Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Ja det kändes helt rätt. Jag fick bra synpunkter så jag får något att jobba med själv. Instruktören kommer bara en gång/ månad tyvärr. Då brukar de träna 2 dgr i rad, men det får vänta för oss. Sen brukar de ha läger på sommaren hos henne så det ser jag fram emot. Träning på dagarna och god mat o. dryck på kvällarna.

MollesbrorFreddiefdd-07.jpg

Här är en helbror till min. e: Rainstorm Shadow u: Queen Selene. Född -07 och idag är han 155 cm.

Åja, 150 ska han nå, annars är det något konstigt. ;) Ingela - hur har Sonny nedärvt sig storleksmässigt?

ungefär 90% av avkommorna har blivit större än han själv och han mäter ju 149cm, MEN 50% ligger ju hos stoet och jag har ingen aning om de flesta stona han har betäckt hur dom är i storlekarna. Harby Farceurs Grey Eagle mäter för ca en vecka sen 135 cm och blir 1 år i april och är också efter Sonny, vet att han har avkommor som mäter upp mot 160cm! Den jag red på i USA en buckskin efter Sonny var 15,1hh.

Alltid trevligt på clinics :-) åh vad han har vuxit till sig sen jag såg han i somras och börjat fylla ut :-)

Sen beror det ju på hur dom bär upp sin ryttare :-), Quite A Man "Manne" var 156cm, när vi fick ta bort honom och Sonny kom hem som "bara" är 149 cm känndes det som om jag skulle rida på en miniatyr när jag stod bredvid han, men när man satte sig upp och red honom så bär han upp en enormt så han kändes inte ens en millimeter mindre att rida än vad Manne gjorde.
Han är snygg, drar blickarna till sig så om han är 145 eller 152 gör ingenting! :)

Gammeltanten Penny, dygn 285! Nu är det inte långt kvar, 1½ månad enligt beräkning men Sara tror på tidigare fölning...
DSC01273.JPG

Tack för peppningen! Han är iaf världens goaste häst, hur mysig som helst. Nu promenerar vi någon gång i veckan, mest för att han ska få öva på att vara borta från flocken. Det går framåt, men han har en del humör! :D Då är jag glad att han är i ett behändigt format, för han har ju inte en chans att dra iväg. När han busar så ger han ifrån sig världens sötaste "hingst-grymt", och studsar upp och ned:rofl: Nu börjar han lära sig sitt namn liiit bättre också, sötnosen. :love: I mars åker kulorna av, det blir skönt eftersom vi har tre ston.

Ha ha ha ja dom små liven kan ha en hel del bus i kroppen :-).
det har min Riddare också, däremot får han bara busa om jag släpper han lös, i grimskaftet vet han "oftast" numera att det är inte tillåtet av "tråkiga" matte i andra ändan av snöret att busa :D hon blir så arg då:angel:

Har han bara möjlighet att gå med ston där han står? Tänkte dom växer på ett annat sätt och får ett helt annat utseende om dom kan gå som hingst fram till 2-3 år, men det beror ju helt på om det fungerar praktiskt;)

Visst är det härligt med magarna:love:
Romance ser ut att spricka när som redan och hon ska föla första veckan i juni, hennes ljuver är fyllda och stenhårda 1½ månad innan så man tror varje gång att hon ska föla tidigare:o men hon håller sig till sitt datum :)

Han går på lösdrift med både ston och valacker. Hans bästa polare är ett litet sto, och det är inte ett alternativ att låta honom vara hingst. Tror inte han skulle ha så mycket att tillföra aveln heller, så ingen skulle tjäna på det.:) Även om han kanske skulle bli maffigare, som jag antar att du menar. En annan risk om hormonerna hinner vakna för mycket är väl att han kan betäcka ston senare även om han är valack... och då blir det Big trubbel.

Sara: Vilken fin tjockis! Superspännande med fölning, jag antar och hoppas att du kommer uppdatera här fortlöpande;)

Jag menade inte att han skulle avlas på utan att han växer till sig på ett annat sätt och kan också bli större än när dom skärs tidigt, behöver inte bli så men större chans :-).
Hingstighet som valack är stora skillnader från häst till häst, vi hade 2 stycken den ena var extremt hingstig redan som 1-åring, vi skar honom som 2-åring, efter ett par veckor var det som dag och natt!! Han kunde gå ihop med brunstiga ston utan att ens höja ögonbrynen, medans den andra som var lugn som hingst man kunde tro att han var valack redan då ;-) skars som 3-åring enbart pga att han inte tillförde något för aveln trodde att han var hingst så fort stona brunstade.

Hade en halvblodsvalack på träning för några år sedan som tävlat svår dressyr, han var då 18 år och hade skurits när han slutade tävla som 16 åring för att underlätta just med hagar osv för de nya ägarna och man kunde inte tro att han varit hingst så länge. Så det är väldigt individuellt, men som jag skrev att det måste ju fungera praktiskt för både häst och ägare för att man ska kunna göra så och jag vet ju inte andras förutsättningar utan bara en ren tanke eftersom du vill ha honom lite större;)

Lustigt, för det var nyligen uppe till diskussion här på buke att man skulle skära dem tidigare för då blev de högre. Jag är väldigt skeptisk till att säga att det ena eller det andra är rätt för det finns ingen evidens på något håll.

Senast ändrad:

Penny brukar föla på utsatt tid, men hon har dock redan aktivitet i juvret och fyller ut lite varje, jämfört med stoet som ska föla samtidigt, där det inte hänt någonting alls överhuvudtaget. Hon kommer inte att föla om två veckor, inte heller 3, men kanske 4. ;) Och då är det 2 veckor tidigare än beräknat, och det är ju lugnt.

Romance fyller tidigt ca 1½ månad innan och är stor så hon nästan spricker, medans pappas sto fyller inte upp mjölk förrän det är dags att föla så henne går det inte alls att kolla ljuvren för att se om det börjar bli dags. Romance sätter vaxproppar ca 2 timmar innan hon fölar och fölar inte alls så länge hon hör en -därför har jag kamera uppsatt i fölboxen ;-), vill ju se när det händer:love:.
Dawnfield vi hade (mamma till Emigrant) var likadan, det kunde spruta mjölk om henne när det var dags, men hon fölade inte heller så länge hon hörde en, gick man iväg en stund och kom tillbaka 15 minuter senare så var det redan klart.... Likadant varje gång så henne fick man inte se:cry: ;)

Lika spännande varje gång på alla ston, då den ena är inte den andra lik :-)

Förra året var jag tveksam om Rose var dags eller inte då hon inte hade alla tecken och tveksamma av de hon hade men för säkerhets skull satte jag upp kameran och bäddade i sadelkammaren och vips så fölade hon tidigt på morgonen. Princess däremot var precis raka motsatsen.... Hon hade alla tänkbara tecken, man vaknade av att hon for upp och ner i boxen helt svettig och en annan blev klarvaken och tittade på monitorn men helt plötsligt ställde hon sig och åt som om ingenting, efter 1 vecka i stallet hade jag vet ut för vaccination på en annan häst och bad dom kolla Princess i fall att och allt såg kanon ut och det var bara vänta. 17 dygn med 3-4 timmars sömn, ont i ryggen och börjar nästan ge upp så lade hon sig äntligen ner för att föla :-) Han var väl värd den väntan och förtvivlan innan:love::)

Har inte läst dom diskussionerna, men jag har hört tvärtom... Ja ja, vem vet vad som är rätt eller fel där;)

Som du säger är det svårt att vtea om hur storleken påverkas av kastrering. Intressant dock med dina iakttagelser om olika hingstighet. Jag har bara erfarenheter av valacker som varit kastrerade sedan de var 1-2, och de är androgyna...;) Jag är glad i honom oavsett, och han har ett mycket bättre liv ihop med tjejerna än vad han skulle ha annars. Så jag får hålla tummarna för att storleken kommer.:) Just nu växer manen och svansen väldigt mycket iaf...:rofl:

Vi har både kamera och larm, så att vi inte ska missa. Vi brukar alltid vänta med att gå ut i stallet tills lite av fosterhinnan syns för då är det för sent för tanterna att ändra sig. ;) Dock så brukar de aldrig ha något emot att vi är där, men vissa av dem blir hemskt arga av att de ska behöva stå inne för de vill hellre föla utomhus.

Dawnfield höll på sig likaså Romance. Nu har jag ju kamera så då är det ju lättare, det hade vi inte med Dawnfield. Så när man var där innan man gick och ingen fosterhinna syns till, till att titta till henne 15 minuter senare och det är klart är det svårt att hinna med i det läget;).

Vilka ska betäcka sina ston och hur går tankarna kring hingstvalen? Det finns ju en hel del att välja på nu:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 420
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?