När andra säger vad som gäller för ens egens hund.

Sv: När andra säger vad som gäller för ens egens hund.

Jag tror ingen av våra hundar brukar tokskälla innan, men de flesta sitter i sina bilar. Om bilen är väldigt nära så kan någon låta av "avundsjuka", de vet ju vad det är och de älskar det.
Jag har ju en schäfer :angel: och han ljudar otroligt mycket ibland men jag låter honom hållas, när vi kommer fram till rutan så har han slagit på nosen och är koncentrerad = inge ljud alls.
Han låter för att det är så kul att jobba. Min andra schäfer låter aldrig och jag har inte gjort något annolunda med henne. Hon är alltid tyst.

Men hur orkar man med en hund som låter hela tiden? Jag blir ju irreterrad när våran gnäller när han får på sig GPSen och vet att det är jakt på gång... Och då handlar det alltså bara om den stunden man klär på honom.

Men visst jag har aldrig hållt på med något annat än jakt, eftersök och agility med väldigt motiverade hundar, förutom vardagslydnaden då. Båda våra har ju snarare varit så att man måste dämpa dem för att de ska göra ett bra jobb. Speciellt våran vildhjärna vi har nu, inför ett eftersök så har han full koll på vad vi ska göra när jag tar med mig lina och sele/halsband och går upp i varv, alltså får han gå bakom mig fram till "rutan" där jag klär på honom och ger spåra komando. Är han allt för mycket uppe i varv så rusar han runt innan han kopplar på näsan, håller jag honom sansad så fokuserar han från början.

Men det kanske är som Migo säger, allt vi gör är ju sånt som han älskar, alltså behövs det inte så mycket motivation utan snare dämpning.

Samtidigt vill man ju heller inte behöva dämpa, utan ha kontrollerad energi och fokus. I den bästa av världar...

KL

Som jag skrev så korrigerade jag inte utan kortade in henne lugnt och kallade hennes namn för att hon skulle uppfatta att det fanns fortfarande en matte andra sidan kopplet men det va då det ropades att släpp ut kopplet och låt henne dra. Det va när vi skulle gå från där hon vilat till dit vi skulle ha påsläppet samt när jag skulle gå tillbaka och hon va klar. Jag varken röt på henne eller tog i men ville ändå inte flyga som en dåre fram till platsen. Vi behöver träna mycket mer vid sådana här situationer då hennes arbetsvilja är perfekt men vi behöver dämpa hennes energi på ett bra sätt då det annars slår över till stress och det är den vi jobbat oss och jobbar fortfarande med. Därför ville jag få kontakt, stanna henne och klappa om henne så hon lugnade sig lite. Första påsläppet sprang hon runt som en skållad iller utan att koppla på nosen men gjorde det till slut. Därför jobbar och fokuserar jag mer på att få en balans och få henne att varva ner även under träningar för om jag släpper allt till henne så blir det en okontaktbar hund som inte kan ta in någon inlärning. Jag utgår ju från min egen hund, hennes funktion och hur hon fungerar.

Då hon får en tydlig inramning i vardagen så blir hon trygg, får hon fria tyglar så är det kört för då tar hennes mindre bra sidor över och en stor del är stressbenägenhet och svårt at styra sina impulser. Därför är jag jätte noga med att hålla mig till det som funkat men blev splittrad då nu skulle hon plötsligt få belöna sig själv med stressen, få dra dit hon ville med mig i släptåg, skälla trots hon visste att det inte va befogat och frågade mig om det va ok eller inte. Hon frågar alltid genom att söka kontakt vid sådana situationer. Hon frågade mig innan vi skulle gå till skogen också men jag va så fokuserad med att vara i en diskussion med en annan kursledare så då gick hon in i fokusering fram till alla villkor som helst då matte va för upptagen med annat och där va jag slarvig. När jag sen skulle få henne att hitta sin impulskontroll och lugn så hade hon ju redan gått över gränsen då jag gett henne lov först att stressa fram.

Men hur orkar man med en hund som låter hela tiden? Jag blir ju irreterrad när våran gnäller när han får på sig GPSen och vet att det är jakt på gång... Och då handlar det alltså bara om den stunden man klär på honom.

Jag skrev väl inte hela tiden? Det skulle jag inte orka heller.

Du kan inte jämföra vallning med sök.
En het vallhund, speciellt unga o taggade bör absolut tas ner innan de tillåts valla med djuren.
Speciellt inte unga hundar som inte insett tjusningen med att hitta figgar i oländig terräng eller industriområden.

Jag skrev väl inte hela tiden? Det skulle jag inte orka heller.

Fast du skrev från bilen tills ni börjar söka och för mig är det en lång stund... ;) Men jag har låg toleransnivå för oljud, enda gången jag tycker att det är helt okej och uppmuntrar är vid drev i skogen. Sen kan jag tolerera lite pipande medans vi klär på eftersom jag vet att det är förväntning.

Samtidigt vill man ju heller inte behöva dämpa, utan ha kontrollerad energi och fokus. I den bästa av världar...

Fast när det räcker att be honom gå bakom mig så tycker jag inte att det är så farligt... Dessutom är det oftast enklare att ta sig fram på stigarna genom att ha hunden bakom sig när man letar efter stället där man ska börja.

Kl.

Jag tror inte att det behöver bli så att hundarna alltid börjar dra i kopplet bara för att de får göra det i någon situation, de är så duktiga på att sortera och skilja situation från situation. Sedan finns det ju helt klart vissa hundar som börjar "tumma" på reglerna med en gång och då kan jag väl förstå att du inte vill att din hund uppför sig illa och drar runt och skäller.
Det beror nog lite på hur hundarna är överlag.

Min drar i princip aldrig i kopplet, förutom när vi ska upp till lydnadsplanen på hundklubben. :p Jag har inte brytt mig om att göra någonting åt det och har aldrig märkt av att hon börjar dra på andra ställen för det. Hon drar också i kopplet om hon vet att det är sökträning - det gör mig inte heller någonting.

Som Vallis är inne på hade jag däremot inte låtit henne slita mig fram till fåren, då hade hon gått in till djuren med helt fel attityd (FLYTTA ER JAG KOMMER MITT I!!!).

Jag förstår vad dina träningskompisar menar, men är det som du säger att du inte "skällde" på hunden precis innan den ska jobba så är det nog inte hela världen med lite regler! ;)
Att hon inte får stå och vrålskälla förstår jag helt och fullt, det hade jag aldrig orkat lyssna på!

Snurrfian;14731561[U skrev:
]Fast du skrev från bilen tills ni börjar söka[/U] och för mig är det en lång stund... ;) Men jag har låg toleransnivå för oljud, enda gången jag tycker att det är helt okej och uppmuntrar är vid drev i skogen. Sen kan jag tolerera lite pipande medans vi klär på eftersom jag vet att det är förväntning.

Det skrev jag inte heller :)
Skrev kanske lite luddigt men när jag skrev om våra hundar menade jag allas hundar som är med i träningsgruppen.

Men min har lätt att ta till ljud i ren glädje att få arbeta (ibland), de har jag inte tagit bort för det finns inte kvar när vi börjar jobba. Jag vet inte ens om han är medveten om att han ljudar.
Jag tycker det är okej när hundarna låter och vill börja, men jag kanske är lite IPO skadad i just det. Men det är olika bland hundarna också, jag har en som ibland ljudar när vi ska börja, lydnad, spår, sök men han låter aldrig hemma när nån kommer aldrig när det ringer på dörren osv, medan den andra låter aldrig när vi startar lydnad, sök, rapport, sök, skydd men skäller när det kommer någon på gården, skäller när det plingar på dörren osv.
Det kanske är olika vad man sysslar med för aktivitet vad man har för tolerans för ljud.
Men en hund som bara står och skäller gillar jag inte heller men nu kom vi väl lite på sidospår. Det är nog olika vad man sysslar med vad man tycker det är störande med ljud eller inte.

Jag hade gått min egen väg, det som känns bäst för mig och min hund....!!!!

När jag körde sök med min förra hund så lät jag henne definitivt inte släpa omkring mig eller skälla/gnälla i bilen. Otänkbart. Hunden ska ju inte ta ut sig innan den börjar arbeta!? Det var kommando "här" när vi rörde oss, som betyder gå vid sidan men utan krav på nån kontakt utan bara hålla sig bredvid mig. Förstår inte alls varför man ska ha det alldeles kravlöst och galet i början för att SEN börja sätta in krav på att den ska bete sig på ett heeelt annat sätt? Det om något borde ju göra hunden förvirrad. Om man istället gör allting precis som man vill ha det från början så kommer det ju gå hur enkelt som helst sen. Jag menar, första gången man åker ut i sökskogen har ju hunden inte ens några speciella förväntningar varför inte ta tillvara på det och visa hur det ska gå till. Transporten och väntan är ju en del av momentet.

Ordning och reda så hunden hinner tänka och fatta vad den gör, lära sig känna igen signalerna. Fick då inga som helst problem med motivationen, inte någon annan i sökgruppen heller.

Tillägg: Tar gärna emot tips och råd från mer erfarna hundmänniskor men då vill jag ha en förklaring till varför jag borde ändra på mitt sätt och köper jag inte detfortsätter jag köra jag på det som känns mest logiskt för mig. I IPOn tex var jag ett riktigt blåbär så där fick dom andra styra och ställa med mig precis hur de ville för jag hade noll koll! MEN de förklarade alltid för mig också varför jag gjorde som jag gjorde/figgarna gjorde som de gjorde.

Senast ändrad:

Dels- bäst att låta bli att lägga sig i andras träning/hundhållning så länge inte hunden far illa (så länge det inte är vänliga tips såklart!).

Och dels- att tycka att hunden ska få göra de där sakerna var det konstigaste jag hört!

Jo jag resonerar ju som du. Jag stannar inte vid något som känns fel för mig och påverkar min hund negativt för att andra säger det ska vara så. Men ville kolla lite om det va vanligt med att andra också lägger sig i ens vardagslydnad och om det som sas faktiskt hade någon sanning bakom sig att det skulle påverka henne sökarbete negativt vilket inte påverkat henne då hon presetrar bättre om hon får ner energin och lugnar sig. Men jag ska köra mitt rejs, göra det som funkar på henne dvs få ner henne i varv och vägleda vad som är ok och inte. Lite trisst att jag inte har någon bil utan blir tvungen att ha henne bunden liggandes och vänta medan andra kör sin hundar men den ser jag bara som en bra passivitetsträning då hon är van vid att vänta nu och är lugn, annat skulle det vara om hon hade agerat stressat vrak då hade det inte funkat. Tycker det är rätt skönt att kunna lägga min hund och veta att hon ligger där och väntar och kollar läget. Sen när det blir tråkigt eller hon börjar vaka då ekipagen går förbi är det bara att höja fingret och säga tyst och hon skulle falla tillbaka och börja skälla för att det inte finns annat att göra..

Alledels för många gör helt fel när de ska lägga lydnad och kontroll på hunden på väg till jobb. De börjar bråka med hunden, korrigerar hit och dit på de mest knasiga sätt, vilket till slut ger en hund som bara pyser av frustration.

Man kan likna det vid en tryck-kokare. De flesta försöker dämpa hunden och de kör bara dämpa, dämpa, dämpa och till slut ligger locket på så hårt att hunden exploderar och pyser åt alla håll. Den kan då inte fokusera alls och förare och hund är i en rejäl konflikt. Det man istället ska göra är att rikta energin, lägga på ett lock med pip så att det pyser åt rätt håll.

Att lära sig rikta energi är något som tar tid och vet man inte hur man gör är det bättre att låta bli att lägga locket på. Man förstör mindre om man låter hunden leva apa. När man väl lärt sig rikta är det inte svårt att få kontroll på hunden igen. Har man däremot hamnat i tryck-kokaren är det jäkligt svårt att få bort frustrationen i hunden, även i ett senare läge.

Det är ser man ofta i skyddet med folk som är rädda att tappa kontrollen över hunden och i slutändan blir det bara pannkaka. Det kan ta månader eller år att reparera.

Det handlar alltså egentligen inte om att låta hunden leva apa som den vill utan att styra på rätt sätt......när man väl lärt sig hur man gör.

Tillägg:
I allmänhet struntar jag totalt i vardagslydnad och kontroll när det ska läras in något nytt och kul. Ska hunden möta trasa för första gången så börjar jag inte trassla med linförighet eller kontakt på vägen ned. Det är inte vad vi tränar. Vi ska ju lära in glädje över trasan. Det är där fokus ska ligga och inte på mig eller godis. Samma gäller om vi ska ut på våra första sökpass.

Man måste alltid fråga sig själv: Vad tränar vi på?
Kör jag ställande börjar jag inte bråka om hunden plogar lite stegen innan. Det är irrelevant för hunden ska lära sig stå, inget annat. Finliret tar jag sedan när hunden vet vad stå är. En sak i taget.

Det är skillnad från vallhundar som har får i blodet och som går igång av sig själva.

Senast ändrad:

Men fortfarande så är det inte ett svårt moment för hunden att gå i slakt koppel vid sidan! Kan hunden det i alla andra situationer behöver man inte bråka för att det ska fungera. Som ts skrev (har jag för mig) så räcker det med en påminnelse och så går man vidare.

Varför blir hunden mindre tryck-kokare om den går och hetsar/stryper sig själv och släpar sin förare i kopplet och ändå inte tar sig fram snabbare än om den går med slakt koppel i sidan? Om man ska tänka på det sättet vore väl det sjysstaste att bara släppa hunden och låta den göra vad den vill. Blir ju bara kaotiskt om man inte har någon som helst ordning och reda och inte hjälper hunden med hur den ska göra utan bara hindrar den med ett koppel. Då är den ju överallt på samma gång och det kan väl ingen må bra av. När man har ordning och reda på transporten så samarbetar man ju hela vägen och belöningen kommer i att få söka. Ett självständigt arbete, visst, men fortfarande så styr ju föraren.

Men fortfarande så är det inte ett svårt moment för hunden att gå i slakt koppel vid sidan!

DET beror ju helt på vad det är för hund. Min gamla labbe har alltid haft svårt för det där, på honom fungerar det mycket bättre att rikta om förväntan om jag nu inte vill att han ska dra framåt. Typ säga "fot" eller något annat som var förknippat med mycket förväntan. Nackdelen med det är ju att jag inte kunde släppa igenom ett dåligt fritt följ. Mina andra hundar är annorlunda, för dem är det mycket lättare att bara gå vid sidan. Men i allmänhet så håller jag inte på med allmänlydnad när vi ska träna något nytt. Det hämmar för mycket. Kan de gå fint vid sidan i andra situationer så är det en smal sak att lära dem det på träning lite senare, när de blivit trygga med sin uppgift.

När det gäller huvudfrågan så var det kanske ett lite klantigt sätt att säga det på. Jag brukar försöka förklara hur jag gör, och varför. Samt vad som är nackdelarna med att hålla för hårt på allmänlydnaden.

Att släpa sig fram i koppel skapar ingen konflikt mellan förare och hund så länge föraren är tyst och bara följer med. Det är dessa eviga konflikter (påminnelser) som skapar frustration vilket i sin tur blir en tryck-kokare. Kaotiskt blir det mest om man ska lägga kontroll utan att veta hur man gör. Hjälpa hunden och rikta energi kan man göra utan att kräva lydnad.

Återigen, vad ska tränas?
Gå fint i koppel eller sug mot figuranten?
Du kommer inte kunna träna båda då de är motsatser.

Du som människa kan tycka att det är kaos när hunden far fram och att inget kan gå in i huvudet på den när den befinner sig i det tillståndet. Det brukar dock sällan stämma. Det är när vi ska på och träna två motsatta saker samtidigt som vi skapar kaos i deras huvuden.

När man har ordning och reda på transporten så samarbetar man ju hela vägen och belöningen kommer i att få söka. Ett självständigt arbete, visst, men fortfarande så styr ju föraren.

Först måste du skapa sug efter att söka. Det är essentiellt för att kunna använda det som belöning. Går man då och kräver lydnad på väg ut mot stigen så skapar man snarare en minnesbild av jobbiga konflikter.

För ute i sökskogen berömmer vi hunden och hetsar lite på figgen. Vi blir glada när hunden visar intresse och vi belönar spontan vilja att söka utåt. "Aha, säger hunden efter ett par gånger. Jag har fattat. De vill att jag ska leta reda på den där människan så fort som möjligt".

Glad i hågen kommer då hunden ur bilen och börjar genast leta och söka efter den där gömda människan. Men då blir det bannor eller omfokusering med godis och det ska gås fint i koppel iställer. "What? tänker hunden då. Var det inte människor vi skulle leta efter. Nähä, då skiter vi i det" (alternrativt " Jo, jag vill visst leta. konflikt, konflikt, konflikt)

Och så ger man de här dubbla budskapen gång efter gång. Hur bra verkar det?
Antingen får du då en tryck-kokare av frustration eller en hund som inte fattar det roliga med sök. Att kräva lydnad när hunden väl fattat.....det är en annan femma.

Min tik vet att man går vid sidan. Men hon kan ibland gå tillbaka i gammalt mönster och låter jag henne gå in i den hyperbiten så blir det inget bra, det är en omplacering som hade oerhörd stress då jag tog över henne. Jag kommer korta kopplet och ha henne vid sidan stället för att låta henne köra sitt rejs. Hon behöver någon som styr upp eller och med det menar jag inte korrigerar som de flesta kommer in på utan att jag tar kontakt, stannar tills hon taggat ner sen går jag. Lyssnar man inte ska man inte dit. Det gäller allt om så agillitybanan, ipo banan, lydnadsplanen osv.

Det är inget fel på hennes motivation, snarare tvärtom, att triggar hon igång så utan vägledning att tagga ner så presterar hon dåligt då hjärnan kopplas väck. Det är inte hon som ska styra när och vart vi ska vara utan jag. Om hon går vänta och når en balans så kopplas hjärnan på och det blir en behaglig hund att jobba med som jobbar positivt. Men jag kör på mitt nu som fungerat under de 8 månader jag haft henne. Ingen korrigering men ändå regler för utan regler så börjar vi sakta återgå till hennes gamla stress som i sin tur slutar på sjukan. Så hur vägen än ser ut till arbetstsplatsen hon ska så står det bara jobba i skallen af, så jag är inte den som har problem med att hunden presterar dåligt för att det finns regler även där.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 209
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt