mycket kolik i år?

Sv: mycket kolik i år?

*kl*
Jag kör dagligen 150 l varmt vatten till mina pållar, två halvblod och tre shettisar. Det är inte alla dagar det behövs men när det är kallt går det åt mycket, antagligen för att de äter mer de dagarna och då blir törstigare. Mildare väder, som idag, så räckte det med 75 l. De har alltid fri tillgång på grovfoder och vatten, analyserat hösilage och halm i ligghallen om de vill ha omväxling till silaget och barken från asparna.

Kor fungerar så att de skyfflar in allt de kan i munnen och idisslar sedan, väldigt vanligt att de får i sig en massa olämpligt som spik, golfbollar, plast mm. En häst sorterar visserligen men just nät i synnerhet kan ta smak av ensilaget och ätas upp med förstoppningar som följd.

Jag har tack och lov aldrig haft en kolikhäst men väl kolit, med facit en död och en levande. Att de andra i stallet tyckte jag var ett sjåp som tog ut veterinär i våras skiter jag i, har man förlorat en häst i kolit tar då iaf inte jag några chanser.

Håller helt med ! Jag har aldrig haft kolik häst under alla 35 åren tack och lov men känner Flr många som haft/har det . Kan man ngt om hästens matsmältning och biologiska funktioner utesluter man Aldrig vatten Samtidigt som man matar på . Aldrig ! Framför allt hävdar man inte att " de är ändå inte törstiga vintertid i hagen " ...

Jag har frigolitisolerad balja, fyller på med varmvatten två gånger per dygn och hästarna kommer alltid och dricker då och sen verkar de dricka lite mindre mängder mellan påfyllningarna.

KL

Jag har varit lyckligt lottad och sluppit kolik på mina hästar under de drygt 30 år jag har hållit på. Men nu har vi en inackordering som är väldigt känslig i sin mage. Han får lätt kolikkänning. Innan han kom hit stod han som delvis ridskolehäst och där fodrades han med hösilage. När han kom hit till ett betydligt lugnare ställe försvann koliken. Skönt tänkte vi... Men han fick känning när hösten kom och vi fodrade då också med hösilage. Vi tog bort det och började istället fodra enbart med hö. Det blev BETYDLIGT bättre!

Han kan fortfarande få kolik ibland och det är antingen när han slarvar med att dricka (de har alltid vatten) eller så här på vintern när vattnet blir för kallt. Nu är det längesen (peppar, peppar) han hade kolik så det är bara att hålla tummarna att han slipper.

När det gäller elit-hästarna som många har dött av kolik/tarmvred är jag helt övertygad om att det är förhållandet grovfoder, kraftfoder samt stress att åka runt på många tävlingar. De kan verka coola men även hästar kan nog ha en inre stress som kan sätta sig på magen....

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 107
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka