Qelina
Trådstartare
Jag är 30 år och fick min asperger/autism diagnos i vuxen ålder, det var en terapeut som äntligen förstod mig och anpassade behandlingen efter mig. Det var 2012 men själva utredningen och diagnosen fick jag 2014. För mig har diagnosen hjälpt otroligt mycket för vården förstår mig bättre och kan hjälpa mig mer, mina anhöriga och vänner kan anpassa och förstå mig och jag själv förstår och accepterar att det som förut bara sågs som fel hos mig inte är det, att jag bara har ett annorlunda sätt att tänka, agera och förstå omvärlden.
Sen jag var barn har jag levt med känslorna av att inte vara gjord för att leva, att jag inte passar in samhället, att något blev fel när jag föddes och att jag inte borde leva, tungt att bära som barn och som vuxen, tankar som blivit lättare att hantera när jag vet att jag inte är ensam och när jag vet varför men fortfarande finns dom där.
Är det någon mer med asperger/autism här? Hur fungerar nio vardagen? Förstår andra omkring er mer efter diagnosen?
Och ni som inte autism, vilka fördomar och/eller tankar har ni om autistiska personer?
Sen jag var barn har jag levt med känslorna av att inte vara gjord för att leva, att jag inte passar in samhället, att något blev fel när jag föddes och att jag inte borde leva, tungt att bära som barn och som vuxen, tankar som blivit lättare att hantera när jag vet att jag inte är ensam och när jag vet varför men fortfarande finns dom där.
Är det någon mer med asperger/autism här? Hur fungerar nio vardagen? Förstår andra omkring er mer efter diagnosen?
Och ni som inte autism, vilka fördomar och/eller tankar har ni om autistiska personer?