Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Jag minns jockyhjälmarna och överdraden! 1990, sommaren, var jag i England på språkresa med ridning och köpte mig ett grönt och lila hjälmöverdrag. Sparade det i många år av nostalgiska skäl men kastade det för 7 år serdan då jag flyttade. Gillar fortfarande grönt och lila! Tack för att du fick mig att tänka tillbaka på den glada ponnytiden...

31448898.jpg

Ett sånt bett har vi också hemma. Mamma hade det till sin fjording max på 60-talet. Det är väldigt långt. Men det skulle ju sticka ut lite på båda sider på den tiden eller?

kl

Vad roligt att se allas bilder! Särskilt allt 90-talsmode känns verkligen igen! Det var ju så alla såg ut runtomkring mig på den tiden. Ja, alla andra dvs, för själv inser jag ju nu har jag då aldrig varit modemedveten. Lika lite då som nu :D

Däremot var min mor alltid väldigt modemedveten så jag får anta att det var just såhär man skulle se ut på sent 50-tal/tidigt 60-tal och eftersom ingen ännu lagt upp någon bild på denna ursnygga typ av ridbyxor...

DSC06650.JPG

Spetsbyxor är ju apsnyggt. Jag tror fanimej jag ska sy ett par sådana och sticka ut lite i mängden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spetsbyxor

Senast ändrad:

Stuteriet jag jobbade på sist hade såna riktigt breda lädertyglar.
Underbara att rida med . De hade låtit sy upp nya såna.
Vill ha ju!!

Vilken UNDERBAR tråd!

Snacka om att man blir nostalgisk!

Jag minns väldigt många av de olika trender som tagits upp, otroligt hur modet förändras ibland.

Hjälmöverdragen som var poppis på tidigt nittiotal ja...de tycker nog jag är bland det fulaste i trendväg. Jag minns att två småtjejer i min närhet back in the days gav sig på att sy egna hjälmöverdrag, till sina Jofahjälmar. Det gick visst inte så bra, så istället använde de någon slags badmössa i plast som överdrag...det såg hårresande roligt ut!

Enligt vad som framkommer här i tråden verkar det dock som att jag har en väldigt udda smak:laugh:.

Jag älskar senapsgult, har gärna min urgamla Tensonparkas, oljerock eller gamla ridjackor från svunna epoker på mig (ja, jag har även minst en ridjacka i senapsgult...), de träns jag tycker bäst om är från sjuttiotalet (har även ett kandar från samma tid som jag fortfarande använder), jag har länge letat efter en filtvojlock i bra skick, använder gärna vojlock under sadeln istället för schabrak och skäms inte det minsta över det och jag har en vinröd hjälm som jag fortfarande använder emellanåt...

Jag har aldrig fattat det där med att följa trender, utan använder det som jag tycker om, eller som passar hästen. Naturligtvis har jag massor av nya grejor också, men om något av äldre modell är snyggare eller mer funktionellt på något sätt, så använder jag det med glädje!

Till Palle: TACK för alla bilder på fantastiska gamla hästgrejor! Jag samlar själv på diverse gammal hästutrustning och har massor av det som du har på bilderna i mina gömmor, både sånt som jag haft sedan det var nytt och sånt som jag köpt på mig på loppisar, auktioner och sånt. Jag inte bara samlar, utan använder väldigt mycket av det också:love:.

Åh, mankborste. Min ena häst älskar den som ansiktsborste (!) och jag tycker den är suverän till kroppen och benen också. Tyvärr var det även en hundvalp som tyckte borstryggen var god att gnaga på så jag får nu ha handskar på mig för att kunna använda borsten då ryggen blev så vass att hålla i. Vad gör man inte för favoritborsten?

Har Googlat och kollat i varenda affär jag varit i men just den sorten verkar inte säljas längre, och alla andra märken jag provat tycker jag inte är lika bra. Är det någon som har sett just detta märket säljas på sistone så får ni gärna hinta om var. Jag brukar tom gå igenom begagnatannonser med jämna mellanrum för att se om det är någon som säljer sådana men antagligen håller folk hårt i dem för jag har inte hittat några annonser. :(

Åh de borstarna minns jag ifrån ridskoletiden för et par år sen! De enda borstarna jag med pyttehänder kunde hålla i :P Detta var innan man faktiskt började göra borstar för barnhänder :P

VILKEN UDERBAR TRÅD!!!
Är väl inte lastgammal men lite nostalgi kan jag nog skrapa ihop.

Mest intressant är nog att de min chefs gamla fälttävlansutrustning från sent 80-tal början på 90-talet tror jag. Det är ju meningen att man ska synas i fälttävlan och bannemig att de SYNTES! Haha, hans tävlingschabrak är i kombinationerna: knallila/ knallgrön, beige med indianmönster i knallgrönt, lila, knallblå, klarblå/ solgul/ blogröd/orange, solgul/ illgrön och till allt finns "matcahnde" lindor och flätade plastbandand. Oftast de eleastiska i schackrutemönster :P
Frågar honom (idag stilren dressyrryttare) hur de tänkte med färgkombinationerna men får bara svaret att det skulle synas vilket ekipage som var ute på banan. Så läckert!

Modet jag minns är väl ifrån ridskolan att alla elever hade jofa, gummiridstövlar, tjocktröja stl. förstor och alla privat ryttare hade sammetshjälm, graningestövlar och mountainhorse jackor.
Minns hur glad jag blev när jag köpte min första sammetshjälm, ingen riktig men oj så häftigt det var. Såg ut som en jofa med öronbyglarna kvar men klädd i sammet :D

Jag tyckte jag var ursnygg i mina beiga ridbyxor i något syntetmaterial, och bruna långa chaps. De var faktiskt väldigt sköna att rida i, varmt och behagliga. Har funderat på att köpa ett par som inte är så tjocka, för de i mocka var lite för tunga/klumpiga.

När jag var riktigt liten och red på ridskola fick jag rida i ett par hemska stövlar som inte var ridstövlar. Jag höll på att dö av lycka när jag fick min nya egna ridstövlar i gummi, med grönt foder. Ett brunt anspråkslöst ridspö ligger fortfarande i mitt flickrum.... tidigt åttital.

De där ridbyxorna i manchester/ribbade har jag faktiskt letat efter. De var ju supersköna. Min ridlärare hade ett par vinröda, jag tyckte de var ursnygga.

KL

Tack ALLA som har lagt upp bilder! :bow: Den här tråden fick mig att bli helt nostalgisk och därigenom börja googla som en dåre efter mina tidiga tonårs new forest-ponny (född 1977) - och jag hittade henne! Död så klart, men det finns bilder! Jag är så glad! :love:

KL
En bild från sent 90tal. Stor bylsig tröja, shortchaps med fransar och Dojan-skor. Ville se ut som ett hoppekipage, tror varken bröstan eller bakbootsen hade nåt egentligt syfte :) Hade även en period då jag tyckte vojlock var sportigare än schabrak, även om det var modernare.

"Geraskydd":

Senast ändrad:

Kommer i håg väntan på Wahlströms Ponnyklubbs Årsbok, alla äventyr med Fia!!! Och tänk när kompisen var på Baståsens Ridläger och fick Pytteliten som lägerhäst! Hon var överlycklig....

Jag minns mycket av allt ni har skrivit om, Hel kul att återuppleva gamla minnen..

Jag mninns när jag var på ridläger, Jag och en tjej hade privat hästar, vi två delade det lilla stallet med två boxar, Jag var så grymt avundsjuk på hennes vita gera skydd..
När ridläger veckan var förbi, alla hade åkt hem, bara Jag och min mamma kvar, det var då Jag upptäckta att min "box granne" glömt sina skydd :P..

Jag stal dom.. Jag erkänner det nu.. Så där en 30?! år sedan.. Förlåt om du nu skulle läsa detta ;)

Dom slet Jag på i många år, ..
Min svarta häst med vit bläs hade sitt träns med vitt foder, även martingalen hade vitt foder,vita lindor vitt schbrak på tävling.. :) Så snyggt :D

Jag har både svart och vit martingal med vit fodring....
Måste matcha tränset ju :D

KL
Det här tråden är underbar att läsa. Så mycket minnen som fladdrar förbi och väldigt roligt att läsa hur modet var på olika ställen. Att det varierade blir väldigt tydligt när jag läser tråden. Vissa saker har jag aldrig sett och andra minns jag så väl. När inte internet fanns spred sig nog inte de olika inneprylarna så mycket. Många verkar ha slagit igenom stort på det lokala planet.
Hoppas det fylls på mer fler bilder och berättelser. Det är otroligt roligt att läsa!!

Vet inte om det hör till modet men alla trav hästar skulle ha vikter fast skruvade på hov väggen.. Det tror Jag är helt borta nu för tiden ..

Jag har hittat dessa på begagnathyllan i en butik i trakten. Om du nu menar stallbandage med en sida i "fleece" och den andra är slät och gråaktig. Är dessa bra menar du? På vilket sätt bättre än vanliga moderna?

Såna har jag nästintill bara numera. De är inte elastiska utan stumma. Och jag som anser att det är fult och onödigt med paddar lindar med dessa och då vet jag att de funkar utan paddar mm... Lindar ju bara för "syns" skull =)
Har de i beige, svart, blå (mörkblå,klarblå,mellanblå) röda, vinröda, rosa.

De finns definitivt att köpa hos Pålle & Mimmi i Jakobsberg (eller vad nu affären heter) ...

Men du lindar alltså med det grå utåt? Jag må vara trög men förstår inte vitsen med att ha dem i en massa färger då :o är det verkligen tänkt att man ska ha luddet inåt och det grå fula utåt, och varför isf har man inte färgat baksidan med? :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar