Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

*kl*

Britta och Silverböckerna måste man läsa om när man är sjuk! :p Jag läser rätt fort, så jag klämmer hela serien på två dagar... Skulle behöva få tag i en ny Britta, Silver och Billy, för den hänger inte ihop.

Blev det Britta och Lasse nån gång? :confused::confused::D:D

KL

Åh ser på en välkänd annonssida en sån där Jofahjälm som täcker öronen samt med tillhörande hakskydd. Den ser helt oanvänd ut.

Har klagat alla dessa blåsiga örondödarvintrar på att jag kastat min för hundra år sedan, tänk vad gött för öronen på vintern det var:D

Dottern skulle nog dööö om jag gick och köpte denna skapelse och faktiskt red i:angel:

*kl*

Även jag saknar dessa randiga "ribbade" ridbyxor. Har ett par i aningen modernare variant från 90-talet (20 år sedan ?! När blev jag så gammal :o ) med syntetskoning, men dom har jag tappat bort här hemma. Dom överlägset skönaste och stretchigaste byxorna! Kring 300kr har dom kostat också.. Utbudet av tjocka bommullsbyxor som kostar 700kr och inte formar sig ett dugg, gör mig lite ledsen i saknaden av dom ribbade. Hoppas dom kommer tillbaka på hyllorna strax!

Måste bara tillägga att även om jag inte är från 1917 som den manskapssadeln som visades på bild i tråden, så har jag faktiskt börjat min ridkarriär med en precis likadan på ett ridläger här i lappskogarna. Hoppning med denna sadel var en mardröm. Undrar om det var värst för mig eller för ponnyn?

Jag kan glatt upplysa om att de ribbade ridbyxorna lever och är glada! Ni får helt enkelt åka över Atlanten för att träffa/köpa dem. Finns i alla amerikanska ridsportsbutiker, leta efter Tuff Rider (det märke som har flest varianter av dem). :)

*KL*
Kan tala om att jag hittat min första ridutstyrsel. Från 1969. Beige ridbyxor och melerade tweedridjacka i storlek som passade mig då 9 år gammal.
Urgulligt faktiskt - eller så är jag nog ganska nostalgisk....:angel:

Men du lindar alltså med det grå utåt? Jag må vara trög men förstår inte vitsen med att ha dem i en massa färger då :o är det verkligen tänkt att man ska ha luddet inåt och det grå fula utåt, och varför isf har man inte färgat baksidan med? :p

Nej nej

Lindar med de "vita" inåt.. Färgen utåt såklart =)

Ok. Jag måste ha missuppfattat då, har för mig att jag läst här i tråden att man ska ha luddet in mot benet... :o Men nu fattar jag ju vitsen med färgerna ;)

Ok. Jag måste ha missuppfattat då, har för mig att jag läst här i tråden att man ska ha luddet in mot benet... :o Men nu fattar jag ju vitsen med färgerna ;)

Mnja med tanke på att kardborre"prylen" sitter på den färgade sidan skulle det bli jobbigt att behöva vända sista biten för att få kardborren åt rätt håll, så jag kan inte tänka mej att tanken är att ha det vita "utåt"....

haha jag kommer ihåg att jag fick ett svart träns med aschen nosgrimma och vit foder till min shettis i födelsedagspresent, jag fyllde 7 och jag var så lycklig så jag gick och pussade på tränset.

När jag var på tävling på ridskolan kastade jag avundsjuka blickar mot ett russ som hade ett hansbotäcke, det var såå snyggt :p

Kl.

Detta minns jag från sent 90-tal tidigt 2000-tal:

Sammetshjälmen - Den som hade en blek sammetshjälm var en riktig ryttare som red OFTA.
Pessoabettet med gummibeklädnad och äppelsmak - Skulle man hoppa, så skulle man ha tuffa bett gärna med dubbelkoppling i ringarna.
Gummityglarna
Magplattan
Flatbacksadeln med tillhörande kort hoppschabrak. - Nu börjar vi snacka proffsigt.
Martingal - Precis som alla ryttarna i Gloooben.
Helskodda rutiga ridbyxor
Fårskinnspaden
Schabrak med passpoal och små rutor.
ALLT i märket Pessoa. Vintertäcken med ett stort P innebar dyyyr ponny
Eskadron benskydd.
För den mycket exclusiva och duktiga ryttaren var det Charles Owen med läderrem som gällde.
Ponny av modell: Import irland.
De tuffa tjejerna på ridskolan red i eller hängde i stallet i sneakers. Vita.

Senast ändrad:

Ingen har kommit ihåg Ruby Fergusons JILL böcker... (måste googla ifall man skulle hitta dom billigt nånstans)
Slog in hästböcker på Wikipedia och hittade massor flera bortglömda serier; Pirkko, Annika, Lotte, Lotten och sen förstås "the mother of them all" VITNOS böckerna!!!

Här i Finland har vi alltid kommit något år efter, men ganska samma minnesbilder har även jag.

Senast ändrad:

Åh, jag älskade Jill-böckerna! :love:

Och Annika-böckerna. Och... Jag måste som du: googla. Det hör jag ju. :D

Här är bildbevis på benvärmarna :angel:;):

Jag var lite fundersam över vad benvärmare hade i tråden att göra när jag läste de första inlägget, har ju liksom inget med hästar och ridning att göra, tänkte jag :confused: Sedan såg jag din bild :laugh: PRECIS så där såg jag och mina kompisar ut när vi red på russ i början av 80-talet - tänk att jag hade glömt det :o

Ingen har kommit ihåg Ruby Fergusons JILL böcker... (måste googla ifall man skulle hitta dom billigt nånstans)
Slog in hästböcker på Wikipedia och hittade massor flera bortglömda serier; Pirkko, Annika, Lotte, Lotten och sen förstås "the mother of them all" VITNOS böckerna!!!

Det var Wahlströmsböckerna veckopengen gick till :laugh: och jag måste tillägga att mina flickor (alla tre) har namn efter hästtjejerna i dessa böcker, det var de själva som påpekade detta när böckerna packades upp efter en flytt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 482
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 608
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar