Sv: Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?
Tack för alla tips!
Vill också tillägga att han är väldigt passig, vad har ni för erfarenheter? Är det något ni försökt arbeta bort eller kanske arbetat mer med ?
Hur tycker ni man på bästa sätt lär dem skänkelvikningar osv ?
Jag vill sätta igång nu på engång ! Tyvärr får det vänta 3 veckor till!
vad kul att få se före och efter bilder !
Jag har en travarflicka på 16 år som jag också rider. Jag avskyr dock ordet ridtravare utan kallar henne för travare helt enkelt
Hon är också passig och precis som du funderar jag på om jag ska utveckla den så att den blir ren eller om jag ska försöka vänja henne av med det. Jag skulle nog vilja ha en ren pass, men jag vet inte hur jag ska fixa det.
Min tjej kan skänkelvikning ( men jag kan inte det utan har gjort det några gånger av misstag
), men fråga mig inte hur hon är lärd, för jag har inte lärt henne det!
Min pålla är väldigt stressad, allt ska gå i en rasande fart och trava är det bästa hon vet. Jag, däremot, gillar inte det här med travar trav utan vill ha en lugn och sansad trav, så där krockar våra önskemål.
Just nu är det ridning i mestadels skritt som gäller för oss, mycket volter och serpentiner och tempoväxlingar mellan skritt och trav för att få henne att lyssna på mig. Det går framåt även om det är långsamt, men jag är glad ändå!
Hon försöker söka sig framåt och då och då går hon några steg jättebra, men så faller hon tillbaka med stjärnkikarfasonerna tills nästa gång hon böjer på nacken. Då och då kör hon nästan ner mulen mot marken istället så ibland är det för lite, ibland lagom och ibland för mycket!
Jag bytte från pullarträns som hon hade när jag fick henne till ett vanligt träns som inte klämmer åt runt mulen och låter henne gapa en del som hon vill och det verkar som om det funkar bättre än att snöra igen munnen på henne. Hon är väldigt gapig och tuggar en del på bettet, men verkar samtidigt inte ovillig till det. Det verkar som om hon behöver gapa och tugga lite som hon vill för att kunna koncentrera sig. Mig stör det inte så hon får gärna pyssla så ifall det hjälper henne att göra det jag vill hon ska göra.
Mitt första mål är att få henne lugn i ridningen. Longeringen funkar rätt ok faktiskt, men kommandona ska spikas fast riktigt ordentligt innan jag är nöjd. Kommandona skritt, trav och galopp funkar fint men kommandot PTROO funkar... inte alls och samma är det på ryggen när man sitter där. Att ta i tyglarna och tro att hästen liksom stannar samtidigt som man säger ptroo är lögn, för hon försöker ignorera det. Det är ett litet problem, kan jag tycka då jag gärna vill ha henne att funka på just nödstoppen! En häst som inte stannar bums jag ber om är inte så kul att rida, tycker jag. Så det tränar jag in som bäst nu. Bromsen.
Hon är känslig för sitsen och rätt lätt att styra på det viset, samma med tyglarna, inga skarpa tag behövs för att få henne att svänga liksom.
Det är kul att se alla hästarna som folk fått från att bete sig som typiska stjärnkikare till att röra sig lite mer dressyrlikt! Så fint, tycker jag, och väldigt peppande!!!