Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

Sv: Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

Jag beundrar er alla som lagt ner så otroligt mycket tid för era varmblod, det skulle finnas fler som ni!

Super hade spondylos i ländryggens ryggkotor, vi provade att behandla men det blev bara värre. Så jag fick tyvärr ta det otroligt svåra beslutet att låta honom somna in. Mitt livs svåraste beslut för det syntes ju inte på honom att han hade ont, var bara när man tryckte på vissa ställen på ryggen som han knäade och visade hur ont han igentligen hade.

Troligen hade spondylosen utvecklats under mkt lång tid men när vi utredde honom för första gången för ca 12 år sedan så kunde inte röntgenapparaten nå så djupt. Det enda dom såg på ryggen var tornutskotten och dom satt jätte glest och fint, så då utgick vi från att det endast var muskulärt. Han hade alltid haft perioder med ryggsmärtor som man nu i efterhand vet berodde på att då höll spondylosen på att växa, den växte i perioder och vad som triggade det vet jag inte.

På slutet så red jag bara ca 2 ggr/vecka rest så tömkörde och longerade jag, men han blev ändå sämre och jag visste att han aldrig skulle trivas att bara gå och skrota i en hage utan han älskade att komma ut och visa upp sig. Så slutet blev med den tanken det bästa, uppe på Ultuna med ett gäng beundrare bredvid sig. :cry::cry::cry: Nu tjuter jag trots att det var två år sedan.:cry::cry::cry:

ps. Han tävlade aldrig högre än Msv dressyr som Farle skrev, lyckades aldrig lära sig galoppombytena riktigt, troligen pga ryggen.

RIP min älskade Super:cry:

http://www.youtube.com/watch?v=a5fu7uLQFYo

http://www.youtube.com/watch?v=H8adiXLd83o&feature=related&pos=0

Åh vad tråkigt att det gick som det gjorde:( Väldigt fin var han!

Jag har en halvbror till honom här hemma (e. Lindys Crown) men som inte rids nu pga gammal skada i just ländryggen... Längtar dock efter att kunna sätta igång honom, maken till humor och arbetsvilja har jag aldrig stött på hos en häst!

/Migo

Usch vad hemskt!! Han såg otroligt fin ut och väldigt speciell!
Hur fick du han så fin?:)

I tisdags kom jag hem till skrutt!
Första dagen fick han löslongeras i volten och springa av sig.. igår skulle han longeras på lina för första gången !

Det gick skit bra i vänster varv, i både skritt och trav! Men när vi skulle byta varv så låste det sig. Och det gick bara inte .. ett halvt varv that´s it sen tvärnitade han. Efter ett tag försvann tålamodet och det blev bara skit och tråkigt.:(

Vad ska man göra ?? Någon som haft/har det likadant?:confused:

Hej,
jag är ny här och såg ditt inlägg.
Jag har en ridtravare (e Lindys Crown).
Jag har tränat Akademisk Ridkonst och det har gett mig
en dundermysig dressyrhäst.
Jag har gått igenom alla steg från Solvallatok till dressyress :laugh:

Tur att jag bor i Enköping - du är välkommen att höra av dig !

Hej,
jag är ny här och såg ditt inlägg.
Jag har en ridtravare (e Lindys Crown).
Jag har tränat Akademisk Ridkonst och det har gett mig
en dundermysig dressyrhäst.
Jag har gått igenom alla steg från Solvallatok till dressyress :laugh:

Tur att jag bor i Enköping - du är välkommen att höra av dig !

Åh vad roligt- det är ju det jag hoppas kunna göra med min lindys crownare! Kan du inte lägga in lite bilder?:)

Här var mit varmblod Prins Guy. Tyvärr nu såld... men han köpte totalt omusklad. Kunde inte galloppera och bara flängtravade. Ingte sammarbetsvillig för 5 öre. Och knappt kondis.. Efter många månader och mycket varierad träning och ridning så blev han detta :D
***bortse från ryttaren på. * var ingen stilryttare just då* :d
Mne Prins. Ja han är riiiiktigt läcker!!

4958_226375240056_733515056_7298392_44081_n.jpg

4958_226375255056_733515056_7298393_7261027_n.jpg

4958_226375270056_733515056_7298395_3560450_n.jpg

4958_226375290056_733515056_7298397_6763350_n.jpg

4958_226375300056_733515056_7298398_7797960_n.jpg

saknar min vackra prins....:love:

Men du som tävlade en del, först och främst:

Vad fick dig ut på tävlingsbanan?
Och hur såg flertalet domare på honom?

Jag får känslan av att många med ridtravare är snabba att gnabba på domaren och anklaga denna för att dömma ner ekipaget. Min tanke är nog att man ofta glömmer det här med att det finns ett TR och riktlinjer. Dvs, en ritt som faller isär och varken häst eller ryttare är riktigt klara för den uppgift de ställs för belönas ju med de poäng som just den domare anser att de förtjänar.

Ser man på de resultat Super presterade så var det ju bra poäng, men då var ju både häst och ryttare klar för de uppgifter som ställdes då och domaren kunde ge en bra poäng. Eller är jag helt ute och snurrar?

En annan sak:

Hur mycket lärde han sig? Vilka rörelser behärskade han, vad var hans highlights?

Vad som fick mig ut på tävlingsbanan: Har nog alltid varit väldigt tävlingsinriktad, hade hund för länge sedan oxå och den tävlade jag oxå med.. Att det blev Super var ju en slump, skulle bara ut och skrutta på en häst efter att ha blivit allvarligt sparkad. Det slutade ju med att jag föll som en fura för honom. Så pga av att jag föll för honom samt att jag i grund och botten tycker det är kul att tävla så blev det som det blev.

Hurvida ridtravarägare vill gnabba på domarna vill jag inte uttala mig om. Jag kan förstå känslan om man tycker att man hela tiden får kämpa i motvind, för det finns faktiskt en hel del fördommar mot travare ute i småstallen, så då är det nog lätt att tycka att alla är emot en inklusive domarna. Även om det kanske inte är så.

Har själv fått höra en hel del lustiga kommentarer.. Ex: Super förstörde min ridning..:confused: (Kan säga att om något så har jag lärt mig otroligt mkt på honom) eller: Får höra omvägar att det ryktas att jag mutat/är så bra kompis med domaren så det var därför berörda person inte kom före mig i resultatlistan... (kan säga att jag aldrig hade träffat berörda domare..) osv. Så jag tror att många känner sig försvarsberedda, det gäller ju ändå ens bebis.. Jag ska inte gå vidare i ämnet för det känns lite uttjatat, men det är min högst personliga och amatörpsykologiska tolkning..:p

Hur dom flesta domare såg på honom: Fick för det mesta rättvisa bedömningar och domarna var ofta väldigt positiva till honom. Någon enstaka gång som jag kände mig nerdömd men det händer nog alla oavsett om man har travare eller ej. Råkade som sagt som alla andra ut för fördomar ibland men faktiskt sällan från domare och tränare. Jag hade nog en stor fördel mot många andra som har travare att han inte var travtränad, jag tror faktiskt att det underlättade en hel del. Att han aldrig hade lärt att bredda bak, det är ju alltid lättare att lära nytt än att lära om.

Vad han kunde: Han kunde öppna (i alla gångarter), sluta (i alla gångarter), piaff hjälpligt (bättre för hand än under ryttare), passage hyffsat (blev gärna lite långsam i bakbenen) och piruetter.

Hans parad nr var nog piruetterna, hade otroligt lätt för att samla sig i galoppen, det enda det hängde på var att jag skulle våga vända ordentligt.. Jag ville gärna tuffa runt på en liten volt istället som synes på filmerna..:o

Så ni tävlade ändå ganska många år innan ni gick upp på regional nivå? :)

Trampa/piaff verkar en del har fallenhet för att kunna lära. Om det har mer deras framåtbjudning vet jag inte. Min tränare, som är domare också tycker min inbjuder bra till att börja trampa.

Hann du prova någon "stortränare" nångång?

Nej vi tävlade i princip inte alls innan regional nivå. Hade inte råd och ägde ingen transport.

Super var faktiskt väldigt olik många andra travare på den fronten med framåtbjudning. Han var faktiskt ganska lat, sedan om det berodde på ryggen det kan man ju efteråt undra över.. Men man var alltid tvungen att ligga i galopp på fyrkantspåret när man red fram för att få honom att tänka frammåt ordentligt..

"Kändistränare" Nu ska vi se om jag kommer ihåg.. Vi har tränat för: Per Sandgaard, Claes Cederström, Helena Widell, Håkan "Hokus" Wahlman (riksansvarig för dressyren i finland på den tiden). Jag vet inte om ni känner igen namnen men det är väl dom som jag kan komma på att folk kanske känner igen.

28082647.jpg

Den senaste bilden... Han var dock matt i kroppen... Vet inte om han åkt på något, har fullt med utslag över hela kroppen nu... Dessa överkänsliga söderhästar :p Och jag har inte vridit bilden, mamma kan bara inte fota rakt...

*kl*

Var på CR dressyr idag på klubben. Skulle rida LB:1 men det var på gräs och det var halt så jag tog LD:2 ist bara för att rida nåt och det gick rätt bra, 64,5 % . Är väl ganska så nöjd. Domaren satt i en transport och min pålle brukar vara rädd för det men idag fick vi till det =P

Tkr att han har blivit riktigt fin i kroppen ! =D

Shit vilken fin häst :eek: :love:

(supersuprise)

Kl

Sen har shark en otroligt fin travare också. Den gillar jag skarpt.

Senast ändrad:

jag har två travare som jag håller på att skola om. Min tanke med mina är att jag ska tävla dressyr med dom om nått år. Jag har använt mig mycket utav tömkörning för att bygga lite muskler. med ´mycket menar jag inte att jag tömkör dom varje dag utan jag tömkör dom 1 - 2 gånger i veckan. jag rider dom mest ute i skogen och gärna rakt in i skogen utan stig så att dom ska lära sig bära sin ryttare. jag tycker att det hjälper, mina har då fått bättre balans i ridningen. När jag rider på banan så brukar jag rida serpentinbågar och små och stora volter bara för att få dom mjuka i sidorna. Jag har självklart hjälp utav en tränare oxå, jag rider inte så ofta för henne men hon kan ge mig träningstips via telefon. Jag använder mig mycket utav mjukgörande träningar. Det funkar kanske inte på alla hästar, men funkar bra på mina. :)

LYCKA TILL med tålamod så fixar man nästan allt :)

knapplån

så roligt o se så många fina ridtravare! jag tycker också ni alla är guld värda som tar er an och jobbar med dessa hästar. travarna är många av dom, så himla fina individer och kan lära sig en hel del med lite tålamod och kärlek.

min ridtravare är som sagt såld för ett par veckors sen :cry:
han kommer alltid betyda jättemycket för mig! En ridinstruktör (dressyrryttare) köpte honom så han kommer ju få fortsätta utvecklas. (och hoppa med hennes elever som han gillar imellanåt!!)

min travare

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar