Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Det här är en jätterolig tråd! :D
Jag red som ung men gick helt över till trav för ungefär 20 år sedan. Givetvis har jag ridit efter det men då mest på travarna och när man inte tävlar så är man väl lite mindre noga med att utrustningen ska vara ny och snygg. Det viktiga är ju att det är helt och fungerar.
Så nu, när jag börjat om med ridningen igen och läser här så inser man ju helt plötsligt att oj vad jag har blivit gammal... :rofl::rofl::rofl: och jisses vad folk skulle ha skrattat åt mig om jag nu inte hade köpt nytt till nya (rid)hästen...:eek:

Men vadå, de e ju inne å va retro? Så då borde du va mest inne ;)

Då jag är född 97 så vet jag inte hur ridmodet var då men det är riktikt kul att kolla här i tråden och tycka sakerna är gammelmodiga och lite fula sådär. men tänk om 10-20 år då kanske folk skrattar och så åt det vi använder nu och tycker är så snyggt och inne ;)

Men jag förstår inte riktigt vitsen med färgsättningen om det är färgen man ska ha inåt benet och den gråaktiga sidan utåt - varför då ha dom i olika färger om det ändå alltid ser grått ut? :o:confused:

Jag har inte sett dem någonstans nu för tiden, men håller ögonen öppna efter dem också... Jag har fyra stycken, men de är rejält slitna och skulle verkligen behöva bytas ut!

Jag använder dem i första hand om det är fleecelindor jag ska använda, är de inte rena eller används osv så tar jag de "nya".

Jag tror att de kort och gott hette stallbandage i butiker och kataloger då. (sent 80-tal) Det svarta, som läggs mot hästen, är någon form av tidig variant av fleece. Baksidan av "fleecen", det grå, vet jag inte vad jag ska jämföra med riktigt... Det är lite glatt på ytan att vidröra, men lindorna kasar inte ner eller rör på sig som man skulle kunna tro.

Såna lindor finns att hitta på tradera just nu...

Under början av 90-talet hade min sköthäst (en våldsamt bortskämd privathäst :love:):
Röösli Pilatus-sadel - inköpt i ridsportaffär där hans matte hade provsuttit den på en sadelbock. Vaddå sadelutprovare?!
Klinkerträns - med klinker på både nosgrimma och pannband. Nosgrimman byttes ut till en slät variant när jag påpekade för matte att den inte var tillåten på dressyrbanan.
Hansbo kombitäcke med röda och blå ränder (jag har fortfarande kvar det!)
Racing Tack senskydd (även dessa har jag fortfarande kvar + några extra remmar - nu börjar de ge med sig, men de är så himla bra när man rider ut)
Röda Loca-täcken - fruktansvärt dålig passform och alldeles för många remmar att spänna. Var glad när älsklingen fick ett Horsware inslutator-täcke.
När vi red ut i kylan hade vi ett grått teddyfodrat ländtäcke och var det riktigt kallt hade vi dessutom en rejäl golden stripe-filt som jag lindade runt benen.

Förutom den mat som ingick i stallet fick han lite tillskott:
Super E - e-vitaminer som smakade vanilj. Asgoda, brukade smaka när jag hade sockersug
Fibergi - världens dyraste halm
Biosynov - bra ledpreparat

Själv hade jag på mig:
Marinblå Christy ridhjälm - de nya hjälmarna som inte hade byglar. Hur obekväm som helst och gav mig huvudvärk, byttes så småningom ut mot en
Jockeyhjälm med sammetsöverdrag - passade min huvudform mycket bättre.
Blå Mountain Horse-jacka
Svart figursydd ridväst från Pikeur - den hade jag i många år. Kunde ha den både på sommaren och vintern.
Gamla tröjor som jag inte längre hade i skolan.
Helskodda manchesterridbyxor i någon blandning av oliv- och kräkgrön. Undvek i det längsta att tvätta dem eftersom skinnet rev upp hela ändan och benen på mig. :eek:
Easy rider skor - vill minnas att jag gjorde av med ett antal både svarta och gulaktiga
Sen hade jag också ett par riktiga lyxchaps: Grön mocka med blå fransar och röda revärer! De ersatte mina gamla bruna Jacson-chaps som jag fick i mitten av 80-talet. Har fortfarande inte lyckats slita ut dessa.

Helt underbara klipp!

För en utomstående måste ju livet som ridskoleskötare te sig helt bisarrt. Lena tillbringade alltså runt 48 timmar i veckan i stallet! Men det var uppenbarligen på den tiden det fortfarande var rätt lätt att få ett jobb efter nian, kanske inte så noga med läxorna?

Vilka härliga filmklipp. Såg bara en del av dem, men de var härliga ändå. (jäkla uppkoppling som är sååå långsam). Inte för att lektionen påminde något alls om när jag började rida 1976, men det var nog väldigt olika på ridskolorna även då. Vi hade heller inget skötarsystem så det var fritt fram att åka dit och ta hand om älsklingshästen. (många av oss var nog i stallet lika mycket som skötaren på filmen ändå) Bara stämningen i filmerna gjorde att jag blev nostalgisk.

Underbara klipp :D

Såg ni filtsadlarna som endel av hästarna hade? En liknande hade hästen jag red i början på åttio talet. Grön var den och fördelen var ju att den var väldigt lätt i motsats till de vanliga sadlarna som på den tiden vägde bly. Den var ju inte särskilt snäll mot hästens ryggrad men det tänkte man ju inte på då.

DSC_0186.jpg

Va är dom där borstarna gamla? vi använder ju bara sånna på ridskolan (nästan sådana iallafall)
ska jag försöka ta en bild imorron när jag ska dit?

:love::love::love:

Jag var helt URFÖRBANNAD för att jag INTE fick vara med på lektionen som filmades av SVT.....
Varför ?
Jag var inte 1a skötare :cry::cry::cry:

Ponnyn Pinna På delade box med sin syster om jag inte minns fel....

Min favvoponny var skäcken Paddan, Patchwork, på den tiden.
Sen blev det Cobbler, den mycket vackra fuxen med ljus man och svans....

jag var liten på 90-talet och ALLA de coola tjejerna på ridskolan (inklusive jag höhö) hade blå mountain horse fleecetröjor med massa hästar på! :) Saknar den ibland, grymt skön var den.

Jag har hittat dessa på begagnathyllan i en butik i trakten. Om du nu menar stallbandage med en sida i "fleece" och den andra är slät och gråaktig. Är dessa bra menar du? På vilket sätt bättre än vanliga moderna?

Ja jag gillar dem i alla fall, det blir inte lika bulligt och tjockt som med de moderna, och glider inte lika mycket konstigt nog ( vid någorlunda löst sittande stallbandage t.ex.)

Såna lindor har jag också, två styckna. De såldes av Sverigetäcke för sisådär tio år sen eller nåt har jag för mej? Om de säljs fortfarande vet jag inte. Har ett fleccetäcke med hals i precis samma material.(jättebra täcke!!)

-----------------------------------------
"Ursprungligen postat av lewellyn
Jag har inte sett dem någonstans nu för tiden, men håller ögonen öppna efter dem också... Jag har fyra stycken, men de är rejält slitna och skulle verkligen behöva bytas ut!

Jag använder dem i första hand om det är fleecelindor jag ska använda, är de inte rena eller används osv så tar jag de "nya".

Jag tror att de kort och gott hette stallbandage i butiker och kataloger då. (sent 80-tal) Det svarta, som läggs mot hästen, är någon form av tidig variant av fleece. Baksidan av "fleecen", det grå, vet jag inte vad jag ska jämföra med riktigt... Det är lite glatt på ytan att vidröra, men lindorna kasar inte ner eller rör på sig som man skulle kunna tro. "

Jag har hittat dessa på begagnathyllan i en butik i trakten. Om du nu menar stallbandage med en sida i "fleece" och den andra är slät och gråaktig. Är dessa bra menar du? På vilket sätt bättre än vanliga moderna?

Oj tio år sedan? Mina måste ha varit alldeles nya runt -86/-87 nån gång...

När jag läser "Palles" inlägg blir jag påmind om "Wahlströms Ponnyklubbs" logga i form av en hästsko i hårdplast som ALLA hade på sina hjälmar!!
SÅ gammal är jag! När kunde detta varit? Typ sent 70-tal, tidigt 80-tal?

Kom på en sak till! När man tappat bort sitt spö, och veckopengen redan var förbrukad, så tog man en rak "pinne" ute i naturen och snurrade/virade plastband på. VIPS så hade man ett nytt spö, oftast med favorithästens färger på plastbanden!

När jag läser "Palles" inlägg blir jag påmind om "Wahlströms Ponnyklubbs" logga i form av en hästsko i hårdplast som ALLA hade på sina hjälmar!!
SÅ gammal är jag! När kunde detta varit? Typ sent 70-tal, tidigt 80-tal?

Det måste ha varit runt 80-talet för en sån hade jag med! :) Den röda I love horses- träjan som har synts till på ett par bilder här i tråden var väl också från Wahlströms? Jag använde helt slut på min och har den på mig på ett par skolfoton också :o :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar