Alla med autism är ju verkligen olika och unika men det jag undrar är om någon mer har problem med en sak som är sjukt svår och jobbig för mig. Pappa och mamma tjatar på mig, mamma har o och med utbildningen i npf-diagnoser fått en mycket större förståelse och blir inte arg, pappa kan låta arg och bli irriterad på mig och jag skäms. Jag har en hel del tvång men inte på det sättet kring ordning och reda som vissa verkar ha.
För mig är det precis tvärtom! Jag kan inte organisera, sortera, ha ordning, kan inte få logik i var olika saker ska vara, hittar därmed inget när jag behöver det eller så har jag stenkoll men alla andra tycker jag har saker på väldigt märkliga ställen där dom aldrig trodde att dom skulle hitta den grejen.
Jag kan inte reda ut vad som ska sparas och vad som ska kastas och så har det alltid varit. När vi flyttade när jag var 19 år hittade vi godis sen jag var 7-8 år. Jag sparar alla böcker jag har men skänkte bort flera säckar nu när vi rensade vinden för att jag var tvungen men jag har ändå ungefär 8 stora lådor fulla med böcker. Jag har flera kartonger med kläder och precis allt man kan tänka sig. Jag har verkligen mycket, mycket saker av allt. Mamma och pappa försöker hjälpa mig att rensa och fixa inför flytten och det är jobbigt men också nödvändigt för annars går det inte.
Jag undrar bara om det finns någon som känner igen sig i det här? Att se helheten och inte bara detaljerna? För hade jag kunnat se helheten hade jag ju insett att mitt hem är ett kaos, när jag får besök gömmer jag saker och trycker in allt i garderoben men där är redan så fullt nu att inget får plats. Då trycker jag in det under sängen istället
Försöker stoppa mig innan jag samlar på mig mer saker och det är också till stor hjälp att jag har köpförbud nu hela året förutom det som är helt oundvikligt. Då blir det i alla fall inte mer saker.
När jag köper kläder eller annat köper jag dubbletter av i princip allt ifall det skulle går sönder eller tappas bort eller en massa andra orsaker som känns rimliga just då. Just för att ifall jag hittar något jag trivs med vill jag bara ha dom sakerna och då blir det skrik och panik om något ändras och jag inte kan ha det jag brukar.
Är det bara jag eller är det som sagt någon mer som är så här?