mycket kolik i år?

Sv: mycket kolik i år?

NEj de behöver inte alls ligga och rulla hysteriskt. Även om man inte linlöper de sjuhundratusen varv så ska de ju vara under uppsikt. Vi hade en som var dålig i nästan fyra dygn efter att ha varit i hagen i runt 14 timmar med grovfoder utan vatten (så går det när jag är ledig...) och hade vi linlöpt honom hela den tiden så hade vi ju jagat ihjäl honom. Nu repade han sig med två omgångar dropp, slangning av olja osv.

En veterinär sa till mig att man tröttar inte ut en sjuk kolikhsäst, men den kan få röra sig utan att fördenskull gå i timmar som man gjorde tidigare.

Precis, de behöver vilopauser. Jag har uppfattat det som att kör man runt dom för mycket, så de blir helt slut och har ännu mindre kraft att klara en ev buköppning.

Jag går med min i skritt en stund, sedan får han gå in i box och vila, sedan ut igen osv, osv. När han lägger sig ner inne får han ligga en stund innan jag tar upp honom. Min rullar inte, han lägger sig rätt ner med huvudet vikt bakåt, och "ger upp".

Min har tyvärr 2 ggr råkat ut för att tarmen hänger upp sig över mjält/njursträngen.
Det kan man inte som hästägare rätta till själv, utan har man tur, åker tarmen tillbaka när hästen rullar runt, eller OM man nu skulle veta att de nhängt upp sig, då ska man få hästen att springa och bocka för att i bästa fall få ner den igen.
Allt enl min vet.
Problemet är bara att jag inte riktigt kan veta, utan det krävs rektalundersökning för att fastställa.
Så jag ringer alltid vet efter ca 30-40 min om det inte blir bättre.

Jag är livrädd för den här upphängningen, och har valt att inte åka till djursjukhus, för jag kommer inte öppna honom, men vi har haft tur och det har gett med sig hemma med dropp, kramplösande och svält.

Men aj vilken jobbig situation:eek:

Nu får de t o m lägga sig. En DV menade att vad gör man själv om man har magont?
Ja inte tar man en tur i joggingspåret.
Gå, vila, gå lite till- vila

Vår islandshäst fick kolik få vi skickat iväg han på träning till en känd dressyrtränare. i det fallet är jag helt övertygad om att det berodde på att han stod på box 17h/dygn. vi åkte med han till heldingborg där han var i 2dygn. han är nu helt återställd. jag har haft islänningar i 13år, aldrig haft kolik förens denna gången. bra foder, utevistelse, vatten och motion gör mkt.

Som jag fattat det är anledningen att inte motionera dem för mycket den att är det tarmvred gör det saken värre .

Nej det verkar som att man trott att det varit farligt att de lägger sig ner? kanske för att de lätt rullar och sparkar sönder sig?
annars är det väl hästens sätt att få tarmen att rätta till sig(eller vad nu felet kan vara) eller hur, naturens sätt att bota.
hade botet varit att bli ledd/trava runt så hade ju säkert hästen gjort det.

hm, bara en logisk tanke.

men varför vill man egentligen att de ska röra på sig? kommer magen igång tror man?

ska de äta eller inte?
ska man proppa i dem oljor, vatten, jäst osv?

det jag fick lära mig i min ungdom (70-80-tal) var att hästen inte fick rulla sig för att man då riskerade att det blev tarmvred av det. Jag har inte fördjupat mig i sanningshalten i detta påstående, då jag inte har behövt det.

Rörelsen är tänkt ska hålla igång tarmarnas rörelser.

KL

Jag har följt tråden och samtidigt sneglat på mina och deras vatten....

HUR viktigt är vattnet i förhållande till fritt hö/ensilage?

Jag skulle aldrig våga ha mina under vintern med snö i hagen ska tilläggas utan fritt med ensilage, och då menar jag fritt.

Nu fixar jag med vatten, har fortfarnade badkar( plastbytta med kulor är inköpt men kopplas nästa år) och där hälls om det är kallt varmvatten i så det finns "flytande". Men det är isigt-isvatten.

Vatten kan ju ge skillnaden på frisk eller förstoppad häst.

Jag tror att man har väldig tur om man inte får kolik trots utan vatten o rikligt med hö vintertid. Baserar man sin hästhållning på att det alltid har funkat förr utan vatten blir man nog förr eller senare varse. Lär sig den hårda vägen eller på andras hästars bekostnad.
En del går från storstalls rutiner där inget hö har getts ute- kort utevistelse o börjar ge hö men inget vatten.

Badkar är det svåraste du kan ha vintertid om du frågar mig . Det kyler och blir mega is .
Isolera en plastbalja med lite frigolit och en lövkasse/presenning . Vips har du ett kar som det blir Max en 1 cm skorpa på i -10 minus . Tar ca 15 minuter att bygga och kostar typ 200 kr . ( plus baljan om man inte redan har såna )

Isolera en plastbalja med lite frigolit och en lövkasse/presenning
Faktum är att en så enkel lösning som att ställa vattenbaljan i en likadan balja (helst en som är trasig i botten, så det inte samlas spillvatten i den) - dvs så att man har dubbla vattentunnor - gör otrolig skillnad på hur mycket det fryser. Jag har alla mina vattentunnor ute dubbla numera (använder tunnor som gått sönder till detta) och jag har kunnat slå loss isen och ösa ur den ur tunnorna med ett durkslag, i princip varje dag denna vintern. Trots att det varit mer än 20 minusgrader några gånger.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 107
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka