När blir DU rädd?

Sv: När blir DU rädd?

Ibland när vi rider skogsrundor kommer vi till partier men halt underlagm ex. efter regn. Då blir jag rädd att hon ska gå omkull. Mest för hennes skull dock.

när min häst rymmer, har hänt typ 2 ggr på 3 1/2 år, så det är inte så ofta som jag blir rädd :D också om han hostar mycket, eller inte vill äta :(

Det vänder sig i magen när:

- Hästar beter sig "illa" av någon anledning i trafik (riskerar både hästen,ryttaren och trafikanters liv)

- Hästar som stegrar så högt så att de kan slå över

Blir rädd när hästen börjar backa mot diken och när han sticker iväg med mig när det är halkigt eller annat dåligt underlag.

hm, jag är nog lite av en fegis! På marken blir jag rädd när hästarna blir stissiga och okontakbara, o när de ställer sig/sparkar mot mig. På hästryggen är det bocka/stegra som skrämmer mig mest. Men som många andra sagt så är det nog känslan av att inte ha kontroll som skrämmer:P

Att hästen bockar, tvärar, stegrar, sparkar bakut och håller på bekommer inte mig det minsta, däremot från marken tycker jag inte om när dom tex blir skrämd och försöker slita sig eller så. En häst som försöker bitas eller sparkas blir jag bara arg på, men när dom verkligen har panik och gör allt i sin makt för att slita sig, och sedan tex sticka hem blir jag orolig. Framförallt för hästens skull.

Om jag sitter på dess rygg har jag ändå en viss kontroll över situationen, men sticker dom själv hem kan vad som helst hända.

*kl*

Hästar som stegrar så högt så att de kan slå över!

Halt underlag, IS!! halkar och fläcker sig.

Hästar som beter sig illa i trafiken! läskigt om dom skulle kasta sig ut på vägen..

På nyårsdagen hade alla hästar från tre olika hagar hamnnat i samma för att de hade fått panik och sprungit genom stängslet. Anatgligen var det något djur som sprungit runt där. När jag några dagar red ut i skogen ungefär halv 4 det var lite halv mörkt så stannar min häst och gör hingstfrustningar och förösker vända och höll på så där ett tag. Blev väldigt rädd att det var en björn elelr varg som skulle komma och äta upp oss :crazy:. Det måste nästan ha varit nått rovdjur för han reagerar inte på rådjur och inte älg så mkt heller....

Jag blir rädd, då min häst får panik.
Han kan bli helt apatisk och bara backar o backar.
Vi har backat ner i diken och slagit runt, backat in i elstängsel, o då blev det visserligen full fart framåt. :crazy:
Som tur är, så händer det inte ofta. :rofl:

Jag tycker att det är riktigt obehagligt när jag och min häst är ute och så kommer det något riktigt läskigt. Då han bara står och blåser och så känner man att han snart kommer att kasta sig om och bara dra. Den känslan är väldigt obehaglig. Det känns som om man inte har någon kontroll alls. Dock så händer det inte så ofta, men känslan av att sitta på en vettskrämd häst som man inte har kontroll på till 100% är inte rolig! :P

Senast ändrad av en moderator:

Blev riktigt rädd när b-ponnyn skenade med mig en gång. Har också blivit ganska rädd när jag var på provridning med min nuvarande häst och det gick aningen för snabbt och jag hade inte mycket kontroll alls.

Fast värst är nog när en häst vill bitas. Jag tycker att det är extremt läskigt.

Förut blev jag ofta rädd och nervös. Iprincip alltid när något "som inte skulle hända" hände...
Nu måste jag säga att jag är väldigt imponerad på mig själv för jag blir inte rädd vad som än händer :bow: :)
Min häst har börjat stegra ibland, jag blir bara arg, och jag kan hoppa över 1 m utan den minsta känsla i magen, bara högre, högre :d
Så ja, nu mer blir jag inte rädd ofta... Känns otroligt skönt och jag är fruktansvärt stolt över det :bow:
Det som jag dock fortfarande tycker är lite för läskigt är när en häst vänder rumpan till och försöker sparkas, men jag har lärt mig att hantera det också :)

Jag brukar inte bli rädd när det händer, tex att hästen sticken, man förlorar kontrollen osv. Utan jag blir rädd efteråt... Det kan till och med vara så att jag blir rädd flera dagar efteråt när jag tänker på vad som skulle KUNNA hänt.

Jag blir orolig och rädd om hästen inte verkar vara sig själv eller inte mår bra.

Jag blir inte rädd när en häst jag känner bockar/stegrar, då jag är ganska van vid det. Kanske att man blir lite försiktigare om man är barbacka, men det handlar ju inte om rädsla utan om förnuft ;p

Jag blir rädd och orolig när hästen inte beter sig normalt (som dom flesta här har skrivit), eller att jag upptäcker att h*n är ordentligt skadad, det är nog det värsta jag vet.
Jag blir också rädd när jag hoppar över 1meter eller rider på en smal väg och möter lastbil eller bil med hästtransport, då vet jag garanterat att jag hamnar på backen eller i diket :crazy: Så det måste vi träna på.

Det värsta jag upplevt i hästväg var i somras då vi fastnade i sankmark och min häst bara lade sig ned under mig och gav upp, det snurrade bara helikopterhjälp och kartor i huvudet på mig, som tur var lyckades jag peppa henne så jag fick gunga upp henne till fastmarken. man kan jämföra det med rädsla men det är mer som att jag får adrenalinkickar så jag tänker och reagerar snabbare än vanligt
och lycklig är jag för det

en sak jag är RÄDD för är att släppa hästen då hästen försöker slita sig eller då jag ramlar av. Om jag vet att jag kan så hänger jag mig kvar och blir hellre släpad tills hästen stannar än att släppa om jag vet att det är farligt för hästen att komma lös

Jag blir rädd när man kört runt i hagen i evigheter, och inte hittar alla medlemmar i flocken. Fast det gör man ju, till slut. Men ibland kan det ta tid. De har en oförkarlig förmåga att göra sig till ett med en stor gran eller buskage.
Det är lite Helge över dem. :)

*kl

Jag blir rädd i samma sekund som jag inser att "nu jävlar åker jag av". Då brukar jag också åka av, men hittills har det gått bra.

En gång ringde en av tjejerna i stallet och sa "Kom hem fort, för aswan blöder som en gris". Då körde jag snabbt!

Knapplån

Kan vara lite otäckt när de står och väger och är på väg att slå runt.
Eller kastar sig ut framför bilar och liknande saker.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar