Morganhästar tråd 3

Sv: Morganhästar tråd 3

Åh vad synd att löshoppningen går redan på torsdagen, det hade ju varit jättekul att se :/ Varför blir det ingen ridklass för er?
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Ja, löshoppningen är skoj. Vi har knappt börjat rida än, så därför ställer vi inte upp i det. Lirio växer fortfarande mycket, så egentligen hade jag inte tänkt ställa upp i körningen heller men jag ser det som en bra övning och vi vråltränar inte inför det så belastningen ska nog inte vara för stor.
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Jag har tänkt rida honom mer i skog och mark i höst, om han är jämn och fin då. Och så ska jag skola honom från marken under sommaren och hösten, och sedan ta vid med den uppsuttna skolningen/dressyren.
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Ok. Är det vanligt att man tar morganhästar så sent? Lite intressant att jämföra med tex quarters man börjar rida in vid 2 års ålder
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Det är väldigt olika och beror på vilken utbildningsprincip man har. Varken Morgans eller Quarters är färdigvuxna förrän de minst 5-6 år. Att rida in quarters som de gör i USA med full rulle som 2-åringar tycker jag är fruktansvärt. Jag sitter själv in dem på vintern när de ska fylla 3 men det är inga krav som gäller då och jag börjar inte skola dem förrän de är 3,5. De får börja jobba mer på riktigt på våren de fyller 4.
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Nej jag håller med, tycker också att två år är alldeles för tidigt, och att man sen kör futuritys där hästarna ska vara "färdiga" när dom är 3 är galet :crazy:
 
Sv: Morganhästar tråd 3

*KL

Hej :)

Jag har ingen Morgan utan brukar bara snoka runt i era trådar eftersom jag tycker rasen är himla fin. Men nu är det så att jag har riktig fotoabstinens då det var längesen jag var iväg och fotade någon annanstans än min ridskola. Och eftersom jag faktiskt inte är genomfattig just nu och tågbiljetter från Gbg till Vetlanda inte är vidare dyra funderar jag på att ta mig dit till riks.

Det här hör kanske inte direkt till tråden egentligen, men flera av er ska ju dit så jag tänkte att någon kanske har lite koll :angel:
Kan man klara sig bra utan bil där i två dagar, dvs är det antingen realistiska gångavstånd eller bra med buss så man kan ta sig mellan själva anläggningen och tågstation & eventuellt vandrarhem?
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Ta med tältet och sätt upp det! Nä, men skämt åsido - det ser ut att vara ca 1 km från Resecentrum till Vetlanda RF och ca 1,5 km mellan Kvarndammens b&b och Vetlanda RF. Jag vet dessutom minst en som ska sova där så skjuts går säkert att fixa!
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Funderade på tält en stund, men ångrade mig snabbt eftersom jag inte kan sätta upp det ensam och familjens tält dessutom brukar rasa ihop ofta :devil:
Men de avstånden är ju inga problem att gå om det behövs, får väl bara se till att skriva ut karta så jag har någon chans att hitta :D
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Jag tror att många går snabbare fram än vad jag har gjort med Lirio. Som Sara säger handlar det nog dels om ridfilosofi, dels om hur hästen utvecklas och i vissa fall tror jag att man vill mycket och har dåligt tålamod. I vårt fall hade jag tänkt rida honom nu i vintras, men eftersom han växt så mycket och ojämnt tycker jag att det är bättre att vänta. Han har aktiverats med tömkörning, körning, tricks och även lite uppsuttna ricks för att bli mentalt van vid ryttare istället. Jag tror att han kommer hålla längre på det sättet.
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Jag har ingen Morgan men jag har ridit in många olika hästar i olika raser och jag har ALDRIG suttit på dom förräns EFTER påsk det år dom fyllt 3.

Fram till sommarbetet har jag oftast suttit på dom mellan 5 och 10 gånger, vant dom vid sadel och träns.

Efter sommarbetet har jag börjat skritta dom lite försiktigt i skogen för att sen efter vintervilan börjat rida dom lite mera när dom då fyllt 4.

Vad jag vet så har i princip alla hästar jag ridit in passerat 20 år utom 1 som fick ett brott på skulderbladet när hon var 19 och en som ännu inte är äldre än 6 år......

Så det är så himla roligt att höra att det är fler som tycker det är viktigare att hästen ska bli hållbar än börjar rida in dom som 2 åringar och tävlar dom som 3 åringar.....
Vet vissa i ridklubben som förbrukat både 4 och 5 hästar medans jag bara hade EN ! ! !
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Jag trodde det skulle bli lite aktivitet här efter riks, men tydligen inte. Slänger iaf in några av bilderna som blev :) Måste säga att rasen verkar otroligt härlig!

1-7.jpg


15-8.jpg


27-1.jpg


19-1.jpg


34-1.jpg


61.jpg


62.jpg


79.jpg


Fler bilder finns HÄR för den som vill se
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Får jag lägga ut länken på SMHFs facebooksida och be dem kontakta dig om de vill köpa bilder?
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Slänger ut lite bilder på mina uppfödningar som var med:

Escania's Vangelios f-11 e. Gradell's Vigilante u. Goldget Kitty blev bästa 1-årshingst, reserv bästa unghingst, reserv bästa unghäst, delad 4e plac i löshoppning med 8-8 och det var 4e gången han hoppade samt 5e plac i trail in hand. 89877-39p och klass 1 av den svenska domaren. Det var hans första tävling och han skötte sig utmärkt. Blev bakhög på en vecka och orkade inte visa fram sina fina rörelser men vi kommer igen.
483974_10151086416376648_553570795_n.jpg

315331_10151086416646648_1826777927_n.jpg

582225_10151086419006648_1944468853_n.jpg


Escania's Commencement f-09 e. Red Commander u. Goldget Kitty fick 88787-38p och klass 1, jättenöjd med detta då han behöver växa till sig ännu mer. Lite nonchalant i löshoppningen så 6 i temperamant och 8 i teknik (3årshingst och tror att det räcker att vara snygg - ska man anstränga sig också?!)
599529_10151086418001648_388720475_n.jpg

396889_10151086417511648_428344226_n.jpg


Escania's Phoenix Gold f-10 e. Justin Isterics u. Tronshagens Penny fick 88776=36, han blev även 2a plac i trail-in-hand samt 4e plac i tömkörning och fick 7,5-8 i löhoppning.
539744_10151086419706648_544119421_n.jpg

548071_10151086425676648_395672315_n.jpg


Sen hade vi även med oss ett salu-sto som heter Royal Gold Eye Candy f-05, imp USA. Hon visades i en mycket tuff konkurrens bland vuxna ston och hamnade på en 4e plats med 88787=38, det är vi mycket nöjda med. Hon var även med i en showclinic för den amerikanske domaren och reds i avslutningsparaden.
553766_10151086431691648_469342452_n.jpg

252733_10151086432031648_99056781_n.jpg
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Inte många morganhästar ser ut som morgans ska idag. Inte har de samma egenskaper heller. Avel av morganhästen borde gå ut på att bevara, inte att skapa något som inte var!

Visst, finns många vackra hästar som har stamtavla, ofta med mer eller mindre saddlebred och annat inslag - men för mig är de inte morgans.

Lippitblodet är det närmaste man kan komma morganrasen och det finns inga rena lippithingstar i Sverige idag! Önskar att de få lippits som haft möjlighet att tillföra detta blod hade fått göra det i betydligt större utsträckning. Det hade rasen tjänat på.

Idag ser vissa individer av annan ras mer ut som en morgan borde göra. Och har mer av de egenskaper Figure hade än dagens morgans.

Sorry att jag låter negativ. Men har inte mycket tillövers för hur morganhästen avlas på idag.
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
469
· Visningar
12 588
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
30 391
Senast: Emuliiaa
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
54 55 56
Svar
1 117
· Visningar
78 981
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp