt på bakbenen, jag såg den skrämda bilförarens blick och kände att nu dör både hästen, jag och bilföraren. Fast jag var mest rädd att det skulle hända hästen något :crazy:

Nu har jag ju en ny häst och hittills har jag inte blivit rädd, jo en gång när jag precis hade suttit upp för att rida ut i skogen och hon som skulle följa med hade börjat galoppera med sin häst ute på vägen och jag kände att min häst ville rusa ut på vägen han också :crazy: men han gav sig iaf..

Allmänt är jag rädd för att galoppera, eller rädd och rädd, jag har alltid fått svimningskänslor sen den gången jag svimmade i galopp på en volt. Den här hästen har dock galopperat så fort han har kunnat men jag blev aldrig rädd då heller *förvånad* Det är som om jag känner mig säker på hans rygg oavsett.. Däremot så har jag fortfarande svårt att sitta ned i galoppen, jag ställer mig alltid upp i fältsits :o

Hästar som stegrar. De får gärna bocka och sticka hur mkt de vill, det är jag faktiskt inte alls rädd för. Men stegringar däremot :smirk: Kanske för att jag inte är så van vid det.. Vad vet jag.

Jag blir rädd när hästen sticker iväg, "rusar" , och inte går att stanna.
Känns som hon ska rusa hem med mig.

Framförallt blir jag rädd när andra rider och det händer något.

Men på senare år har jag tyvärr träffat på "otrevliga" hästar som trots att dom är 4-5 år och blev inridna när dom var 3 inte har accepterat det där med ryttare på ryggen. Det finns olika varianter, allt från att man knappt kommer upp på dom och måste sitta blick stilla de första fem minuterna för att inte få en returbiljett i backen. Sen har vi dom som man kommer upp på om man är försiktig rider 20 minuter och plötsligt får dom panik och vare sig du sitter still, pratar lugnande eller låtsas som om det regnar så blir dom bara mer och mer panikslagna. Man känner skillnaden mellan panik över saker och panik över ryttaren på ryggen och det är just paniken över ryttaren på ryggen som jag inte klarar av. Den känslan är så otäck...
Dom får gladeligen skena hem för att dom har sett en ko eller bocka runt som galningar... men när dom får panik över mig som ryttare då blir jag rädd. Jag blev inte det i början för då förstod jag inte vidden av det hela, men efter tre skenturer (två i paddock, en i ridhus) och en nära döden upplevelse som bland annat innehöll en bil som hann stanna 0,5 meter från en väldigt avtrillad mig efter ett hopp ut på vägen och en stegring på det följt av någon konstig krumelur som jag inte alls kunde följa....

Jag blir till exempel rädd när jag rider en av hästarna på ridskolan, hon har jättesnabb galopp och går knabbt att stanna för att hon är så stark. Så när man då rider barbacka/utan stigbyglar så tycker man ibland att det går LIIITE för fort... :P
Jag blev också rädd första gången jag red på min nyaste ridskola, alla hästarna rymde när vi skulle rida ut och några var på väg att hoppa över stora stenar och annat, och vi hade väl bara hoppat typ30 cm då, haha :rofl:

jag blir inte så mycket rädd för saker hästen gör, utan mer saker i omgivningen. Typ tåg/bilar som svishar förbi någon meter ifrån en eller smällar osv. Som tur är är hästen inte särskillt skrajj av sig.

Jag hade inte ridigt på ett år och var lite småskraj efter tidigare händelser, men hade ändå bestämt mig för att hänga med på en tur med morsans travare..
Det var meningen att jag mestadels skulle skritta, testa på att trava lite, men när vi skulle "testa på" satte hästen iväg i 50/km h..
Då blev jag lite rädd...:angel:

Jag kan berätta när jag blev väldigt rädd :
jag var 11år o hade ridit i ca 3-4 år ,
jag bodde hos mammas bekant över helgen o skulle rida dennes halvblod(4år kom det fram sen) .
det gick jätte bra tills hästen helt plötsligt skenar över två åkrar i nerförslut och ut på en väg o halkar på skorna o vi blir påkörda av en motorcycklist!!
Då var jag rädd!!
Jag var lika rädd när jag skulle börja rida igen .
Kan tilläggas att mina hästar inte har skor och ingenav dom har minnsta lilla flykt i sej !
Jag rider aldrig en flyktbenägen häst igen o jag är 32år i dag!

*kl*
är inte rädd för min egen del, har varit med om det mesta i olycksväg, och än så lever jag ju...:angel:

Däremot tycker jag att det är j:devil: obehagligt att rida ut med folk som inte har koll på sina hästar. Det blir helt plötsligt ett ekipage till att ha ansvar för då, som man dessutom inte kan påverka så mycket... En sak om de vet vad de gör om de rider bråkiga hästar, då vet man att de klarar sig, men om en osäker ryttare sitter på en bråkig häst...:crazy:
Minns i vintras när en kompis häst skenade med henne på isgatan, och hon bara satt och panikskrattade av skräck...då var det måttligt kul att sitta på hästen bakom o se på...:crazy:

Och sen blir jag självklart rädd om det händer något med mina hästar, men det brukar jag inte märka förrns det är över...går in i någon slags "emergency mode" när något händer, chocken och skräcken kommer efteråt!

/Migo

Jag blev rädd när min 4 åriga dotter smitit in hos stallkompisens häst i hagen utan att jag såg. När jag slängde upp täcket på min häst blev den andra rädd och hoppade över lilltjejen.
Det hände inget som tur var.
*ryyys*

Jag blir rädd i sådana situationer där barnen kan råka ut för något.
Sprallig/stöddig häst + litet barn = livsfara!

Jag blir rädd när min häst bestämmer sig för att springa över en 90-väg för att hon inte har tålamod att vänta på bilarna längre.

Sedan blir jag rädd när hon testar ledarskap på andra olämpliga ställen. Senast hoppade jag av på kanten till en smärre ravin, vet inte om hon hade sprungit ner, men var inte sugen på att ta reda på det. :cool:

Händer väldigt sällan att hon testar, var sjätte månad ungerfär - men det är inte att leka med när hon väl gör det.

Hittills har allt gått bra, tack och lov, och hon blir bättre med åren (7 år). :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar