Skadade hästar och konvalescenter

Fördelen med att ha sin lättfödda häst förpassad till sjukhage är att jag kan kontrollera hans födointag. Ser redan skillnad efter en vecka. Herrn själv hävdar dock att denna svältkur är oerhört kränkande. (han får sitt underhållsbehov med lite råge pga lågt protein i höet så det går verkligen ingen nöd på unge herr häst)
IMG_7794.jpeg
 
Upptäckte igår eftermiddag att min häst var tjock på insidan av ena frambenet, från kotan och drygt 1/3 upp under carpus. Inte jättesvullen utan mer ifylld och en annan hade nog inte upptäckt svullnaden. För mig var den tydlig eftersom hästen har väldigt tydliga strukturer på frambenen och man ser vartenda blodkärl. Varm över svullnaden och jag tog in och kylde i 30 minuter, möjligen att svullnaden minskade något.
Veterinär har tittat på benet samt sett hästen i rörelse i skritt och trav både rakt fram och på böjt spår och var inte särskilt orolig (såg alltså ingen hälta heller) - trodde att den slagit på sig eller fått något insektsbett (finns ett minimalt sår som skulle kunna vara ett stick). Tyckte att jag skulle ha is i magen och kyla 2 ggr per dag samt låta henne vila men gå i hagen som vanligt. Om svullnaden inte gått ner på en vecka ska vi åka in och titta på det.
Idag möjligen något mindre svullen (strukturerna något tydligare) och kylde 20 minuter på morgonen.
Hästen är klart lugnare att gå i hage som vanligt än att stå på box (då snurrar den runt, runt och skrapar/slår mycket om inte alla andra är inne). Går i en stor, plan hage med bara en kompis och dom är generellt lugna.

Haft häst i många år men ingen vidare erfarenhet (tack och lov!) av lokala svullnader. Hur skulle ni andra göra? Följa veterinärens ordination och åka in och kolla först om svullnaden inte försvinner? Åka in och kolla (UL?) ändå, för säkerhetsskull, om några dagar? Sätta igång lugnt om svullnad och värme försvinner närmsta dagarna (kommer få vila några extra dagar oavsett)?

Hästen har vilat en vecka efter vaccination och tandläkarbesök, så det som har hänt har hänt i hagen.

/nojig hästägare
 
Jag hade följt veterinärens råd, kylt. Ev tittat i trav nån gång (för att se om hälta uppstår) och åkt in om svullnaden var kvar efter en vecka (eller så, behöver inte vara precis på dagen).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 585
Senast: Willys
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
355
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp