H
Hjalti
Jag har gått med i några träningsgrupper nu med min tik. För mig är det en självklarhet att hon ska gå ok i kopplet från punkt A till punkt B då hon kan det hur taggad hon än må vara på att få börja jobba. Men då jag stannade och sa till att nu lugnar du ner dig och skärper dig så vrålades det " här ska det inte tränas lydnad utan låt hunden dra. Vadå lydnad? är väl ingen lydnad att hunden ska gå i slakt koppel, det va ju inte linförning med kontakt jag krävde utan att hon inte skulle vara två meter fram med mig som en pulka. Va fasen, min hund ska inte tro att så fort vi ska träna med dom så får hon flänga och fara i kopplet som en byfåne och skälla på allt och alla bara för att andras hundar fick göra det
.
Samt då hon skulle vara passiv och vänta på sin tur så ligger hon alltid lugn och tyst då hon har lärt sig att det är det som gäller. Då hon började ge några skall då det va några andra hundars tur att börja jobba så sa jag till henne på avstånd att nej va tyst nu och hon tystande, då hette det låt henne skälla. Det va första gången jag va med gruppen samlad så ville pejla av läget men nästa gång så kommer jag hålla mina regler för vad som gäller och alltid har gällt för min egen hund. Varför ska andra som inte träffat mig innan säga åt mig vilka regler som ska gälla för min hund
? Inte lägger jag mig att andra låter sina slentrialskälla från början till slut eller drar sig fördärvade i kopplet utan att föraren orkar jobba med den biten. Drygt när man inte kan får fokusera på sig och sitt utan andras synpunkter
.
Samt då hon skulle vara passiv och vänta på sin tur så ligger hon alltid lugn och tyst då hon har lärt sig att det är det som gäller. Då hon började ge några skall då det va några andra hundars tur att börja jobba så sa jag till henne på avstånd att nej va tyst nu och hon tystande, då hette det låt henne skälla. Det va första gången jag va med gruppen samlad så ville pejla av läget men nästa gång så kommer jag hålla mina regler för vad som gäller och alltid har gällt för min egen hund. Varför ska andra som inte träffat mig innan säga åt mig vilka regler som ska gälla för min hund