När blir DU rädd?

Sv: När blir DU rädd?

knapplån

Jag blir inte rädd av en het, nervös, sprallig häst, etc

Jag blir rädd när jag märker att jag tappar kontrollen, och inte kan hindra en händelse från att hända.
T ex om hästen stegrar sig, eller börjar backa, när risken finns att vi går omkull (skedde idag :crazy: )
Sånt man inte kan göra något åt direkt.

Börjar hästen skena, kan man ju försöka stoppa den, börjar hästen bocka, så kan man oftast få upp huvudet stanna den.

När jag var sisådär 13, alltså för ganska många år sen, innan jag hade någon slags självbevarelsedrift alls, hade jag hand om en c-ponny i 5års-åldern som inte alltid hade alla kopparna i skåpet. :)

Den sommaren gick hästarna på bete i en hage kanske två kilometer bort och jag och min kompis tyckte det var urtråkigt att gå hela vägen genom skogen för att komma till hagen, så vi brukade sitta på våra respektive ponnysar och skritta barbacka, i grimman och utan hjälm istället för att knata till fots. Det gick ju bra för det mesta även om jag så här efteråt kan se det klantiga i det hela. Men då tror jag att jag trodde att livet var ganska mycket som en serie av Lena Furberg i MinHäst. Eller möjligen som Britta Och Silver-böckerna.

En dag när vi skuttade upp på hästarna slog det slint alldeles. Jag vet inte om det var något som skrämde dom eller vad som hände, men båda två satte av i en jävla fart. Vägen till hagen gick både upp och ner och mitt i en nedförsbacke svängde dessutom vägen väldigt skrapt och var lerig. Mitt i svängen kände jag ponnyns bakben bara kana iväg, men hon lyckades hålla sig på benen i alla fall.

Framme vid hagen var det en återvändsgränd, med staketet rakt fram, snårskog åt höger och stenmur till vänster. Min kompis ponny tvärnitade först (eftersom hon var längst fram) och i ögonblicket när jag insåg att min häst inte skulle hinna stanna, utan braka rätt in i hästen framför, blev jag mer livrädd än jag varit i hela mitt liv, både innan och efter.

Nu slängde hon sig istället åt sidan, jag flög av och landade max en halvmeter från stenmuren med mitt icke hjälmbeklädda huvud. Kom undan med en bruten arm.
Sen dess har jag varit noga med att ha hjälm på mig när jag rider. :)

Slutade rida när jag var 19 och tog upp det igen i höstas (26), och det här man har hört utvecklings-forskare och psykologer säga, att ens känsla för sin egen dödlighet inte utvecklas förrän någon gång i tjugoårsåldern stämmer ju verkligen. Jag kan inte komma ihåg att jag var så medveten när jag var yngre om vilken kraft det egentligen finns i en häst, eller hur mycket man skulle kunna slå sig när den slår upp med huvudet och träffar ens näsa.

*kl*

På min egen ponny blir jag mest rädd att han ska klanta sig och snubbla eller ramla ner för en vall eller dylikt. Han blir lite FÖR glad ibland och vill så gärna springa och då har han inte riktigt koll på var han sätter fötterna...

Jag blir rädd när hästen visar sjukdomstäcken på tex kolik eller fång mm. Men även när det är älgar i närheten... Min polle gillar inte dom o vänder på en femöring. Han skenar inte utan bara vänder o ska bort. :) Silvette

jag kan inte säga att jag är den rädda typen direct!:) dom gångerna jag är rädd/nervös är när jag kratsar hovarna på unghästen och han bara sparkar mot en tills man släpper (tar ca 1min för en hov)
och när jag är i luften efter en avramling... jag kan sitta på en häst som bockar utan att vara rädd men precis när man liksom "flyger" av blir jag rädd ;)
hoppas ni förstår vad jag menar:p

Jag blir rädd när hästen visar sjukdomstäcken på tex kolik eller fång mm. Silvette
usch! det är det värsta! och så inbillar man sig alltid en massa när man ser ett litet tecken, tex att det var lite bajs när man mockade bara för att hästen råkar titta på sin mage:crazy:

till TS

Blir inte rädd så ofta, men usch va jobbigt det är när det inte riktigt är som det ska med hästarna mina =( Då blir man skrajsen.

blir rädd på en häst man inte vet vad den är kapbel till att göra... ELLER när man inte har någon kotroill själv, till exempel vid en stegring, då jga hatar stegrande hästar,, Så rädda att de ska gå över :/

Blir rädd när min häst klumpar sig och tex håller på att gå omkull,eller backa ner i ån (1,5 m ner) när vi har maktkamp. Hon är rätt klumpig av sig och verkar inte ha koll på var hon har alla benen ibland.
Därför kan det va lite läskigt att hoppa högt ibland ;)

men annars självklart när hon visar tecken på att vara sjuk eller inte må bra, eller när hon släpps ihop med ny häst i hagen.

*KL*
Blev lite rädd för ett tag sedan (förra eller förrförra vintern) då jag och en kompis red två islänningar...Vi tog en liten kort galopp på en grusväg, men efter ett tag blev grusvägen täckt av felra cm tjockt istäcke, och när vi försöker stanna (innan istäcket börjar) inser vi att hästarna inte har några planer på att stanna..då är man glad att de är broddade runt om..
Jag såg hur kompisens häst hoppade ut på en åker bredvid oss och liksom försvann neråt ur ögonvrån, trodde att de hade gått omkull men innan jag han se efter var de bredvid mig igen, och förbi. Egentligen var jag inte rädd, utan mera lite orolig för att hästarna eller kompisen skulle skadas...tills jag inser att vägen vi red på ledde mot en mkt större, mer trafikerad väg. (hästarna sprang glatt förbi där vi brukar svänga av) Vi fick stopp på galningarna på en bro, som tur var:P

Sedan är jag lite rädd för att rida barbacka, jag föll av när hästen jag red racade med några andra hästar, och jag ficke en hjärnskakning. Fortsatte rida hela den dagen (var på en dagars läger) men nästa gång jag red var jag lite rädd... är fortfarande nervös om jag ska trava eller galoppera barbacka, spec. om jag inte har full kontroll, men jag börjar bli bättre nu :P
Normalt sett blir jag mest irriterad om hästen sticker och jag inte har kontroll, litar på att hästen har lite självbevarelse driftt (om det inte är nära vägar eller så)...

Senast jag var rädd var nog när min kompis häst stegrade över en väg och halkade :S Det var helt hemskt! Men som tur var så skadade sig ingen av dem allvarligt, hästen fick skrapsår och hon med.

*KL*
Jag har blivit riktigt tokrädd en enda gång (riktigt chockad och skräckslagen)
Red en ungäst, då 3 år. Riden i ca 2 månader, det var en riktig :devil: , sursto ska tilläggas. Hittills hade jag lyckats sitta kvar under alla hennes div upptåg ( långa, kast, bockhopp, stegra + att hon kunde kombinera dessa i serier :crazy: ) Helt plötsligt från att gå från cool lugnt idiotbockade hon två språng, reste sig HÖGT, kastade sig åt sidan och bokade en hel långsida, DÅ for jag av och häst:devil: vart så rädd att jag KUNDE trilla av (eftersom jag aldrig hade gjort det på henne) att hon trampade på mig + sparkade mig när jag landade. Det blev akuten och kryckor i 5v. Efter det var jag faktiskt i ärlighetens namn skapligt rädd för henne, men så fort jag var av med kryckorna skulle jag upp på eländet igen :crazy: Envis som synden... Nu är hon 5 och det vart häst utav henne också!

Men annars är det inte mkt jag är rädd för, känner mig som en kamikatzepilot ibland.

Är det någon mer som har märkt att man blir mera rädd efter att man har fått barn? Jag har gjort en långt uppehåll med ridningen och precis börjat igen och jag är mycket fegare nu än innan jag hade fått mina två barn. Antagligen en instinkt att vara rädd om sig. Jag kan bli rädd när jag känner kraften i hästen under mig och vi kanske inte är helt överens om vart vi ska gå:rofl: Jag försöker att tänka på att andas när jag blir rädd, det hjälper.
Som tur är har jag en jättego häst:love:

JA, jag var lite "nervös ryttare" av mig tidigare men nu har jag blivit totalfegis det är hemskt :eek:
Fattar inte hur folk kan fortsätta vara elitryttare efter att de fått barn, jag antar att dom bara "hanterar" det på något sätt psykiskt.

Jag hurde ut boxar förr till olika häst tjejer.. En häst gick rätt o slätt till attack mot mej.. Vid 2 tillfällen..

Första gången va samma dag som han kom till mitt stall. Då gick jag i hagen för att dubbel kolla alla trådar.. Jag såg på hästen att han va lömsk när han kom mot mej så jag kastade mej ut i lagom tid..
Tänkte då att det va för att han va ny och osäker.

Vid det andra tillfället så hade han rymt till fel hage.. Jag skulle först fånga honom för att leda hästen till sin hage.. Jag tog det väldigt lugnt då han va rätt hystersisk och måttade slag och gjorde utfall mot mej. Smack sa det och han fick in en fullträff på min arm.. Jag for bakåt rätt in i en snödriva.. Ont som 17 gjorde det..

Arg som ett bi hämtade jag ett grimsakft och jagade häste till sin hage.. Han fick en smäll när han kom för nära mej med fel attityd.. När jag sen gick in i stallet blev jag skakad.. Kände mej svag i knäna och allmänt darrig.:cry:
Efter det hade jag inga problem med honom.. Han blev väl paff då jag kom efter honom som ett åskmoln:devil: ..
Min arm va det inga större skador på.. Svullen o ordentligt blå blev jag.. Men inget brutet..

Men jag har fått höra att hästen gjort lika igen mot hyresvärden tjejen har nu..:mad:

Så farliga hästar skrämmer mej..

Alla har vi varit rädda på något sätt i häst/ridsammanhang, och det skulle vara intressant att veta hur andra reagerar. Berätta vad, och motivera gärna :)
Jag blir ganska spak när hästen bockar, jag blev avslängd en gång när jag var barn, gjorde en fet kullerbytta och tog hela smällen på ryggen, vilket ledde till att jag tappade luften så pass att jag höll på att kräkas..själv då?

Tar det försiktigt med hästar och utsetter mej inte i onödan för ngt. farligt eller dylikt :) Men att en häst stegrar sidledes på en asfalt väg i nedförs backe, när det kommer bil från båda hållena - då känndes det nog i magen ;D Men jag märker faktist inte själv att jag är rädd. Jag har tydligen förmågan att skjuta ifrån mej rädslan, och sen när ja har kontroll på läget känner jag hur det skakar i benen ;)
Men det finns ju så många tillfällen det kan hända ngt. Men ja försöker ta det lugnt bara och försöka vara med i händelsen/problemet. :D

H//Sandra

Min polle hittar på det mesta när vi är ute i skogen så man har väl vant sig :angel:

Förr var jag däremot rädd för att gå på hala ställen, bröt nämligen benet i en omkullridning på ett sådant ställe.

Jag kunde bli nervös när jag hoppade min förra häst, fast jag blev aldrig rädd direkt. Men han var ganska feg på lite konstiga hinder, och efter några avramlingar så vart man lite nervig när man kom mot ett "titt" hinder (och det hjälpte ju inte såklart!:angel: )

Sen kan man ju bli lite rädd när hästen sticker iväg, och det är svårt att få stopp på den....

:crazy: Jag är rädd varje gång jag lämnar min häst för hon brukar rymma och vi har en väg (25:an) 50 m från stallet och hon har varit ute där några gånger :confused: :( :o

Jag blir nog aldrig riktigt rädd,
Bara otroligt nervös, Fast bara när jag ska inför tävling/tränig tränsa i transporten tränsa och hästen vänder huvet och tittar bakåt, så man inte får tag på na. Haha, jag vet , fånigt men jag är sån. Tror att den ska få för sig att vända sig.

Det är INTE för att jag är "orutinerad", utan jag åker faktiskt på träning och tränsar i transporten minst 2 dagar/vecka . Och tävling var annan/3:e helg.

Jag blir rädd när hästen går över andra gången på ett ridpass. men tredje gången brukar aggresiviteten ta över och den får stryk ...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar