Morganhästar tråd 3

Sv: Morganhästar tråd 3

Benägenhet att drabbas av fång och hovbensförbroskning finns mer inom vissa linjer än andra.
 
Sv: Morganhästar tråd 3

I min värld är morganhästen en liten till medelstor häst med utpräglad cob-typ. Kort rygg, välliggande skuldra, naturlig resning, nacke, vackert huvud med små öron och uttrycksfulla ögon - en häst som utstrålar willing to please, energi och som är lätt att hantera.

Allt som påminner om halvblod, arab, fullblod är inte morgan för mig - även om de i sig själva kan vara mycket vackra djur.

Titta gärna på:
http://www.youtube.com/watch?v=cLz_giJHAjw

justin morgans häst Figure:
http://www.horse-riding-connection.com/images/lippittjustinmorgan.jpg

till slut vill jag visa er en pigg 30! år gammal morganhingst!:
http://www.youtube.com/watch?v=ZdH6hGSfcJo
 
Sv: Morganhästar tråd 3

I min värld är morganhästen en liten till medelstor häst med utpräglad cob-typ. Kort rygg, välliggande skuldra, naturlig resning, nacke, vackert huvud med små öron och uttrycksfulla ögon - en häst som utstrålar willing to please, energi och som är lätt att hantera.

Då är vi i samma värld, även om jag inte delar din åsikt om att det måste vara mycket Lippitt i hästarna, jag har sett en hel del icke rastypiska lippitts också. Jag ratar inte någon blodslinje/avelsprogram även om det kanske inte är just vad jag är ute efter att föda upp, utan för mig är alla morganindivider viktiga - just den individen kan få någon att få upp ögonen för världens härligaste ras, ju fler vi blir, desto roligare får vi.

Här är hästarna jag har i bakhuvudet när jag avlar - den perfekta morganhästen för mig. Det återstår att se om jag lyckats om ett par år, de äldsta är bara 3 år och har minst 3 år till att fylla ut kroppen.
standard.jpg


I Tyskland kommer det att födas ett flertal föl med Lippithingsten Sherman som far nästa år, det ska bli mycket intressant att följa dessa.
542353_314024068676565_1321292587_n.jpg

521522_332224263523212_1246031091_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Morganhästar tråd 3



Åh min lille gul!

Kan inte direkt påstå att jag är nöjd med våra insatser på rikset men det är på mig det hänger. Så fort jag spänner mig eller stressar det minsta känner hon av det och allt skiter sig så jag får verkligen träna på att vara LUGN och avslappnad inne på banan också. På framridningen gick det däremot bättre :cool:
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Så var det för mig och Kitty också på våra första tävlingar. Pleasure- full rulle.. ;)
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Vet mycket väl vad bilderna står för och att detta enligt en del är idealet man ska avla mot. Nu är jag så rebellisk att jag dristar mig till att påstå att detta inte är vad morgan ska vara. Svanhalsar med förlorad cobtyp.

Klart att alla Lippits inte ser likadana ut. Det finns stor skillnad på utseende även inom denna morganfamilj (som dessutom inom sig är uppdelad). Men faktum är att den största koncentrationen av ursprungshingstens blod finns just inom Lippittfamiljen.

Och morganaveln borde väl gå ut på att bevara och inte på att ändra!

Ja, så resonerar jag - men alla har sin fria åsikt.
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Åh min lille gul!

Kan inte direkt påstå att jag är nöjd med våra insatser på rikset men det är på mig det hänger. Så fort jag spänner mig eller stressar det minsta känner hon av det och allt skiter sig så jag får verkligen träna på att vara LUGN och avslappnad inne på banan också. På framridningen gick det däremot bättre :cool:

Är detta ett morgansto? Du skriver "hon". Snyggt huvud på hästen dock. :-)=
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Jag tyckte jag kände igen hästen från buke, men var inte säker. Helt klart en av de läckraste hästar jag sett i mitt liv (är väldigt svag för udda färger och riklig man exempelvis) :love:

Tyckte det såg bra ut på framridningen i alla fall, såg väldigt lite från själva banan :) (inte vidare roligt ljus därinne direkt :grin: )
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Vet inte om du varit i kontakt med Scandinavian Morganhoreses men de har en hel del Lippittlinjer i sina hästar, kanske de har ngt passande sto?
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Och så ser jag ju att jag bara lagt några bilder på ett av fölen från i år.
Escania's Kitalpha har vuxit litegrann:
598488_10151027557501648_628470926_n.jpg

314063_10151102366981648_385097888_n.jpg

Här syns hon tillsammans med Escania's Blackjack Pine, en kusin:
307034_10151027558326648_1613527440_n.jpg

602474_10151090704466648_740162739_n.jpg

ÖVerbyggd och fällande Jack
529645_10151090704796648_318967282_n.jpg

Och till sist minstingen; Escania's Palomides
487156_10151090664341648_674652062_n.jpg

428859_10151055026496648_967504355_n.jpg

578798_10151090663966648_1391601459_n.jpg
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Åh tack vad gulligt av dig! Hehe det var nog bra att du såg mer av framridningen för där gick det mycket bättre än inne på banan som sagt :angel:
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Bjuder på ett par bilder från ihelg när jag fick med killen och fota lite

IMG_1751.jpg


IMG_1771.png
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Åh min lille gul!

Kan inte direkt påstå att jag är nöjd med våra insatser på rikset men det är på mig det hänger. Så fort jag spänner mig eller stressar det minsta känner hon av det och allt skiter sig så jag får verkligen träna på att vara LUGN och avslappnad inne på banan också. På framridningen gick det däremot bättre :cool:

Stolt uppfödare är jag oavsett :love:
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Fina hästen!

Här är en bild på brorsan Lirio från igår när vi var ute och körde. Först tog vi en sväng runt fälten och sedan en tur på ridbanan för att fotografen skulle ha en chans att fånga honom. Han är så duktig min ponny, och jag bara längtar tills körningen kommer mer naturligt för mig så att vi får ännu mer flyt.

IMG_9425.jpg
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Oj vad snygg han är :)

*kl*
Var tävling för oss i söndags. Ställde upp i reining beg och open, horsemanship w&t och så slängde vi in en trail w&t också när vi ändå var igång mest på kul

Det gick riktigt bra, bron var lite läskig och grinden ville äta upp henne men vi kom runt ändå. Blev 6a av 10, sist av alla som inte nollade sig, men skit samma, vi kom runt som sagt :D
Horsemanshipen gick bättre, där kom vi 3a av 15 och jag är nöjd, endel små ryttarmissar men hon skötte sig
reining open gick sådär, lite hoppig i vänsterspinen, men gick överlag ändå rätt bra. Blev tvåa av 6 starter
Och i reining beg gick det riktigt bra, kändes super när vi gick av, vi satte första bytet och gjorde ett bra enkelt andra, rätt galopp efter båda rollbacksen och jämna volter så jag var jättenöjd med ritten, och den klassen vann vi också. Jätteroligt :laugh:

192272_357953950949060_1321840642_o.jpg


Nu får hon lite välförtjänt vila innan peppen inför vårt KM drar igång
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
469
· Visningar
12 603
Senast: doppler
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
30 391
Senast: Emuliiaa
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
54 55 56
Svar
1 117
· Visningar
79 020
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp