När är det för kallt?

Sv: När är det för kallt?

Kl*

mina hästar går ute så länge de är under -30 men då har dom täcke på sig och är rakade :P

men när det är -30 här så startar inte bilarna men vi bor ganska nära vattnet så de blir fort kallt. när det är över -18 så vill man inte ens gå ut...
men vi rider inte om de är över -20 för då förfryser man näsan..

sen när det gäller vatten så kan man ha i smaklös matolja tror jag att de va för då fryser de inte :D

Tack för tipset :bow: det ska jag prova i dag när det är -18 grader.

Vi har motorvärmar kabel i bilen annars kan det bli svårt med starten ibland här med, dessutom är det riktigt mumma när kupévärmaren värmt upp bilen så det är varmt när man ska iväg :p

Men på tal om något heeelt annat, det är en dåre uppe i luften som leker med sitt flygplan, fatta vad kallt det måste vara ända där uppe :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipset :bow: det ska jag prova i dag när det är -18 grader.

Vi har motorvärmar kabel i bilen annars kan det bli svårt med starten ibland här med, dessutom är det riktigt mumma när kupévärmaren värmt upp bilen så det är varmt när man ska iväg :p

Men på tal om något heeelt annat, det är en dåre uppe i luften som leker med sitt flygplan, fatta vad kallt det måste vara ända där uppe :eek:

gör så :) vi har också -18 grader.

haha precis vi gör likadant :D

okej de är helt galet att flyga nu :crazy: fast de kanske är värme i flygplanet, eller nå liknande annars lär han/hon frysa ihjäl..

:rofl:

Var ute med 25 l varmvatten med en skvätt rapsolja i, slurp sa alla 3 grabbarna och det var bara att sätta fart på va-kokaren igen fylla en till dunk och släpa ut. Jösses vad hästarna uppskattar varmt vatten när det är så här kallt, med tanke på att det fanns kallvatten i baljan som de tydligen ratat

Senast ändrad av en moderator:

KL!

När det blir för kallt ute,(nu minns jag inte vart gränsen går), så kan inte djuren tillgodogöra sig vattnet i snön, så man kan inte förlita sig på att snön ersätter vatten

gör så :) vi har också -18 grader.

haha precis vi gör likadant :D

okej de är helt galet att flyga nu :crazy: fast de kanske är värme i flygplanet, eller nå liknande annars lär han/hon frysa ihjäl..

:rofl:

Efter 6 timmar så ingen is på 10 liters hinken som jag ställde ut som test, en skvätt kanske ½ dl rapsolja och bara en tunn-tunn hinna uppepå :bow::bow::bow: Tackar vi för

Det ni gör när ni häller i matolja i vattnet är att ni tillsätter ett frostskyddsmedel. Temperaturen i vattnet blir däremot inte varmare. Det innebär att hästarna då ges möjligheten att dricka minusgradigt vatten. Inte så bra kanske! Dessutom kan dom bli lösa i magen av matoljan och därmed förlora mer vätska. Låt dom dricka morgon, eftermiddag och kväll/natt. Det räcker.
/M

*delvis kl*

Jag har använt olja i vattnet till mina denna vinter och det funkar förvånadsvärt bra. En av mina blev kackig i magen, men det blev när det var plusgrader en dag. Jag har en 90liters bytta och har i en dl eller två beroende på temperaturen. Men det är olika från häst till häst, hur pass känsliga dom är.. ner till minus 10 är det ingen is alls, sen vid minus 15 så är det en hinna och vid minus 20 så är det några millimeter, men inte mer än att hästarna kan dricka. Dom får även varmvatten morgon och kväll i vattnet. Är det riktigt kallt så går jag ner med en hink eller två på dan med.

man ska ge alla hästar ca 1dl raps/linfrö olja varje dag för att undvika kolik och liknande händelser, så får dom de i vattnet så behöver man inte ge det i fodret, sen så dricker inte en häst vattnet om de är för kallt. sen så är ju hästar gjorda för att klara av vintertid så att vattnet är lite kallt dör dom inte av, de är ju inte direkt så att älgarna dricker varmvatten

Efter 6 timmar så ingen is på 10 liters hinken som jag ställde ut som test, en skvätt kanske ½ dl rapsolja och bara en tunn-tunn hinna uppepå :bow::bow::bow: Tackar vi för

härligt :D då va jag till någon hjälp iaf :d

Min häst går på lösdrift och vad jag har hunnit se så har det varit -28 som kallast, kan varit kallare med som jag missat. Täcke, mat och vatten så klarar han sig bra, försökte ha honom installad förra vintern vilket resulterade i jätte jobbigt pigg häst som ändå var ute minst 12 h om dagen och skulle han stå inne en timme längre hade han nog rivit stallet och gått ut själv. Så hästar ute tack :) Kan tillägga att min totto är delvis klippt med och har oftast inte ens täcke iaf och klarar sin fin fint med det :)

Förstår inte er som skyller på att dem måste stå i stallet för att vattnet fryser, KÖP EN FROST VAKT DÅ!!! där kan man ställa termostaten själv så att det tex aldrig blir kallare än 4 grader varmt i stallet och då fryser ingenting och man får bra luft med.

Enda gången jag tar in hästar tidigare är om jag ska iväg på träning och hästen är dyngsur trots täcke och vill ha en torr häst, eller att det blåser sån storm att det flyger lösa saker och därmed är en fara för djuren.

Min häst går på lösdrift och vad jag har hunnit se så har det varit -28 som kallast, kan varit kallare med som jag missat. Täcke, mat och vatten så klarar han sig bra, försökte ha honom installad förra vintern vilket resulterade i jätte jobbigt pigg häst som ändå var ute minst 12 h om dagen och skulle han stå inne en timme längre hade han nog rivit stallet och gått ut själv. Så hästar ute tack :) Kan tillägga att min totto är delvis klippt med och har oftast inte ens täcke iaf och klarar sin fin fint med det :)

Förstår inte er som skyller på att dem måste stå i stallet för att vattnet fryser, KÖP EN FROST VAKT DÅ!!! där kan man ställa termostaten själv så att det tex aldrig blir kallare än 4 grader varmt i stallet och då fryser ingenting och man får bra luft med.

några av våra hästar går på lösdrift dom brukar turas om att stå inne eftersom att jag har så litet stall.. de viktiga är ju att dom har mat ock vatten :D

HÅLLER med dig helt där. man kan fixa så vattnet inte fryser jag har värmeslinga i mitt stall. det är så fel att ha hästarna innebara för att vattnet fryser. jag tror att folk låter sina hästar va inne bara för att dom fryser.. vilket leder till Sjuka hästar...

Det ni gör när ni häller i matolja i vattnet är att ni tillsätter ett frostskyddsmedel. Temperaturen i vattnet blir däremot inte varmare. Det innebär att hästarna då ges möjligheten att dricka minusgradigt vatten. Inte så bra kanske! Dessutom kan dom bli lösa i magen av matoljan och därmed förlora mer vätska. Låt dom dricka morgon, eftermiddag och kväll/natt. Det räcker.
/M

även MATOLJA fryser om vattnet blir minusgradit.. så hästarna dricker inte minusgradit vatten jag kollade vårat idag och de va inte minus i de trots att de va -20i luften :D:D:banana:

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar