Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

Sv: Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

Jag & min travarkille, 15 år gammal, kämpar på så gott vi kan med dressyren.:laugh:
Målet är att han & lillsyrran ska utvecklas så mkt dem kan tillsammans, då jag skaffat ny häst - men jag tränar honom åt syrran & hjälper dem en hel del!:)

Dressyrbilder i urval:
28729975.jpg

28729994.jpg

26369982.jpg

26213695.jpg

Lillsyrran & Nibbe:
21838329.jpg

*KL*

Måste väl berätta att jag och Crazz tävlade LB:1 idag !
62.06%, vilket jag är nöjd med ! Bilder kmr ! (:

Här kommer några bilder på min dam, hon reds in (av mig) när hon var 8 år, är idag 13. Hon har inte vart en lätt häst och våra problem är långt ifrån över, men hon var nyss hos en dressyrtränare i en månad och hon har blivit betydligt bättre, dock får hon bakslag i mellanåt som inte alls är roliga (Hon är en sån där häst som reser sig högt på bakbenen om saker & ting inte passar henne). Här kommer i alla fall några bilder, från de senaste passen där hon går som bäst.

DSC01226.jpg

DSC00947.jpg

DSC001151.JPG

DSC00026.JPG

SDC11101.JPG

DSC09976.JPG

DSC099856.JPG

DSC099221.JPG

Tack så mkt. Ja när hon väl går bra så tycker jag att hon har riktigt trevliga gångarter, galoppen är på G men hon behöver bli lite starkare i den, =)

Hur tror/vet ni att domarna dömmer er? Den där vita märkningen - hur mycket påverkar den?

Jag & min syster har varit ute och tävlat endel lokalt med våran travare. Självklart finns det folk som är emot rasen och tycker att "de inte har någonting där att göra". Inget att bry sig om..
Men vi har mest fått positiva kommentarer, folk kommer fram och säger "gud vilken fin häst", "Bra jobbat" osv. Man blir såå glad av att höra sånt!

Domarna har heller inte "sett ner" på oss, tvärt om! I protokollen står de, "mkt trevlig & samarbetsvillig häst", "mkt välvårdad" osv. Aldrig något negativt. Så de där med att man skulle täcka över frysmärkningen, no way! Jag är stolt över min travare!

Bild från tävling i höstas

Bild från förra helgen, under igångsättning efter sommarlov :)

Ojojoj, så fin hon är!!:d
Man blir verkligen inspirerad att försöka få sin häst så fin som så många här!

Mitt sto är för närvarande för otränad (läs tjock) och måste trimmas bra mycket mer, men hon har huvudet med sig och VILL verkligen jobba så jag tror mycket på henne.:love:

Jag och pålle (framförallt jag!) är under igång sättning.
Vi rider med tänket åt akademiskt (eller ska börja :) )

:)

Jag puttar upp den här tråden! Den är värd att fortsättas på :D

Hur tror/vet ni att domarna dömmer er? Den där vita märkningen - hur mycket påverkar den?

Jag har inte upplevt någon påverkan pga den... Har gjort två lokala tävlingar och han har gått som en älg, riktigt dåligt men har ändå fått poäng efter det vi gjort, allt från 3 - 7. Genomsnittet på galoppen i våran debut var 6:er och det känns ju rätt bra ändå. Eftersom han kan mer (vilket alla kan säkert) när han är hemma så inbjuder det mig till att fortsätta. Men jag sätter inte heller tävling i första gluggen, jag sätter utbildningen och kvalitén på den i första hand!

Tränare är lite sådär när man kommer, de har säkert sin bild av vad som skall komma. Oftast efter ridpasset så är de en helt annan syn på det hela, han är positiv och lättlärd så bara det underlättar ju det hela med träning och utveckling! Jag kommer fortsätta keep on working oavsett vad folk tycker, för en sån häst har man bara en gång i livet!

Har samma inställning som du ! Det spelar inte så stor roll vad andra tkr, jag gillar min häst, vi gör vårt bästa och har kul ! Huvudsaken, tkr jag.

Är väldigt sugen på att starta nån liten dressyr i år !

Himla läckra hästar allihopa:D Men Elma_vip, din häst ser inte riktigt nöjd ut i munnen..

du har ju bra grundmaterial att jobba med. :D
Han har ju realativt lätt för galoppen osv, åtminstonde mot vissa andra.

Förmedlarens förtjänst att jag fick en underbar individ :D

*knapplån*

Vad roligt att se alla fina hästar och följa allt jobb ni lagt ned!

Jag har själv skaffat mig ett riktigt projekt, ett åttaårigt kallblodstravarsto som är 8 år. Jag tog hem henne i juli förra året, men har inte hunnit rida mycket under hösten och vintern, tyvärr. Jag har haft en medryttare som ridit i skogen, lite på banan samt tömkört. Hon har gått på travet hela livet, men inte lyckats något vidare. Jag hämtade henne direkt från banan.

Jag har identifierat några problem med henne, som jag är intresserad av om ni också upplevt:
  • Alla skänkelhjälper betydde full fart framåt
  • Alla tygeltag betydde "jag kastar mig handlöst åt det håll tygeln stramar"
  • Går dit näsan pekar
  • Ojämnt musklad (när hon kom hade hon hjorthals, var insjunken i flankerna och ryggen såg ut som ett kyrktak med utstickande kotor i ländpartiet, lite stel i båda varven men i olika muskler)
  • På böjt spår i höger varv tappar hon (läs: jag) antingen ut eller in bogen och sladdar med bakpartiet
  • Väääldigt arbetsvillig på ett negativt sätt, dvs hon tar i så hon sprängs, hela tiden
  • Trampar gärna förbi tyngdpunkten och paddlar på med bakbenen, det är ju jobbigt för henne att plötsligt bära istället för att skjuta på
  • Svårt med takten, men fin trav när hon väl slappnar av

Så här har jag jobbat henne:
  • Alla skänkelhjälper betydde full fart framåt
  • Alla tygeltag betydde "jag kastar mig handlöst åt det håll tygeln stramar"
  • Går dit näsan pekar
  • Ojämnt musklad (när hon kom hade hon hjorthals, var insjunken i flankerna och ryggen såg ut som ett kyrktak med utstickande kotor i ländpartietm, lite stel i båda varven men i olika muskler)
  • På böjt spår i höger varv tappar hon (läs: jag) antingen ut eller in bogen och sladdar med bakpartiet
  • Väääldigt arbetsvillig på ett negativt sätt, dvs hon tar i så hon sprängs, hela tiden
  • Trampar gärna förbi tyngdpunkten och paddlar på med bakbenen, det är ju jobbigt för henne att plötsligt bära istället för att skjuta på
  • Svårt med takten, men fin trav när hon väl slappnar av
Det är en mycket känslig tjej som är vänlig och tillmötesgående. Däremot upplever jag henne som lite tillbakadragen och "hämmad". Hon kan tjura till om jag är orättvis, om hon inte förstår eller om det blir för jobbigt. Jag har inte kunnat skaffa mig en riktig relation med henne ännu pga att jag gick in i väggen före jul. Det är först nu vi precis kommit igång med ridningen.

Till detta kommer att jag inte rider speciellt bra. Jag känner mig lite osäker i min ridning och att skaffa en riktig tränare att träna för regelbundet står på min to-do-lista. Från marken är jag däremot stensäker och vet vad jag håller på med. Jag har heller inte skolat om någon häst tidigare och inte haft någon häst som varit felmusklad för ridning. Som ni förstår är det en riktig utmaning och jag räknar med att det tar tid. Jag samlar pengar för att kunna skicka henne på tillridning efter att grundgrejerna sitter där.

Bilder:
30906825.jpg

30906469.jpg

Och OJ vad långt det blev, ursäkta! :o

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar