När andra säger vad som gäller för ens egens hund.

Sv: När andra säger vad som gäller för ens egens hund.

Nyfiken fråga: hur vet hunden att det är sök som står på dagens schema direkt när den hoppar ur bilen?

Tack vad snällt av dig att jag får sköta mig hund och göra det som hon mår bäst av:). Instruktören förstod nu andra gången varför jag tar tid på mig att stanna, få kontakt med henne och vill få henne att hitta lite lugn. Jag sa som det va att hon har lätt för att stressa över i nya situationer och behöver hjälp att varva ner, det gör jag med hjälp av smek, lugn röst och "springer" inte från bilen till övningsplatsen som många verka påstå jag ska göra bara för att hon i hjärnan redan är där och när hon då ska "jobba" så fortsätter hon i samma tempo så fort benen bär då hon inte fått möjlighet att stanna upp och hitta fokus på vad vi ska göra. Jag kräver ingen "lydnad för 111e gången. Facinerande att du vet som inte ens sett henne i dessa situationer vilket som funkar på henne. Tack för dina tips men det funkar bättre nu och jag har all tid i världen på att förbereda oss när det är vår tur. Funkar fint att sitta och titta på andra också när de kör och då sitter vi och gosar och hon är lugn. Jag tar gärna emot råd men inte tillsägelser på hur jag ska göra med min hund som också visar sig inte fungera på henne.

Senast ändrad av en moderator:

Minnesbilder från tidigare träningar. Det krävs inte så många. Efter två-tre stycken börjar hunden känna igen situationen.

Träning nummer ett har den inga minnesbilder så då kan det inte bli någon konflikt mellan lydnad och sökvilja. Dock vill man inte ha hunden i lydnadsfas eftersom den ska våga ta för sig och vilja reagera på vittring, ljud, syn eller vad man nu använder. En för lydig hund blir ofta passiv och förstår inte att det är okej att plötsligt reagera och sticka iväg till vittringen. Det är ju otillåtet till vardags. Därför ska man också ge dem mera frihet att våga. Ännu en anledning att släppa på vardagslydnaden och plocka in den igen först när hunden förstått vad den ska göra.

Då förstår jag hur du menar. Jag kan tänka mig att det är ett sätt som säkert fungerar på många, men har man haft problem med hunden som Hjalti som jobbat väldigt mycket på hennes hunds stress, så tror jag inte att det är en bra idé att släppa de regler som fått hunden att "fungera" igen. Min egna skulle testa att få dra i kopplet i en vecka om jag låtit henne göra det bara för att det är träning.

Man behöver inte springa till rutan. Det fungerar alldeles utmärkt att gå. Blir hunden stressad har hunden fel fokus och är i fel fack. Väldigt vanligt. Du är inte direkt den första som argumenterat och agerat som du gör. De allra flesta brukar dock ändra sig vid hund två eller tre.

Att lugna och sätta fokus på hunden är en sak. Att kräva gå fint i koppel en annan.

Det är väl bara att säga ifrån om hunden börjar dra hemma och placera den i lydnadsfacket. Kommandon ska fortfarande åtlydas, även under träning. Grejen är bara att man låter bli att ge andra kommandon än just det som lärs in.

Att lära in sök-arbete kan ses som att lära in vilket kommando som helst. Och där är reglerna inte satta än. De skapas under inlärningen.

Senast ändrad:

Jo att skapa en konflikt och gå in i en "makt" position mot hunden "att nu jävlar gör du som jag säger är jag helt emot. Jag kör inte ryck, gap och slit metoder och skulle jag "dominerat henne till något så skulle hon bli ledsen, hyperstressad och tappa all respekt och kontakt för mig. Jag pratar om att ta det lugnare än vad hon vill men med lyhördhet och respekt för vart hon befinner sig i dag. Här är bland de första gången vi tränar ruinsök i en mörk tvåvåningcointainer med bråte och då har jag jobbat på det jag skrivit och det är en fokuserad och motiverad hund som släpps.

http://www.youtube.com/watch?v=Z_-G89IX8MA

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 209
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka