Sv: När blir DU rädd?
När jag var sisådär 13, alltså för ganska många år sen, innan jag hade någon slags självbevarelsedrift alls, hade jag hand om en c-ponny i 5års-åldern som inte alltid hade alla kopparna i skåpet.
Den sommaren gick hästarna på bete i en hage kanske två kilometer bort och jag och min kompis tyckte det var urtråkigt att gå hela vägen genom skogen för att komma till hagen, så vi brukade sitta på våra respektive ponnysar och skritta barbacka, i grimman och utan hjälm istället för att knata till fots. Det gick ju bra för det mesta även om jag så här efteråt kan se det klantiga i det hela. Men då tror jag att jag trodde att livet var ganska mycket som en serie av Lena Furberg i MinHäst. Eller möjligen som Britta Och Silver-böckerna.
En dag när vi skuttade upp på hästarna slog det slint alldeles. Jag vet inte om det var något som skrämde dom eller vad som hände, men båda två satte av i en jävla fart. Vägen till hagen gick både upp och ner och mitt i en nedförsbacke svängde dessutom vägen väldigt skrapt och var lerig. Mitt i svängen kände jag ponnyns bakben bara kana iväg, men hon lyckades hålla sig på benen i alla fall.
Framme vid hagen var det en återvändsgränd, med staketet rakt fram, snårskog åt höger och stenmur till vänster. Min kompis ponny tvärnitade först (eftersom hon var längst fram) och i ögonblicket när jag insåg att min häst inte skulle hinna stanna, utan braka rätt in i hästen framför, blev jag mer livrädd än jag varit i hela mitt liv, både innan och efter.
Nu slängde hon sig istället åt sidan, jag flög av och landade max en halvmeter från stenmuren med mitt icke hjälmbeklädda huvud. Kom undan med en bruten arm.
Sen dess har jag varit noga med att ha hjälm på mig när jag rider.
Slutade rida när jag var 19 och tog upp det igen i höstas (26), och det här man har hört utvecklings-forskare och psykologer säga, att ens känsla för sin egen dödlighet inte utvecklas förrän någon gång i tjugoårsåldern stämmer ju verkligen. Jag kan inte komma ihåg att jag var så medveten när jag var yngre om vilken kraft det egentligen finns i en häst, eller hur mycket man skulle kunna slå sig när den slår upp med huvudet och träffar ens näsa.