Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja tex hur ofta man öppnar respektive kran.Har du varmt vatten omedelbart du vrider på varmvattenkranen? Nej, jag tänkte väl det. Det är samma temperatur i båda ledningarna när vattnet stått stilla ett tag, och vilken ledning som fryser först beror på yttre aspekter, inte på om ledningen är avsedd för varmt eller kallt vatten.
(delvis knapplån)KL
Jag trodde aldrig det kunde vara vanligt att låta hästarna stå inne för att stallet in ska frysa. Hästarna då?
det är ju värre för hästarna att inte ha något vatten eller hur??
svaret på ts fråga är att så kallt har vi aldrig här.
Om man har fyrtio hästar i stallet och fem ägare är villiga att ta med sig vatten hemifrån så står det minst 30 hästar utan vatten. Är det en human lösning?
Det är rätt fånigt för övrigt att ens diskutera saken. Alla löser det på sitt sätt och de som brukar ha hästarna ute har de iaf ute några timmar. Det finns hästar som ALDRIG får gå ut och det är nog där man bör lägga sitt krut. Istället för på de som får gå ute 6h istället för 12-14 3dgr av årets 365.
Då får man väl bära/köra dunkar. Jag anser att har man ett så dåligt vattensystem att hästarna måste stå inne är det illa, det gnälls över att folk har sina hästar ute för lite i bl.a tävlingsstall men det är tydligen moraliskt försvarbart att kräken ska stå inne för att stallet inte ska frysa... Tragiskt.
Mina går ute i ur och skur och det är bara att köra hinkvarianten och bära minst 3 ggr om dagen.Jag ska nog köpa en Thermobar, vore inte illa.
Skulle aldrig låta mina djur stå inne pga en drös lata arslen, ursäkta ordvalet men det är väl allas ansvar som djurägare? Eg anser jag att djurskyddslagen borde ses över om nu hästar ska agera element istället för att ägaran är antingen lata eller inte fixar ett fungerande värmesystem till vattnet och dyl, och ja det gäller även alla dessa stackars tävlingshästar. Men nu är hundförvaring i bur förbjudet så man kan ju hoppas på en lag för friare hästar också
Då har du ett väääldigt stort stall förstår jag?
Och att fixa värme i vattenledningarna är inte heller enda lösningen.. Om pållens vatten frusit så hade han fått komma ut ändå, även om det skulle innebära att jag får släpa med mig en dunk varmvatten från lägenheten på 3:e våning..
Då får man väl bära/köra dunkar. Jag anser att har man ett så dåligt vattensystem att hästarna måste stå inne är det illa, det gnälls över att folk har sina hästar ute för lite i bl.a tävlingsstall men det är tydligen moraliskt försvarbart att kräken ska stå inne för att stallet inte ska frysa... Tragiskt.
Mina går ute i ur och skur och det är bara att köra hinkvarianten och bära minst 3 ggr om dagen.Jag ska nog köpa en Thermobar, vore inte illa.
en dunk? som räcker hur länge då?
jag jobbar, är hos hästen endast kvällstid. Skulle vattnet jag släpar med mig räcka och dels hålla sig frostfritt, knappast.. sen har vi 10 hästar till i stallet..
Vad hjälper det att stänga av vattenkopparna om rören fryser?
Joho då, nog har jag varit med om det. Men jag tummade varken på hästarnas utevistelse eller luftkvalitén i stallet. Jag släpade dunkar hemifrån (temporär lösning som funkade i och med att jag bara hade två hästar).Problemet är väl att jag tvivlar på att många här har varit med om att det har varit så kallt att nästan allt fryser till [..]
Självklart inte, hästägarna har väl ändå ansvar att vattna sina hästar!!!? Två fel gör dessutom inte ett rätt.Om man har fyrtio hästar i stallet och fem ägare är villiga att ta med sig vatten hemifrån så står det minst 30 hästar utan vatten. Är det en human lösning?.
Jag tycker inte alls att det är fånigt att diskutera saken. Vad som är fånigt är att tycka att minskad utevistelse för hästarna är en bra lösning! Som hästägare får en för tusan ta sitt ansvar och antingen släpa vattendunkar eller lösa problemet på ett mer permanent sätt. I ett stall med 40 hästar så finner jag det lämpligt att faktiskt fixa problemet och inte bara hålla hästarna inne och tycka att problemet är löst.Det är rätt fånigt för övrigt att ens diskutera saken. Alla löser det på sitt sätt och de som brukar ha hästarna ute har de iaf ute några timmar. Det finns hästar som ALDRIG får gå ut och det är nog där man bör lägga sitt krut. Istället för på de som får gå ute 6h istället för 12-14 3dgr av årets 365.
WORD!Eg anser jag att djurskyddslagen borde ses över om nu hästar ska agera element istället för att ägaran är antingen lata eller inte fixar ett fungerande värmesystem till vattnet och dyl [..]