Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

Sv: Någon som fått sin travare till en dressyrhäst?

De är inte "döva" för skänkel me3n de förstår inte. Jag förstår inte ryska även om du säger samma sak till mig 18 gånger. Inte heller om du skriker på ryska förstår jag (överdrivet stora hjälper).

Lär hästen att flytta sig undan för skänkel redan innan ni sitter upp istället. Lär hästen förstå vad du vill så blir det enklare - och trevligare för er båda.

Jag har ridit mycket travare nu senaste året. Hade aldrig innan jobbat med en travare & hade ingen aning om vilket jobb jag gav mig på. Började först med en 9årig vallack som gått på travet hela sitt liv. Puh! Jobb var de minsann med honom. Men han blev riktigt fin & gick i form i skritt & trav. var tyvär tvungen att sluta rida honom då han drabbades av lungsjukdom.
Och nu håller jag på med utbildningen av två varmblodsflickor. Härliga fina hästar. Och den ena av dom är de ingen som tror att hon är travare. brukar få "bevisa" de genom att visa frsmärkningen. Hon har ett enormt steg & jobbar verkligen jätte fint. Med mycke egen motor & ett härligt temprament. Helt underbar :)
Lycka till med din häst.
Träna allsidigt & ha tillgång till instruktör så ska du se att de kommer bli bra :)

Jag har inga problem med att flytta min häst för skänkeln. Menar att generelt sätt har travare vant sig vid att ha vagnen där och därför är dem inte lika uppmärksamma på tryck där som en häst som inte varit travare innan är.

Lär alltid hästarna från marken först, så du bör faktiskt inte utala dig om något du inte vet. Jag gör inga överdrivna hjälper och har adrig bett en häst flytta för skänkeln innan jag lärt den flytta för tryck från marken. Tror både jag och hästen har det trevligt vid ridturerna =)

Menade till ts att det är bra att lära hästen att flytta för tryck (från marken) och att den faktiskt kan böja sig i utan att en vagn kommer peta in i sidan (många svänger runt med rak inner sida just för att det är så dem svänger med vagn), och att lära hästarna röst hjälper innan man sitter upp så kan man använda dem i samband med skänkel tills hästen förstår skänkeln korekt.

Många har ju problem med att fatta galoppen med sina ridtravare, har aldrig haft detta problem för lärde alltid mina ordet galopp från marken och därför blev det aldrig någon stor sak av att börja galoppera uppsuttet.

Senast ändrad av en moderator:

Tvärtom tycker jag travare generellt har lätt för att flytta sig sidvärts. Detta eftersom snävare svängar i vagn sker sidvärts.

Beror ju också mycket på vilken kuskar som kört dem, vilken utrustning dem haft mm. Men det är mycket möjligt att dem individerna du träffat på haft lätt för att flytta sid sidvärts:)

Jag skriver endas grundat på mina egna erfarenheter..

Tack för alla tips!

Vill också tillägga att han är väldigt passig, vad har ni för erfarenheter? Är det något ni försökt arbeta bort eller kanske arbetat mer med ?

Hur tycker ni man på bästa sätt lär dem skänkelvikningar osv ?

Jag vill sätta igång nu på engång ! Tyvärr får det vänta 3 veckor till!:bump: vad kul att få se före och efter bilder ! :bow:

Jag har en travarflicka på 16 år som jag också rider. Jag avskyr dock ordet ridtravare utan kallar henne för travare helt enkelt :D Hon är också passig och precis som du funderar jag på om jag ska utveckla den så att den blir ren eller om jag ska försöka vänja henne av med det. Jag skulle nog vilja ha en ren pass, men jag vet inte hur jag ska fixa det.

Min tjej kan skänkelvikning ( men jag kan inte det utan har gjort det några gånger av misstag :o), men fråga mig inte hur hon är lärd, för jag har inte lärt henne det! :)

Min pålla är väldigt stressad, allt ska gå i en rasande fart och trava är det bästa hon vet. Jag, däremot, gillar inte det här med travar trav utan vill ha en lugn och sansad trav, så där krockar våra önskemål.

Just nu är det ridning i mestadels skritt som gäller för oss, mycket volter och serpentiner och tempoväxlingar mellan skritt och trav för att få henne att lyssna på mig. Det går framåt även om det är långsamt, men jag är glad ändå! :love:

Hon försöker söka sig framåt och då och då går hon några steg jättebra, men så faller hon tillbaka med stjärnkikarfasonerna tills nästa gång hon böjer på nacken. Då och då kör hon nästan ner mulen mot marken istället så ibland är det för lite, ibland lagom och ibland för mycket! :D

Jag bytte från pullarträns som hon hade när jag fick henne till ett vanligt träns som inte klämmer åt runt mulen och låter henne gapa en del som hon vill och det verkar som om det funkar bättre än att snöra igen munnen på henne. Hon är väldigt gapig och tuggar en del på bettet, men verkar samtidigt inte ovillig till det. Det verkar som om hon behöver gapa och tugga lite som hon vill för att kunna koncentrera sig. Mig stör det inte så hon får gärna pyssla så ifall det hjälper henne att göra det jag vill hon ska göra.

Mitt första mål är att få henne lugn i ridningen. Longeringen funkar rätt ok faktiskt, men kommandona ska spikas fast riktigt ordentligt innan jag är nöjd. Kommandona skritt, trav och galopp funkar fint men kommandot PTROO funkar... inte alls och samma är det på ryggen när man sitter där. Att ta i tyglarna och tro att hästen liksom stannar samtidigt som man säger ptroo är lögn, för hon försöker ignorera det. Det är ett litet problem, kan jag tycka då jag gärna vill ha henne att funka på just nödstoppen! En häst som inte stannar bums jag ber om är inte så kul att rida, tycker jag. Så det tränar jag in som bäst nu. Bromsen.

Hon är känslig för sitsen och rätt lätt att styra på det viset, samma med tyglarna, inga skarpa tag behövs för att få henne att svänga liksom.

Det är kul att se alla hästarna som folk fått från att bete sig som typiska stjärnkikare till att röra sig lite mer dressyrlikt! Så fint, tycker jag, och väldigt peppande!!! :bow:

Näää, det spelar ingen roll vem som kört elerl vilken utrustning de haft.
kolla in en vanlig volstart bara:)

*kl*

Jag har omskolat endel travare till ridhästar. Nu har jag fått dem väldigt unga redan i 4-5 årsålder. Jag har börjat lära allt från marken. Lagt tryck vid skänkelläget för att öva sidförande och några har fixat det direkt andra har backat eller gått framåt istället.

Det viktigaste tycker jag är att se till att man får en lyhörd häst i skritt innan man ger sig på trav och sedan att traven sitter ordentligt innan man ger sig på galoppen.

Skynda långsamt för man ska inte bara lära utan lära om. Många är vana att gå som giraffer men där vill vi inte ha dem. Ofta kommer formen i tackt med att man får dem mjuka och fina i kroppen. Så mycket krinelikrok vägar serpentiner, volter osv.

Sedan har jag haft åtminstone 4 travare (2 egna och 2 som jag skolat åt andra) som jag inte kunnat gjort samma rörelse med mer än max två gånger för då har hästen börjat gissa. Blandannat så övade vi sidepass denna veckan som var med tränaren. Gick in som i en liten trailruta och gjorde halt, flytta två steg åt sidan och sedan backa ut. Efter två gånger började min häst gissa och göra grejerna innan jag bad om det. Så gör nya saker hela tiden så de måste vara med hela tiden för att veta vad som ska hända.

Lycka till du har ett roligt arbete framför dig.

Mahogny;12380171 Menar att generelt sätt har travare vant sig vid att ha vagnen där och därför är dem inte lika uppmärksamma på tryck där som en häst som inte varit travare innan är. [/QUOTE skrev:
Här hänger jag inte riktigt med hur du menar.:)
Ingen travvagn jag kört i har vidrört hästen i skänkelläget.
Skalmarna nuddar bakdelen om hästen inte vänder korrekt , dvs korsar benen.

Jag har haft min travare i 11 år nu och hon är helt klart den trevligaste häst jag ridit. Visst hon har sina svagheter men det här väl alla. Hon är så himla arbetsvillig och vill alltid göra rätt!

Nu är ju inte min dressyrhäst men jag har varit med på mycket träningar och dressyrläger och hon har räckt helt klart till mina behov.

När jag började med henne handlade det mycket om att coola ner och kunna vänta. Jag gick några westernkurser med henne och det var nyttigt för oss båda.

När jag red så använde jag mycket cavalettibommar för att gymnastisera och bära upp henne. Jag galopperade inte ett steg med henne och lät henne inte travartrava. Galoppen var bara i små hinderserier med relaterade avstånd över galoppbommar och några steg efter ett hinder.

När hon sedan kunde göra öppna i trav så började jag fatta galopp med henne över en bom och jag tycker alltid hon haft en riktigt hyfsad galopp. Den är i allfall användvar till det hon gör.

Jag har under hela tiden haft hjälp av duktiga och engagerade tränare, en i hopp och en i dressyr. Vi har som mål att starta fältävlan i höst!

Slänger in en fin bild som Linn Forsström har tagit:
27694115.jpg

Här är lite hoppning med:
http://www.youtube.com/watch?v=AKnhbs8Brco

Jag köpte min ridtravare i feb förra året (08).
När jag köpte honom trodde jag att jag skulle kunna vidarutbilda honom och att jag hade bra kunskaper, men oj oj så fel jag hade.
Vi kom igång riktigt med dressyren på hösten efter att jag varit på ridläger med honom och jag lärt mig mkt mer.
Tyvärr blev han skadad och jag red inte från mitten av nov till feb/mars.
Tömkörde dock mycket under jan/feb.
Kan tillägga att jag började rida för en jättebra tränare då efter lägret också, hon har hjälpt oss mkt !

Lägger in lite bilder,

april 08
24302832.jpg

25291655.jpg

NU
Maj 09
27564740.jpg

27564744.jpg

Själv så tycker jag att han har utvecklats mkt, men det är nog jag som utvecklats mest i ridningen.
Han har också denhär passen du pratade om, den lägger han in när han är stel, men bara man mjukar upp honom så gör han jättefina övergångar från skritt till trav utan att lägga in passen.

jag har oxå en ridtravare under omskloning:=)
har haft honom hos mig i lite drygt 2 månader.
han har börjat myuskla sig fint och fått en bra kondition men han kan inte bära sig riktigt än iskritt o trav så ligger kvar där så ingen galopp än men han gör framsteg,inte så stora men framsteg:)
han lyssnar bra och tar till sig bra!
han gör sitt bästa:)alltid!
är på jakt efter en bra tränare att ta hjälp av.det kommer nog bli nåt av han med och mig:)

jo det spelar rätt stor roll ,motions kört travare många gånger.. stor skillnad mellan sulky och rockard till ex. Beror och på hur man fäster dem (med snabbfäste eller med skakel remmar) :p

du fäster väl ändå skaklarna i selen? där blir det ju ett tryck (om du nu inte har väldigt långa skakelremma så att vagnen hänger ned under magen:angel: fast det förutsätter jag att du inte har;))

Sen beror det ju på hur man menar flytta sidvärts, alltså vilken skola. Skänkelvikning är ju en sak, öppna och sluta (där vad jag har lärt mig iaf hästen ska vara lätt "rundad" ) är oftast svårare då jag har upplevt att dem hellre går raka i kroppen och korsar bennen..

MEN SOM SAGT... har inte ridigt alla sveriges travare precis... dem flesta har kommit från samma travstall (förutom hon jag har nu)

Kan ju lägga in några bilder också =D

Lingon berry jam när hon precis hade kommit =)

DSC01324.jpg

Image027_30.jpg

Otroligt lättlärd, bara på ett år hann vi till ca lb. Tyvärr hade hon precis alla förutsättningar emot henne, dessutom hade hon en ämnest omsättning rubbning. Men otroligt trevlig.

Lingon efter 6 månader:
1010418_full.jpg

Har tyvärr inga ridbilder (första bilden är inscanad) vi hade ingen sådan lyx som digitalcamera:p

Men som sagt mycket mycket jobb från marken, och så får man tänka på att behandla dem lite som unghästar i början (om de kommer direkt från travet speciellt) för dem måste få sin tid att smälta allt nytt. Korta pass så att dem inte tröttnar. Rida mycket ute i skogen/fält.

Senast ändrad av en moderator:

du fäster väl ändå skaklarna i selen? där blir det ju ett tryck (om du nu inte har väldigt långa skakelremma så att vagnen hänger ned under magen:angel: fast det förutsätter jag att du inte har;))
Selen i sig ser till att skapa ett mellanrum mellan skalmarna och hästen vid själva fästpunkten.
Inte någonstans trycker de på hästen så länge den rör sig någorlunda rakt i vagnen och oavsett hur du svänger eller hur snett hästen springer nuddar de i alla fall inte hästen i skänkeläget.
Har du skalmar som trycker på hästen kör du i för liten vagn!:idea:

Jag har kört en hel drös med travare från olika tränare. Och korsa benen i snäva svängar kan jag lova dig att de kan. Oavsett vilken vagn de går i.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter