Monty Roberts

Sv: Monty Roberts

Köpte ingen grimma, utan det var på showen jag såg detta. Så det var MR själv som satte på den, så jag antog bara att han hade satt på sin egendesignade grimma rätt själv... :cool:
Kan ju tillägga att detta hände på ALLA hästarna...

måste väl erkänna att jag gick dit något obeslutsam i om jag gillade honom eller inte, efter att ha läst en del i frågan om vad han ljuger om eller inte...
tyckte att det bästa vore att se honom live och bli imponerad....
Hoppades på det iaf..
Men så blev det juh inte....

Är iaf glad att du har hittat rätt guide, som har ett sätt som funkar för dig!:)
Själv får jag o mina pållar fortsätta leta..

vill man inte gilla de så gillar man de inte..så är de bara.
jag har vart på ett par clinicar han haft och blir lika imponerad varje gång, kännt 2 av hästarna som varit med och vet hur dom va innan och efter och vilket bra jobb han gjorde med dom på den korta tiden.

om du hade så emot användandet av grimman och sättet han arbetade på..varför frågade du honom inte om de? dom gånger ja vart där så har han alltid svarat på frågor om man har några, dom har i pausen så man hinner fråga saker.

sen om han nu ljugit ihop boken..vad spelar de för roll? han arbetar fortfarande lika bra med hästarna och de är väl de man är där för att se.

gör jag med, men han är fortfarande lika bra med hästarna oavsett.

Så, är det något speciellt med grimman? Vad är det för DVD? Funkar det?

Grimman du frågar om heter "DUALLY HALTER".
Den fungerar ungefär som om du la över en kedja. Skillnaden är att grimman är hårdare spänd och istället för en "skarp" kedja som skär in i nosryggen, vrider sig hela grimman och gör det obehagligt för hästen utan att göra ont.
Jag har jobbat med Dually i ca 2,5 år nu och anser att den är helt överlägsen i all hantering av "ouppfostrade" hästar. Den är åxå ett jättebra hjälpmedel när man ska få igång unghästarna. Jag håller på med Dually´n i minst 2 mån innan jag ens funderar på att starta dom.
Det farliga med MR´s olika system och hjälpmedel är att allt ser så lätt ut när han gör det. Då får man komma ihåg att han är över 70 år och har hållt på hela sitt liv att utveckla sina talanger.
Jag diskuterade det med honom vid ett besök på Flag is up farm och han rekommenderade mig att ta ett steg i taget och bli riktigt säker på momentet innan jag går vidare på nästa.
Att starta en häst på 30 min är ju ganska dumt att försöka med första gången.
Den första hästen jag startade höll jag på med en vecka innan jag gått igenom alla momenten.

djezima.
jag hoppas för h**ks skull att dom inte säljer en "likvärdig" grimma, det skulle stå dom dyrt isf. Dually är patentskyddad i hela världen.

Alla pengar som MR´s shower och clinics drar in går rätt in i hans icke vinstgivande organisation; Join~Up® International.
Han har upprättat den för att inte hans lärdommar ska falla i glömska. Dom hjälper även hästverksammhater som hamnat i trångmål. 2006 rasade taket in i ett ridhus i skåne p.g.a. snö. Där bedrevs en ridskola för handikappade. Join~Up® International gick in med 500.000:- för att hjälpa till att bygga upp verksamheten igen. Dom har även byggt en del skolor i fattiga delar av världen, listan kan göras lång.

Senast ändrad av en moderator:

Uddatyp:
på samma sätt så kommer man att gilla något om man redan bestämt sig för att älska deet...
Liite svårt är det att komma fram för en liten pratstund när några hundra till oxå vill samma sak!
Men på den här sidan blir ju folk som tycker "fel" oftast hängda...

Steepler:
Ta en titt på den själv vetja!! Hurvida H**ks ligger risigt till för det ger jag blanka fan i!
Vad jag såg så fanns det allt pengar till att skaffa all den senasrte utrustningen, inom alla områden. Så den stackars gamle mannen vilar då inte på ruinens brant direkt... :smirk:

jag tyckte ingenting om honom när ja började läsa och se hur han gjorde, men ja såg resultaten på hästarna han höll på med och efter de kan ja inget annat än tycka han har väldigt bra hand med hästar..de går inte att fejka sånt.
man måste ju vara öppen för saker och olika metoder innan man tycker nåt om de, kommer man o ser på nåt som man redan innan inte gillar då är de svårt att ändra uppfattning när man i princip letar fel.

uppenbarligen så är de många som kommer fram och frågar honom om saker, de är de han är där för också, sen kanske inte alla hinner fram men man har ganska så gott om tid på sej att försöka så vill man så kan man få tag på honom o fråga.

Steepler:
Ta en titt på den själv vetja!! Hurvida H**ks ligger risigt till för det ger jag blanka fan i!
Vad jag såg så fanns det allt pengar till att skaffa all den senasrte utrustningen, inom alla områden. Så den stackars gamle mannen vilar då inte på ruinens brant direkt... :smirk:

Jag har kikat på den i snart 2,5 år och är väl förtrogen med den. Helt överlägsen!!!

Pengar har dom nog gott om i den organisationen med tanke på hur mycket dom strör ut i olika projekt.
Gubben själv går det ingen nöd på, 90 galopphästar i träning har han + royalty från sina tre första böcker. Så vi behöver nog inte bekymmra oss för honom.;)

*KL*

Problemet med dessa "gurus" oavsett oavsett diciplin är ju att du kan lära ut metoder men inte känsla, timing o erfarenhet. Det tycker jag inte alltid framkommer i materialet som dessa sprider till sina lärljungar...

Det gäller hoppning, dressyr, hundar, nh....

*KL*

Problemet med dessa "gurus" oavsett oavsett diciplin är ju att du kan lära ut metoder men inte känsla, timing o erfarenhet. Det tycker jag inte alltid framkommer i materialet som dessa sprider till sina lärljungar...

Det gäller hoppning, dressyr, hundar, nh....

Ja det är ju det som är det viktiga. Det är ju ingen nytta med en sån grimma om man inte ger eftergiften. Men varför inte bara använda en repgrimma (av bra typ). Med repgrimman får hästen också obehag och tydlig eftergift sen när den gör rätt.

Vad jag såg så fanns det allt pengar till att skaffa all den senasrte utrustningen, inom alla områden. Så den stackars gamle mannen vilar då inte på ruinens brant direkt...

Men folk har väl lov att tjäna pengar på det dom gör:smirk: eller:confused:

Jag har använt grimman på min dominanta hingst och vårt känsliga sto sedan förra sommaren... och jag skulle inte drömma om att ens leda dem till och från hagen i något annat, bara grimman finns där. Jag ser det såhär; skillnaden mot kedja är inte bara att nosrepet inte skadar hästen, det hakar inte heller fast. Vitsen är nämligen eftergiften. Jag kan aldrig vara lika snabb som mina hästar med eftergiften. Så fort de bara slappnar av det minsta och börjar tänka framåt, eller bakåt om jag nu vill rygga, så lättar trycket på nosen. Omedelbar belöning! Poängen är inte att få mina hästar att "lyda", poängen är att hästarna själva skall göra sitt val och få omedelbar belöning när det blev rätt. Jag måste säga att jag är helnöjd, men det är väl som vanligt så att man måste följa konceptet, vad redskapet är skapat för, för att nå framgång med det. Man kan inte bara gå och loda och rycka lite hur som helst, då förfelar man syftet. Hahaha, på ett sätt avslöjar grimman hästmänniskan, lyckas man inte med en dually kanske man skall sätta sig och tänka efter vad det egentligen är man försöker åstadkomma; auktoritet eller partnerskap... :o

Sedan är grimman av riktigt stadig kvalitet och går att ställa in precis överallt så jag får aldrig grimman i ögonen på mina, och trycket hamnar på nosbenet, inte på alla nerver uppe på nacken. Jag är helnöjd!

Det låter ju jättebra om grimman är så teknisk avancerat att den ger eftergiften direkt, när hästen gör rätt, för det är ju ofta där vi gör fel, som människor - eftergiften kommer för sent.

Men jag förstår ändå inte helt- Hur kan grimman veta vad du ber om?:confused: Jag menar kan det inte hända att du vill att hästen ska backa. Hästen förstår inte vad du vill, men testar att sänka huvudet för att komma undan obehaget och grimman ger eftergift, för att rörelsen på något sätt påminnar om en ryggning.

Det kanske inte behöver vara just dessa rörelser, det var bara ett exempel.

skulle man kunna fixa den där grimman själv. Bara man har en lagom stor grimma behöver man väl bara ett mjukt rep att fästa över nosryggen, eller är det nån finess jag missade? 40€ skulle jag ha fått betala, så det fick vara,

jag är ingen NH guru, men läst några böcker osv.

Min senaste häst var svår att leda i vissa situationer, "släpade" mig efter sig, "tokkastade" sig baklänges osv, ingen "dum" häst utan tidigare ägare hade helt enkelt inte varit snäll med honom. började att träna i vanlig grimma, sedan så använde jag en dually, det jag försökt träna på innan gick helt plötsligt jättelätt och han förstod mkt mkt bättre, kunde efter en kvart bli ledd på löst grimskaft..
även provat den på en kompis häst, och jag märkte skillnad på Dually Vs vanlig grimma.

kedja över nos tycker jag blir för skarpt och vanligt grimskaft gör att grimman snurrar, duallyn snurrar vid kraftiga hastiga ryck, men inte på lång väg lika mkt som en vanlig grimma.

vad jag tycker om monthy mfl som person vet jag inte riktigt, läser en snutt av varje och försöker så gott jag kan :)

Tja, saken är väl mer att hästmänniskan måste veta vad han eller hon vill, hela tiden... grimman kan ju inte veta. Skämt åsido! Fast jag menar lite allvar också. Det är inte sällan vi tycker att hästan ska göra eller inte göra någonting och surar på den eller straffar den för att den inte gör vad vi vill. Men har vi varit tydliga nog i att tala om vad vi vill? Duallyn är ett träningsredskap. Man måste vara alert när man jobbar med den, annars kan man lika gärna följa något ovanstående råd och lägga grimskaftet över; alltså "signalera hela tiden utan att riktigt säga någonting". Man kan säkert mixtra till något liknande själv, men MR jobbar främst med säkerhet och grimman är superkvalitet och byggd för att inte på villkorsvis gå sönder eller skada hästen. 500 kostar den, vilket inte är något hemmansvärde med tanke på vad en flaska vin på krogen kostar ;-). Här vill jag bara påminna om att vad man kan göra med grimman är att lära hästen gå undan från trycket. Har man en häst som väljer att gå starkt in i trycket först skall man vara försiktig om den stegrar sig- drar du för kung och fosterland då kan du orsaka att hästen går över för att den går emot trycket. Hmmm. Det tog mig ett bra tag att komma över min instinkt att använda grimman likadant som jag tidigare gjort med allehanda rep och kedjor, alltså säga till hästen vad jag vill att den skall göra. Monty har lärt mig- jag har träffat honom och han jobbade med en av våra hästar och resultatet var underbart- att prata MED hästen inte TILL den. Med Duallyn plus kroppsspråk har vi nu långa intressanta samtal, det är lika kul varje dag!
Jag tror, alltså jag privat, att MR:s arbetssätt passar alla hästar. Däremot tror jag inte att det funkar för alla hästmänniskor. Det är som han hund-Cesar säger; "jag rehabiliterar hundar men jag tränar människor". För lika belönande som det är att lära och prova, lika avslöjande och prövande är det, i alla fall för mig. Man kan bara göra sitt bästa. Vad man däremot inte kan, i alla fall med stor och 50-årig framgång, det är att chansa och slarva med enastående resultat.

Tja, saken är väl mer att hästmänniskan måste veta vad han eller hon vill, hela tiden... grimman kan ju inte veta. Skämt åsido! Fast jag menar lite allvar också. Det är inte sällan vi tycker att hästan ska göra eller inte göra någonting och surar på den eller straffar den för att den inte gör vad vi vill. Men har vi varit tydliga nog i att tala om vad vi vill? Duallyn är ett träningsredskap. Man måste vara alert när man jobbar med den, annars kan man lika gärna följa något ovanstående råd och lägga grimskaftet över; alltså "signalera hela tiden utan att riktigt säga någonting". Man kan säkert mixtra till något liknande själv, men MR jobbar främst med säkerhet och grimman är superkvalitet och byggd för att inte på villkorsvis gå sönder eller skada hästen. 500 kostar den, vilket inte är något hemmansvärde med tanke på vad en flaska vin på krogen kostar ;-). Här vill jag bara påminna om att vad man kan göra med grimman är att lära hästen gå undan från trycket. Har man en häst som väljer att gå starkt in i trycket först skall man vara försiktig om den stegrar sig- drar du för kung och fosterland då kan du orsaka att hästen går över för att den går emot trycket. Hmmm. Det tog mig ett bra tag att komma över min instinkt att använda grimman likadant som jag tidigare gjort med allehanda rep och kedjor, alltså säga till hästen vad jag vill att den skall göra. Monty har lärt mig- jag har träffat honom och han jobbade med en av våra hästar och resultatet var underbart- att prata MED hästen inte TILL den. Med Duallyn plus kroppsspråk har vi nu långa intressanta samtal, det är lika kul varje dag!
Jag tror, alltså jag privat, att MR:s arbetssätt passar alla hästar. Däremot tror jag inte att det funkar för alla hästmänniskor. Det är som han hund-Cesar säger; "jag rehabiliterar hundar men jag tränar människor". För lika belönande som det är att lära och prova, lika avslöjande och prövande är det, i alla fall för mig. Man kan bara göra sitt bästa. Vad man däremot inte kan, i alla fall med stor och 50-årig framgång, det är att chansa och slarva med enastående resultat.

:bow: Tack för ett bra svar!

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar