När är det för kallt?

Sv: När är det för kallt?

Att varmvatten skulle frysa snabbare än kallvatten är en myt och en termologisk omöjlighet.

*kl*
Jag skulle aldrig komma på tanken att ha hästarna inne enbart pga temperaturen. Storm, blåst och nederbörd är ju de faktorer som spelar roll. Men rent temperaturmässigt så har jag lärt mig att inte anstränga hästen hårt vid kallare än -20-25 grader celcius, för att undvika att hästen drar ner för mycket kall luft i lungorna. Men det handlar om träning, inte hagvistelse!

Skulle jag bo på någon plats där temperaturen kunde krypa ner till -40 eller liknande så skulle jag antagligen se till att hästarna hade ett uppvärmt vindskydd att gå in i. Dvs om jag bodde där det blev extremt kallt så skulle jag ju ta med det i beräkningen och se till at hästarna fick den utevistelse de behöver.

Att hålla hästarna inne för stallets/vattnets skull är oförsvarbar hästhållning i mina ögon.

Jag håller med dig i allt, men det fetmarkerade var bara :bow:

Nå om man inte äger sitt eget stall och stallägaren inte har lust att ordna något för de typ tre dagarna varje år så får man göra det bästa av situationen. (I vårt fall var det att ha hästarna ute halva dagar istället för hela, dvs ingen var ingstängd dygnet runt, vi tog även in lösdriftshästarna några timmar för att hjälpa till. Det blev mkt mockning och matning de dagarna).

Jag har inte eget stall, står inackorderad.
Hade inte "att göra det bästa av situationen" varit att tex ta med sig vatten hemifrån?

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger oxå mina varmt linfrövatten morgon o em. Då vet jag att de har druckit. Dricker ca 15l per gång- till sista droppen. Linfröt är tydligen smaskens:d.

Kallvatten ratas.

Åh, lätt gott för hästarna :D

Har aldrig ens funderat på att inte ta ut dom pga kyla:). (iofs har vi aldrig så kallt som -30 och däromkring)

Igår hade vi -16 och de gick ute precis som vanligt, ca 14 timmar (går ute 13-15 tim/dygn).
Alla hästar är täckade utom min lillknatte på 20 månader, och han verkar inte frysa ett dugg! Hästarna har fri tillgång på hösilage och stora ytor att röra sig på:)

Personligen släpar jag hellre dunkar med vatten hemifrån än skär ner på hästarnas utevistelse.

Framför allt om det bara handlar om några ynka dagar!

Fast när vattnet väl har frusit så tar det ju definitivt längre tid än några ynka dagar att få rinnande vatten.

Mina hästar har som sagt stått inne TVÅ gånger. Första gången var det smällkallt (över -40 grader), andra gången var det snöstorm med diverse lösa grejer ute på vift och då hade jag även häst på ett väldigt myggfritt ställe (läs: blåsigt).

Ja, jag tycker att hästarna gott och väl kan gå ute upp till -30--35 grader.
Problemet är väl att jag tvivlar på att många här har varit med om att det har varit så kallt att nästan allt fryser till, skulle vi släppa ut hela dagar skulle stallet inte klara av att hålla temperaturen, för oavsett hur isolerat det är så måste det finnas en viss ventilation också, och genom den kommer kylan in, en värmefläkt kan helt enkelt inte själv hålla temperaturen på "inte frys"-nivå i ett tomt stall.
Men hästarna går i de flesta fall ut, om än så för en kortare tid än vanligt.

Kollade på hemsidan för välkänt företag med lantbruksprodukter, värmekabel för vattenlednig kostar 800:- (inklusive moms) för 20 meter. Så jätte dyrt var det ju inte!

Tillägg: En jätte billig lösning är ju att helt enkelt låta kranen stå och droppa/rinna sakta. Då fryser det ju inte! Om man har avlopp under vill säga, så man slipper en smärre sjö i stallet..

Mina har alltid fått gå ut, oavsett temperatur (som kallast har det vad jag minns varit -33grader). Stalltemperaturen och vattenproblemet löser vi då genom att ha en byggfläkt igång i stallet dagtid när hästarna är ute.

Största problemet hade vi november -95, då vi var strömlösa i 6 dygn och det låg runt -20grader hela tiden (och ca 1 meter snö utanför :D), 4 av de dygnen var vårt lilla grannskap även insnöade, så för att öht kunna fixa vatten åt hästarna tog vi in snö och kokade upp på vedspisen (som var det enda som värmde vårt 150kvm stora hus), och hällde sedan det vattnet på snö vi hade samlat ihop i tunnor, och på så sätt smälte vi tillräckligt mkt vatten för att försörja våra 5 hästar (1 shettis + 4 halvblod). Tömde ur vattensystemen i stallet direkt, så någon frysrisk fanns inte då heller.

Att varmvatten skulle frysa snabbare än kallvatten är en myt och en termologisk omöjlighet.

*kl*
Jag skulle aldrig komma på tanken att ha hästarna inne enbart pga temperaturen. Storm, blåst och nederbörd är ju de faktorer som spelar roll. Men rent temperaturmässigt så har jag lärt mig att inte anstränga hästen hårt vid kallare än -20-25 grader celcius, för att undvika att hästen drar ner för mycket kall luft i lungorna. Men det handlar om träning, inte hagvistelse!

Skulle jag bo på någon plats där temperaturen kunde krypa ner till -40 eller liknande så skulle jag antagligen se till att hästarna hade ett uppvärmt vindskydd att gå in i. Dvs om jag bodde där det blev extremt kallt så skulle jag ju ta med det i beräkningen och se till at hästarna fick den utevistelse de behöver.

Att hålla hästarna inne för stallets/vattnets skull är oförsvarbar hästhållning i mina ögon.

Det är ju varmvatten ledningarna som brukar frysa först, så då fryser alltså varmvatten fortare än kallvatten,

Det är aldrig för kallt att släppa ut hästar. Jag skulle bli GALEN ifall stallägaren lät dem stå inne pga av kyla (min ena skulle bli rabiat ifall han inte fick gå ut på en hel dag).

Däremot kan man ta in dem tidigare de få dagar som det är sådan kyla.

Nej, jag täckar mina fullblodsgrabbar ordentligt och skickar ut dem oavsett väder. "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder" bör ju minst sagt gälla utedjur som hästar också.

*KL*

Som flera andra - det är aldrig för kallt för hästarna att släppa ut. De går ut oavsett temperatur. Däremot kan vädret i övrigt spela in. Minus 20 åker de självklart ut, och heldag. Däremot minus 10 och full storm så går de ut (om portarna går att öppna), men inte heldag.

Så, de går ut som vanligt om det så är -35 grader (kallare har jag inte varit med om). Stallet är kallstall utan rinnande vatten så 'hjälper' inte varken hästar eller vatten om de står inne, lika kallt ändå, och fryser lika fort/långsamt i hinkarna ändå.

*KL*
Kylan har ingen betydelse här, men jag bor inte så det blir speciellt kallt heller. De allra kallaste dagarna ligger kanske på nånstans -20 till -25, men då pratar vi typ ett par dagar per år. Högst!
Idag var det -17 och vindstilla, ingen av hästarna frös. Vissa var täckade, vissa otäckade. Fri tillgång på hö i hagen bara, och tillgång till ligghall som de inte ville vara i.

Tack och lov är "mitt" stall lite uppvärmt (aldrig under 0) så vattnet fryser inte oavsett hur länge hästarna är ute. Men jag kan inte riktigt förstå er som tycker det är katastrof att vissa tar in sina hästar efter några timmar eller så för att inte vattnet i stallet ska frysa. Jag antar att ni inte tävlar? För är man iväg på tex meeting kan det ju bli 2-3 dagar i rad i en box, och då är det ingen som skriker "oförsvarbar hästhållning" så vitt jag vet.

Här har vart -29.8, och hästarna har varit ute hela dan. De har två täcken (ett hööks warmer och 300grams vintertäcke utanpå det, och den andra har ylletäcke med vintertäcke utanpå) på sej och får mycket mat i hagen, så det är inga problem. Gränsen för när det börjar bli kallt för en häst utan täcke ligger runt -15, så med täcke är det helt ok. De verkar inte må illa och vill inte gå in. Ponnyn protesterade till och med mot att ta på sej nåt täcke, men vi klämde på ett för säkerhetsskull. De står i kallstall, så de har päls och är vana vid kallare temperaturer.

Så länge de har tillgång till grovfoder så kan de vara ute vid mycket låga temperaturer. Läst om unghästarna i Wången som stod ute och mådde fint ända ner till -30 -35 utan täcke. Vi har neråt -20 här och hästarna vill inte gå in på kvällen, de älskar det! Torr och fin luft, friskt och klart!

Det är ju varmvatten ledningarna som brukar frysa först, så då fryser alltså varmvatten fortare än kallvatten,

Har du varmt vatten omedelbart du vrider på varmvattenkranen? Nej, jag tänkte väl det. Det är samma temperatur i båda ledningarna när vattnet stått stilla ett tag, och vilken ledning som fryser först beror på yttre aspekter, inte på om ledningen är avsedd för varmt eller kallt vatten.

Tillägg: En jätte billig lösning är ju att helt enkelt låta kranen stå och droppa/rinna sakta. Då fryser det ju inte! Om man har avlopp under vill säga, så man slipper en smärre sjö i stallet..

Det visste inte vår kran i stallet förra året. Det frös på och blev en fin ispelare till vasken. Stallägaren vill att vi ska köra samma lösning i år igen, så vi lär väl få en ispelare i år igen. :grin:

Om man har fyrtio hästar i stallet och fem ägare är villiga att ta med sig vatten hemifrån så står det minst 30 hästar utan vatten. Är det en human lösning?

Det är rätt fånigt för övrigt att ens diskutera saken. Alla löser det på sitt sätt och de som brukar ha hästarna ute har de iaf ute några timmar. Det finns hästar som ALDRIG får gå ut och det är nog där man bör lägga sitt krut. Istället för på de som får gå ute 6h istället för 12-14 3dgr av årets 365.

Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder, gäller även hästar. Mer mat om det behövs och kanske täcke på. Värst är det ju på hösten med regn, blåst och +5, är det någon som tar in hästarna tidigare då?

I förra stallet stod de inne om det var -15 eller lägre, men det var enbart för att vattenledningarna skulle frysa annars. :-/ Får hästarna mat så det räcker kan de i princip gå ute i vilken temp som helst. :)

Jag vet inte hur jag ska tänka om detta med kyla?? Jag har kallstall - en lösdriftsvariant och när det är kallt (-24) som det varit ett par dar här nu så väljer två av mina hästar att vara inne och en går ut..
Nu är det runt minus 10 och då går de ut allihop.

Jag tvingar inte ut dem som väljer att stå inne utan de får stå där.
De får även varm mat på kvällarna och obegränsat med hö när det är kallast.´

Detta med varmvatten... Jag bär ut dunkar då vattenledningarna fryser och då vattnar jag ändå från min källare. När det är som kallast och det finns is i baljan så häller jag på varmvatten eftersom isen då tinar och jag slipper bära så många dunkar ;-)
Plus att hästarna inte dricker isvatten när det är riktigt kallt..

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar