Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

kl

Vad roligt att se allas bilder! Särskilt allt 90-talsmode känns verkligen igen! Det var ju så alla såg ut runtomkring mig på den tiden. Ja, alla andra dvs, för själv inser jag ju nu har jag då aldrig varit modemedveten. Lika lite då som nu :D

Däremot var min mor alltid väldigt modemedveten så jag får anta att det var just såhär man skulle se ut på sent 50-tal/tidigt 60-tal och eftersom ingen ännu lagt upp någon bild på denna ursnygga typ av ridbyxor...

DSC06650.JPG

Men någon kanske kan hjälpa mig med detta mysterium.. Varför "fixa till" grimman på detta viset?? Sent 50-tal och hästen låg högt upp i hoppklasserna när det begav sig så man får ju anta att det var något coolt med det!?

DSC06641.JPG

Här är bildbevis på benvärmarna :angel:;):

annaochfilip.jpg

Snygga är dom inte, men ser otroligt varmt och skönt ut, för en som alltid fryser :p
kl

Jag minns 90talsmodet.
Allt skulle vara senapsgult/vinrött/mossgrönt. Vojlock med matchande lindor. Kyra-jackorna var superpoppis. Man skulle ha "allväders-stövlar" med en liten gul reflex bakpå, eller om man va riktigt "inne" Graninges allväders-stövel. Teddyvojlokar var oxå inne, och vitt foder på tränsen. Helskodda ridbyxor med skinn som man fick gnugga när man tvättat dem... Säkerhetsstigbyglar med gummiband. Flätade pannband elelr clincher var oxå modernt. Minns de hemska sadelgjordarna som var av vitt "rep" oxå, men de började försvinna nu till förmån för "hela" sadelgjordar. Hansbotäcket har jag kvar fortfarande :D
Har själv upptäckt ett tillfälle då dom hemska repgjordarna är bra, en del sadeltvångshästar reagerar av någon anledning inte alls så mycket på dom som på en vanlig gjord.

Hansobotäcket hade jag också kvar länge, tyvärr gick det i strimlor för ett par vintrar sedan :cry:

/Camilla

Jag har också ett par repgjordar hemma som jag använder lite då och då. Upplever också att de fördelar trycket väldigt bra, hästen tycker bättre om dem i alla fall, hon kan vara lite kinkig med sin mage. :)

Vad är det för fel på det ? ? ?

Jag har flera hemmasydda som är både bättre än köpta, och sämre....

Dom är redan sålda....

567117.jpg

567114.jpg

Ryktborsten använder jag fortfarande men nu har jag en oval skrapa i metall i stället då jag inte längre kan hålla i handtaget :(

JAG DÖÖR! JH BORSTE!

Dessa var hårdvaluta på GFRK och bra stöldbegärliga. Vet inte hur många som försvann ur min rykthink. Hittade en på first and second häst i STockholm på 90 talet, ny. Köpte direkt. Självkklart var jag tvungen att måla den i mina "stall färger". Har den fortfarande. Tyvärr görs de inte längre. Fabriken har packat ihop. Så fort jag fick veta detta köpte jag en ny ryktborste av annat märke att ha som vardagsborste. Min älskade JH borste är enbart till för fin rykt vid tävling.

Om någon i detta avlånga land sitter på en bättre begagnad JH borste och vill sälja PMa mig omedelbums!

Det där blå schabraket har jag också! Fick med det när jag köpte min häst. Tycker dock det är jäkla sladdrigt.

Ja inte är de som dagens schabrak som står av sig själva.. Det här är dock så lite använt att det är lite lite stadga i det ändå. :laugh:

Jag har också ett par repgjordar kvar och tycker de är bra. Har också hört från flera olika att de gjordarna av någon anledning fungerar bra till hästar med sadeltvång. Det pekar ju på att de sitter bra på hästarna.

Jag har också ett par repgjordar kvar och tycker de är bra. Har också hört från flera olika att de gjordarna av någon anledning fungerar bra till hästar med sadeltvång. Det pekar ju på att de sitter bra på hästarna.

Alla de sadelmakare jag träffat säger att de gamla repgjordarna är överlägsna de nya vanliga..

Jag är benägen att hålla med dom, de nya gjordarna är ju så smala och fördelar trycket dåligt om det inte är en ELT gjord eller liknande...

Ang stalloverallerna i svt play-klippet så såg jag att dessa hemska tingestar finns i den nya Hööks-katalogen :o

Senast ändrad:

Ang stalloverallerna i svt play-klippet så såg jag att dessa hemska tingestar finns i den nya Hööks-katalogen :o

Jag hängde inte i något stall på den tiden, eftersom jag är född 79, men jag minns ändå Farbror Barbro-overallerna som hängde kvar ännu in på 80-talet. :eek:

För mig är allt vad overall heter dåligt, därför får jag krypningar när jag ser Hööks "stalloverall", även om den är lite flashigare i sitt utförande. :D

Men någon kanske kan hjälpa mig med detta mysterium.. Varför "fixa till" grimman på detta viset?? Sent 50-tal och hästen låg högt upp i hoppklasserna när det begav sig så man får ju anta att det var något coolt med det!?

DSC06641.JPG

kan det vara ngn typ av grooming grimma? dvs enbart för ta hästen till från hagen, och när den står uppställd för rykt för att lättare kunna borsta huvud och ha tränset under grimman när hästen väntar på ryttaren?

hade gärna haft några sånna när jag jobbade i stall, hästarna skulle då stå helt klara i skötselspiltan när ryttarna kom, och det var ofta ryttarna var en 10-15 min försenade.

Det skulle kunna vara skavskydd?

Många av hästarna på ridskolan (mitten av 80-talet) hade gamla, klumpiga lädergrimmor mer eller mindre inlindade i gasbinda eller liknande för att de inte skulle få skav.

Nu ser det ju ganska extremt ut på bilden, men det är en möjlighet. :)

ALLA våra lektionshästar och ponnyer stod med halsremmar när dom stod i spiltor...
Mycket snällare och bättre för dom, och enklare för oss att linda tjock med fetvadd och sen gasbinda som togs av 2-3 ggr/år för omlindning.... jul, påsk och inför installningen på hösten...... :D

Jag minns planscherna, köade i bokaffären för att få en. Förstod dock inte "de som är med på galoppen väljer Whalström" Det var väl min ridlärare som bestämde vem som skulle galoppera:angel:? Tog ett tag innan jag förstod vad som menades. Är man blond så är man blond.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar