Michellan95
Trådstartare
Ska bjuda på mat ikväll och en av gästerna tål inte mjölkprotein. Kan jag ta havredryck istället för mjölk att göra sås på? Eller ska jag hitta på något såsfritt att äta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Det finns ju också såser som är helt mjölkfria till sin natur, exempelvis smörsås (t ex bernaise, hollandaise, choron), rödvinssås (superenkelt) och tomatsås.
Smörsåser innehåller fortfarande mjölkprotein. Går det att göra smörsåser på margarin/olja?
Jag har inte full koll på vad som är mjölkfritt i vanliga sortimentet eftersom jag inte har behövt ha koll men jag lär mig mer och mer Det jag tycker är tråkigt är att min vän vars dotter det gäller inte kan förutsätta att det finns mjölkfria alternativ till när de hälsar på hos folk. För mig är det självklart att maten ska anpassas om det går, annars får jag hitta på något annat att göra som inte innehåller mjölk, ägg och nötter eller för den delen vegetariskt. Men så tycker jag det är roligt i köket och det kanske påverkar min syn på saken, tycker man inte det är roligt kanske man inte är lika anpassningsbar?
Jag tycker det är elakt att bjuda på mat/fika till någon som är allergisk om man inte ser till att det finns sånt som denne kan äta
Jag älskar den här såsen och har den ofta till olika sorters kött. Den är lite pysslig men ändå ganska lätt. Förbered fram till sista reduceringen innan gästerna kommer.
http://www.ica.se/recept/entrecote-med-citron-och-rosmarinsky-344672/