mycket kolik i år?

Sv: mycket kolik i år?

*kl*

Det är lite stigmatiserat detta med kolik. De som aldrig har haft häst med kolik eller väldigt få gånger klapper sig ofta för bröstet och undrar vad de med kolikhästar gör för fel.

Så vad gör man för fel om ens häst är ute i hagen 8 timmar per dag med fri tillgång på vatten, rids 6 dagar per vecka, får endast lite kraftfoder och större mängd stråfoder uppdelat på flera givor. Får betfor ute till lunch tillsammans med en av högivorna. Man sköter hästen efter konstens alla regler och den ÄNDÅ får kolik??

En del hästar verkar ha ett större anlag för att drabbas av detta?

Att "Elit-hästar" ofta drabbas av kolik och dessutom ofta dör av det kanske inte är någon slump, som någon nämnde stora kraftfodergivor och lite rörelse är säkert en bidragande orsak.

Nu tycker jag ju iof inte att 8h i hagen är så mkt, sen beror det ju på hur hagen ser ut, har man gjort allt man kan för att inbjuda hästen till rörelse i hagen?
Förbättringar går nästan alltid att göra.

Men sen är det väl som med allt och alla oavsett djurslag en del har känslig mage hur rätt man än sköter den och andra verkar vara gjorda av sten och tål allt.
Har man då en häst med känslig mage så blir det ju extra viktigt att försöka individanpassa och hitta en väg som fungerar för just den hästen, för det som funkar för den ena behöver inte vara rätt för den andra.
Å nu talar jag utifrån min egen mage som har en jävla tarmsjukdom och där är det väldigt individuellt, halva släkten har samma sjukdom men alla behandlar på olika sätt.

Det jag menade med mitt inlägg är att det är så lätt för dom som inte har kolikproblem på sin häst att tala om hur andra ska sköta sina hästar. Men allt är ju inte svart eller vitt. Många gånger kliar sig även veterinärerna i huvudet och vet inte vad som är orsaken.

Av mina tre hästar är det en som har lite strul med magen, men som har i grunden samma rutiner/mat och vård som de andra.

Det jag menade med mitt inlägg är att det är så lätt för dom som inte har kolikproblem på sin häst att tala om hur andra ska sköta sina hästar. Men allt är ju inte svart eller vitt. Många gånger kliar sig även veterinärerna i huvudet och vet inte vad som är orsaken.

Av mina tre hästar är det en som har lite strul med magen, men som har i grunden samma rutiner/mat och vård som de andra.

Så är det såklart.

Men sen kan man väl då konstatera att för 2 av dina hästar passar levernet bra men för den 3e är det ngt som felar.
Sen om det är ngt i fodret, rutiner eller vad det nu är låter jag vara osagt.
Men den hästen kanske skulle må bättre av ngt annat, eller så är det såhär bra som hästen kan må som bäst. Det vet jag ingenting om.
Att hitta rätt individanpassning är inte alltid lätt, om man ens hittar rätt.
Men det förutsätter ju att man vågar försöka och prova, tänker, funderar och finurlar...

Det som jag tycker är ett problem är de ägarna som ser att hästen har mer eller mindre problem men inte ens försöker göra ngt åt det :mad:

Jag ser nog ingen som kritiserat någon för att de har en kolikhäst som sköts efter konstens alla regler och ändå får kolik?
det som nämnts har däremot varit faktorer som kan anses vara stora bidragande orsaker till kolik. Stor skillnad.

enligt veterinärerna häromkring är det ovanligt mycket kolik, eller snarare extremt mycket. sen tror jag absolut att vattentillgång etc är eller kan vara boven i dramat men det känns som att det är myyycket kolik...

Men det är ju också så att kolik kan vara massa olika grejer. Hästen kan ha magsår, käka grus, dricka för lite, få fel mat eller fel leverne. Det kan ju också vara så att hästen faktiskt har fel på tarmarna, njurar eller andra organ och då kan det vara svårt att hitta och kanske även svårt att påverka.

Det tror jag alla hästmänniskor med lite vett bakom pannbenet vet om, och inte dömer alla med kolikhästar.

Jag kom på en sak till. STRESS!!! Hästar som kanske inte mår bra av att tex stå i boxen o bli stressad inför kraftfoder givan. Magsyran går igång kanske har de ovanligt kraftig o ofta sådan. O de skulle kanske behöva få kraft foder först i stallet lr att det ligger i krubban när de kommer in. Helst äta grovfoder innan det kraftiga kraftfoder kommer rakt ner i botten av tom mage.
Lr kanske att vissa behöver foder mkt oftare om magsyran ständigt är igång o fräter på magen.
Lr de blir kanske för stressade av att stå på box o behöver rörelse dygnet runt o halm o peta i ute när de vill. Kanske en gran o tugga på. Vissa visar ju inte stress utåt heller.

Det var ju enorm skillnad i hur långt totalt som hästar på lösdrift rörde sig i km gämfört med hästar på box.
Hästarna är ju skapade att ströva stora delar av dygnet o hålla magen igång o äta väldigt smått o lite men ofta. Så fri tillgång är inte heller fördelaktigt de får i sig för mkt o står bara stilla slipper jobba för maten.

Och här är det nog individuellt, normalt sett är jag en förespråkare till lösdrift. Dock inte för en av våra hästar, vi flyttade från lösdriften för 7 år sedan då han fick kolik vid upprepade tillfällen. Han måste få äta i lugn och ro, och sedan flytten har ingen kolik visat sig. Så i hans fall är vistelse på box under fodringssäsong att föredra framför lösdrift.

Man kan ha en fålla i hagen där en häst som behöver äta i lugn o ro och lr behöver extra foder, kan få fri tillgång vid några av utfodrings tillfällena. Funkar jättebra har så hos mig. Men vissa hästar trivs ju på box jag har en av varje men han som accepterar box trivs minst lika bra ute så båda är ute.

Det funkade inte för vår häst, han sparkade bara runt fodret och vägrade äta. När han sedan kom ut i flocken så äter han långsamt och fick aldrig i sig ordentligt trots extra fodringar.

Håller med. Innan jag skaffade mitt sto hade jag inte haft ett enda kolikanfall, men nu årligen. Hur noga jag än är:crazy:

Men det där med vattnet är inte så himla enkelt alla gånger.

Min häst har haft perioder där han druckit dåligt trots vatten erbjudits enligt konstens alla regler. Mer salt, flera vattenhinkar + vattenkopp, äpplejuice i vattnet, tempererat vatten osv och ändån vill hästen inte dricka.

Delvis knapplån: Detta med stress är intressant. Och jag undrar om inte hästar kan bli stressade av själva årstiden.... Min ena blir helt klart lite låg och deppad på vintern. Hon trivs helt enkelt inte med kyla och snö och detta kan mycket väl vara stressande. Hon är/har varit kolikhäst med de flesta anfallen senhöst/vinter. I år har det - peppar, peppar, gått bra hitintills. Skälet till att det gått bra tror jag är två hinkar ljummet vatten i krubban per dygn,(förutom vatten i hinkar förståss...) med lite Irish Mash och likfrökaka iblandat.

Nej du kan inte tvinga en häst att dricka.
Men återigen som jag skrev till ngn annan längre ner: att du däremot ERBJUDER möjligheten att dricka när den vill, är rätt fundamentalt.

Min pålle togs bort på nyårsdagen i akut kolik.
Lösdrift med tillgång till isfritt vatten.
Troligtvis pga av att han stått 1 månad på smäststillande / antiflammatoriskt pga spatt. Sista dosen fick han på nyårsdagen. Vetrinären ville inte ge kortison pga av att han fick fång på nyårsdagen året innan. Gillar inte nyår.

***KL***

Jag förlorade det ena stoet på grund av kolik i söndags.
Kallblodstravare, 9 år, aldrig varit sjuk tidigare, går ute dygnet runt från maj t o m oktober och 16 timmar/dygn resten av året.
Utevistelse i flock. Fodring (i princip fri tillgång) morgon, lunch och eftermiddag i hagen. Det analyserade hösilaget serveras i stora potatisbingar av trä, aldrig på marken. Isfritt vatten.
Inget kraftfoder. 100 g (torrvikt) väl blötlagd betfor/dag, ca 2 kg morötter, en skvätt linfröolja och mineraler.
Vår och höst, när det är risk för jord i samband med gräsletande: enveckaskur med loppfrö upprepas en gång med en månads mellanrum.
Nollor på träckprov de senaste sex åren, dock avmaskad i november (styngflugelarverna).
Kallstall med permanentbädd av torv, samt vatten i hink.

Så, vilka försiktighetsåtgärder man än vidtar så kan det ändå sluta illa.

Samma erfarenhet som Immer (beklagar sorgen Immer :( ). Har haft häst i 25 år. Aldrig haft problem med kolik. I vårvintras, medan snön ännu låg tjockt kvar i hagarna, förlorade jag min 17 åriga kallblodstravare i kolik. Hade haft honom i 10 år. Alltid tillgång på isfritt vatten, både inne och ute. Åt hö den vintern. Nollad på träckprov år efter år.

Den helgen han dog sa jourveterinären att det var flera kolikhästar. Så på något vis verkar det vara väderbundet ändå.

Tror inte att det räcker med att erbjuda. Mina har alltid blivit erbjudna flera ggr om dan, dvs hink med temeperarat vatten, men inte drack dom nog för det. Man måste försöka hitta små knep för att få i dem.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 109
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka