När blir DU rädd?

Sv: När blir DU rädd?

Panzerkat skrev:
Alla har vi varit rädda på något sätt i häst/ridsammanhang, och det skulle vara intressant att veta hur andra reagerar. Berätta vad, och motivera gärna :)
Jag blir ganska spak när hästen bockar, jag blev avslängd en gång när jag var barn, gjorde en fet kullerbytta och tog hela smällen på ryggen, vilket ledde till att jag tappade luften så pass att jag höll på att kräkas..själv då?

När jag rider i skogen och Carissa börjar stressa när vi nästan är hemma brukar jag bli lite rädd, hon kan ibland bli som blockerad av stress och be man henne om en enkel sak som att gå fram så får du piruetter, caprioler (stavas så?) och 180 km/h framåt eller bakåt.

Är inte rädd att ramla av, är mer rädd att krossa knäna mot nått träd eller att Carissa backar mot något olämpligt som stup, dålig mark som kan innebära brutna ben eller vassa stenar.:crazy:

Glömde skriva hur jag reagerade;

När hästen är 1cm från att få ens knän att klappa träd blir man lite nervös, dra till ordentligt med en sidoförande hjälp så att man kommer bort..

Men när hästen är ett steg från något som kan skada den själv, speciellt stup:crazy: ..Då får man panik..

Panzerkat skrev:
Alla har vi varit rädda på något sätt i häst/ridsammanhang, och det skulle vara intressant att veta hur andra reagerar. Berätta vad, och motivera gärna :)
Jag blir ganska spak när hästen bockar, jag blev avslängd en gång när jag var barn, gjorde en fet kullerbytta och tog hela smällen på ryggen, vilket ledde till att jag tappade luften så pass att jag höll på att kräkas..själv då?

Jag själv älskar när min häst bockar. Han brukar göra det och piper samtidigt :p. Det värsta och läskiga jag vet är när han gör caprioler, tror det stavas så. För han får nästan alltid av mig, som tur springer han alldrig hem :D.

Inte alls ofta jag är rädd. Men när man märker att det är nåt fel på hästen och vet inte vad.

När min kompis galopperade uppför en jättebrant lång backe och min häst drog efter, Hgt upp i backen halkade hennes häst och ramlade på framknäna och bakbelen vek sig så han låg på sidan och började kana bakåt mot min ponny. denhär hästen var en stor en på över 180cm så jag visste ju att hon aldrig skulle klara sig undan. men jag fick henne på något sätt att ta ett jättesprång uppför den sista delen av backen. och andra hästen kom upp oskadd, men jag glömer aldrig synen när han tappade fästet och knäna slog ner i backen. ursh:(

Men utöver det så har jag inte blivit rädd något mer fast jag blivit avslängd och brutit revben och så. har ridit många hästar som stegrat och bockat, en gång flög jag av och landade på huvudet så jag var nära att bryta nacken och då var jag avsvimmad ett tag, efter det så gick jag ner till stallet och tog ut hästen och red igen.

När jag åker av blir jag inte rädd, jag blir bara jävligt förbannad på mej själv att jag inte kan hålla mej kvar, och sen hoppar jag upp igen. haha jag vet världens konstigaste tankesätt men sån är jag:p
fast nu vet jag ju inte hur jag skulle reagera, jag har ju inte ramlat av sen 1998, och folk säger ju att man blir fegare ju äldre man blir..

Reagerar oftast inte med rädsla, särskilt inte när jag sitter på hästen, dock blir jag rädd när, som många andra säger, något är fel.

En gång vet jag att jag blev lite rädd, när jag fastnade i stigbygeln och åkte efter hästen, som tur var var det inne i ridhus men man såg bara ben och väggar överallt svisha förbi.

Ja blir rädd när dom stegrar så dom nästan slår över vilket min ponny gör ofta men de e inget man vänjer sig med tyvärr:crazy:

*kl*

Ponnyer kan göra i princip vad som helst, inget skrämmer mig när jag sitter på ryggen. Dock skrämde mammas stora häst mig rejält på en hopplektion i höstas så nu är jag rädd för minsta lilla när jag rider stora hästar. En sådan enkelt sak som att gå ned från vägen ut på ett fält med kompisens gamla hopphäst ger mig en klump i magen - tänk om han tar en skutt ned och laddar för värsta bockserien när han landar? Ponnyer är en helt annan sak att sitta på, de har inte samma rygg som stora. Visst kan de bocka satan men inte på samma sätt, jag blir aldrig rädd. Stora hästar har så mkt kraft att bara skicka en rätt upp i luften - det skrämmer mig numera även om jag inte åkt av på länge och aldrig pga ngt sådant.

Sedan är jag rädd att leda hästar som inte respekterar människan och är lätta i framdelen. Min buse hemma som var helvild vid promenader under boxvilan (pga hovskada och han hade inte alls ont) kan inte skrämma mig. Han är glad och galen men han skulle aldrig resa sig mot/på mig för att trycka ned mig, blir det antydningar åt det hållet så är det av misstag och han tillrättavisas lätt. Han har öht lätt att stå på två ben i alla sammanhang men det är liksom bara "jaha, är du klar nu så vi kan fortsätta?" från min sida för han gör det så kontrollerat och "fint", inget flaxande och hispigt flängande med ben o dyl. När hästarna dock börjar trängas och bli lätta fram o inte tar mina tillsägelser, då blir jag rädd pga tidigare erfarenheter.

En töntgrej jag har svårt för är att ta på lösa hästar grimmor. Har haft endel med svårfångade hästar att göra och även hästar som "busat" mer eller mindre på deras villkor i hagen närm an ska fånga dem. Men jag är mest rädd för att hästen ska bli rädd för mig o få mer dåliga upplevelser av att bli fångade. Ex så var min nuvarande svårfångad hela sin uppväxt (mamman o hennes avkommor likadana innan de blivit helt trygga) och i början var jag jätterädd att han skulle fortsätta vara likadan. Men redan efter ngra dagar så accepterade han även lite fummel med grimman o nu tänker jag inte så mkt på det längre.

Jag kan inte säga att jag faktiskt blivit speciellt rädd. När jag rider och hästarna bråkar blir jag hellre arg, aldrig rädd. Jag har heller aldrig blivit rädd när jag åkt av, jag blev inte rädd när min häst sparkade ut fyra tänder och trasade sönder läppen på mig heller.
Däremot är jag lite farträdd, så en liten ilning längs ryggraden känns ju när det går alltför snabbt. Men så har jag en arab som älskar att sträcka ut i snabb galopp, så för det mesta ignorerar jag bara osäkerheten.
Det jag faktiskt är rädd för, kom jag på nu, är nog att köra transport med hästen. Jag är alltid livrädd att någonting ska hända hästen, alla olyckor man hört talas om spelas upp om och om igen i huvudet...

jag tycker inte det alls är läskigt när hästen bockar eller sparkar bakut eller såna grejer, då är det ju bara att hålla i sig :p men däremot så tycker jag det är otroligt obehagligt när hästen sticker, särskilt när man rider ut själv. när man känner att hästen är helt inne i sin egna värld och inte bryr sig ett dugg om att det sitter någon ovanpå. det är läskigt!

När jag blir RIKTIGT rädd, det är då min häst är dålig eller inte beter sig som han brukar. Det är riktigt hemskt.

När det gäller hantering och ridning blir jag mest rädd när jag inte har kontroll. Om man t. ex rider stora och heta hästar som inte lyssnar alls. Stora hästar har jag stooor respekt för.

Har gjort många oturliga avramlingar i hoppning. därför gillar jag inte höjder. Men min häst är bäst och är aldrig rädd när jag hoppar med honom.
dock blir jag rädd när han börjar backa ut mitt i vägen, eller när vi var på väg ner för ett stup en gång. Då var jag nog räddast.
Annars är barbacka rätt läskigt också ;)

jag blir nog lite skakis när det gäller att hoppa höga hinder, men ofta griper hjärtat ett stadigt tag i ryggraden och jag rider an..

och så blir jag rädd när en häst verkligen skenar, jag trodde att jag vart med om det tills det verkliugen hände, häst som bara skiter totalt i mig och råkutar fram i galoppen, jag kunde knappt hålla tag med benen utan kom helt i obalans, dock löste jag det ganska fort, dock hade hästen pelham med kedja så det kändes som att jag sågade sönder hela käften på den stackars häste, som stannade efter hårda tag.. skrämmande, men jag klarar av det..

jag blir fruktansvärt rätt för hästrumpor när dom vänds upp mot mig eller om en häst framför mig stannar när jag är på backen, det finns sådan otrolig kraft i en hästspark så det blir ju godnatt direkt.. nej högsta respekt för hästars bakben och dess sparkar..
skulle lätt kasta mig över en ponny eller en hel boxvägg för att undkomma en "snäll" backande hästrumpa.. jag hamnar inte bakom en häströv utan att pulsen rusar och paniken utbryter.. har hänt flera ggr att jag bara släppt vad jag haft i händerna och tagit skydd fort som fan.. ja menar: en lös häst är bättre än att jag får huvudet söndersparkat..

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir väldigt rädd om hästen ställer sig upp. Min första häst gjorde det en gång när vi mötte en annan häst (han var hingst till han var 18 år) och jag flög som en vante. Det sitter i fortfarande. Det gör inget som de bockar/slår/hoppar åt sidorna när de testar men om en häst stegrar sig blir jag jätterädd.

För tillfället är jag småhispig när det gäller det mesta eftersom jag blev avbockad av mitt sto i höstas och råkade ut för ett allvarligt benbrott och tidigare i somras också blev avbockad av samma häst vilket resulterade i en hjärnskakning.

Jag är rädd för att sitta upp på hemvägen om jag av någon anledning hoppat av, eftersom hon lätt stressar upp sig och drar iväg innan man sitter ordentligt i sadeln.

Sen är jag rädd för militärer som smyger runt i skogarna och har övningar. Sist mötte vi motorcyklister med hjälmar som speglar, och både jag och hästen blev jätterädda när de dök upp från ingenstans. Såg ju ut som ufon!!;)

Och lastbilar tycker varken jag eller hästen om att möta på smala vägar, eftersom de bara dundrar fram och knappt saktar in..:devil:

Jag är inte rädd för fart, men rädd för bockningar eftersom det inte är möjligt att hålla sig kvar på min häst när hon bockar..

Jag blir rädd då han backar och slänger sig hejdlöst in i saker. Han är då okontaktbar och tar jag i honom så reser han sig.. han är lite utav en drummel med sina ben så han kan rätt lätt gå omkull också när han inte ser sig för. (har tagit kontakt med NH tränare så vi får jobba med vem som är ledare :angel: )

Har jag större ytor när detta inträffar är jag inte rädd. I skogen, på en väg eller i en brant klätterbacke är det INTE roligt!

Känner igen mej i detta. Det är fruktansvärt när de kastar sej emot saker, istället för att gå ifrån dem, när de blir rädda. Då blir jag rädd också. Eller när han inte lyfter på fötterna, så att han snubblar och vi går omkull. Än så länge har han iallafall inte ramlat åt sidan, utan lagt sej platt på mage, och då kan man kliva av om man vill. Men läskigt är det.

jag får lätt paik när jag ska hoppa upp barbacka med någon annas hjälp. Har engång blivit kastad över hästen och brutit foten, får upp lite bilder i huvudet när jag sitter på och hästen typ snubblar la något oxå. men hoppas kunna jobba bort det.

Är SKITSKRAJ för att hoppa... Gick dock på hästgymnasium så då var jag tvungen. Blev dock jättestolt när jag hade hoppat 1,25 :)
Efter hopp provet i 3:an kom glädjetårarna, jag MÅSTE aldrig mer hoppa :p
Annars tycker jag det mesta "buset" är roligt men gillar inte hästar som bockar/stegrar/slänger sig för stort. Gillar inte heller att rida nya hästar jag inte vet något om.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar