mycket kolik i år?

Sv: mycket kolik i år?

Jag förstår inte de som törs fodra sina hästar i ensilageplasten med orden att "min häst äter minsann inte av plasten". Hur vet man det?

Samma Orsak som folk som hävdar att deras hästar behöver inte vatten i hagen vintertid för "de är inte törstiga då " . Väldigt vanligt .

Det kan vara en fråga om vad man har inte gjört! Fråga dig som alla andra "när avmäsket du sist?"

Men helt ärligt??? Du är ju totalt INSNÖAD på detta med mask??? Jag vet inget land som är så upplysta som vi hästfolk i Sverige angående när, var och hur vi ska avmaska. Vi gör ALLT enligt konstens alla regler, det är bara att läsa "Madicks" masktråd för att förstå hur många som verkligen anstränger sig för att dels hålla sina hästar maskfria men dessutom försöka se till att vi inte får maskmedel resistens. LÄGG NED ditt tjat för det är verkligen tråkigt att läsa det i tråd efter tråd efter tråd....

Och inte bara plasten, det sitter ju oftast nät runt balarna också, jag har hört, men vet inte om det är sant, att flera hästar dött av att nättrådar virat sig runt tarmarna. Jag skulle aldrig ta den risken iaf.

Vi avmaskade i november 2010 (styngflugelarver då också). Senaste avmaskningen var alltså första veckan i november och hästen fick kolik och dog den 16 december.

Det sa du inget om.
Det var inte bara styis som du avmäska for,
Känna att din avmäskning var tillfredstallenda för att uteslute den som en kolik faktor........så då.

Men helt ärligt??? Du är ju totalt INSNÖAD på detta med mask??? Jag vet inget land som är så upplysta som vi hästfolk i Sverige angående när, var och hur vi ska avmaska. Vi gör ALLT enligt konstens alla regler, det är bara att läsa "Madicks" masktråd för att förstå hur många som verkligen anstränger sig för att dels hålla sina hästar maskfria men dessutom försöka se till att vi inte får maskmedel resistens. LÄGG NED ditt tjat för det är verkligen tråkigt att läsa det i tråd efter tråd efter tråd....[/QUOTE]

Då vet du inte mycket.
Har prata en hel del med Madicks.
Sluta att läsa mina tråd då.

Samma Orsak som folk som hävdar att deras hästar behöver inte vatten i hagen vintertid för "de är inte törstiga då " . Väldigt vanligt .

Ja precis, blev kallad hysterisk av en användare när jag för några år sedan skrev att det kunde vara farligt.

Så här såg det ut, och nej, hur kan det vara farligt?:grin: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1022696&highlight=foderh%E4ck&page=4

Bild inlägg 68. Fortfarande tycker jag det är vansinningt.

Och inte bara plasten, det sitter ju oftast nät runt balarna också, jag har hört, men vet inte om det är sant, att flera hästar dött av att nättrådar virat sig runt tarmarna. Jag skulle aldrig ta den risken iaf.

Det finns bönder som blivit av med nöt pga plast i någon mage.

Är jag trög? Hur tusan ska nättrådarna kunna vira sig runt tarmarna?
Den borde ju gå in genom munnen och systemet för att hamna i tarmarna för att sen bajsas ut?
Om det ska kunna viras runt tarmarna måste det ju vara hål i systemet någonstnas?
Eller är jag bara trött å trög?

Hur som haver kan plast och nät aldrig vara hälsosamt i en hästmage, självklart tar man väl bort det?

(för att tydliggöra)
Tarmar är ett slutet system (en slang) Plast, tråd mm kan inte ta sig ut från tarmsystemet och vira sig runt andra delar av tarmen. Men däremot kan det orsaka ett STOPP i tarmsystemet. En del av en tarm kan oxå vika sig runt en annan tarmdel och då blir det oxå STOPP. Men det hästen ÄTER finns kvar i tarmen.
Går det hål på tarmen får hästen en kraftig bukhenneinflammation och tillståndet har oftast dödlig utgång (buköppning krävs).

Senast ändrad:

KL
Vi har en inackodering i stallet som har råkat ut för det (alltså en annan häst som inackoderings-ägaren ägde), just det med plast/nät, och hästen avled. Ett föl om jag minns rätt.

(för att tydliggöra)
Tarmar är ett slutet system (en slang) Plast, tråd mm kan inte ta sig ut från tarmsystemet och vira sig runt andra delar av tarmen. Men däremot kan det orsaka ett STOPP i tarmsystemet. En del av en tarm kan oxå vika sig runt en annan tarmdel och då blir det oxå STOPP. Men det hästen ÄTER finns kvar i tarmen.
Går det hål på tarmen får hästen en kraftig bukhenneinflammation och tillståndet har oftast dödlig utgång (buköppning krävs).

Jo men läs vad hon skrivit. vira sig runt i tarmarna.

Hon rättade ju sa att hon missat en bokstav.

Kl
Man får hoppas att alla vet att tarmar är ett slutet system och förstår vad som menades ;)

Jo men läs vad hon skrivit. vira sig runt i tarmarna.

Hon rättade ju sa att hon missat en bokstav.

Inte jag, men jag tror Novali missat en bokstav.;)

Annars kan jag tro att ett mkt hårt styvt plastsnöre, med hård ände, faktiskt skulle kunna tränga igenom tarmen under vissa omständigheter.
Men det är bara vad jag tror.

Usch ja va läskigt, Jag är jättenoga med att ta bort allt nät när jag klär av balen. Efter att ha läst här ska jag bli ännu noggrannare, om man nu kan det.

Jo, jag vet hur hästen dog. Hon hade så svåra smärtor, trots kramplösande och smärtstillande, att veterinären menade att hoppet var ute. Det blev trotjänaravlivningen som kom och avlivade henne.

Jag har stora beten till mina hästar, beten som det inte gått hästar på under femtio år när vi flyttade in. Och förutom resultaten på träckproven brukar jag även se hur mina hästar ser ut.
Mitt sto var välmusklad och i mycket bra kondition, och hennes päls var så blank att man kunde spegla sig i den. Tror du fortfarande att hon var full av mask?

Hitta den här, känska det kan vara av interest, gastraskopi bilderna av styingsfluglarv:
www.horsegroomingsupplies.com/horse-forums/bringing-my-horse-vet-tomorrow-edit-bots-471710.html

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 107
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka