När är det för kallt?

Sv: När är det för kallt?

Jag bor i sthlm och under -15 får hästarna gå ut i omgångar för att hålla vattnet vid liv.
Hellre för många timmar inne än utan vatten..

Bla för att få bort isen i karen, plus att hästarna verkar tycka mkt om när vattnet är lite ljummet....

Det var -24 grader vid vårt stall i morse, i princips vindstilla och med fri tillgång till hö ute. Min häst får gärna vara ute oavsett gradantalet bara han har en varm kostym som håller värmen, men blåser det småspik eller är annat busväder kan hästarna gärna få gå in någon timme tidigare. En av hästägarna frågade om de inte kunde gå in tidigare idag i och med kylan, men om inte jag har problem att vara ute i kylan med riktiga kläder på så har inte hästarna det heller.. Ingen av hästarna såg ut att lida i morse när jag släppte ut dem, snarare tvärtom då alla fem var busiga och glada när de släpptes lös i hagen. Grannstallet hade släppt ut sina hästar också, som också är ett mindre kollektivstall.

Jag tror att man märker det rätt bra. Jag vet bara en häst som började frysa lätt & det var en shettis/welsh korsning. Men det var inte jämt, bara vissa dagar som han var mer frusen av sig än andra.

KL

Jag trodde aldrig det kunde vara vanligt att låta hästarna stå inne för att stallet in ska frysa. Hästarna då?

det är ju värre för hästarna att inte ha något vatten eller hur??

svaret på ts fråga är att så kallt har vi aldrig här.

Våra går alltid ut men får komma in tidigare om det är riktigt skitväder. De har alltid täcke vintertid (de som rids) och unghästarna täckas vid väldigt kallt väder eller mycket nederbörd. De har alltid mycket hö ute men vi har dåligt med lä då hagarna är på åkermark.

I morgon ska det visst bli -20 grader och då får de gå ut som vanligt men vi täckar unghästarna också. Vatten bär vi alltid ut och det räcker ju några timmar iaf. Sen kan de dricka mer när de kommer in.
Vi har inte vattenkoppar utan hinkar i boxarna och vattnet finns i ett uppvärmt pumprum som inte fryser (om man stänger dörren ;) ) så det är aldrig risk för att det inte finns vatten, ingen behöver stå inne för det.

Jag rider dock inte ute om det är -20 grader, det är inte bra för hästarna o dra i sig massa kall luft.

Mina hästar har alltid fått gå ut oavsett temperatur. Kallast jag upplevt var -42 och hästarna var pigga och glada. Mer mat i hagen bara.

Åh.... jag höll på att frysa ihjäl imorse när det var -4 :o:o

Blir det minusgrader i stallet fryser ju vattnet också.

Det går ju att lösa på andra sätt! Ha vattnet i sadelkammaren eller annat rum med värme. Ha vatten i frostsäker kran. Vatten med värmeslinga i rören. Etc.

Kniper det får man väl ta med vatten i dunkar. Jag skulle inte vilja ha mina hästar inne av den anledningen. Då skulle jag fundera på annan lösning till nästa säsong.

Blir det minusgrader i stallet fryser ju vattnet också.

Tycker du personligen att det är en vettig anledning att ta bort hästarnas utevistelse helt?

Jag personligen tycker det var en av de dummaste saker jag hört. Man får väl fixa vatten på annat håll då? Isolera vattenledningarna ordentligt, stänga av vattenkopparna, ställa vatten på ett varmare ställe, ta med vatten hemifrån.

Hur tror ni folk med lösdrift fixar det?

Det går ju att lösa på andra sätt! Ha vattnet i sadelkammaren eller annat rum med värme. Ha vatten i frostsäker kran. Vatten med värmeslinga i rören. Etc.

Kniper det får man väl ta med vatten i dunkar. Jag skulle inte vilja ha mina hästar inne av den anledningen. Då skulle jag fundera på annan lösning till nästa säsong.

Min tanke också :bow:

Tycker du personligen att det är en vettig anledning att ta bort hästarnas utevistelse helt?

Jag personligen tycker det var en av de dummaste saker jag hört. Man får väl fixa vatten på annat håll då? Isolera vattenledningarna ordentligt, stänga av vattenkopparna, ställa vatten på ett varmare ställe, ta med vatten hemifrån.

Hur tror ni folk med lösdrift fixar det?
Våran bonde ser till att vattnet inte fryser. Annars så får vi vatten från hans boningshus. Men det har inte hänt dom senaste 6 åren.

Det är lite svårt att göra i existerande stall och det finns inte alltid ekonomi till det.

De få dagarna de oftast rör sig om är inget att gnälla om. De flesta löser det med halvdagar istället. Så som en del hästar alltid går...

På lösdrift vattnar man ju oftast från en källa = lättare att hålla frostfri än 40 vattenkoppar. Och det är INTE roligt när de fryst sönder och sen tinar...

Men är det så svårt och dyrt med värmeslinga i vattenledningen? Har för mig att det inte kostar så kopiöst.

[/B]Våran bonde ser till att vattnet inte fryser. Annars så får vi vatten från hans boningshus. Men det har inte hänt dom senaste 6 åren.

Jo jag vet hur det funkar på lösdrift, har själv haft hästen på lösdrift i 3 år fram till i höstas.

Vad jag blev fundersam över var att folk låter sina hästar stå inne för att dom inte vill fixa vatten till hästarna :confused:

det blir runt xx xxx kronor att fixa värme i vattenledningarna och alla kanske inte har dessa pengar

det blir runt xx xxx kronor att fixa värme i vattenledningarna och alla kanske inte har dessa pengar

:eek::eek: Då har du ett väääldigt stort stall förstår jag?

Och att fixa värme i vattenledningarna är inte heller enda lösningen.. Om pållens vatten frusit så hade han fått komma ut ändå, även om det skulle innebära att jag får släpa med mig en dunk varmvatten från lägenheten på 3:e våning..

bara elvattenkopp kostar ju nästan 2000 styck

Och i "mitt" stall så går hästarna ute 8-15 och så vitt jag vet så har aldrig vattnet frusit så vi behövt ha dom inne.

I sommar stallet så har jag haft häst där en vinter och då fryser vattnet så fort det blir minus och vi har i hink så får hämta vatten från huset då (har alltså vattenkran i stallet bara)

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar