Sv: Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?
Varför inte pass på ridbanan?
Jag är så glad, för vi gör framsteg jag och min häst. Hon var nu senast så lugn och sansad och försökte verkligen göra rätt. Jag drev mer och hon började gå i form mer än vanligt, men visst är det jobbigt för henne ännu. Dock är det ju positivt att hon försöker mer och mer!
Jag red på ridbanan och testade även passen på henne, drev på från skritt men tillät inte trav. Det är antagligen svårt och jobbigt för henne att gå i pass så jag ska konditionsträna och träna upp muskler på henne först innan jag försöker mig på att passa mer med henne. Skulle det funka?
Det blir ju lite tråkigt att bara rida på volter och liknande på ridbanan så jag skulle vilja rida ut mer. Funderar dock på vad som är bäst för henne så det inte bara blir lätt ridning i skogen och arbete på ridbanan, borde vara lite arbete på båda ställena. Vi har mycket backar här så jag tänkte rida en del i backar och så.
Någon som har fler tips för oss?
Hon gillar att hoppa, men är det ok att börja hoppa lite små hinder redan nu?
Allt arbete jag gör med henne gör jag på en nivå jag vet hon klarar, för det stärker både henne och mig med framsteg. JAg har märkt att högre krav oftast leder till att hon blir osäker och förstår inte vad jag begär, även om hon kanske egentligen visst kan det. Hon behöver alltså gå med myrsteg framåt i kravskalan! Och jag föredrar ridning på det viset då jag inte är ute efter att tävla eller liknande. Som någon annan skrev så har min ridning hitills inneburit att coola ner henne, att få henne i lugn skritt och lugn trav. Att försöka glömma travaren i henne liksom. Och det har nu visat sig vara ett bra sätt, för hon blir bara lugnare och lugnare.
Hellre sån här än som stjärnkikare!
Det är inte jag som rider henne här.
Inte jag som rider här heller. Detta vari början av maj och hon har blivit mycket duktigare och lugnare sedan dess, så fin och duktig hon är min fina häst!
( sorry för min kärleksförklaring, jag blir bara alldeles hög av att se henne och rida henne och äga henne och klappa henne....
)