mycket kolik i år?

Sv: mycket kolik i år?

Alldeles riktigt, jag bor i Skåne och här kom vintern inte förrän den 1 december i år.
Just i år hade vi mängder av styngflugeägg på hästarnas ben, men förra året var det inte så och därför blev det ingen avmaskning då.

Jo, jag vet hur hästen dog. Hon hade så svåra smärtor, trots kramplösande och smärtstillande, att veterinären menade att hoppet var ute. Det blev trotjänaravlivningen som kom och avlivade henne.

Jag har stora beten till mina hästar, beten som det inte gått hästar på under femtio år när vi flyttade in. Och förutom resultaten på träckproven brukar jag även se hur mina hästar ser ut.
Mitt sto var välmusklad och i mycket bra kondition, och hennes päls var så blank att man kunde spegla sig i den. Tror du fortfarande att hon var full av mask?

Men VAD i denna tråd får er med kolik problem trots era optimala förutsättningar att känna det som att folk anser att ni inte erbjudit bas kvaliteter för era hästar ? Fattar inte ?

Ingenting.
Det intressanta är ju att hästar faktiskt FÅR kolik, fast man försöker göra det man tror är optimalt.
Någongång kanske man kan finna orsaken.

Jag vet ex idag, att min kolikhäst får gaser av lusern.
Men som sagt, kraftiga väderomslag verkar vara den påverkan jag kan se tydligast.

KL
Det där med kossan som någon skrev om, som obducerades var intressant.
Min kompis häst, som aldrig hade haft kolik, fick ett väldigt kraftigt anfall en vårvinter för några år sedan, 21 år gammal.
Han avlivades på klinik.
De frågade om de fick obducera honom och min vän gav ok.

Om jag minns rätt, så hade han en typ av cellförändringar/cancer, som växte likt långa trådar, och de hade snört ihop sig runt tarmen på ett, eller några ställen.
Han var alltså helt utom räddning, men om han inte hade blivit obducerad hade nog min vän undrat VAD i närmiljön som gjorde att ha fick det där kolikanfallet.

Det kan ju faktiskt vara något fysiskt fel, tarmvred eller liknande när en häst som normalt inte har kolik, fås tas bort pga av det.

Intressant o då kan man ju fråga sig varför de får tarm vred o även dessa trådar av cancer men vet man det knappt på människor ännu så är det nog rätt svårt på häst.

Men en intressant tanke, hästar har väl cancer väldigt sällan?! Och de äter inte kött som vi människor, men får då vegetarianer överlag mindre cancer?

Ångande dricka ur värme balja så vägrar mina just nu av någon underlig anledning. De dricker extremt lite.

Hur göra för att de ska dricka mer?
Förra året drack de gladeligen ur samma balja men tydligen inte i år.

Finns det någon mer här som låtit obducera en häst som avlidit pga 'kolik' som som sagt egentligen är en rätt luddig benämning på en hel massa olika sjukdommar!????

Har ni alla, försäkringar som täcker kolik dvs buköppning väl? Hur ska man tänka där?

Det där med kossan som någon skrev om, som obducerades var intressant.
Min kompis häst, som aldrig hade haft kolik, fick ett väldigt kraftigt anfall en vårvinter för några år sedan, 21 år gammal.
Han avlivades på klinik.
De frågade om de fick obducera honom och min vän gav ok.

Om jag minns rätt, så hade han en typ av cellförändringar/cancer, som växte likt långa trådar, och de hade snört ihop sig runt tarmen på ett, eller några ställen.
Han var alltså helt utom räddning, men om han inte hade blivit obducerad hade nog min vän undrat VAD i närmiljön som gjorde att ha fick det där kolikanfallet.

Det var jag som hade kossan.:cool:

Vi skickade till obduktion för förloppet var snabbt, dessutom så blev hon aggresiv och gick inte att få in. Vi har även "fått " stora beten och till skillnad från vår mark så finns där, trots att vi har städat, fortfarande plast kvar(nedgrävd med poppar upp emellanåt) så vi ville veta, våra kor går ju också mycket i ekollonhagar.

Men ingen plast och inga ollon utan bindvävssammanväxtningar så vi var väldigt nöjda och glada över det beskedet.

KL

Jag har fri tillgång på strå hö/ensilage till mina, vatten ute samt halmrullar som de kan stå och riva i, jag tror det är lurigt i kylan om tarmen blitr tom oavsett om det är inne eller ute.

Finns det någon mer här som låtit obducera en häst som avlidit pga 'kolik' som som sagt egentligen är en rätt luddig benämning på en hel massa olika sjukdommar!????

Har ni alla, försäkringar som täcker kolik dvs buköppning väl? Hur ska man tänka där?

Vet en häst som obducerades då den blev för sjuk för att buköppna när den stod på kliniken och togs bort. Den hade en stor böld som spruckit i buken.

För många år sedan- på den tiden när man fortfarande longerade kolikhästar, hade en häst vid obduktion tarmarna i brösthålan.:eek:

Nej du är inte folk men du och flera fortsätter att snurra in er på att vatten inte alltid avhjälper kolik . Självklart Gör det inte det . Det jag tycker jag skrivit femtielva gånger är dock att erbjuder man inte ens vatten i hagen så hästarna HAR det grundläggande elementet att tillgå , så blir det bakvänt att börja titta på andra orsaker till kolik .

Är det tydligare nu ?

Pulkaskurk verkar förstå det jag skriver . Tack för det .

Och det behöver inte ens vara ljummet vatten som elementärt bas behov - det räcker långt med bara rakt av isfritt vatten i hagen . Ger man foder i hagen SKA vatten finnas om man vill undvika kolik det är verkligen bas kriterier .
Krävs ingen värsting el uppvärmd bytta för dyra pengar heller . Kostar typ 200 kr att isolera en balja så att det håller sig isfritt , med lite underhåll morgon och kväll .

Kanske kan det vara så att du inte förstår mig? Det enda, märk väl, det enda jag säger, är att det inte räcker med att erbjuda hästen fri tillgång till friskt lagom tempererat vatten, eller kallt för de som gillar det. Man måste också se till att dom verkligen dricker, och i tillräcklig mängd. Man kan inte tvinga i dom vatten - nej - men man kanske kan hitta nåt knep, nån tillsats eller så, som gör att dom får större lust att dricka.

Instämmer.
Mina hästar dricker INTE iskallt vatten.

Har man som du haft problem så gör man allt för att förebygga kolik eller t o m få en häst som dör i en magåkomma. Värsta skräckscenariot för mig. Jag blir lika orolig varje gång även om det hittills har gått väl.

Immer. beklagar verkligen.

Så jag förstå rätt,
0-träckt prov de sista 6 år. när tog du proven och hur ofte?
Vär Nov. avmäskning den första i 6 år?

Ställa samma fråga till tgd.

Provena har tagits på våren när gräset börjat spira. Hästen regelbundet genom årena avmaskad ändå även om den nollat på träckprov. Efter avmaskning har träcken varje gång gåtts igenom och några maskar har aldrig setts komma ut.

Jo, jag vet hur hästen dog. Hon hade så svåra smärtor, trots kramplösande och smärtstillande, att veterinären menade att hoppet var ute. Det blev trotjänaravlivningen som kom och avlivade henne.

Jag har stora beten till mina hästar, beten som det inte gått hästar på under femtio år när vi flyttade in. Och förutom resultaten på träckproven brukar jag även se hur mina hästar ser ut.
Mitt sto var välmusklad och i mycket bra kondition, och hennes päls var så blank att man kunde spegla sig i den. Tror du fortfarande att hon var full av mask?

I do not know Immer :confused:
Utan en Autopsy kan ingen vet.
Jag bli bara valdig mistänksom.
Ingen avmäskning för så lång tid, sen plutslig en dosering och häst sten dö!
Sorry you lost your horse.

Senast ändrad:

Provena har tagits på våren när gräset börjat spira. Hästen regelbundet genom årena avmaskad ändå även om den nollat på träckprov. Efter avmaskning har träcken varje gång gåtts igenom och några maskar har aldrig setts komma ut.

Ingen häst är mäsk fri, aven med ett regelbundet avmäsknings program.
Frågan är hur pålitlig är dessa prov?
Jag förstå att dom är bra för att se om hästen har blivit resistance mot ett mäskmedal, men då måste proven ger utslag, att mäsken i ett efter avmäsknings prov är det samma eller mer som den prov som tagets innan avmäskning.
Att ta ett prov som vissa ingen ägg innabär inte att hästen har ingen mäsk!
Vissa mäsker kan inte testa, typ stynflugslärva.

Gilla inte riktig det här att en vetrenär som stödja sig på sån prov ska tala om för mig om jag ska mäska eller inte när jag vet hästen har mäsk.
Resistance eller ej, kommer inte hästen att dö av en avmäskning, och jag kan känna sig trygg att Jag har gjört vad jag kunda för min häst.
Jag änta du känna lika dan.

Det verka att vara mycket vinter kolik nu för tiden och att ta reda på Värför är inte lätt när det finns så månge faktor i hela equastion:
mäsk
stress
vatten
grovfoder
tilläges suppliment

Think about it!

Jag förstår inte de som törs fodra sina hästar i ensilageplasten med orden att "min häst äter minsann inte av plasten". Hur vet man det?

Jag förstår inte de som törs fodra sina hästar i ensilageplasten med orden att "min häst äter minsann inte av plasten". Hur vet man det?

Jag tvivlar på att man kan bli 100% säker...och innanför plasten finns nät/snören och om inte det är en säkerhetsrisk så vet inte jag... :crazy:

WOOOW :eek:
Very Good :bow::bow:
Det hade jag aldrig tänkt på, sog ni India Djur Akuten där dom fick oppna en ko mage och all pläst dom fick gräva främ!!!!
Yucki.
Mycket att tänke på i det har hästeriet, vi alla gjöra så gott vi kan, det som är ryttlig är när man kan inte lite på proffserna, veternär,hovslagern och dom som kalla sig för träners.
Tack for insätts. :bow:

Senast ändrad:

Resistance eller ej, kommer inte hästen att dö av en avmäskning, och jag kan känna sig trygg att Jag har gjört vad jag kunda för min häst.
Det var ju så den där Vet. från SLU resonerade. Jag blev paff, men så hade ju hen sett en hel del hästar invärtes.....
Har man en "maghäst" skulle jag nog följa den gamla devisen.

Har heller inte sett styngflugeägg på 30 år- innan jag fick nya grannar som tog med sig det från stort inackorderingstall. Spridningen av den är tydligen mkt lokal... än sålänge.

Senast ändrad:

Det var ju så den där Vet. från SLU resonerade. Jag blev paff, men så hade ju hen sett en hel del hästar invärtes.....
Har man en "maghäst" skulle jag nog följa den gamla devisen.

Har heller inte sett styngflugeägg på 30 år- innan jag fick nya grannar som tog med sig det från stort inackorderingstall. Spridningen av den är tydligen mkt lokal... än sålänge.

Minns du när alla häster skulla avmäskes när dom kom in efter betes season? Ett kräv innan en ny häst fick komma till ett nytt stall.
Det var inte en tänke att jag skulla komma till ditt stall utan att mina hade varit avmäsket.
Känns som det var lite bättre hästvård föra i tiden Axel.

Jag förstår att man vill begränsa gifterna, men å andra sidan kan maskarna bli resistenta ändå pga mutering.

I de flesta andra länder även inom EU så kan du fortfarande gå in i mataffären o köpa dig PC o annat smått o gott.

Jag ser det som ett större hot än resistens hos mask.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 109
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka