Sv: mycket kolik i år?
Nu tycker jag ju iof inte att 8h i hagen är så mkt, sen beror det ju på hur hagen ser ut, har man gjort allt man kan för att inbjuda hästen till rörelse i hagen?
Förbättringar går nästan alltid att göra.
Men sen är det väl som med allt och alla oavsett djurslag en del har känslig mage hur rätt man än sköter den och andra verkar vara gjorda av sten och tål allt.
Har man då en häst med känslig mage så blir det ju extra viktigt att försöka individanpassa och hitta en väg som fungerar för just den hästen, för det som funkar för den ena behöver inte vara rätt för den andra.
Å nu talar jag utifrån min egen mage som har en jävla tarmsjukdom och där är det väldigt individuellt, halva släkten har samma sjukdom men alla behandlar på olika sätt.
*kl*
Det är lite stigmatiserat detta med kolik. De som aldrig har haft häst med kolik eller väldigt få gånger klapper sig ofta för bröstet och undrar vad de med kolikhästar gör för fel.
Så vad gör man för fel om ens häst är ute i hagen 8 timmar per dag med fri tillgång på vatten, rids 6 dagar per vecka, får endast lite kraftfoder och större mängd stråfoder uppdelat på flera givor. Får betfor ute till lunch tillsammans med en av högivorna. Man sköter hästen efter konstens alla regler och den ÄNDÅ får kolik??
En del hästar verkar ha ett större anlag för att drabbas av detta?
Att "Elit-hästar" ofta drabbas av kolik och dessutom ofta dör av det kanske inte är någon slump, som någon nämnde stora kraftfodergivor och lite rörelse är säkert en bidragande orsak.
Nu tycker jag ju iof inte att 8h i hagen är så mkt, sen beror det ju på hur hagen ser ut, har man gjort allt man kan för att inbjuda hästen till rörelse i hagen?
Förbättringar går nästan alltid att göra.
Men sen är det väl som med allt och alla oavsett djurslag en del har känslig mage hur rätt man än sköter den och andra verkar vara gjorda av sten och tål allt.
Har man då en häst med känslig mage så blir det ju extra viktigt att försöka individanpassa och hitta en väg som fungerar för just den hästen, för det som funkar för den ena behöver inte vara rätt för den andra.
Å nu talar jag utifrån min egen mage som har en jävla tarmsjukdom och där är det väldigt individuellt, halva släkten har samma sjukdom men alla behandlar på olika sätt.