När är det för kallt?

Sv: När är det för kallt?

Det räcker inte med att lägga en slinga i vattenledningen om man har vattenkoppar.

Men jag antar att du aldrig har sett en sönderfrusen vattenkopp? Eller fått stallet fullt med vatten efter en sådan händelse för att den som var där sist inte stängde av när det frös?

bara elvattenkopp kostar ju nästan 2000 styck

Och i "mitt" stall så går hästarna ute 8-15 och så vitt jag vet så har aldrig vattnet frusit så vi behövt ha dom inne.

I sommar stallet så har jag haft häst där en vinter och då fryser vattnet så fort det blir minus och vi har i hink så får hämta vatten från huset då (har alltså vattenkran i stallet bara)

Bara för att vattenkoppen är dyr betyder väl inte det att värmen till ledningarna är dyr? Vi hade sådana i ett stall jag stått i och det var då inget 5-siffrigt belopp bakom detta.

Det räcker inte med att lägga en slinga i vattenledningen om man har vattenkoppar.

Men jag antar att du aldrig har sett en sönderfrusen vattenkopp? Eller fått stallet fullt med vatten efter en sådan händelse för att den som var där sist inte stängde av när det frös?

Jodå jag har sett en sönderfrusen vattenkopp, därför stängde stallägaren av vattenkopparna den vintern, och skaffade hinkar som hon fyllde med vatten. :idea:

Jag har jobbat i stall med runt 20 hästar, där vi gått och hällt i varmvatten i allas hinkar, så att de inte fryser. I det stallet har man en sådan smart idé att man stänger av vattenkopparna vid alldeles för många minusgrader och använder vattenhinkar istället.

Hästarna fick sin dagliga utevistelse ändå.

snabbkollade lite och nått som hette elvärme kabel kostade 290 kr för 5 meter och sen ska man ha lite flera saker till detta, osv och någon som gör det (elektriker)

Det är inte billigt eller helt enkelt.

Jo jag vet hur det funkar på lösdrift, har själv haft hästen på lösdrift i 3 år fram till i höstas.

Vad jag blev fundersam över var att folk låter sina hästar stå inne för att dom inte vill fixa vatten till hästarna :confused:

Hos oss skulle det inte hjälpa om alla hästarna stod inne, det är inte byggt så. Finns två kranar som inte värms av hästarna.

snabbkollade lite och nått som hette elvärme kabel kostade 290 kr för 5 meter och sen ska man ha lite flera saker till detta, osv och någon som gör det (elektriker)

Det är inte billigt eller helt enkelt.

Nej, då är det väl betydligt bättre om man ordnar varmvatten, så att hästen får komma ut ändå..

Eller så kan det räcka med att isolera rören till en av kranarna, så att ni alltid har rinnande vatten som inte fryser.

Senast ändrad av en moderator:

Hos oss skulle det inte hjälpa om alla hästarna stod inne, det är inte byggt så. Finns två kranar som inte värms av hästarna.

Samma som i mitt förra stall då. Det var kallstall, med öppna dörrar dygnet runt. Alltså KALLstall. Där hade dom isolerat stallets enda vattenkälla, så att det alltid finns rinnande vatten att ge hästarna.

*kl*

Jag vet många som har hästarna inne för att vattnet inte skulle frysa, men det beror ju på hur man prioriterar.. Dra fram värme till ev vattenkoppar och rör utifall att eller låta hästarna vara inne. Jag har mina ute dygnet runt, det "stall" jag har är ett trästall utan isolering med två boxar. Inget vatten där inne. Men då är det att bära vatten. Vatten har jag dragit fram till hagen och foderhuset, sen är det slang eller bära vatten. Vattenkranen är värmd med en självreglerande värmekabel med jordfelsbrytare.

Jag har prioriterat att köldsäkra så gott det går med värmekabel för att slippa skador, men glömmer man det så får man laga.. Jag har fått byta kulventil 3ggr hittills och den som sitter på sprack vid förra köldknäppen, men inte mer än den fungerar fortfarande. Jag har köpt en ny till och den gick visst på 230kr och det tycker jag det kan vara värt för att hästarna ska vara ute.

Vill man inte att vattenkoppar ska frysa så kan man ha hink, häll ut vattnet på morgonen så fryser det inte. ;-) Och man ser att hästen dricker och hinken är lättare att göra ren;-)

Vinerna 98/99 hade vi en längre köldknäpp och när det var som kallast var de ute 3-4 timmar. Mycket missnöjda hästar med att stå inne.
Men då var det -42 så stallvattnet frös i själva kopparna och anslutningen ( vi har elkabel fram till anslutningen). I stället för att greja med detta ställde vi in hinkar till dem.
De frös mer när det en vecka tidigare var -26 och blåste småspik. Då ville åtminstone halvblodet pållan in.
Nordisen, gammelpållan, var mindre bekymrad.

Min var ute i -26 hela dagen och kvällen. Kom in en timme tidigare för att jag frös... Han brydde sig inte om kylan. Inte hade jag heller nåt täcke på honom, han har en tät och tjock päls.

Tydligen var jag nästan enda här omkring som hade ut min, alla andra stod inne. Folk var väl förskräckta och tyckte synd om stackars lilla hästen som kan frysa (som många sa åt mig). Han har fri tillgång på mat när det är så kallt. Eftersom vi inte har nån varmvattenkonstruktion i hagen ännu så bar vi ut vatten åt honom flera gånger om dagen.

Jag har aldrig varit med om att det skulle bli för kallt här i sthlm men om hästarna har stora hagar de kan röra sig i, är täckade ordentligt och har fri tillgång på mat och skog/vindskydd så kan jag aldrig tänka mig att det kan bli för kallt någonstans i Sverige.
Men det kanske finns någon enstaka frusen hästkrake som inte klarar det och vattnet i stallet kan ju frysa så det skulle väl vara en orsak att ta in dem men annars tror jag så gott som alla friska hästar kan gå ut varje vinterdag i Sverige med de förutsättningar jag radade upp.

knapp

Våra hästar gick alltid ut, men när det var väldigt kallt (typ 25-30 minus eller mer) så fick de vara ute kortare stund pga stallet. Annars skulle vattnet frysa och fläkten i stallet fick jobba riktigt riktigt hårt såna dagar, så då fick pållarna komma in och värma upp det i stället. Annars var de alltid ute!

Varmvatten fryser fortare än kallvatten. Det innehåller mer luftbubblor som transporterar kylan lättare. varför tar man ut varmvatten till hästarna? Inget illa alltså, bara nyfiken:)

Kunde bara inte låta bli att svara :angel:
Där har du en aning fel. Det är kallt vatten som kan lösa mer koldioxid än varmt. För att testa kan du ställa ett kallt glas vatten i rumstemperatur i några timmar, då kommer det synas massa "luftbubblor" som vattnet inte längre kan innehålla. Ser man inga luftbubblor i varmvattnet så innehåller det mindre luft än kallvattnet.

Att varmvatten fryser snabbare beror nog snarare på avsaknad av luft, då luft har isolerande egenskaper (se bara termosar, duntäcken etc.). Och om man tar exemplet med att göra iskuber i frysen beror det till stor del på att man får mer kontaktyta mot underlaget då frosten i frysen smälter lite.

Hoppas jag inte låter som en skolfröken nu...

Vid -20, 25 tycker jag nog att det är för kallt, men annars är de ute varje dag.

Imorse var det -10 och det är inga problem. Jag har kallstall men har inte hästarna inne för vattnets skull. Jag lindar in kranen i ett par täcken istället, och skulle det ändå frysa så sätter jag värmefläkten direkt mot kranen. Har inte på värmefläkten annars utan bara för att få fart på vattnet.

varför tar man ut varmvatten till hästarna? Inget illa alltså, bara nyfiken:)

Vet inte om frågan var till alla eller någon speciell :o Men jag hällde i varmvatten i befintlig vattenhink för att isen skulle smälta och att det skulle vara behagligare för hästarna att dricka. Har aldrig stött på en häst som gillar att dricka isvatten mitt i vintern :/ Så morgon och kväll hällde jag i kokhett vatten till mina :)

Att varmvatten skulle frysa snabbare än kallvatten är en myt och en termologisk omöjlighet.

*kl*
Jag skulle aldrig komma på tanken att ha hästarna inne enbart pga temperaturen. Storm, blåst och nederbörd är ju de faktorer som spelar roll. Men rent temperaturmässigt så har jag lärt mig att inte anstränga hästen hårt vid kallare än -20-25 grader celcius, för att undvika att hästen drar ner för mycket kall luft i lungorna. Men det handlar om träning, inte hagvistelse!

Skulle jag bo på någon plats där temperaturen kunde krypa ner till -40 eller liknande så skulle jag antagligen se till att hästarna hade ett uppvärmt vindskydd att gå in i. Dvs om jag bodde där det blev extremt kallt så skulle jag ju ta med det i beräkningen och se till at hästarna fick den utevistelse de behöver.

Att hålla hästarna inne för stallets/vattnets skull är oförsvarbar hästhållning i mina ögon.

Nå om man inte äger sitt eget stall och stallägaren inte har lust att ordna något för de typ tre dagarna varje år så får man göra det bästa av situationen. (I vårt fall var det att ha hästarna ute halva dagar istället för hela, dvs ingen var ingstängd dygnet runt, vi tog även in lösdriftshästarna några timmar för att hjälpa till. Det blev mkt mockning och matning de dagarna).

Senast ändrad:

KL

Har inte varit med om att hästarna måste stå inne pga att vattnet fryser sedan 1983. Då var det vinter.:eek:

En simpel byggfläkt i stallet o ett element vid hydroforen brukar räcka långt.

Vet inte om frågan var till alla eller någon speciell :o Men jag hällde i varmvatten i befintlig vattenhink för att isen skulle smälta och att det skulle vara behagligare för hästarna att dricka. Har aldrig stött på en häst som gillar att dricka isvatten mitt i vintern :/ Så morgon och kväll hällde jag i kokhett vatten till mina :)

Jag ger oxå mina varmt linfrövatten morgon o em. Då vet jag att de har druckit. Dricker ca 15l per gång- till sista droppen. Linfröt är tydligen smaskens:d.

Kallvatten ratas.

Personligen släpar jag hellre dunkar med vatten hemifrån än skär ner på hästarnas utevistelse.

Framför allt om det bara handlar om några ynka dagar!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar