När blir DU rädd?

Sv: När blir DU rädd?

Jag blev rädd när min häst haltade påväg ifrån hagen och jag senare upptäckt att hon fått en rejäl spark mitt på hasen:cry:

Sen har jag blivit rädd när jag blivit sparkad(det känns som om man ska svimma...)

Och så den gången då pållan rusade hem till stallet med sadeln hängandes under magen:crazy:

Jag blir rädd när man rider på led eller lektion eller nått sånt, och några hästar i ledet börjar bråka och skapar kalabalik.. Är alltid så rädd för att hästen jag sitter på ska bli sparkad osv. Har hänt några gånger att jag inte hunnit flytta undan och hästen (eller jag) fått rejäla smällar.

Jag blev riktigt rädd en gång när jag och 2 andra var ute och red.. den ena tjejen skulle rida över ett lite mindre fält för att kolla om där var öppet så vi kunde rida över ängen.. Så hon skrittade iväg och jag och den andra stod lungt kvar och vänta.. Men rätt som det är sätter tjejen iväg i full galopp och min häst blev som tokig (hade redan informerat tjejen om att hon fick SKRITTA och kolla eftersom min häst är en f.d galoppör) Och jag försökte lugna honom och få honom att titta på den andra hästen som stod lugnt kvar brevid. Men han slutade inte, och började galoppera på stället, samtidigt som han bocka och "hoppade" i sidled rakt mot en stor å ! Då kännde jag verkligen att jag hade noll koll och var riktigt rädd ! Och jag tänkte hela tiden "jag måste hoppa av" men jag blir helt trög i sådana situationer, växer lixom fast i sadeln. Men å andra sidan så är det inte så lätt att hoppa av en häst som både står och galopperar på stället och bockar samtidigt ! Men jag kom av och fick stopp på honom, ½ meter innan ån .. Snacka om att jag blev irriterad på tjejen som galopperade iväg ! Och jag hade varit mkt tveksam på om bara hon skulle rida iväg och kolla, och inte vi andra.. Men jag kommer inte ihåg varför vi inte gjorde det .. Detta hände för minst 5 år sedan ..

Jag blir rädd när hästen halkar och går omkull, eller känns som den ska gå omkull.
Jag kan också tycka det är otäckt när hästen försvinner iväg i alldeles för högt tempo och inte går att kontrollera.

*KL*
Min kompis provade att rida min häst en gång, säkert 10 år sen nu. Men iaf, då ramlade hon av och hästen (bara 4 år gammal) fick panik och stack i väg i kolmörkret. Var i november vid kl 18 på kvällen, alltså kolsvart. Hästen försvann och jag i panik! Då var jag rädd kan jag säga! Jag sprang och sprang, letade och letade. Detta hände, lika bra att jag inte såg det! Hästen kraschade igenom en gammal bro, rusade ut på en trafikerad väg, bang! Påkörd. Blodig och chockad rusar hon vidare 1 mil (!) Stannar utmattad, ett par hästmänniskor får fatt på henne, som i ett mirakel kör en vän till oss förbi, känner igen hästen och kör den med ilfart till djursjukhus. Rakt in i bringan hade hon ett uppskuret sår, man kunde stoppa in en hel handflata. Mirakulöst nog, efter vård och konvalecens blev hon återställd. Helt otroligt nog helt trafiksäker.
Men Då va ja Rädd!

Usch, vad fruktansvärt! Låter som min värsta mardröm, att hästarna ska sticka och man hittar dom halvdöa någonstans. Himla tur att hon blev återställd.

När någon (dock inte jag) riskerar att skada sig. När min häst skenade ner för en backe med mig på ryggen är första gången jag minns. Han är väldigt snubblig och jag var hemskt rädd att han skulle åka i backen. Slutade med att jag, när han vände slängde mig av hästen och la mig på rygg med linan under mig (hade inget träns den gången) för att få stopp på honom.

Sen blir jag rädd när jag riskerar att reta upp folk. Dumt eg men jag tycker verkligen inte om att vara ivägen för andra. Är jag själv när det händer stör det mig inte alls, men om någon ser kan jag tycka att det är jättejobbigt. ;)

*kl*

Jag hatar när hästar stegrar, hur lågt det än är. De kan få göra precis vad som hälst bara de inte stegrar!
Beror på att jag legat under en häst (min, dock inte den nuvarande) som stegrade och gick över. Skadade mej rejält och hamnade på sjukhus.

Min förra häst blev ju sjuk, antagligen en hjärntumör och blodmask, han vart totalförändrad! Han sparkade mot mitt ansikte en gång, hoven var ca 15 cm från mitt ansikte. DÅ blev jag rädd. :eek:

Jag är ganska ofta rädd när jag ska sköta hästar, alltså häst från marken. Särskillt att leda till/från hagen eller att ta av eller att sätta på täcken (remmarna där vid bakbenen- hästen lös i boxen)

Har haft mycket dåliga erfarenheter när jag var typ tonåring och red på ridskola. Man liksom tvingades gå in till en häst som var känd för att tränga in en i spiltkanten/boxhörnet eller som bara högg:crazy:

Sedan när jag var 15 (alldeles för ung och oerfaren) hjälpte jag till att sköta ett sto som sen fick ett föl, en hingst. Den hade noll respekt för mig och blev ganska stor fort. Guud vad det var hemskt när den nästan stegrade sig och högg.

Hur kan man träna bort sån här rädsla? Ovanstående exempel gjorde att jag tog en paus från ridnigen i 5-6år fast det är mitt största intresse.

*Älskar snälla hästar*:)

kl

Shettisen bockar ju rätt mkt, men jag är rätt van och har aldrig riktigt skadat mig. Men om man flyger av så fortsätter hon alltid att springa, bockandes osv... Då blir jag rädd att hon ska fastna i tyglarna och gå omkull, har aldrig hänt men man vet aldrig... :crazy:

*kl*

Jag blir rädd

* när hästarna inte uppför sig som de brukar
* att något ska hända mina barn när de rider
* att något ska hända med hästarna (skador, sjukdomar)
* att själv bli avkastad när jag rider

Jag blir jätterädd när hästarna rymmer..
Jag blev också väldigt rädd sist jag och min häst gick omkull i terrängen och hon sprang iväg mot stora vägen. Jag fastande i stigbygeln och åkte med några meter. :O

när jag inte har kontroll,,känner att hästen är spänd och ska rycka till när som..eller när tempot är lite för högt och man märker att hästen ignorerar en,,eller när dom slänger med huvudet när dom hoppar på stället..och bockar...ush,,har börjat ifrågasätta hur mycket pli det är på hästarna överhuvudtaget.

Det är riktigt läskigt när man håller på att tappa kontrollen på hästen. Tycker också att det är obehagligt om hästen halkar eller snubblar, och blir livrädd att den ska gå omkull. :crazy: Annars är jag inte speciellt rädd av mig.

Jag blir rädd när jag inte har någon kontroll. Tex att galoppera jättesnabbt bakom någon på en äng hatar jag. Sedan så kan jag bli rädd i vissa lägen när hästen blir så rädd att den är totalt okontaktbar. Det har hänt många gånger att jag bara har velat slänga mig av hästen! :eek:

Som många andra svarat så får jag en klump i magen när min pålle blir rädd för något och börjar backa.. oftast ner i diken (nu på vintern när dikena är snöfyllda så vet man inte vart de börjar heller). Och där jag hade honom tidigare, strax utanför Borås, så fanns det en hel del hagar och marker som var inhägnade med taggtråd :mad: och då var det INTE roligt när han började backa emot dem! Då var jag livrädd att han skulle trassla in sig och skära av sig benen :( Men som tur var hände aldrig det:smirk:

Tycker det är läskigt när hästen blir rädd och slutar lyssna.

Fast det absolut läskigaste jag varit med om var nu när hästen helst plötsligt började galloper på ridbanan med min då 9 åriga dotter på ryggen Jag (idioten) hade inte stängt grinden så hästen drar ut i full gallopp och ökar så mycket det går. Hästen bestämmer sig i sista sekund för att inte springa ut mellan hagarna mot vägen utan svänger tvärt mot sin egen hage. Dotter åker av och börjar skrika av smärta i ryggen (hon är en tuff tjej som inte brukar klaga i första taget). Ambulans in till barnakuten, maken följde med i ambulansen och jag och storasyster åkte efter i vår bil. Halvvägsframme drog de igång sirenen. Jag var övertygad om att hon blivit akut sämre. När vi kom fram till akuten låg hon redan på ett rum med syrgas och kanyl i armen. Skall och ryggröntgad inom 45 minuter, sjukhuspersonalen var fansatisk . INGA SKADOR mer än blånader och en rejäl chock. Jag grät floder och har aldrig igen låtit något av barnen rida utan att jag stängt grind eller dörr till ridhus/ridbana.

Jag blir rädd när hästarna vägrar när det är hoppning på schemat.. :P
Känns lite fånigt, men har alltid fått rida på de hästar som har en benägenhet att stanna(förutom nu, för nu har jag hittat en jag litar till på 100%!), vilket ju är ganska dumt eftersom jag är en liten hoppmes.
:P
Men, det blir bättre och bättre!
:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar