Monty Roberts

L

Lise

Har sett flera annonser på t.ex. blocket om Monty Roberts grimma och DVD. Vad är detta egentligen? Jag har aldrig hört talas om det innan, och helt plötsligt ser jag det överallt.

Så, är det något speciellt med grimman? Vad är det för DVD? Funkar det? Tycker verkligen Monty Roberts är hur bra som helst, så jag undrar också om det är något man kan lägga lite pengar på.
Å andra sidan kanske det inte funkar alls, eftersom alla har börjat sälja av dom..

Men hur som helst vill jag veta vad det är, och vad det går ut på!:)

Tack så länge!

Sv: Monty Roberts

Har sett flera annonser på t.ex. blocket om Monty Roberts grimma och DVD. Vad är detta egentligen? Jag har aldrig hört talas om det innan, och helt plötsligt ser jag det överallt.

Så, är det något speciellt med grimman? Vad är det för DVD? Funkar det? Tycker verkligen Monty Roberts är hur bra som helst, så jag undrar också om det är något man kan lägga lite pengar på.
Å andra sidan kanske det inte funkar alls, eftersom alla har börjat sälja av dom..

Men hur som helst vill jag veta vad det är, och vad det går ut på!:)

Tack så länge!

Var på monty roberts "show" förre veckan o. så grimman. De är en vanlig grimma me ett till "nosband". De fäster man tyglarna i så de blir skarpare. När amn då går me de, hästen, så skall hästen då stanna genast, annars måst den rygga. Av grimman får den respekt ( ? ) Dvd'na vet ja dock it mer om :P

Var på monty roberts "show" förre veckan o. så grimman. De är en vanlig grimma me ett till "nosband". De fäster man tyglarna i så de blir skarpare. När amn då går me de, hästen, så skall hästen då stanna genast, annars måst den rygga. Av grimman får den respekt ( ? ) Dvd'na vet ja dock it mer om :P

Jaha okej. Men en sån grimma ska man väl egentligen inte behöva? jag vet att jag inte gör det. :p
Hur var hans show? Jag har funderat på att gå på en, har bara hört en massa bra saker om den. :)

Det går precis lika bra att ha grimskaftet över nosen...om det nu skulle behövas alltså.

Men det tjänar inte MR lika mycket pengar på..:angel:

haha. Ja, jag tänkte det. Då vet jag i alla fall att jag inte ska slänga mina pengar på den! :)

Men jag är fortfarande intresserad av vad som finns på filmen dock... *nyfiken i en strut*

dvdn är en instruktionsfilm om hur man tränar med grimman.

Okej, då vet jag det att jag inte ska köpa den.. Tack ska Ni ha! :)

Grimman är helt vanlig men att när du tar en förhållning i grimskaftet så drar den åt runt nosen på hästen, när hästen gör rätt ska man lätta på det så den vet att den gör rätt.

Jaa.. Jag har nog kommit fram till att jag inte kommer att slösa mina pengar på det här. Jag har en sån pärla till satmara att jag turligt nog inte behöver några såna hjälpmedel. Nu vet jag iaf vad det är för nåt.
Men om det är någon som har använt detta, så får ni gärna berätta hur det går! Det är alltid kul när någon lyckas med något. :)

Har en sådan,hade den när min häst var svårlastad,mkt bättre än träns så att man slapp "dra" henne i munnen när hon slängde sej.Funkar också superbra att ha över den vanliga grimman när man är ute och går med en busig fölunge.

Grimman kan jag hålla med om att den inte verkar vara så speciell från det ni har förklarat, men sättet som Monty Roberts handskas med hästar och deras problem tycker jag är kanon bra! Läs hans böcker! Man blir verkligen tagen! Fick tipset om han i julas, och ska deffinitivt gå på hans "show" eller föreläsning eller vad man ska kalla det för! Blev så förvånad när jag märkte att hans sätt funkar, när hästen kommer och ser en som dens ledare!

Är något av de redskap man använder till hästen så "speciella" :-)

Om man använder kedjegrimskaft eller vanligt grimskaft man drar över nosen så blir det svårt att ge eftergift lika snabbt som denna "för ändamålet konstruerade" grimma. Och det är eftergiften som gör att hästen lär sig, inte obehaget...

Häromdagen hjälpte jag till att lasta en häst som hade ovanan att kasta sig stegrandes ur transporten, efter två stegringar ur transporten lärde sig hästen att det beteendet INTE gav någon eftergift (jag kunde dosera trycket i grimman trots att hästen stegrade sig och backade) och istället bestämde han sig för att det var rätt trevligt att både gå på och backa ur transporten lugnt och sansat. Detta tog bara några minuter...

Och bara för att få rättvis statistik genomförde du genast några tester under samma förutsättningar med
träns
vanlig gimma
kedjegrimskaft
osv?:angel:

Är något av de redskap man använder till hästen så "speciella" :-)

Om man använder kedjegrimskaft eller vanligt grimskaft man drar över nosen så blir det svårt att ge eftergift lika snabbt som denna "för ändamålet konstruerade" grimma. Och det är eftergiften som gör att hästen lär sig, inte obehaget...

Häromdagen hjälpte jag till att lasta en häst som hade ovanan att kasta sig stegrandes ur transporten, efter två stegringar ur transporten lärde sig hästen att det beteendet INTE gav någon eftergift (jag kunde dosera trycket i grimman trots att hästen stegrade sig och backade) och istället bestämde han sig för att det var rätt trevligt att både gå på och backa ur transporten lugnt och sansat. Detta tog bara några minuter...

Ja, rätt hjälpmedel är nog så mycket mer effektiva än sådana som folk använder "bara för att". :D

Så vi vet vad som verkligen fungerar bäst....

Vad som fungerar bäst för vem då och vilken häst?

Jag beskrev en för tråden relevant erfarenhet jag hade nyligen och lägger ingen prestige i att det jag gjorde skulle vara bättre än andra sätt eller att en viss produkt skulle vara någon form av magiskt piller som löser alla problem.

Men om du vill veta vad jag tycker om andra hjälpmedel:

träns - Rider jag med, vill inte använda saker i hästens mun till annat än lättast möjliga signaler. Inget jag vill dra, rycka eller vifta med.

vanlig gimma - fungerar oftast bra men inte lika effektivt om man vill använda den för att ge tryck/eftergift

kedjegrimskaft - hade en häst som bokstavligen drog iväg med mig ut i hagen när jag försökte lasta om jag inte använde kedjegrimskaft i början. Jag var inte så erfaren då, och jag minns att han någon gång fick sår av kedjan. Hur som helst så lärde han sig snart gå på utan protester, så det viktiga är ju att man inte använder redskapen för att "tvinga på hästen och åka iväg" utan att "lära hästen att gå in i släpet för det är inte konstigare än att gå in i boxen"

Klickerträning - fungerar alldeles utmärkt, men kräver ju några timmars arbete med att "klicka in" hästen med grundläggande övningar innan man använder det för lastträning.

"NH" longera hästen utanför släpet osv - har jag av olika anledningar inte skaffat mig så mycket erfarenhet av, vill ju inte åka iväg med en svettig häst (överdriver)

Har man "verktygslådan full" så använder man väl det som fungerar bäst vid varje tillfälle :-)

Kan inte låta bli att lägga mig i här..:angel:

Var på Monty roberts show i England förra året, och har aldrig känt mig mer blåst på biljettpriset! :o

Showen var vberkligen en show, väldigt amerikanskt och skrytigt. Kelly marks var oxå där, och översatte (från engelska till amerikanska...?) när ägaren inte beskrev hästen som tillräckligt svår...:confused:
tyckte oxå att han fuskade ibland... drar med hästen när den ska följa frivilligt, och satte glasögon på en häst som bockar (till publikens förtjusning) för "en häst vill inte bocka uppåt om den inte ser vart den ska" (dessa glasögon var mörka uppåt..)
Hoppas det inte var en hopphäst....:smirk:

Det är strängt filmförbud på dessa shower, så man kan även köpa dessa på DVD för ett gäng hundralappar...

Grimman f.ö. kostade om jag minns rätt ca 600 kr, och var totalt värdelös i mina ögon. När han använde den för att "diciplinera" hästen, grimskaftet fäst i ena sidan, så snurrade grimman och petade hästen i ögat på andra sidan! inte undra på att hästen reagerar då...:angel:
(likvärdig grimma finns på h**ks för en bråkdel av priset....)

Hoppas att ni som ska på showen tycker att den är bättre än vad jag tyckte...

Kan inte låta bli att lägga mig i här..:angel:

Grimman f.ö. kostade om jag minns rätt ca 600 kr, och var totalt värdelös i mina ögon. När han använde den för att "diciplinera" hästen, grimskaftet fäst i ena sidan, så snurrade grimman och petade hästen i ögat på andra sidan! inte undra på att hästen reagerar då...:angel:
(likvärdig grimma finns på h**ks för en bråkdel av priset....)

Hoppas att ni som ska på showen tycker att den är bättre än vad jag tyckte...

Du har justerat grimman för löst. Den skall sitta som ett träns inte löst som en vanlig grimma. Då snurrar den sig inte när man använder skolningsdelen över nosen. Grimman fungerar åtminstone för oss. Man behöver inte ta i så hårt som med andra redskap jag försökt med vilket gör att det är roligare för både häst och tränare.

Jag har sett hans show och jag tycker den var värd alla pengar. Show är det ju till 50% frågan om. Men hans hästhantering var suverän.

Men som sagt så man kan ju inte vara alla åskådare till lags. Det är ju fast vid en själv vad man vill se.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar