När är det okej att ringa okända?

Jag menar att man inte ringer mitt i natten eller skickar sms fem på morgonen
Jag skickar utan vidare SMS dygnet runt till mina vänner faktiskt. Har aldrig fått klagomål. Jag bara förutsätter att de mutat (alltså mjuuutat inte mutat) sina chattar så att de inte blir störda. Jag trodde ärligt talat att det var standard. Till och min mamma kan jag whatsappa när som helst på dynget, hon läser ändå inte förrän hon vaknar.

Ringa däremot, det gör sällan utan att ha skickat ett SMS först och kollat om det är OK. Oavsett tidpunkt.

I det här fallet så hade jag ljud och vibrationer avstängt, det är hela beteendet jag retar mig på.
Så du vaknade alltså inte?

Alltså jag köper att det är fett oförskämt att ringa flera gånger samt snoka fram nummer. Så gör man inte. Men om jag har ljudet avstängt och vaknar senare och ser att nån ringde vid tio i nio inte fan blir jag upprörd över det? All is well liksom, jag stördes inte, personen fick se att alla inte svarar så tidigt, etc etc. Kort sagt: för mig känns det som en jättemärklig grej att bli så arg över.

// Hennes Höghet som kanske inte heller borde läsa tråden.

Jag skickar utan vidare SMS dygnet runt till mina vänner faktiskt. Har aldrig fått klagomål. Jag bara förutsätter att de mutat (alltså mjuuutat inte mutat) sina chattar så att de inte blir störda. Jag trodde ärligt talat att det var standard. Till och min mamma kan jag whatsappa när som helst på dynget, hon läser ändå inte förrän hon vaknar.

Ringa däremot, det gör sällan utan att ha skickat ett SMS först och kollat om det är OK. Oavsett tidpunkt.

Haha! Min mamma kan läsa mess och t o m svara ok, min pappa kan inte en läsa dem.
Jag är uppfostrad till att ta hänsyn till andra och tänka ett snäpp lägre, det sitter så djupt rotat i mig att det förvånar mig att inte alla har samma referensramar, trots att jag vet att det inte är så.

Så du vaknade alltså inte?

Alltså jag köper att det är fett oförskämt att ringa flera gånger samt snoka fram nummer. Så gör man inte. Men om jag har ljudet avstängt och vaknar senare och ser att nån ringde vid tio i nio inte fan blir jag upprörd över det? All is well liksom, jag stördes inte, personen fick se att alla inte svarar så tidigt, etc etc. Kort sagt: för mig känns det som en jättemärklig grej att bli så arg över.

// Hennes Höghet som kanske inte heller borde läsa tråden.

Nej, eftersom jag varit vaken i 5 min och låg och ammade. Men min sambo som vederbörande också ringde till vaknade däremot då han glömt att stänga av vibrationerna.

Och jag är ju irriterad över HELA situationen, vilket jag tycker framgår rätt tydligt. Inte enbart tidpunkten på samtal. Jag har ju till och med skrivit "fine, ring en (1) gång".

Jag frågar gärna vilken tid folk tycker det är okej att ringa, men det var ju tydligen jävligt korkat av mig. Ursäkta detta ytliga, "onödiga" samtalsämne. Skall inte hända igen, skall hålla mig till lekar och annat trams.

Jag frågar gärna vilken tid folk tycker det är okej att ringa, men det var ju tydligen jävligt korkat av mig. Ursäkta detta ytliga, "onödiga" samtalsämne. Skall inte hända igen, skall hålla mig till lekar och annat trams.
Jag har inte sagt att det är jävligt korkat, inte ens lite korkat. Jag har inte sagt att det är onödigt.

Jag tycker din attityd är supertrist. Du får leva med att folk kan tycka annorlunda än du eller till och med ifrågasätta tråden (det gjorde för övrigt inte jag - jag bara, trevligt och sansat, ifrågasatte din reaktion). Om inte - ja, då kan det vara en god idé att låta bli att starta trådar helt enkelt.

Jag är uppfostrad till att ta hänsyn till andra och tänka ett snäpp lägre
Jag har också blivit uppfostrad till att ta hänsyn till andra och tänka "ett steg längre" men det betyder inte att jag inte kan SMSa mina vänner dygnet runt . Jag vet att de inte störs av det. Hade jag haft en vän med din inställning hade jag respekterat det och anpassat mig. Inte svårare än så.

Edit. Tog bort skämt pga onödig risk för missförstånd.

Jag har inte sagt att det är jävligt korkat, inte ens lite korkat. Jag har inte sagt att det är onödigt.

Jag tycker din attityd är supertrist. Du får leva med att folk kan tycka annorlunda än du eller till och med ifrågasätta tråden (det gjorde för övrigt inte jag - jag bara, trevligt och sansat, ifrågasatte din reaktion). Om inte - ja, då kan det vara en god idé att låta bli att starta trådar helt enkelt.

Jag tolkar ditt "borde inte vara i tråden" som att du håller med om att tråden är onödig.
Jag har inte haft något problem med att folk inte håller med mig. Enbart fräckheten att tråden tydligen inte faller i smak hos vissa.

Det här är en diskussionstråd som alla andra. Det finns olika åsikter, som i alla andra trådar. En del tycker du överreagerar, andra kanske inte...som i många andra trådar.
Att vara martyr gör däremot inte saken lättare för dig

Kl 08.30 ringde det i morse och eftersom jag väntar svar från VC på prover så svarar jag vänligt. I andra änden hör jag Hello I´m Lisa and call from Microsoft , :devil:GOODBYE.

Jag tolkar ditt "borde inte vara i tråden" som att du håller med om att tråden är onödig.
Jag har inte haft något problem med att folk inte håller med mig. Enbart fräckheten att tråden tydligen inte faller i smak hos vissa.
Jag skojade. Du blev så upprörd när någon skrev ett helt vanligt bukeinlägg, som dyker upp i typ varenda tråd, dvs nån ifrågasatte tråden. Då kallade du henne "hennes höghet" och sa till henne att inte läsa. Det tyckte jag var oförskämt. Jag skojade därför om det - jag ifrågasatte din reaktion och tänkte i mitt stilla sinne att du förmodligen skulle bli snorirriterad.

Jag står fast vid min uppfattning om att din reaktion i den här tråden känns väldigt oproportionerlig.

Jag smsar alltid okända om det inte står önskad telefontid i annonsen. När jag smsar så inleder jag alltid med "Ursäkta om jag väckte dig men" - och sen mitt ärende tex annons på blocket och undrar när det är lämpligt att ringa för mer information. Först när jag får sms tillbaka om tid som går bra att ringa så ringer jag. Många arbetar natt, har nyfödda eller annat som gör att man ibland kanske ringer olämpligt.

En liten historia för att få ett annat perspektiv :)

jag jobbar som sagt som socialsekreterare och för flera år sedan jagade jag en ung kille som var utpekad som pappa till ett nyfött barn. Nästan varje morgon när jag kom till jobbet hade han ringt kvällen innan, jag ringde dagtid utan att få svar och nästa morgon hade jag ett nytt missat samtal från honom. Han ringde även på helger. Det spelade ingen roll hur många gånger som jag förklarade för honom att jag inte jobbar kvällar och helger, han fattade ändå inte varför jag inte svarade:banghead:

Mellan 8 - 21 känns okej tycker jag, även om jag personligen ibland har gått och lagt mig före 21 - men då får jag väl sätta mobilen på flygplansläge om jag inte vill bli störd. Och för övrigt om vi pratar rent personligt skulle det gå bra att ringa mig efter 6 på vardagar för då är jag alltid uppe, men det betyder inte att jag själv skulle tycka att det var okej att ringa andra då ;)

Jag ringer nästan aldrig till privatpersoner - ingår inte i mitt yrke, och privat sms:ar jag hellre, det är sällan jag absolut måste ringa någon. Utom mina föräldrar då kanske men även då brukar jag sms:a först. Men - skulle jag nu behöva ringa en privatperson och det var så akut att jag måste ringa på morgonen så skulle jag nog vänta till efter 9.
Vad är flygplansläge, vad har det för effekt så att säga? :) aldrig provat.

Ok telefontid 10-20 vardagar och helger om det inte handlar om personer som ringer pga yrke eller akuta ärenden, tex om man ringer på en annons eller ringer en släkting/bekant som man inte har större koll på. Jag föredrar att smsa och därefter ringa inom en eller ett par timmar om jag inte har fått svar.

Tycker det är väldigt konstigt att en del tycker att man får "skylla sig själv" om någon ringer om struntsaker och man inte stängt av ljudet. Jag som har häst har alltid ljud och vibration på, tänk om den som morgonfodrar ser att min häst skadat sig allvarligt och behöver få tag på mig?

Och det är väl dessutom en självklarhet att respektera andra människor? Jag upplever att det har blivit vanligare med mentaliteten att "man får skylla sig själv" om det händer något, känns väldigt obehagligt faktiskt. Behandla andra som du själv vill bli behandlad :)

Inga samtal, sms, mail osv. går fram - men man kan använda telefonen ändå till sådant som inte behöver nätverksåtkomst.
Jag har börjat ha min telefon på det varje natt och det är så skönt att inte vakna och ha mail och skit som väntar :). Min tanke är att det mesta, i mitt liv i alla fall, kan vänta till klockan 07:30 när jag vaknat.

Jag har börjat ha min telefon på det varje natt och det är så skönt att inte vakna och ha mail och skit som väntar :). Min tanke är att det mesta, i mitt liv i alla fall, kan vänta till klockan 07:30 när jag vaknat.

Ja, samma här - jag brukar stänga av det först när jag har duschat och klätt mig, satt mig med kaffekoppen och är redo för att dagen faktiskt ska börja. Hur skönt som helst att ta kommando över den lilla saken i livet!

Jag smsar alltid okända om det inte står önskad telefontid i annonsen. När jag smsar så inleder jag alltid med "Ursäkta om jag väckte dig men" - och sen mitt ärende tex annons på blocket och undrar när det är lämpligt att ringa för mer information. Först när jag får sms tillbaka om tid som går bra att ringa så ringer jag. Många arbetar natt, har nyfödda eller annat som gör att man ibland kanske ringer olämpligt.

Vilket är intressant. Personen ifråga vet att jag rimligtvis har barn eftersom det handlar om ett bebistillbehör. :meh:

Och det är väl dessutom en självklarhet att respektera andra människor? Jag upplever att det har blivit vanligare med mentaliteten att "man får skylla sig själv" om det händer något, känns väldigt obehagligt faktiskt. Behandla andra som du själv vill bli behandlad :)

För mig är det också självklart att man respekterar människor, men alla verkar inte tycka det.
Jag ringer inte galna tider till någon men för att undvika att få samtal då jag inte vill ha det (alla nätter, alla middagar och liknande och ibland också på dagen) så sätter jag telefonen på ljudlös. Det gjorde jag också då jag hade häst.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 751
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 224
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 484
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar