Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

sån mankborste i plast där ovansidan liksom går ner lite på sidorna, (:rofl: förklarar bra ) har jag letat efter vääldigt länge. vet 2 st som har sånna och dom är super bra :love: specielt då de är inborstade med småtoviga borst :p.

stallet jag jobbar i nu har några gamla i trä och natur borst, de är också väldigt bra men inte lika bra som dom i plast :p

Jag ska ut i stallet i eftermiddag, jag lovar fota den då=)

DSC_0186.jpg

Här är några mankborstar, köpta mitten av åttio och början av nittiotalet. Ligger super i handen och verkar aldrig slitas ut! =)
Ryktborstarna lär ha några år på nacken de också..
Piggborsten av en liten variant som passade barnhänder väldigt bra :)

DSC_0192.jpg

Hönät såklart! I allsköns färger, har ett rött och ett blått också. Repgjorden och sen de nyare tyggjordarna, bla från Bucas.

DSC_0196.jpg

Grimmor som jag kan tänka mej härstamma från sjuttiotalet

DSC_0194.jpg

Åttriotalsgrimmor!

DSC_0200.jpg

Diverse färger på hovkratsarna, har en vit och en illgrön också, mankammar till förbannelse, bettskivor i gummi. Såna där hovkratsar med 'broddhål' som alla ville ha men som inte fungerade :grin:

DSC_0202.jpg

Vojlock från Aerborn nånstans 1989, den andra röda är mycket äldre.

DSC_0204.jpg

Weatherbeetas transportskydd, början av nittiotalet. Samma matrial som täckena som var så poppis, och samma fäger också såklart! Användes bara för till nåt år sen. Himla bra skydd faktiskt.

DSC_0206.jpg

Remontgrimma med dekor på, de gula tygtyglarna, de gröna tygtyglarna(mja innehåller egentligen diverse färger...) pannband, ett platt från ett arbetshuvudlag och den heta klinkersvarianten. Allt i brunt läder. Minns inte ens att någon häst hade svart när jag var liten(80talet)

Senast ändrad:

Åh, de borstarna är helt super :love:. Jag hade en rosa, som jag vann i en hopptävling för hundra år sen (kanske runt 1990) men nu är den puts väck, a big loss!

Klinkerpannbandet är mycket yngre då det har rundade klinker....
Kan vara runt 2000 ev sent 90-tal.

Dom gamla klinkerna var mer "spetsiga"

Jag har också ett sådant där grönt-med flera färger-tyglar....

Jag har också några sådana där mankamborste, texten står inristat i träryggen.... 70-80-tal.

Jag hittade en sådan där ryktborste när vi städade ut efter sambons moster när hon hade gått bort...
Hon jobbade på Huskvarna borstfabrik och hon hade en hel massa olika borstar överallt...
ALLA oanvända ! ! !

Men oj! Kom just på att en av mina bästa borstar i stallet är en sån där mankborste.
Vinröd är den så den är ju inköpt till ponnyn som jag fick -90. Här snackar vi kvalitet :laugh:
Någonstans har jag en ljusblå också.

Och jag kom just på att jag inte sett till min på evigheter, den måste ha försvunnit, lätt den bästa borsten!

Okej, det kan vara från skarven mellan spetsiga och rundade klinkers....

Mina mankamborstar är definitivt från FÖRE 1984 för jag hade dom redan när jag köpte min första häst, troligtvis köptes dom mellan 1978 och 1981 när jag åkte runt och tävlade dressyr runt om i Stockholm för då hade jag med mej mina egna borstar till den lånade hästen.

Stallarbetet ja!

Minns att det inte fanns de fina greparna som vi har nu, utan mitten åttiotal när man började gå över till spån från halm så fortsatte man använda halmgreparna, med kort skaft, men man fick även ha en skyffel (även den med kort skaft) som man växlade mellan hela tiden.
Bajs med skyffel och för att flytta på spånet använde man grepen. Jobbade i tävlingsstall på denna tiden och mockade ca 10 boxar/dag på detta sättet :crazy: :eek:

Vilken lyx det var med de nya plastgreparna! Man behövde inte stå böjd utan kunde stå rak i ryggen! :D

Kan upplysa om att hos en viss "dressyrtysk med svart häst" så mockar man även idag spånboxarna med sån där halmgrep -men iallafall med långt skaft ;) :p
Jag såg nog ut såhär :eek: när mockning skulle ske :rofl:

Kl
Alltså nu måste jag fråga ang hoppshabraken som kom på tal för någon sida sedan. Om man har en hoppsadel har man inte hoppshabrak till den då? Eller är det ute?? Har aldrig haft en hoppsadel men har dressyrs. till dressyrsadeln och allrounds. till allroundsadeln. Tänker om jag nu skulle få för mig att köpa en hoppsadel vill man ju inte göra fel och vara en dinosariu :o ;)

Jag tror att det som åsyftas med hoppschabrak är s.k. amerikanska hoppschabrak.
Bild som visar detta. (Hittades vid sökning på Google, inte egen bild.)

Ett sånt har jag!
Det följde med när jag köpte ett gäng vita schabrak på tradera.
Fråga mig inte vad jag skulle ha dem till, jag använder inte schabrak ens (har islandshäst och bomlös sadel med padd eller dressyrsadel med vojlock). Men jag har nog en 15-20 stycken som ligger här hemma i förråden. *suck*

ja det kanske vi har. (beror kanske på hur lika vi är i ålder) Min syster red på HRF i många år också. Vad roligt det var ändå att läsa att någon kände igen Våxnäs på bilden.
Hela den här tråden gör mig väldigt nostalgisk.

Jag känner tom med igen dig på bilden från KRK, eller tycker mig göra iallafall :)

Haha, ja jag borde nog det.
Fast i stället så bara dyker det upp mer och mer grejer. Jättekonstigt! :confused:
Måste vara nån tomte eller nåt som går och tar grejer och lägger i mitt hästförråd i källaren/i vår lägenhet/i stallet. :eek:

Man vet ju aldrig om man behöver nåt. :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 482
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 608
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar