När är det för kallt?

Sv: När är det för kallt?

en dunk? som räcker hur länge då?
jag jobbar, är hos hästen endast kvällstid. Skulle vattnet jag släpar med mig räcka och dels hålla sig frostfritt, knappast.. sen har vi 10 hästar till i stallet..

Då får du se till att åka ut oftare då, djuret kan ju inte bli lidandes för det.
Lite får man kämpa för sina djur vet du;)

*kl*

Vårt vatten har frusit och våra hästar är ute. Har aldrig varit med om att det varit för kallt för att släppa ut i den här delen av landet. Är det typ snöstorm så kan de få komma in tidigare. Vattenkopparna fungerar fortfarande i stallet (kallstall som två hästar inte lyckas värna upp nämnvärt), men kranen som sitter vid stalldörren har frusit. Vattenkoppen i hagen är avstängd och hästarna får vatten i hinkar istället.

I förra stallet fick vi värmeslingor runt alla rör och ner till vattenkopparna, efter att tre vattenkoppar frusit sönder och resulterat i översvämning... Värmeslingorna fungerade riktigt bra.

väldigt intressant tråd lär jag säga :) Jag har snappat åt mig massor av era sätt :) Tack för en intressant tråd gott bukefolk... :)

*kl*

Fast återigen, är det över -30 så släpper jag faktiskt ut min häst, jag tycker inte att det är acceptabelt att de står inne då. De går ut, men får kortare utevistelse. Det är när termometern börjar krypa kring över -40, när knappt bilarna startar, som hästarna får stå inne, för att inte riskera frostskador på öron t.ex.

Det är också då som stallet riskerar att frysa.

Jag rider även när det är upp till -25, även -30 har det hänt att jag varit ute och skrittat, men att släppa ut alla hästar och riskera att vattenledningarna fryser sönder i -40 (som vi har max 2-3 dagar/år), nej tack.

Mina står inte inne om det är -20 - 25, det skulle jag inte acceptera, men när det är kring -40 och kallare än så som jag funderar på att låta de stå inne.

jo en vattenhink hade också fryst om vi lät det gå under nollan.
nej, vi har inte vatten i hagen då det inte finns möjlighet att ha el därute.

och jag står i ett stall där alla hjälps åt, tänket "inte min häst, inte mitt problem" finns inte.

vi har just nu vatten i byttor ute som vi fyller på dagligen våra hästar är även duktiga på att slåsönder isytan på vattnet som hinner bli mellan fyllningarna har dock bara varit 15 minus än här...
vi skulle ha fått en bytta som håller värmen men pga olika omständigheter så han kylan komma innan den blev ditsatt.(måste gräva ner slang mm) så nu drar vi tunnor från ena stallet till lösdriften.

o ute är det hela året...

mina står ute i alla väder.
tycker det är fel att låta en häst stå i en box på 9 kvm bara för att man själv huttrar när man går utanför dörren.
tycker att många måste börja tänka på att hästar är djur som har lätt att anpassa sig efter väder och faktiskt inte är några porslinsfigurer som går sönder om det är -30 grader eller om det skulle regna väldigt mycket.
är man rädd att hästen ska frysa räcker det väl med att lägga på ett extra täcke?:confused:

Våra går ut i alla temperaturer. Men får komma in tidigare om det är svinkallt, vattnet fryser.
Min och hans kompis kommer in runt 16 alla dagar pga ingen mat i hagen...:devil:

kl

Min häst går ute dygnet runt,i ur och skur och snö.
Stor ligghall med halm,vattenkoppen står mitt i hagen och foderstationer(kraft och hö) med möjlighet att äta 20g/dag.

Även fast det är riktigt skitväder,så väljer dom hagen istället för ligghallen.

Och jag som tyckte att det var jävulskt kallt igår med minus 15 grader, de var ute iaf. Red 2 hästar tillåmed :).

Men MINUS 42 GRADER. My God!!! Hur överlever man? (fryser bara av själva tanken.)

Hej!
Jag undrar lite om just hästar o kyla.
Mitt ex har sina hästar kvar här på gården o jag tycker inte riktigt att hon sköter dom.
Jag försöker inte starta nå bråk, utan vill verkligen bara veta.
Igår hade vi mellan 21-28 grader kallt, o dom gick ute 10 timmar utan täcken.
Dom hade hö, och en hink (20l, de var jag som ställde ut den) vatten på 2 hästar. Så, några frågor:

Hur mycket vatten behöver en häst när de e så här kallt? (äter dom snö?)
Hur mycket mat (hö) behöver dom?
Hur kallt klarar dom utan täcken?
Hur ser man om en häst fryser?

De är 2 fullstora hästar, en paint o ett varmblod.

tacksam för svar.

Med risk för att bli påhoppad.

Hästar klarar sig bra utomhus utan täcken vid torr kyla. Värre när det kommer regn och blåst. Mina går otäckade idag när det är -20 grader. Dock fjordingar, kallblodstravare och så en vbl-travare med korsningsföl.

Mängden hö ute beror lite på temperaturen - går inte att säga visst antal kilo.

Jag anser att hästarna inte behöver vatten ute på vinterdagarna: de äter snö. Dessutom kan man ge dem ordentligt med vatten när de är inne. Enligt djurskyddslagen som visserligen är en minimilag, så ska hästarna få fri tillgång till dryck två gånger per dag.
Hinkat vatten utomhus när det är -20 grader fryser fort och det är inte alls säkert att hästen är törstig just den stunden man ställer ut hinken.

Jag har inte vatten i mitt stall nu (men planer finns att fixa det till våren när ledningarna tinat - de var djupfrysta när jag köpte gården 15 december) och drar slang och bär hinkar morgon och kväll vilket fungerar utmärkt.

Tidigare hade jag hästarna inhyrda och de få dygn de fick kortare utevistelse pga risk för fruset vatten, tyckte jag inte var något större problem. Jag har förståelse för att det är problematiskt att handvattna 40 hästar och att ett gammalt stall inte är så enkelt att bygga om. Vattenledningarna var isolerade men det hjälpte inte alltid.

Jag tror att hästar är anpassningsbara individer. Jag kunde önska att jag kunde springa och vattna dem eller släppa ut och in flera gånger per dag men jag jobbar heltid 3.5 mil från bostaden och då får man hitta ett fungerande sätt även om andra kan kritisera.
Hästar tål att vara ute mycket eller inne mycket. De tål att ha en frusen vattenhink i hagen eller de tål att äta snö utan vattenhinken.
Jag ger mer hö ute när det är kallt för att de ska ha lättare att hålla värmen men det kanske är godhjärtad inbillning från min sida...

Usch, stackars, stackars min häst som fick gå ut idag i minus tjugo grader efter ett ganska hårt ridpass. Stackars! :cool:

:D

Och ja, han var i överlag torr och fick på sig både pyjamas och helkostymen.

3 ggr om dagen? antar att du inte jobbar?
Jag har 3,5 mil enkel resa till stallet, hur skulle jag hinna dit 3ggr om dagen??

Jobb hindrar inte, vatten på morgonen med fyllda petflaskor i baljan, grannen som jag delar hage och stall med, hennes far tar lunchvattnet när han kommer och rastar hennes hund och den som kommer hem tidigast tar middag.

Ni var väl dessutom 10 st i stallet? Ska vattenansvaret bara ligga på dig då menar du? Är man dessutom 10 st så kan man ju dela på en Thermobar blir inte fasligt dyrt per skalle och det finns billigare märken på W****b bl.a för ca 2600:- och ja det finns låååååånga jordade kablar man kan dra till en hage oxå,

Tycker att många hittar ursäkter till allt för att slippa, vad gör ni om kylan håller i sig under hela Januari? Ska hästarna vara element en månad då eller?

Kl*

mina hästar går ute så länge de är under -30 men då har dom täcke på sig och är rakade :P

men när det är -30 här så startar inte bilarna men vi bor ganska nära vattnet så de blir fort kallt. när det är över -18 så vill man inte ens gå ut...
men vi rider inte om de är över -20 för då förfryser man näsan..

sen när det gäller vatten så kan man ha i smaklös matolja tror jag att de va för då fryser de inte :D

och det finns billigare märken på W****b bl.a för ca 2600:- och ja det finns låååååånga jordade kablar man kan dra till en hage oxå,

Nu har jag klurat en bra stund och undrar vad W****b är för företag?:D
Våra hästar går ute uppemot 15 timmar/dygn och har givetvis vatten i hagarna. Den som har utsläpp tar bort isklumparna ur baljorna som det nu när det är så kallt blivit under natten och fyller på med nytt vatten. Iom att hästarna är framme och dricker under dagen så håller det sig bra utan att frysa igen, och när jag kommer efter jobbet så har det max blivit en ishinna i baljorna som lätt knackas bort av mig, och så även av hästarna. Dom har ju lärt sig att använda hovarna att göra hål med om ytan frysigt. eller tar sats med mulen:D.
Men skönt skulle det vara med uppvärmda baljor, det skulle spara tid på morgnarna, och de du skriver om var ju inte så fasligt dyra.
Så, vart hittar man dom?;)

Jag anser att hästarna inte behöver vatten ute på vinterdagarna: de äter snö. Dessutom kan man ge dem ordentligt med vatten när de är inne. Enligt djurskyddslagen som visserligen är en minimilag, så ska hästarna få fri tillgång till dryck två gånger per dag.
Hinkat vatten utomhus när det är -20 grader fryser fort och det är inte alls säkert att hästen är törstig just den stunden man ställer ut hinken.

Fast de måste äta stora mängder snö i så fall för att få i sig skapliga vattenmängder. Men visst kan det säkert fungera om hästarna inte går ute så långa dagar. Innan jag flyttade till eget stall stod jag inackorderad och där serverades inte vatten i hagarna. Mitt sto fick kolik varje vinter och veterinären trodde att det berodde på avsaknad av just vatten i hagarna. Och ändå gick de bara ute ca 6 timmar vintertid:crazy:. Fick hö, men inget att dricka till.
Nu går dom ute 12-15 timmar, och jag skulle inte våga låta dom stå utan vatten så länge:crazy:

Nu har jag klurat en bra stund och undrar vad W****b är för företag?:D
Våra hästar går ute uppemot 15 timmar/dygn och har givetvis vatten i hagarna. Den som har utsläpp tar bort isklumparna ur baljorna som det nu när det är så kallt blivit under natten och fyller på med nytt vatten. Iom att hästarna är framme och dricker under dagen så håller det sig bra utan att frysa igen, och när jag kommer efter jobbet så har det max blivit en ishinna i baljorna som lätt knackas bort av mig, och så även av hästarna. Dom har ju lärt sig att använda hovarna att göra hål med om ytan frysigt. eller tar sats med mulen:D.
Men skönt skulle det vara med uppvärmda baljor, det skulle spara tid på morgnarna, och de du skriver om var ju inte så fasligt dyra.
Så, vart hittar man dom?;)

Willab :D Jag har även "löst" vätskebiten med att kraftfodret jag har kräver inte att man blötlägger men under den här kalla perioden blandar jag 1 kg men 4 liter varmt vatten, då vet jag att han iaf får med sig 8 l vätska per dygn med maten. Blir ju en blöt gröt men han uppskattar den varma gröten mycket.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?