När andra säger vad som gäller för ens egens hund.

Sv: När andra säger vad som gäller för ens egens hund.

Jag förvånas mest över varför man ska vara med i en träningsgrupp om det inte är för att lära sig av de som är duktigare? Möjligen förklarar de dåligt eftersom de inte berättade varför du inte skulle korrigera hunden, men även fast vi är många här som berättar varför du inte ska göra det så hävdar du envist att ditt sätt är bäst.

Men vilket tjatande om att korrigera. Jag pratar om att dämpa min hund så hon inte varvar upp med mjuk röst och klappande. Jag känner min hund bäst och hennes bakgrundshistoria,. Jag är där för att lära mig sökarbetet, inte vad jag ska gör under tiden vi väntar då hon inte jobbar. Resultatet som blev av att jag lät henne stira som de andra sa i att låta henne dra, låta henne skälla för att de andra hundarna gjorde det va att det bara blev en massa kutande. Oj sa någon vi behöver verkligen få ner energin lite så hon kopplar på näsan. Ehh ja det är ju det jag menar, att jobbar jag inte med att hjälpa henne komma in i ett lugnare mående så blir resultatet därefter. Det är en duktig grupp och jag är där för att lära mig ytsök men sen hur min hund är under tiden tills dess och vad sopm krävs för att hon ska må bäst vet jag själv. Det va det jag menade med tråden.

Inte att läxa upp andra hur man kör ytsök för där är jag grön. Sen kan inte jag identifiera mig med det som skrivits att hunden blir låg och tappar arbetslusten då jag inte korrigerar utan jobbar med att få kontakt och hjälpa min hund varva ner för att hon sedan ska få leva ut på sitt jobb men stress ska inte finnas med på den biten. Så ja jag föredrar att jobba på att hjälpa min hund till ett lugn då det inte är hennes tur i stället för att lägga det ansvaret påhenne då hon inte mår bra av att gå upp i varv på det viset

Jag förstår iaf hur du menar och håller med. Inte konstigt att jag hela tiden förvånats över bruksfolks "gapiga och ouppfostrade hundar" om de tillåter det för att hunden ska gå upp i varv inför arbete... :D

Du kanske skall läsa vad du själv skrev:

"Men då jag stannade och sa till att nu lugnar du ner dig och skärper dig så vrålades det " här ska det inte tränas lydnad utan låt hunden dra. Vadå lydnad....
O du förstår inte att vi reagerar?

Du kanske skall läsa vad du själv skrev:

"Men då jag stannade och sa till att nu lugnar du ner dig och skärper dig så vrålades det " här ska det inte tränas lydnad utan låt hunden dra. Vadå lydnad....
O du förstår inte att vi reagerar?

Jag förstår faktiskt inte heller vad ni reagerar på, att stanna upp och lugna ner hunden, blir era hundar låga av det? Jag hade gjort på precis samma sätt som Hjalti, men visst om man har en låg och svårmotiverad hund så kanske man ska hissa upp den innan ett jobb...

Hoppas Gabbi o Fiffi1 orkar fortsätta svara, jag ger upp!

Ja som jag skrev sa att nu räcker det med flams och jobbade med att stanna och lugna henne. Du kopiera redan saker jag skrivit så vad ska du bevisa? Med skärper sig är väl solkart att jag ville bryta blockeringen vilket jag gör med att stanna, prata lugnt och klappa om henne. Om du sen läser det som "skärper" dig som korrigering får stå för dig. Lulle du behöver inte lägga ner någon energi för du har alltid en dryg attityd i dina inlägg!

Jag fattar inte varför det är något att reagera över? Det står ju inte direkt "jag röt till och ryckte hårt i kopplet".

Jag är van på detta forumet att allt vänds till att kunna få igång en "het" diskussion i stället för att dela varandras kunskaper;). Skulle vara roligare om deltagandet mestadels gick ut på att peppa och höja varandra med konstruktiv kritik i stället för att trycka ner och förlöjliga folk.Men jag tar till mig det jag tycke passar mig sen kastar jag resten i soptunnan. Varit en hel del intressanta inlägg i tråden, kul att se andras synsätt även om alla inte passar mig och mitt. Så tack för det:)

Jo, jag hade en annan användare här förut i några år så jag känner igen jargongen nu när man hittat hit igen... visst, allting kan tolkas olika, men ibland läser verkligen folk inlägg som satan läser bibeln.

Där satte du hammaren på spiken:devil::D

...och jag tycker att Buke är ett av de absolut trevligaste och artigaste nätforumen. Folk har olika åsikter, och framför dem, vilket ju liksom är hela poängen i ett diskussionsforum. Alla utgår ifrån väldigt lite text (ingen kritik, bara ett faktum, men kan ju inte skriva spaltmeter) men vill ändå hjälpa till/kommentera/stödja/fråga. Förstår inte vad som är så provocerande med det.

Tycker också att Jadiza skrev pedagodiskt och tydligt. *bugar*

...och jag tycker att Buke är ett av de absolut trevligaste och artigaste nätforumen. Folk har olika åsikter, och framför dem, vilket ju liksom är hela poängen i ett diskussionsforum. Alla utgår ifrån väldigt lite text (ingen kritik, bara ett faktum, men kan ju inte skriva spaltmeter) men vill ändå hjälpa till/kommentera/stödja/fråga. Förstår inte vad som är så provocerande med det.

Jag har varken påstått annat eller blivit provocerad?
Det finns en viss jargong från en del av medlemmarna och ja, vissa läser ju inlägg som fan läser bibeln. Jag påstod aldrig att det endast gällde Buke, eller att Buke skulle vara det sämsta nätforumet ever. (Då skulle jag ju inte återvänt? ;))

Ja det gjorde hon verkligen, utifrån sitt tänk och åsikter. Men som jag skrev så tar man inte till sig allt, även om man kan förstå hur den andra agerar och tänker. Men " det enda rätta är det jag säger" eller " jag hänvisar vad den och den skrev och de får fortsätta banka in det i huvudet på dig" attityden biter inte på mig och det kastar jag direkt. Jag älskar att bolla tankar kring hundträning men jag märker ganska snabbt när det blivit en ensidskommunikation där det man skriver väljs att vändas till fel bara för att det inte passar den och den. Jag kör det som funkar på min hund bäst. Jag har flera väninnor där vi tänker och tränar helt olika men det fungerar iaf utan vassa tungor just därför respekt och lyhördhet för varandra existerar.

Nej - det trodde jag inte heller. Däremot kommer det återkommande kommentarer (i olika underforum) om hur otrevligt Buke är. Jag har läst flera sådana på ganska kort tid, och förstår inte riktigt det. Jag tycker inte heller att det är någon särskilt hård/speciell jargong här. Kände att det var dags att skriva det, så att även den uppfattningen kommer fram. Jag tycker som sagt tvärtom att det finns många kunniga personer här, och att dessa vanligen förklarar sina åsikter på ett klart och tydligt sätt.

Sedan behöver man inte hålla med. Men det är en annan sak.

Ja. Men så är det ju alltid i en diskussion, man utbyter åsikter. Vissa tar man till sig direkt, andra inte. Vissa tankar behöver kanske mogna lite, man behöver fundera ett par varv själv, och sedan ta beslut.

Sedan är det nog väldigt subjektivt vad man upplever som "vassa tungor".

Jag tycker som sagt tvärtom att det finns många kunniga personer här, och att dessa vanligen förklarar sina åsikter på ett klart och tydligt sätt.

Det tycker jag också givetvis, inte heller där har jag påstått annat bara för att jag anser att vissa har en särskild jargong och att andra läser dåligt. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Det är inte vad hunden vet som är viktigt. Det är vad den inte vet. För hunden börjar sökarbetet direkt när man tar ut den ur bilen, inte framme vid rutan som många tror. Därför gäller det att lägga hunden i rätt fack redan där. När hunden sedan vet ordentligt vad den ska göra, först då kan man börja lägga på någon form av lydnad och säga till den att arbetet börjar först när jag säger till.

Har man gjort annorlunda och sedan släpper hunden mer fri kan man få en hund som flippar hejvilt första passen. Det beror på att hunden förknippar vägen från bilen till rutan med konflikt och frustration. Summa summarum: hjärnan slutar fungera. Då måste man lära om. Fortsätter man med lydnad och kontroll på ej färdig hund kan man istället stöta på problem längre fram i sökarbetet. Hunden orkar inte, den börjar flippra när det blir svårt.

Mycket få saker är universella inom hundträning, men det här är en av få saker som förekommer inom många discipliner och filosofier. Jag, Gabbi och Cillamuffins har väldigt olika hundar. Vi tränar heller inte samma discipliner. Cillamuffins och jag har inte samma träningsfilosofi. Det är är dock något vi är överens om. Det borde vara en fingervisning om att det är en bra metod.

Men vill du inte lyssna....varsågod och gör dina egna misstag. Det är bara onödigt.

De blir sällan låga. Snarare blir de frustrerade. Frustration föder stress, om man inte kan ta hand om den på rätt sätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 209
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka