Mjölkfrisås?

Michellan95

Trådstartare
Ska bjuda på mat ikväll och en av gästerna tål inte mjölkprotein. Kan jag ta havredryck istället för mjölk att göra sås på? Eller ska jag hitta på något såsfritt att äta ;)

Sv: Mjölkfrisås?

Jag tycker havregrädde är bra. Eller vad heter den, Oatly i mat, eller nåt liknande. Tvådeciliterstetra.

Havredryck blir ganska blaskigt i sås. Jag brukar använda Oatlys havregrädde istället. Om du är rädd för fetthalten så tycker jag inte det är skillnad på konsistensen mellan den ljusblå och svarta (kommer inte ihåg vilken fetthalt det är på dem, 7 och 11 kanske).

Om du ska bjuda en mjölkproteinallergiker så tänk på att såsen behöver du göra själv. Jag har inte under mina tre år som jag tillagat mjölkfritt hittat en enda mixsås som är mjölkfri. Många av de färdiga såserna man köper är däremot mjölkfria. Fast det kanske du redan visste :)

Det går att göra på havre/sojamjölk och grädde. Kolla med honom bara att han inte är sojaallergiker också, korsallergi mellan mjölkprotein och soja är vanligt!

Jag rekommendera dock havre/sojagrädde framför mjölksorten, ger mindre bismak. Mest av allt rekommenderar jag dig att göra sås utan något av det. För det smakar inte så jättegott...

Kanske göra sky istället? Eller bea? Smaken från det mjölkfria margarinet (rek. Charlshamn) kan man dölja med mycket dragon iaf:D

Fetthalten är jag inte orolig för, visste bara inte att det fanns en havregärdde också, jag är inte så bevandrad i den hyllan. Gör alltid mina såser själv och idag blir det trattkantarellsås och hoppas det blir bra. :)

Jag har inte full koll på vad som är mjölkfritt i vanliga sortimentet eftersom jag inte har behövt ha koll men jag lär mig mer och mer :) Det jag tycker är tråkigt är att min vän vars dotter det gäller inte kan förutsätta att det finns mjölkfria alternativ till när de hälsar på hos folk. För mig är det självklart att maten ska anpassas om det går, annars får jag hitta på något annat att göra som inte innehåller mjölk, ägg och nötter eller för den delen vegetariskt. Men så tycker jag det är roligt i köket och det kanske påverkar min syn på saken, tycker man inte det är roligt kanske man inte är lika anpassningsbar?

Blå bands pulversås fem peppar är mjölkfri! Tror kantarellsåsen också är det. Så det finns mjölkfria snabbalternativ!
Jag använder oftast oatlys svarta förpackning :-)

Kl

Det finns ju också såser som är helt mjölkfria till sin natur, exempelvis smörsås (t ex bernaise, hollandaise, choron), rödvinssås (superenkelt) och tomatsås.

Kl

Det finns ju också såser som är helt mjölkfria till sin natur, exempelvis smörsås (t ex bernaise, hollandaise, choron), rödvinssås (superenkelt) och tomatsås.

Smörsåser innehåller fortfarande mjölkprotein. Går det att göra smörsåser på margarin/olja?

Nej inga "snabbalternativ" med pulver :p sås är så enkelt att göra och verkligen snabbt gjort så pulversås behövs verkligen inte.

Tack ändå :)

Jag har inte full koll på vad som är mjölkfritt i vanliga sortimentet eftersom jag inte har behövt ha koll men jag lär mig mer och mer :) Det jag tycker är tråkigt är att min vän vars dotter det gäller inte kan förutsätta att det finns mjölkfria alternativ till när de hälsar på hos folk. För mig är det självklart att maten ska anpassas om det går, annars får jag hitta på något annat att göra som inte innehåller mjölk, ägg och nötter eller för den delen vegetariskt. Men så tycker jag det är roligt i köket och det kanske påverkar min syn på saken, tycker man inte det är roligt kanske man inte är lika anpassningsbar?

Jag tycker det är elakt att bjuda på mat/fika till någon som är allergisk om man inte ser till att det finns sånt som denne kan äta :mad:

Herregud människan blir ju sjuk om den får i sig fel ämnen, det är ju inte någon som bara är kräsen med maten...

Hej!

Oatleys matlagningsgrädde är superbra, tycker jag. Jag är laktosintolerant, men vi gör alla såser med oatley- det blir bättre och godare än med laktosfri mjölk/grädde.

/Lavinia, inte så van vid mjölksmaken längre.

Är det nödvändigt med "Grädd/mjölksås"

Släng ihop lite rotsaker, lök o morötter, ett märgben Stek det så det nästan är bränt , späd med lite vatten låt det sjuda
ngr timmar
lyft bort fett o äggvita från ytan..senare silar du allt

tillsätter lite vin, reducera, smaka av. ev lite förtjockning...klart lite konjagare mot slutet är inte fel...

Jag tycker det är elakt att bjuda på mat/fika till någon som är allergisk om man inte ser till att det finns sånt som denne kan äta :mad:

Det här får mig och tänka på kompisens dotter.
Vi firade nyår ihop och jag fick i uppdrag att fixa efterrätt.
Då min man äter glutenfritt och jag vet om kompisens barns allergier så är det klart att man försöker göra nått som alla kan äta.
Nu blev det tårta och jättesnabbt frågade barnet hoppfullt -Kan jag äta den?
Självklart! En sån glad unge är det sällan man mött.

Fick reda på att hon varit bjuden på, tror det var 7 st, kalas och INGEN av dom hade tårta så att hon kunde äta utav, hon blev utan :mad:

Fy fan vad elakt :(

När man är liten är ju tårta ofta jätteviktigt när man går på kalas!
Är det bara vi som tycker det är självklart att man frågar efter allergier?

Liknande trådar

Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 553
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
818
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 518
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar