Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Ett sånt har jag!
Det följde med när jag köpte ett gäng vita schabrak på tradera.
Fråga mig inte vad jag skulle ha dem till, jag använder inte schabrak ens (har islandshäst och bomlös sadel med padd eller dressyrsadel med vojlock). Men jag har nog en 15-20 stycken som ligger här hemma i förråden. *suck*

Jag kan ta dom :angel:
Bara skicka hit;) man kan aldrig få för mycket schabrak;)

Åter till tråden, tyckte att förra eller året innan så skulle alla ha blingbling pannband, ala OS-pannbanden. mycket bling vilket iof jag tycker om!:laugh:

DSC_0186.jpg

Här är några mankborstar, köpta mitten av åttio och början av nittiotalet. Ligger super i handen och verkar aldrig slitas ut! =)
Åh, mankborste. Min ena häst älskar den som ansiktsborste (!) och jag tycker den är suverän till kroppen och benen också. Tyvärr var det även en hundvalp som tyckte borstryggen var god att gnaga på så jag får nu ha handskar på mig för att kunna använda borsten då ryggen blev så vass att hålla i. Vad gör man inte för favoritborsten?

Har Googlat och kollat i varenda affär jag varit i men just den sorten verkar inte säljas längre, och alla andra märken jag provat tycker jag inte är lika bra. Är det någon som har sett just detta märket säljas på sistone så får ni gärna hinta om var. Jag brukar tom gå igenom begagnatannonser med jämna mellanrum för att se om det är någon som säljer sådana men antagligen håller folk hårt i dem för jag har inte hittat några annonser. :(

Senast ändrad:

:rofl::rofl::rofl:

Ja, då får jag väl starta schabrakimport åt andra hållet. Dressyrschabraken i det här landet är vita och bara vita. Så tråkigt (och opraktiskt)!

Exakt dessa? Med det här rutmönstret på ryggen och vågig borst? I sådana fall bokar jag nästa plan. ;) Kommer inte ihåg märket men har för mig att det var fyra bokstäver, typ Fobo eller nåt står det på ryggen med små bokstäver, kollar ikväll.

Underbar tråd!!

men ni har missat...scooteroverallen!!! alla hästmänniskors bästa vän på vintermorgonen!

Kommer även ihåg :
sametshjälm men illrött foder
gummi-ridstövlar med typ neopren foder i sent 80-tal
vita träns till shettisar 70-80-tal?

Vita träns till shettisar? Det är väl "högsta mode" nu också, i alla fall inom utställning.

Definitivt med vågig borst! Det har min i alla fall. Ryggen är dock inte rutig utan slät (fast grovkornigt slät). Finns i olika storlekar.

KL

Något fel med sammetshjälm?? Jag köpte en ny för inte så länge sen...dock har min svart sammet, svart foder och svarta remmar...och inget hakskydd...och inga öronbågar a la Jofa...:p

Den tomten smiter nog hit också. Inför vår flytt om ett par månader lär jag få ta ledigt i en månad för att kunna packa allt :rofl:

KL

Inte så mycket mode men jag fick en nostalgikick förra året (tror jag det var) när jag hittade boken "Över alla hinder" på tradera för 1 :-, älskade den när jag var yngre så jag köpte boken och har läst den flera gånger sedan dess! :D

Rolig tråd, mycket känns igen! :laugh:

Då är det inte samma i alla fall. :( Alltså, även i Sverige finns det hundratals varianter på mankborstar men antingen är ryggen för klumpig, stråna för mjuka, för hårda, för långa, för korta etc. i mitt tycke av alla de andra jag provat. Det är just denna varianten jag är ute efter. FoBo står det på ryggen, har ingen aning om det var ett svenskt märke eller utländskt men just dessa borstar fanns nog i 90% av ryktpåsarna runt om i landet. Ryktlådor och ryktväskor hade inte sett dagens ljus ännu, de som var coola hade dock en rykthink.

Glömde bort också att på åttiotalet skulle man ha en ryktLÅDA en sån där i plast med två fack och handtag i mitten.. 'standard'
På vår ridskola var det hinkar med lock som gällde. Alla hade gamla sylthinkar och liknande med lock där vi skrev favorithästens namn. Själva hinken var helt dekorerad med diverse hästbilder.

man skulle även ha sin egna stora stalllåda där man förvarade alla sina saker.
Lådor var viktigt även hos oss. Jag har min kvar än, full i saker.

Alla hade förstås också en så kallad 'mankborde',
Mankborste har jag fortfarande. Trärygg och ganska lång gul borst. Är de inte lika vanliga idag? Vad borstar man annars av hästen med? (mion mankborste är inköpt på 80-talet och fungerar bra än idag)

Jag känner tom med igen dig på bilden från KRK, eller tycker mig göra iallafall :)

Ja det stämmer säkert. Jag var i stallet nästan jämnt så de flesta där visste nog vem jag var. (Jag träffar fortfarande människor som minns mig så väl från ridskolan och jag minns inte hälften av dem tyvärr.)

Det Jag minns mest från 90 talet var de gula och röda bett ringarna :D tyckte att de såg jättekul ut. idag är det sällan jag ser sånna. tycker det var mer ridstövlar då och mer kängor,jodpur nu. och inte glömma sammetshjälmarna i blått,brunt och mossgrönt:D

:rofl::rofl::rofl:

Ja, då får jag väl starta schabrakimport åt andra hållet. Dressyrschabraken i det här landet är vita och bara vita. Så tråkigt (och opraktiskt)!

Va konstigt? En kompis till mig sålde i sin butik schabrak av alla typer i diverse olika mönster som kom från USA. Jag köpte ett brokadmönstrat dressyrschabrak i blått och guld. Det var bland de diskretare.:)

Va! Skicka hit det please! :D SÅ klart finns det schabrak i alla möjliga färger i butikerna men alla är till allroundsadlar. :mad: Det finns två (!) nationella tillverkare som också gör dressyrschabrak i god kvalitet men så klart finns det mindre tillverkare som också framställer schabrak. Dock är det nästan helt omöjligt att få tag i något som inte är vitt om man vill ha bra kvalitet - och jag bor mitt i smeten.

Naturligtvis kan man specialbeställa men för 175 USD köper jag hellre ett träns.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?