När andra säger vad som gäller för ens egens hund.

H

Hjalti

Jag har gått med i några träningsgrupper nu med min tik. För mig är det en självklarhet att hon ska gå ok i kopplet från punkt A till punkt B då hon kan det hur taggad hon än må vara på att få börja jobba. Men då jag stannade och sa till att nu lugnar du ner dig och skärper dig så vrålades det " här ska det inte tränas lydnad utan låt hunden dra. Vadå lydnad? är väl ingen lydnad att hunden ska gå i slakt koppel, det va ju inte linförning med kontakt jag krävde utan att hon inte skulle vara två meter fram med mig som en pulka. Va fasen, min hund ska inte tro att så fort vi ska träna med dom så får hon flänga och fara i kopplet som en byfåne och skälla på allt och alla bara för att andras hundar fick göra det:confused:.

Samt då hon skulle vara passiv och vänta på sin tur så ligger hon alltid lugn och tyst då hon har lärt sig att det är det som gäller. Då hon började ge några skall då det va några andra hundars tur att börja jobba så sa jag till henne på avstånd att nej va tyst nu och hon tystande, då hette det låt henne skälla. Det va första gången jag va med gruppen samlad så ville pejla av läget men nästa gång så kommer jag hålla mina regler för vad som gäller och alltid har gällt för min egen hund. Varför ska andra som inte träffat mig innan säga åt mig vilka regler som ska gälla för min hund:confused:? Inte lägger jag mig att andra låter sina slentrialskälla från början till slut eller drar sig fördärvade i kopplet utan att föraren orkar jobba med den biten. Drygt när man inte kan får fokusera på sig och sitt utan andras synpunkter:cool:.

Sv: När andra säger vad som gäller för ens egens hund.

Men what!? Någon i en träningsgrupp tyckte alltså att du INTE ska träna din hund utan låta den bete sig hur som helst? Låter ju lite... knäppt.

Förövrigt hade jag nog varit så snäll att jag sagt åt personen att hålla käft om den fått för sig att berätta för mig hur jag ska uppfostra mina hundar. En sak om man är dum mot sina hundar, det är ju klart man säger åt då, men såna enkla saker som att se till att hunden inte drar i kopplet och inte skäller..? :cool:

Det är en grupp där vi tränas sök. Jag har en vardagslydnad och tycker det inte är mycket begärt att hunden inte stressar och plogar fram i kopplet samt inte ligger och skäller konstant då det inte är dens tur och matte står en bit bort då det inte är något nytt för henne. Det va varje gång ett nytt träningsekipage kom på stigen mot oss som hon gav ifrån sig något skall, sa tyst då det är acceptabelt att hon varnar men sen sa jag att det är inget att reagera för. Det va den gången då hon antagligen hade tråkigt då hon började ligga och skälla då en lapsk vallhund skällde konstant då den skulle jobba men för den sakens skull kan hon vara tyst. Jag brukar säga ifrån men då jag va ny i en sammansvetsad grupp så höll jag en lägre profil och pejlade av läget.

Men nästa gång det är ruinsök så kommer jag hålla på mitt men lägga fram det om det fortsätter läxas upp att jag sköter min hund och vad den får göra eller ej själv. Tycker bara det är märkligt att som ny bli kommenderad sånt som inte tillhöra själv träningen som i detta fallet just sök utan att folk ska peta i min vardagslydnad. Gillas icke. Själv har jag för mycket respekt och moral för andra människor så jag inte lägger mig i, annat om jag hade bett om råd. Verkar vara en go träningsgrupp annars men jag har svårt för såna saker.

Svara bara:

-Tack för synpunkterna, men jag tränar min hund på mitt vis. Jag vill inte att hon ska dra någonsin och jag vill inte att hon okynnesskäller.

Men what!? Någon i en träningsgrupp tyckte alltså att du INTE ska träna din hund utan låta den bete sig hur som helst? Låter ju lite... knäppt.

:

Det är inte riktigt det det handlar om. Det är för att man inte ska ta en konflikt med sin hund på väg fram till jobbet. Hunden ska vara positiv och fokuserad enbart på arbetet, inte lydnadstränas eller korrigeras just då.
Om du skulle hålla ett muntligt framförande och jag sekunderna innan börjar skälla på dig för att jag tycker att du har dialekt, hur påverkar det ditt framträdande?

Det är inte riktigt det det handlar om. Det är för att man inte ska ta en konflikt med sin hund på väg fram till jobbet. Hunden ska vara positiv och fokuserad enbart på arbetet, inte lydnadstränas eller korrigeras just då.
Om du skulle hålla ett muntligt framförande och jag sekunderna innan börjar skälla på dig för att jag tycker att du har dialekt, hur påverkar det ditt framträdande?

Fast det är ju en del förmänskligande i det, en människa kan då sen stå och skämmas för att öppna munnen medan en hund knappast har den självinsikten. Ok om arbetet gick ut på att skälla och man korrigerade skall en minut innan, men annars tycker jag det är långsökt. Mina har kunnat skilja på vanligt hyfs som de egentligen kan, och spårträning. Kanske vore en skillnad om hunden alltid får skälla i vanliga fall, att börja böka med ett nytt moment/krav i det läget är ju inte så lämpligt, men är det en regel man brukar ha ser jag inte riktigt problemet.

Fast alltså, det kan ju vara en enorm skillnad på att träna någonting och på att skälla ut någon. Om arbetet sedan är något där det gäller att hunden ska samarbeta med ägaren (vilket väl den mesta hundträningen är, förutom hundkapp och lure coursing?), så borde det ju inte bli fel att träna på tex koppelgående på väg till ett spår eller lydnadsplanen eller vad det nu må vara?

Blir hunden verkligen mindre taggad på att arbeta med vad det nu är tänkt att man ska göra bara för att ägaren försöker träna med sin hund innan?

Men vad är liksom kutymen på träningsgruppen?

Nåt jag lärt mig är att man ska ge f*n att yttra sig till folk som inte bett om hjälp. Men är jag med i en träningsgrupp så kanske kutymen är just högt till tak och vi kan kritisera varandra, både positiv och negativt.

Håller med här
Jag tror också det har att göra med att inte sänka hunden inför uppgiften i sök. Lydnaden lägger man in senare, tex att gå fint till stigen och på stigen.
Man brukar göra så att det är hundens "tid" i början för att bygga upp att hitta figgar i skogen är det bästa som finns. Det är inte många hundar som håller i längden om man börjar med lydnaden = blir tråkig uppgift. Därför så lär man hunden först att detta med sök är superroligt, sen kommer kraven.

Ge dem en chans så ska du se att du hittat en av de roligaste sakerna i bruks man kan göra med sin hund. Hunden växer enormt av detta, att vara den som hittar människor i skogen på egen hand och sen visar dig var den ligger.

Håller med Fiffi och Gabbi. När jag tränade skyddet så använde vi oss av just det du beskriver Hjalti.

Ville vi att hundarna skulle ta till mer mer kamplust, initiativförmåga och vara mer självständiga (mer av allt helt enkelt) etc så lät vi dem stöka och bröta fritt ut på planen. Ville vi att dom skulle vara lite lugnare och mera "fråga" sig fram så var det strikt resväg mellan bilen och planen. Det var en STOR skillnad faktiskt.

OM det nu är så dina träningspolare tänker så kan jag bara tycka att det är konstigt att det inte förklarades för dig eftersom det ändå är viktigt att du vet vad du gör och varför du gör det och inte bara apar efter vad som sägs.

I just ruinsök/räddning så blir/är ju hundarna väldigt självständiga i arbetet och ska våga ta sig ner och in överallt, så då kan det vara bra att det inte sätts in lydnad i början (enligt min begränsade erfarenhet av just IPO-R).

Till gabbi med:).

Jo jag förstår resonemanget att det bara ska fokuseras på just jobbet, att hunden ska känna sig taggad inför kommande uppgift. Jag korrigerade inte så hon blev låg utan kortade in kopplet och försökte få kontakt men hon hängde fram så hon inte fick luft, såg ju ut som om hunden aldrig haft ett koppel på sig och hon går kanon i slakt koppel. Jag menade inte heller att hon skulle gå i perfekt position vid sidan men tagga ner lite. Min hund ska kunna vänta på sin tur, hon va 6e hund och låg lugnt en bit bort och väntade medan jag figgade utan problem. Jag hade ingen bil att ha henne i som de andra förarna. De andra tyckte hon va så lugn och duktig men för mig är inte det någon big deal då jag slitit som ett djur för att vi ska komma dit och hon är kanon vid sådana tillställningar då hon vet att det lönar sig att ta det lugnt och vila och på knappen tänds direkt då det är hennes tur.

Jag förstod ju att det va söket vi fokuserade på men för mig blir det förvirrande om min hund vid träningar ska få bete sig hur den vill och göra sånt som är nollat annars för att sedan nästa dag absolut inte få göra det i vardagen i olika situationer. Hennes motor och motivation finns ju där iaf då hon är fokuserad på sin uppgift. Jag har varit och tränat innan där hundarna skäller konstant från vi kommer till sökrutan till vi går därifrån och man blir halvt döv att vara i den miljön i några timmar, min satt tyst och då trodde de andra att det va för att hon inte hade kopplat sin arbetsuppgift som de andra och hade förväntning men det handlade om att jag satte en gräns från första gång att vi väntar på vår tur och är tysta, sen att hon får vara förväntansfull och ivrig är en sak men hon ska ändå lyssna då det är ett samarbete då jag skickar hunden och den ska komma sen skickar jag igen.

Jag har lärt in passiviteten men gos och en godbit. Så jag går regelbundet fram och belönar då hon ligger lugnt och tyst.

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte föralltid hon ska få göra som hon vill, det är bara i början av träningen i söket.

Ja jisses jag ska fortsätta då vi hade döskoj:). Men blev förvirrad hur jag ska göra för att det inte ska ge fel signaler till min hund och dit vi kommit i träningen. Typ frågor som snurrade u huvudet, jaha kommer hon lära sig nu att det är ok att skälla som en idiot så fort det ska tränas? Kommer hon gå tillbaka till koppleflängandet då hon inte visste vad ett koppel va då jag tog över henne.? Men därför bra att bolla tankar.

Jag tror ingen av våra hundar brukar tokskälla innan, men de flesta sitter i sina bilar. Om bilen är väldigt nära så kan någon låta av "avundsjuka", de vet ju vad det är och de älskar det.
Jag har ju en schäfer :angel: och han ljudar otroligt mycket ibland men jag låter honom hållas, när vi kommer fram till rutan så har han slagit på nosen och är koncentrerad = inge ljud alls.
Han låter för att det är så kul att jobba. Min andra schäfer låter aldrig och jag har inte gjort något annolunda med henne. Hon är alltid tyst.

Svara bara:

-Tack för synpunkterna, men jag tränar min hund på mitt vis. Jag vill inte att hon ska dra någonsin och jag vill inte att hon okynnesskäller.

:bow::bow::bow:

Om jag skulle låta min tik komma undan med/fram till vad hon stretar mot med sådant beteende en enda gång, så får jag börja om från scratch med det i alla andra lägen sen. För henne är det fullständig konsekvens som gäller i alla lägen.

Noteras bör dock att "korrigeringen" i mitt fall bestått av att jag "fryser fast" tills hon själv testar att gå till rätt position brevid mig - vilket belönas med rörelse i önskad riktning. Skallen har jag inte problem med, om det kommer ett enstaka bemöter jag det med "jag hör och ser dig, det hjälper inte. Ligg ner!".

Iofs så färgas all min träning av att hunden är på väg till det den älskar mest, så motivation saknas aldrig...

/Migo

Jag skulle aldrig orka med hundar som tar ut träningssug genom att låta och vimsa runt. Det vore ohållbart i de situationer jag vistas i med dem före och efter arbete.

Att mina två ligger stilla och tyst (den ena tom sover) en bit ut i kanten av fältet när andra vallar betyder inte att de inte vill jobba, men att de lärt sig att utåtagerat stressande inte lönar sig. Har jag sagt ligg så är det ligg som lönar sig tills jag ber om något annat.

Grymt skönt att slippa en hysteriskt tjutande hund när jag tränar den andra, och praktiskt att slippa knalla tvärs över fältet och knyta fast/loss vid varje skifte. Bara att kalla in nästa hund och platslägga den förra. Effektivitet is the shit:D

/Migo

Det är inte många hundar som håller i längden om man börjar med lydnaden = blir tråkig uppgift. Därför så lär man hunden först att detta med sök är superroligt, sen kommer kraven.

Men hur sjutton jobbar ni med lydnad om resultatet är en släckt hund?:eek:

Ja jisses jag ska fortsätta då vi hade döskoj:). Men blev förvirrad hur jag ska göra för att det inte ska ge fel signaler till min hund och dit vi kommit i träningen. Typ frågor som snurrade u huvudet, jaha kommer hon lära sig nu att det är ok att skälla som en idiot så fort det ska tränas? Kommer hon gå tillbaka till koppleflängandet då hon inte visste vad ett koppel va då jag tog över henne.? Men därför bra att bolla tankar.

Det har jag svårt att tänka mig händer. Men det är väl olika med olika hundar.

Jag hör till dem som inte vill korrigera/stoppa upp hunden precis innan vi ska träna något specifikt. Särkskilt inte om det är ngt krävande. Tycker liknelsen med dialekten och talaren var bra. Givetvis har hunden korrigeringen av sak 1 kvar i bakhuvudet en minut senare när vi tränar sak 2. Annars hade ju korringering av sak 1 varit värdelös - om hunden bara släpper den direkt.

Korrigering som sådan är ju ett sätt att stoppa upp hunden, att visa (mer eller mindre) missnöje. Vill jag inte visa missnöje (=sänka hunden ngt) kan jag träna på ett annat sätt för att få den att ex inte dra emot träningsplatsen. Det är ett val man gör.

Angående att du blev tillsagd av en träningskamrat hade jag blivit irriterad, ja. Även om jag förstår vad personen menade så uppskattar jag inte att alla närvarande "hänger över axeln på mig" när vi tränar.

Fast det går ju ypperligt att träna koppelgående med positiva metoder även på väg mot en störning/kul sak? Uppenbarligen har ju det inte befästs tillräckligt och går därför inte att korrigera än, utan det handlar om aktiv inlärning och generaliseringsträning för hunden. Eller är det helt plötsligt OK att korrigera oförstånd bara för att man har lust att träna på nått annat istället?

/Migo

Håller med. Det var vad jag menade med att träna på ett annat sätt.

- däremot "funkar" det oftast med korrigeringar, så till vida att hunden blir lite osäker och backar av. Det är därför folk gör det. Rättvist är det däremot inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 209
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Träning och hälsa del 12