När är det för kallt?

Sv: När är det för kallt?

Här blir det knappast så kallt att hästarna måste stanna inne. Men däremot så tar jag in dem tidigare om det är kallare än tio minus.
Vi har en byggfläkt i stallet för vattnets skull, tyvärr så fryser det ändå, någonstans under stallet.. :mad:

Har du varmt vatten omedelbart du vrider på varmvattenkranen? Nej, jag tänkte väl det. Det är samma temperatur i båda ledningarna när vattnet stått stilla ett tag, och vilken ledning som fryser först beror på yttre aspekter, inte på om ledningen är avsedd för varmt eller kallt vatten.
Ja tex hur ofta man öppnar respektive kran.
PL

KL

Jag trodde aldrig det kunde vara vanligt att låta hästarna stå inne för att stallet in ska frysa. Hästarna då?
(delvis knapplån)

Vem bryr sig om hästarna, så länge vattenkopparna fungerar? :devil:

Så verkar folk i mitt stall tänka.
Hästarna stod inne helt igår (fick jag reda på på em.) och stod även inne idag, pga frusna vattenkoppar/risk för frusna vattenkoppar.
Idag var det 5-7 minus, vindstilla och SOLSKEN :crazy:
Underbart väder!

Jag vägrade låta våra stå inne så vi släppte ut dem ändå några timmar. Hästarna höll tom sams och busade med varandra, så glada var de att få komma ut. ^^
Dock fick vi lite sura miner från vissa personer, det var inte populärt att vi släppte ut dem :angel:

Kan ju även tillägga att det finns alltid vatten i stallet, det är bara kopparna som fryser. Hästarna i ena stallet har vattnats med hinkar dessa dagar, men det blir ju jobbigt. :cool:

Personligen tycker jag INTE det är okej att låta hästarna stå inne bara för lite kyla. De ska åtminstonde få komma ut och springa av sig lite!

Jag skickar gärna ut hästarna men pappa är lite mesigare ;) För honom och andra icke-pålästa är snöstorm, -20 men uppehåll samt regnstorm samma sak. Medan jag hävdar att kyla klara de bra, vind och väta mindre bra!

Våra har nog bara stått inne ett helt dygn vid två tillfällen; snöstormen -95 (lagom tills man skottat sig fram till stallet och gett hästarna mat och skulle gå in, hade den skottade gången snöat igen helt och hållet) samt under Gudrun som härjade friskt här. Kanske inte risk att hästarna blåser bort eller förfryser, men att takpannor o dyl kommer flygandes eller att de blir rädda och sticker.

Mina hästar är inte så frusna, nordsvensken är rustad för istid och fullblodet får massor med grovfoder och varmt täcke. Det har varit runt -15 som kallast dagtid denna vecka, nu ska det väl bara ligga runt -10, det är ju perfekt!
Angående vatten så har nog aldrig ledningarna frusit hos oss, förutom när folk stängt in ledningarna med spånsäckar :devil: Vattenkopparna är avstängda men varm- och kallvatten funkar prima.

det är ju värre för hästarna att inte ha något vatten eller hur??

svaret på ts fråga är att så kallt har vi aldrig här.

Då får man väl bära/köra dunkar. Jag anser att har man ett så dåligt vattensystem att hästarna måste stå inne är det illa, det gnälls över att folk har sina hästar ute för lite i bl.a tävlingsstall men det är tydligen moraliskt försvarbart att kräken ska stå inne för att stallet inte ska frysa... Tragiskt.

Mina går ute i ur och skur och det är bara att köra hinkvarianten och bära minst 3 ggr om dagen.Jag ska nog köpa en Thermobar, vore inte illa.

Skulle aldrig låta mina djur stå inne pga en drös lata arslen, ursäkta ordvalet men det är väl allas ansvar som djurägare? Eg anser jag att djurskyddslagen borde ses över om nu hästar ska agera element istället för att ägaran är antingen lata eller inte fixar ett fungerande värmesystem till vattnet och dyl, och ja det gäller även alla dessa stackars tävlingshästar. Men nu är hundförvaring i bur förbjudet så man kan ju hoppas på en lag för friare hästar också

Om man har fyrtio hästar i stallet och fem ägare är villiga att ta med sig vatten hemifrån så står det minst 30 hästar utan vatten. Är det en human lösning?

Det är rätt fånigt för övrigt att ens diskutera saken. Alla löser det på sitt sätt och de som brukar ha hästarna ute har de iaf ute några timmar. Det finns hästar som ALDRIG får gå ut och det är nog där man bör lägga sitt krut. Istället för på de som får gå ute 6h istället för 12-14 3dgr av årets 365.

Senast ändrad av en moderator:

Men herregud varför ska hästarna inte få gå ut det är ju ute de är till för att vara....shit.

Håller helt med dig "hurra".

fattar inte hur folk tänker, hästarna klarar kylan om man inte klippt av dem pälsen vill säga men då får man väl täcka upp dem så de klarar kylan, men givetvis ska de gå ut..
är det inte olagligt att hindra dem från att vara ute ett visst antal timmar/dag???

Allt detta med box är ju egentligen enbart bekvämlight från människans sida, vad tjänar en häst på att stå instängd i en bur lixom? de behöver vandra och röra på sig för att må bra, sysselsätta sig.

stackars hästar vars ägare inte förstå bättre.

På den underbara tiden då jag hade eget stall (eller snarare mitt ex stall, men jag ordnade rutinerna för hästskötarna) så var hästarna ute från klockan halv 6 på morgonen till klockan 9 på kvällen varje dag, året om.
Hästarna hade fri tillgång (både inne och ute) på hö, halmad ligghall i ena hagen där stona och valacken gick, ena hingsten fick gå i hagen som är i direkt anslutning till "stora" stallet där hans box stod öppen, men han gick aldrig in där endå, bara när det var mkt flugor och knott ute. Var det flugfritt så var alla hästarna utomhus.

Vatten tog vi ur brunnen de första 3 åren till alla hästar, kor, grisar samt hästskötarna som bodde i anslutning till farmen, nu i somras drogs vattenledningen hela vägen ner till farmen. Hästar och kor fick 2 liter kokt vatten på ett spann kallt vatten, det blev ca 37 graders vatten, sedan fylldes det på eftersom.
Hingstarna i den bortre hagen intill huset vattnades ur slang i karet, så där var det lite smidigare.
Men man vänjer sig med vattnet.
Täcke fick hästarna ha när det var riktigt oväder ute och gamlingen som lätt blir förkyld.

För kallt för att släppa ut mina hästar finns knappast inte.
Eftersom jag har kallstall så är temperaturen nästan den samma som utomhus.
Det är helt klart roligare för hästarna att vara ute än att stå på stall!
Jag tror att är de ute och känner sig lite frusna kan de röra på sig för att få upp värmen, står de på box kan de ju inte röra sig lika mycket.

Det som får mig att släppa ut senare / ta in tidigare eller låta bli att släppa ut helt är nog oväder med mycket blåst och nederbörd.
När det stormar och det riskerar att trilla träd på dem (eller över staketen så att de kan rymma) så vill jag inte ha dem ute. Som tur är händer det inte speciellt ofta!
Som någon annan här har skrivit innan mig så verkar hästarna mer besvärade av nerderbörd (regn, blötsnö) än av torr kyla.

Att vattnet fryser har jag inte problem med.
Vattenledningarna går i de isolerade och uppvärmda utrymmena som finns i stallet. I stallgången finns et vattenkran för utomhusbruk (sådan som man kopplar ex. trädgårdsslangen till). Den jag har är frostfri så den tömmer sig på vatten när man vridit av den så det finns inget som kan frysa (har man en slang kopplad till den kan det frysa i slangen).
Vatten får de ur hink både i hagen och inne. Fyller på med ljummet vatten vid varje fodring, det funkar utmärkt. Till nästa vinter är målet att skaffa en thermobar till hagen.

Hade förresten -18 grade när jag släppte ut pållarna imorse.

Då får man väl bära/köra dunkar. Jag anser att har man ett så dåligt vattensystem att hästarna måste stå inne är det illa, det gnälls över att folk har sina hästar ute för lite i bl.a tävlingsstall men det är tydligen moraliskt försvarbart att kräken ska stå inne för att stallet inte ska frysa... Tragiskt.

Mina går ute i ur och skur och det är bara att köra hinkvarianten och bära minst 3 ggr om dagen.Jag ska nog köpa en Thermobar, vore inte illa.

Skulle aldrig låta mina djur stå inne pga en drös lata arslen, ursäkta ordvalet men det är väl allas ansvar som djurägare? Eg anser jag att djurskyddslagen borde ses över om nu hästar ska agera element istället för att ägaran är antingen lata eller inte fixar ett fungerande värmesystem till vattnet och dyl, och ja det gäller även alla dessa stackars tävlingshästar. Men nu är hundförvaring i bur förbjudet så man kan ju hoppas på en lag för friare hästar också

:bow::bow::bow:

Vad hjälper det att stänga av vattenkopparna om rören fryser?
Enda sättet att hålla vattnet frostfritt är att hålla stallet över nollgrader.

Vi har 12 hästar, att bära vatten hemifrån är inte tidsmässigt möjligt.
Enda räddningen är att ha cirkulerande vatten och det är DYRT!

vi har så pass kallt kanske 1-2 dagar om året max, hästarna dör inte att ha kortare utevistelse de dagarna. Vi rider och motionerar de lite extra bara.

:eek::eek: Då har du ett väääldigt stort stall förstår jag?

Och att fixa värme i vattenledningarna är inte heller enda lösningen.. Om pållens vatten frusit så hade han fått komma ut ändå, även om det skulle innebära att jag får släpa med mig en dunk varmvatten från lägenheten på 3:e våning..

en dunk? som räcker hur länge då?
jag jobbar, är hos hästen endast kvällstid. Skulle vattnet jag släpar med mig räcka och dels hålla sig frostfritt, knappast.. sen har vi 10 hästar till i stallet..

3 ggr om dagen? antar att du inte jobbar?
Jag har 3,5 mil enkel resa till stallet, hur skulle jag hinna dit 3ggr om dagen??

Mina hästar är ute dygnet runt utan täcke. Kylan bekommer dom inte det minsta. De har tillgång till ligghall med ordentligt tjockt lager fräscht spån, köldridå in till ligghallen så därinne är vindstilla och några grader varmare men inte en gång har dom varit inne frivilligt förutom när jag är där och dom ska kolla vad jag pysslar med.

Det går heller ingen nöd på mina kaniner som glatt skuttar runt i snön, enda gången de kryper in i husen är när det regnar mycket.

Att hålla inne hästar på grund av att vattenkopparna fryser :eek::eek::eek:

en dunk? som räcker hur länge då?
jag jobbar, är hos hästen endast kvällstid. Skulle vattnet jag släpar med mig räcka och dels hålla sig frostfritt, knappast.. sen har vi 10 hästar till i stallet..

Jag vet inte det beror väl på hur många liter dunken rymmer, och hur många liter din häst brukar dricka..

Min häst har under de snart 6 åren jag ägt honom bara druckit ur vattenkopp sammanlagt ett år. Max! Resten har jag haft hinkar till. Det faktum att du kommer på kvällen är ju perfekt, då kan du fylla på nytt vatten i hinken innan du åker hem, så fryser inte vattnet på hela natten :) Och dagtid har hästen ju vatten i hagen?

Som hästägare har man ansvar att se till hästens bästa.

Åh, är du ansvarig för de tio andra hästarnas vatten?

Problemet är väl att jag tvivlar på att många här har varit med om att det har varit så kallt att nästan allt fryser till [..]
Joho då, nog har jag varit med om det. Men jag tummade varken på hästarnas utevistelse eller luftkvalitén i stallet. Jag släpade dunkar hemifrån (temporär lösning som funkade i och med att jag bara hade två hästar).

Om man har fyrtio hästar i stallet och fem ägare är villiga att ta med sig vatten hemifrån så står det minst 30 hästar utan vatten. Är det en human lösning?.
Självklart inte, hästägarna har väl ändå ansvar att vattna sina hästar!!!? Två fel gör dessutom inte ett rätt.

Det är rätt fånigt för övrigt att ens diskutera saken. Alla löser det på sitt sätt och de som brukar ha hästarna ute har de iaf ute några timmar. Det finns hästar som ALDRIG får gå ut och det är nog där man bör lägga sitt krut. Istället för på de som får gå ute 6h istället för 12-14 3dgr av årets 365.
Jag tycker inte alls att det är fånigt att diskutera saken. Vad som är fånigt är att tycka att minskad utevistelse för hästarna är en bra lösning! Som hästägare får en för tusan ta sitt ansvar och antingen släpa vattendunkar eller lösa problemet på ett mer permanent sätt. I ett stall med 40 hästar så finner jag det lämpligt att faktiskt fixa problemet och inte bara hålla hästarna inne och tycka att problemet är löst.

Eg anser jag att djurskyddslagen borde ses över om nu hästar ska agera element istället för att ägaran är antingen lata eller inte fixar ett fungerande värmesystem till vattnet och dyl [..]
WORD!

Ja vårt vatten frös, men jag hade pumprum i ena änden av lagården och där frös det inte. Men mina var ute i alla väder även om det var 30 grader:)

kallt alltså. vi hade ett sånt sandelement i pumprummet, det värsta jag varit med om var ridskolan hemma, där frös vattnet varje vinter och vi handvattnade 26 hästar.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?