Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

Sv: Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

Mitt vbl fick underbar perfekt trav. Det bästa är att ta hjälp av en tränare. Annars rekommendera jag mjuk hand, halvhalter och mycket volter, bommar osv. Försök sepparera gångarterna. Bara pass och ev. tölt i skogen, ej på banan. Detta görs genom tex avsaktningar när hästen börja passa på banan.

Varför inte pass på ridbanan?

Jag är så glad, för vi gör framsteg jag och min häst. Hon var nu senast så lugn och sansad och försökte verkligen göra rätt. Jag drev mer och hon började gå i form mer än vanligt, men visst är det jobbigt för henne ännu. Dock är det ju positivt att hon försöker mer och mer!

Jag red på ridbanan och testade även passen på henne, drev på från skritt men tillät inte trav. Det är antagligen svårt och jobbigt för henne att gå i pass så jag ska konditionsträna och träna upp muskler på henne först innan jag försöker mig på att passa mer med henne. Skulle det funka?

Det blir ju lite tråkigt att bara rida på volter och liknande på ridbanan så jag skulle vilja rida ut mer. Funderar dock på vad som är bäst för henne så det inte bara blir lätt ridning i skogen och arbete på ridbanan, borde vara lite arbete på båda ställena. Vi har mycket backar här så jag tänkte rida en del i backar och så.

Någon som har fler tips för oss?

Hon gillar att hoppa, men är det ok att börja hoppa lite små hinder redan nu?

Allt arbete jag gör med henne gör jag på en nivå jag vet hon klarar, för det stärker både henne och mig med framsteg. JAg har märkt att högre krav oftast leder till att hon blir osäker och förstår inte vad jag begär, även om hon kanske egentligen visst kan det. Hon behöver alltså gå med myrsteg framåt i kravskalan! Och jag föredrar ridning på det viset då jag inte är ute efter att tävla eller liknande. Som någon annan skrev så har min ridning hitills inneburit att coola ner henne, att få henne i lugn skritt och lugn trav. Att försöka glömma travaren i henne liksom. Och det har nu visat sig vara ett bra sätt, för hon blir bara lugnare och lugnare.

igen1.jpg

Hellre sån här än som stjärnkikare! :)
Det är inte jag som rider henne här.

PICT0089.jpg

PICT0066.jpg

Inte jag som rider här heller. Detta vari början av maj och hon har blivit mycket duktigare och lugnare sedan dess, så fin och duktig hon är min fina häst!:love: ( sorry för min kärleksförklaring, jag blir bara alldeles hög av att se henne och rida henne och äga henne och klappa henne.... :love:)

Nu har jag inte läst igenom vad du fått för tips osv, men mitt största tips är att låta det ta den tid det tar. Och att du skall veta att det krävs otroligt mycket jobb, vilket givetvis är individuellt då vissa hästar har lättare för sig än andra.
Jag kan iallafall berätta om hur jag gjorde i början med min.
Jag har haft min travare sedan hösten 2004 och det första jag gjorde när jag fick henne var att börja rida i en nybörjargrupp på ridskolan md henne en gång i veckan, för att lära henne grunderna från första början. Hon hade aldrig vart i ett ridhus och begrep ingenting av vad jag ville, så det passade aldeles utmärkt att börja rida i en grupp med nybörjare.

Nu rider vi i en av hoppspecialgrupperna på ridskolan och hon gör allt som alla ridskolehästarna gör utan några problem.
För tillfället tränar vi dressyr och har tävlat LB på träningstävling, samt gjort en start i en lokal hopptävling med ett nerslag. Det är inte förrän det sista året det har lossnat rejält för oss två. Det var efter betet 2008 som något hände med både hästen och mig, det går inte att förklara med det är efter det som jag kännt att hon är som vilken annan ridhäst som helst, hon är inte den hästen hon var för 2-3 år sedan.
För oss har det tagit tid, men det har verkligen vart värt det nu när man ser resultatet av alla år.

annonsbilden:
25981176.jpg

september 2006:
27793015.jpg

februari 2007:
27793029.jpg

April 2009:
27167738.jpg

27167771.jpg

Hade en travare för många år sedan som jag tävlade upp till 1,20 med. Hon var speciell, tog ett tag innan hon accepterade mig men var den som egentligen lärde mig att rida på riktigt. Aldrig vägrat och vad jag minns ej heller petat ner någon bom. Jag tränade väldigt mycket i skog och mark, klättring i kuperad terräng, volter och serpentiner runt träd m.m. Började sedan träna för instruktör 2 ggr i veckan, dressyr och hopp. Min ena ridlärare trodde hon var ett halvblod vid första åsynen av henne stillastående. Sammanfattningsvis är mitt tips en stor dos tålamod, ta naturen till hjälp i markarbetet och duktiga tränare.

Jag rider lättare dressyr på min travare.Och det funkar alldelens utmärkt.
Jag har haft min i lite mer än tre år nu och i det hadde vi ett halvårs konvalicens efter att hästen drog på sig en skada på griffelbenet på hf i hagen.
Så våran omskolning började väl igentligen inte på riktigt fören hösten 07.

Jag säger som så många andra en bra tränare är värt sin vikt i guld.Jag tränar min regelbundet för dressyrtränare och det ger otroligt mycket för både mig och hästen.
Jag har tränat honom efter den vanliga utbildningstegen för ridhästar .Det man dock får ha med i beräkningen är att det tar längre tid än för en häst med bättre förutsättningar än travaren har .Och att man får individsanpassa träningen efter aktuell hästs förutsättningar.
Utbildningstegen ser ut så här.
1. Takt/rytm
2. Lösgjordhet
3. Stöd/kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling
Så här ser min travarvalack ut.(när vi har en ganska bra dag)
27644916.jpg

27247874.jpg

26914911.jpg

Har ingen aning, tror det står...piab eller något sådant i den :o
Men som sagt, jag vet inte! Följde med när jag köpte henne januari 2006 och passade då men var en rumpdödare för ryttaren, men nu passar den mindre bra så jag bytte till min andra sadeln.

Ser det ut som en sådan? :)

Om det står Piab är det nog en Piab också, finns ett märke som heter det. :) Tyckte det såg ut som en Lemetex Alpina, har just lånat hem en sån, men den är också en rumpdödare :eek: så den blir det inte ;)

Men nu ska jag sluta kapa tråden här ^^

Jag har en varmblodsvalack på 10 år, som fungerar utmärkt som dressyrhäst, är en underbar häst med en underbar personlighet. Han gör verkligen alltid sitt bästa.
Jag köpte honom som treåring då han inte trivdes på travbanan.
Jag har, precis som Qodrofenia, också följt utbildningsstegen för ridhästar. Dock har jag hela tiden haft i åtanke att det är en travare jag rider och att han behöver mer tid på sig i varje moment, då det automatiskt är lite svårare och jobbigare för honom. När han var åtta år tävlade vi LA på regional nivå. (Och vi slog faktiskt min tränare, som har en "vanlig" häst ;))

Såhär ser vi ut:
024.jpg

025-1.jpg

Din häst är inte så dålig den heller. Jag har hållt lite extra koll på er (i smyg ;)) , eftersom jag tycker det är intressant att se vad dessa hästar faktiskt klarar av. Och ni har ju utvecklats något otroligt mycket!

+ josefinefreed: Tack! Jag är otroligt glad och stolt över honom :)

Så otroligt fina hästar och bilder ! det är inspirerande! :)
Jag åker hemåt i veckan ! Det ska bli så kul att få börja arbeta med honom och se alla framsteg!

Han verkar ha lättare för passen då han hellre väljer den före trav? Han är väldigt rund i sina rörelser och galopperar gärna ( därför han inte riktigt passade för travet ). Ska jag ändå hålla tillbaka galoppen tills han får de rätta musklerna eller är det ok att ta en galopp någon gång då och då?
Det är så spännande :bump:

Knapplån.

Har en som jag tränar med. Han är positivt inställd och älskar att arbeta. Har börjat lite med skolorna i skritt och jobbar mycket med att övergångarna ska sitta mellan gångarterna.

Har lärt mig mycket på vägen och fortfarande. Har haft hjälp en duktig tränare och det går bara framåt! Under sommaren kommer jag börja lägga in förvänd galopp på träningsschemat och jobba vidare med han för att kunna debutera till hösten.

27565496.jpg

27565497.jpg

27565506.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/27120000-27129999/640x480/27129793.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/27120000-27129999/640x480/27129791.jpg

Ett år sedan snart... Han har blivit betydligt rundare!
22324939.jpg

Och intressant fakta: Förmedlad av Älgen till mig :angel: Tack!

Min är väl kanske inte dressyrhäst, han är bara världens bästa kompis!
Men kul har vi, vad vi än gör, nästan ;)

Älg från början, fortfarande en älg, bara lite mer förklädd nu :angel:

Det är ett år mellan bilderna, kan snart göra en med 3 bilder, en från denna sommaren då det snart passerat ännu ett år!

svar till TS. Det fanns en travare som hette SuperSurprise som gick ST george dressyr finns filmer på YT och användare på buke ;)

Ursäkta tjatet, men åh vad han är lik Batte :love:

(och ja, det är definitivt en komplimang :D)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar