När blir DU rädd?

Sv: När blir DU rädd?

Jag blir smårädd när fjordingen jag rider har så mycket överskottsenergi att hon drar iväg och vägrar att stanna. Det går så HIMLA snabbt...

jag blir rädd när jag känner att hästen kan gå omkull och ramla när
som helst, eller när hästen får panik. men jag tycker att det bara är
roligt när hästen bockar haha :rofl:

Jag är inte dne som blir rädd lätt, men för några år sedan då jag red världens jobbigaste ponny , han bara bockade och sparkade hela tiden! Men jag vart inte rädd... till en början, jag flög av nästan varannan gång (red inge bra då). Men en dag så skulle jag och min kompis rida ikapp i skogen , men jag ville inte .Men jag vart tuver över talad, ponnyn som jag red började tok springa och tvärvände bort från vägen och jag som inte var berädd åkte av :(... Jag var så korkad att jag inte tänkte på att släppa tygarna, jag blev släpad efter hästen och fick stora brännmärken på ryggen... Men jag satt upp igen och red hem. någon vecka senare så skulle vi galoppera på en äng och han började bocka väldigt mycket... Jag flög av men satt upp igen. på vägen hem så kom det en bil som körde alldeles för snabbt , ponnyn vart rädd och började skena brevid bilden. han halkade och jag slog i mitt huvud i hanns hals.
efter det så vart jag livrädd för hästar! jag litade inte på någon häst men efter några månader så satt jag på hästryggen igen och nu är jag inte rädd för så mycket. Men jag blir rädd ibland när hästen jag rider blir allt för het( bockig,hoppig,springig.)

Jag älskar väkligen hästar mest av allt:love:

Jag lärde mej något av den ponnyn, man ska alltid göra vad man känner, låt inte någon övertala dej att rida ikapp!

jag blev rädd när en häst jag hade anföll och bokstavligt talat skulle ta livet av mig.
jag var inte den första människan hon försökt mörda. En av mina nära kom undan för att han slängde sig in mellan stallväggen och transporten däe hästen inte fick plats. sekunderna innan hade hon framhovarna en dm från hans ryggplatta. (detta hände första dagen hos mig) ¨jag insåg att hästen krävde sitt och kontaktade alla möjliga tränare osv för att hjälpa mig med djuret. hon funkade att rida in och var snäll som ett lamm.Men sen kom dagen då det sa klick och hon gick in med ljus och lykta för att mörda mig. det enda jag bad henne om var att ta ett steg åt vänster.
men jag minns hur hon reser sig, kastar sig upp i luften och bockar, går ut och kastar sig in emot mig. (jag undkommer tackvare kvicka fötter) hon prövar igen. i tjugo min höll jag mig med nöd och näppe undan. det som räddae mig var mitt tre meter långa grimskaft som jag kunde hålla ut henne med stundvis.
då var jag rädd. mina "sambos" var lika likbleka som jag efteråt.
jag blir rädd när hästen plötsligt blir rovdjur. och jag har aldrig någonsin burit hand mot henne eller något i den vägen.

Jag har få rädslor när det gäller häst och jag tål bockningar, stegringar, sken etc men jag HATAR hästar som slår upp huvudet och knäcker näsan på en. Jag har ingen aning varför men kom på mig själv när jag red ett varmblod med den tendensen att jag lutade mig förskräckligt mycket bakåt och uppåt bort från hästens nacke

Känner kanske att min näsa inte behöver bli plattare och mer deformerad :rofl:

Neinor- Det var ett skräckscenario- varför blir hästen så galen?!

Senast ändrad:

Knapplån

Jag är väl ganska orädd av mig, under mitt första år med ponnyn fick jag käka grus miljoner gånger... Blev ändå aldrig rädd, så länge jag vet att hästen gör det för att hon "är som hon är" och inte för att hon VILL kasta av mig så gör det mig inget om hon härjar. Men trillar jag av om hon t ex stannar på hinder så blir jag alltid lite nervös precis när man ska ta om hindret :crazy: De flesta avfallningarna händer dock när man kortar tyglarna och ska iväg på hoppträning t ex, när det är vår tur att hoppa... Då flippar det för ponnyn och jaa, från stillastående till bock med 180 graders skruv gör det lite mer komplicerat att sitta kvar i sadeln... :angel:

Men iallafall, sist jag blev rädd var när hon hade vilat en dag då tandläkarn hade raspat hennes tänder... Skulle ut och skritta barbacka och red då efter stallvägen för att komma ut på en mindre trafikerad väg. TOKAN gör världens bocksprång mitt ut på vägen framför en bil som kommer bakifrån :eek: Jag håller då på att glida av... Det värsta var att vi mötte bilen när den var på väg åt andra hållet, det var några killar som kört vilse så de var med all säkerhet inte hästvana och därmed inte beredda på att hästar kan göra sånt där... Kan säga att hjärtat slog fort, för vi var inte långt ifrån strålkastarna, kanske en halvmeter... :o

ja du, varför visste jag inte. hon var helt frisk. jag hade senaste året kämpat stegringar bockningar, och alla andra former av trots under ridningen. jag visste att hästem hade vilja och gav mig ändock ut på mina sjävmorsritter. jag har då aldrig sett en häst komma så högt upp i luften som hon gjorde när hon hoppade och hade sig.
hon ville väl inte vara bland människor. vissa hästar är inte helt enkeöt inte ridhästar :crazy:
men hon är förövrigt inte kvar på gården. med tanke på att det finns småbarn här som springer så kunde jag inte ha kvar henne av säkerhetsskäl.skulle inte kunna leva med mig själv om hon hade ihjäl ett barn.
men visst fan älskade jag hästen =/

Att inte ha kontroll e de värsta enligt mej.
Och en häst som skenar.. kan ju gå hur som helst både för hästen o sig själv=(

Jag blir rädd när hästen typ börjar bocka, & man känner att man inte har någon kontroll. Visst, jag sitter oftast kvar, har ganska bra balans (ta i trä) men de är ändå lite kusligt.. Ibland kan de vara kul. Men inte när hästen inte lyssnar & så. & ibland är de också lite läbbigt nät min häst inte vill gå fram & bara backar, ner i diken, buskar m.m Han har även backat in i stängsel, utan el.. Väntar bara på den dagen då han backar in & de är el.. Hmm, tro ni jag sitter kvar då? :crazy: :angel:

Hästar som reser sig får det att knytas i magen. Det är en rest efter en häst som reste sig så han höll på att slå över bakåt hela tiden. Det sitter i trots att det är nästan 20 år sen.

Jag blir rädd när min häst inte kan stå still i gången (har krossat två tår på mig första sommaren jag hade honom, inte skönt den sommaren)
Sen blir jag rädd nrä jag o kraken blir jagad utav älgar! :D

Jag blir rädd när jag ser människor som inte förstår sina hästar.
Särskillt om de uppträder som om de tror att de har totalkoll men i själva verket så är det hästen som har kommandot, men som låter sig styras pga alla doningar/"utrustning".

Jag blir rädd när människor inte kan kommunicera med sina hästar på ett förnuftigt sätt utan höga röster, diverse verktyg, bankningar och ryck i tyglar.

Jag blir rädd ganska ofta. :rofl:
Men av någon anledning ska jag alltid trotsa rädslan genom att göra det jag är rädd för ändå. Vilket oftast slutar med att det går bra och man känner sig stolt, lite mindre ofta går det inte bra och man blir mer rädd. :angel:

Den gång jag varit absolut som räddast på hästryggen var med ett sto jag hade förut. Hon var väldigt het och låg alltid på men var ändå kontrollerbar. En gång när vi var ute stack hon dock med mig och det fanns absolut ingenting jag kunde göra för att få stopp på henne. Jag hängde rakt bakåt i tyglarna utan reaktion, försökte även dra hennes huvud åt sidan men ingenting. Det var riktigt, riktigt läskigt.
Dessutom var vi på väg rakt mot en vältrafikerad 90-väg och grusvägen vi red på svängde vid två tillfällen väldigt kraftigt. Båda gångerna var jag på väg av men lyckades sitta kvar på något sätt, ville absolut inte ramla av för då hade hon fortsatt själv mot vägen.

Det hela slutade med att vi mötte en lastbil (dock körde den långsamt på grusvägen och vi såg den tidigt i andra änden av en raksträcka.) Hästen fortsatte i full fart tills vi höll på att krocka med den då stillastående lastbilen, då tvärnitade hon och tog några språng in i skogen. Och då for jag av.

Var så rädd att jag skakade men reagerade genom att bli jätteförbannad på hästen och sitta upp med detsamma. Hann inte ens känna efter om jag var ok innan jag satt på hästen igen, var nog i chock.
Stackars lastbilschauffören måste ha blivit chockad han med, där kommer vi skenande, jag ramlar av med en duns, hinner knappt landa innan jag sitter på hästen igen och är så arg att jag kokar.
Men det var riktigt, riktigt läskigt och faktiskt den enda gången då jag faktiskt varit rädd för både mitt och hästens liv. Fruktansvärt. Usch. :crazy:

Jo, kom på ett tillfälle till.
Ramlade av en femårshingst, som kommit till mig direkt från galoppbanan, som stack iväg. Hade ingen aning om vart han tagit vägen och som hingstägare har man ju ett visst ansvar för vad hästen hittar på (gäller iofs alla hästar men hingstar är väl lite mer riskbelagda.)
Tack och lov hade han bara sprungit rakt in i sin box när han kom hem :love: (visst inte då att han är en sådan ängel som han är) men jag var riktigt rädd och nervös för vad han hade kunnat hitta på innan jag kom tillbaka.

Med mitt sto har jag aldrig varit rädd för min egen del. Däremot för att hon ska göra sig illa eftersom hon inte direkt har någon självbevarelsedrift.

Min valack bockar och har sig med div. luftsprång men är av någon anledning väldigt lätt att sitta kvar på (trots det har jag flugit, haha.) Så med honom är jag heller aldrig rädd för min egen del.

jag blir fruktansvärt skraj när hästen sticker:crazy: red en arab i några år, tävlade och så.. vet inte hur många ggr han stack me mig.. uppförsbackar nerförsbackar me is över allt tex..veckorna innan ja köpte egen häst red ja araben en gång, å de blev den sissta!
skulle trava lite, personen som ägde honom va me å red, han trava fortare å fortare.. gjorde allt men han löd mig inte.. tillsist full galopp kl 8 en vinterkväll, kålsvart ute.. rädd för vatten va han me.. full fart rakt in i en skog:eek: va en vattenpöl där.
FLÖG rakt in i 2träd me ryggen i de ena å ansiktet i de andra spräckte 2tänder + läppen värsta blåtiran i fejset å en utåtbuktande knöl från trädet rakt in i ryggen.. snacka om mörbultad. sen dess har ja vatt j****t skraj för att galopera nya hästar.. men nu har a äntligen kommit över de.. :banana: å de e min nuvarande polle glad för

när han är ute å springer på vägarna själv eller börja trilska när vi är vid taggtråd det är min stora skräck.

När en häst vägrade släppa in mig i hagen. Vi kände inte varandra då och den stegrade och hoppade runt och sparkade bakut mm. Guuuu vad rädd jag blev. For iväg bakåt!

*kl*

förra helgen när vi hade stallrally och jag skulle borsta av
en liten c-ponny, kanske tom stor b?
iaf, så spetsade han öronen och tittade nyfiket när jag började
borsta vid bogen, så helt plötsligt slickade han öronen bakåt, klämde
in mig i väggen så jag ramlade ner på huk, väääldigt nära hans hovar
och började hugga mig i pannan :O
-
när vi var ute på terrängen och skulle trava förbi ett hinder så blev
wilmer, som hästen hette rädd för hindret och kastade sig åt sidan
samtidigt som han gjorde något konstigt krumsprång, och jag flög
som en vante och landade right next to his hoofs :O
trodde jag skulle bli övertrampad men jag hade tur (:
Alla tkte det såg läskigt ut när han bockade,
men jag vart mest rädd för hovarna :/

//Doxa, som vill ha mejl :O

Jag blir nästan aldrig rädd när jag är ute o rider, men kommer ihåg att jag blev rädd när jag satt på en häst i sken utan träns (hade trampat på tyglen på nått konstigt sätt och slitit av sig tränset) påväg mot en väg som var ganska trafikerad. men allt gick bra och jag fick på något sätt ut hästn på en äng ;D sen har jag hunnit blibit rädd när jag en gång blev släpad efter hästen runt 20 meter. men det gick också bra ;D

Är det någon mer som har märkt att man blir mera rädd efter att man har fått barn? Jag har gjort en långt uppehåll med ridningen och precis börjat igen och jag är mycket fegare nu än innan jag hade fått mina två barn. Antagligen en instinkt att vara rädd om sig. Jag kan bli rädd när jag känner kraften i hästen under mig och vi kanske inte är helt överens om vart vi ska gå:rofl: Jag försöker att tänka på att andas när jag blir rädd, det hjälper.
Som tur är har jag en jättego häst:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar