Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Det Jag minns mest från 90 talet var de gula och röda bett ringarna :D tyckte att de såg jättekul ut. idag är det sällan jag ser sånna. tycker det var mer ridstövlar då och mer kängor,jodpur nu. och inte glömma sammetshjälmarna i blått,brunt och mossgrönt:D

röda och gula bettringar?? Det har jag helt missat. Har du bild?

Här är färgade bettringar, dock från början av 2000-talet om jag inte minns fel
transbettbgblack1.png

pelhamblbgweb.png

*Slå sig i pannan smiley*
Självklart menar jag det :D gick upp 4 i går för jobb och hjärnan hängde helt klart inte med. Vi brukade kalla dem ananasringar :d så det var nog därför det blev ringar.

Men gud så hemskt. Detta har jag aldrig sett någonstans. (tur för mig känner jag nu) Det måste ha varit ett kortlivat mode?

Lite fler bilder på gamla prylar. Inte direkt något tidigare mode, men gammalt.
32856581.jpg

En täckgjord från kronan. Den använder jag ibland. Putorna fyller man med hö, halm eller annat. Just nu är de fyllda med hö.

32856576.jpg

En gammal vävsadelgjord till vänster som är normalbred, men bara har ett spänne i varje sida. Till höger är kronans täckgjord igen.

32856578.jpg

Min älskade mankborste från tidigt 80-tal. Still going strong.

32856582.jpg

Min kära stallåda som byggdes på 80-talet. hade den på ridskolan då och använder den fortfarande. Lite smutsig, men hel och bra.

32856580.jpg

Spännet på täckgjorden. Där står årtalet ingraverat. 1928. (eller om det står 1924. Det är lite svårt att se riktigt)

30893312.jpg

mansskapssadel från 1917

Jag har inte sett dem någonstans nu för tiden, men håller ögonen öppna efter dem också... Jag har fyra stycken, men de är rejält slitna och skulle verkligen behöva bytas ut!

Jag använder dem i första hand om det är fleecelindor jag ska använda, är de inte rena eller används osv så tar jag de "nya".

Jag tror att de kort och gott hette stallbandage i butiker och kataloger då. (sent 80-tal) Det svarta, som läggs mot hästen, är någon form av tidig variant av fleece. Baksidan av "fleecen", det grå, vet jag inte vad jag ska jämföra med riktigt... Det är lite glatt på ytan att vidröra, men lindorna kasar inte ner eller rör på sig som man skulle kunna tro.

Jag har hittat dessa på begagnathyllan i en butik i trakten. Om du nu menar stallbandage med en sida i "fleece" och den andra är slät och gråaktig. Är dessa bra menar du? På vilket sätt bättre än vanliga moderna?

Såna lindor har jag också, två styckna. De såldes av Sverigetäcke för sisådär tio år sen eller nåt har jag för mej? Om de säljs fortfarande vet jag inte. Har ett fleccetäcke med hals i precis samma material.(jättebra täcke!!)

-----------------------------------------
"Ursprungligen postat av lewellyn
Jag har inte sett dem någonstans nu för tiden, men håller ögonen öppna efter dem också... Jag har fyra stycken, men de är rejält slitna och skulle verkligen behöva bytas ut!

Jag använder dem i första hand om det är fleecelindor jag ska använda, är de inte rena eller används osv så tar jag de "nya".

Jag tror att de kort och gott hette stallbandage i butiker och kataloger då. (sent 80-tal) Det svarta, som läggs mot hästen, är någon form av tidig variant av fleece. Baksidan av "fleecen", det grå, vet jag inte vad jag ska jämföra med riktigt... Det är lite glatt på ytan att vidröra, men lindorna kasar inte ner eller rör på sig som man skulle kunna tro. "

Jag har hittat dessa på begagnathyllan i en butik i trakten. Om du nu menar stallbandage med en sida i "fleece" och den andra är slät och gråaktig. Är dessa bra menar du? På vilket sätt bättre än vanliga moderna?

Det här är en jätterolig tråd! :D
Jag red som ung men gick helt över till trav för ungefär 20 år sedan. Givetvis har jag ridit efter det men då mest på travarna och när man inte tävlar så är man väl lite mindre noga med att utrustningen ska vara ny och snygg. Det viktiga är ju att det är helt och fungerar.
Så nu, när jag börjat om med ridningen igen och läser här så inser man ju helt plötsligt att oj vad jag har blivit gammal... :rofl::rofl::rofl: och jisses vad folk skulle ha skrattat åt mig om jag nu inte hade köpt nytt till nya (rid)hästen...:eek:

Vaddå styra ut ? ? ?

Nu gör du mej ledsen :cry:

Jag som ÄLSKAR visa upp gammal FIN utrustning..... :love:

Jag har en EXAKT likadan ryktborste från Husqvarna förutom att det inte är någon 2a stämplad på framsidan....

Hittade den hos sambons moster som hade jobbat på Huskvarnas borstfabrik tillsammans med hans mamma på 40- och 50-talet....

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 565
Senast: Sel
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 526
Senast: valy
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 851
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka