Sv: Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?
Nu tycker jag att du lämnar tillbaka min häst!!! Med andra ord, du beskriver min häst exakt!!!! Nuddar jag med skänklarna så betyder det kuta järnet, yeehaaa!!! Tar jag tag i ena tygeln betyder det svänga åt det hållet. När jag är trött på att behöva tjafsa med henne alltid brukar jag säga att gaspedalen funkar utmärkt, bromsarna behöver bytas för de tar låååångsamt och ratten funkar finfint, med servo och allt liksom Ibland skulle jag bara vilja skrika rakt ut i frustration över att det inte funkar!
Men i rättvisans namn så funkar det i alla fall bättre nu efter ett års tragglande. Hon svänger inte riktigt på samma sätt längre utan lyssnar nu mer av mig lite grann, hon rusar inte lika mycket rakt fram när jag använder skänklarna, ibland hålelr jag på att trilla av henne av förvåning när jag lyckas föra henne åt sidan med en skänkel- som ju tidigare har varit ett kommando för att rusa i väg, enligt henne.
När jag rider i ridhuset går det just så som du skriver. Ute, på ridbanan eller i skogen funkar allt mycket bättre, inte alls samma stress. När jag rider runt träden glömmer hon liksom bort att det egentligen är ansträngande och jobbigt och tycker istället att det är jätteroligt och spännande. För mig är det då också jätteroligt så jag sitter där och babblar och har mig när jag rider runt träd, rider slalom och tränar halter med träd som riktmärken
Jag vetinte hur du ska lösa dina problem, men kan du inte förflytta träninge till skogen?
*knapplån*
Vad roligt att se alla fina hästar och följa allt jobb ni lagt ned!
Jag har själv skaffat mig ett riktigt projekt, ett åttaårigt kallblodstravarsto som är 8 år. Jag tog hem henne i juli förra året, men har inte hunnit rida mycket under hösten och vintern, tyvärr. Jag har haft en medryttare som ridit i skogen, lite på banan samt tömkört. Hon har gått på travet hela livet, men inte lyckats något vidare. Jag hämtade henne direkt från banan.
Jag har identifierat några problem med henne, som jag är intresserad av om ni också upplevt:
- Alla skänkelhjälper betydde full fart framåt
- Alla tygeltag betydde "jag kastar mig handlöst åt det håll tygeln stramar"
- Går dit näsan pekar
- Ojämnt musklad (när hon kom hade hon hjorthals, var insjunken i flankerna och ryggen såg ut som ett kyrktak med utstickande kotor i ländpartiet, lite stel i båda varven men i olika muskler)
- På böjt spår i höger varv tappar hon (läs: jag) antingen ut eller in bogen och sladdar med bakpartiet
- Väääldigt arbetsvillig på ett negativt sätt, dvs hon tar i så hon sprängs, hela tiden
- Trampar gärna förbi tyngdpunkten och paddlar på med bakbenen, det är ju jobbigt för henne att plötsligt bära istället för att skjuta på
- Svårt med takten, men fin trav när hon väl slappnar av
Så här har jag jobbat henne:
Det är en mycket känslig tjej som är vänlig och tillmötesgående. Däremot upplever jag henne som lite tillbakadragen och "hämmad". Hon kan tjura till om jag är orättvis, om hon inte förstår eller om det blir för jobbigt. Jag har inte kunnat skaffa mig en riktig relation med henne ännu pga att jag gick in i väggen före jul. Det är först nu vi precis kommit igång med ridningen.
- Alla skänkelhjälper betydde full fart framåt
- Alla tygeltag betydde "jag kastar mig handlöst åt det håll tygeln stramar"
- Går dit näsan pekar
- Ojämnt musklad (när hon kom hade hon hjorthals, var insjunken i flankerna och ryggen såg ut som ett kyrktak med utstickande kotor i ländpartietm, lite stel i båda varven men i olika muskler)
- På böjt spår i höger varv tappar hon (läs: jag) antingen ut eller in bogen och sladdar med bakpartiet
- Väääldigt arbetsvillig på ett negativt sätt, dvs hon tar i så hon sprängs, hela tiden
- Trampar gärna förbi tyngdpunkten och paddlar på med bakbenen, det är ju jobbigt för henne att plötsligt bära istället för att skjuta på
- Svårt med takten, men fin trav när hon väl slappnar av
Till detta kommer att jag inte rider speciellt bra. Jag känner mig lite osäker i min ridning och att skaffa en riktig tränare att träna för regelbundet står på min to-do-lista. Från marken är jag däremot stensäker och vet vad jag håller på med. Jag har heller inte skolat om någon häst tidigare och inte haft någon häst som varit felmusklad för ridning. Som ni förstår är det en riktig utmaning och jag räknar med att det tar tid. Jag samlar pengar för att kunna skicka henne på tillridning efter att grundgrejerna sitter där.
Bilder:
Och OJ vad långt det blev, ursäkta!
Nu tycker jag att du lämnar tillbaka min häst!!! Med andra ord, du beskriver min häst exakt!!!! Nuddar jag med skänklarna så betyder det kuta järnet, yeehaaa!!! Tar jag tag i ena tygeln betyder det svänga åt det hållet. När jag är trött på att behöva tjafsa med henne alltid brukar jag säga att gaspedalen funkar utmärkt, bromsarna behöver bytas för de tar låååångsamt och ratten funkar finfint, med servo och allt liksom Ibland skulle jag bara vilja skrika rakt ut i frustration över att det inte funkar!
Men i rättvisans namn så funkar det i alla fall bättre nu efter ett års tragglande. Hon svänger inte riktigt på samma sätt längre utan lyssnar nu mer av mig lite grann, hon rusar inte lika mycket rakt fram när jag använder skänklarna, ibland hålelr jag på att trilla av henne av förvåning när jag lyckas föra henne åt sidan med en skänkel- som ju tidigare har varit ett kommando för att rusa i väg, enligt henne.
När jag rider i ridhuset går det just så som du skriver. Ute, på ridbanan eller i skogen funkar allt mycket bättre, inte alls samma stress. När jag rider runt träden glömmer hon liksom bort att det egentligen är ansträngande och jobbigt och tycker istället att det är jätteroligt och spännande. För mig är det då också jätteroligt så jag sitter där och babblar och har mig när jag rider runt träd, rider slalom och tränar halter med träd som riktmärken
Jag vetinte hur du ska lösa dina problem, men kan du inte förflytta träninge till skogen?