Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Om jag hinner ska jag åka dit och leta ett ylletäcke nu i veckan. Om du vill kan jag köpa lindorna och skicka dom till dig mot fraktkostnad. Jag tror de kostade 50 kr/4st. Svarta och mörkgröna. PM:a isf.

:love::love::love:

Jag var helt URFÖRBANNAD för att jag INTE fick vara med på lektionen som filmades av SVT.....
Varför ?
Jag var inte 1a skötare :cry::cry::cry:

Men var ROLIGT att kunna se film med sina gamla vänner (4-beningarna)! Åh vad jag önskar att jag kunde det! Har inte ens foton.

Jo då - visst kände jag igen ALLT från seglarstövlar (ingen klack där inte) till frisyrer. Skitkul verkligen att se detta!

...............och igår kväll läste jag "Borgens Hemlighet" som jag letade upp i källaren...... :D

Jag har en hel pärm med foton från Enskede som ligger någonstans uppe på vinden.....

Jag skulle tro att jag sammanlagt har ett par tusen pappersbilder på alla hästar jag träffat på under årens lopp....

32856578.jpg

Min älskade mankborste från tidigt 80-tal. Still going strong.

Har iaf 3st sådana ute i mammas gamla ryktlåda :)

Helt underbara klipp!

För en utomstående måste ju livet som ridskoleskötare te sig helt bisarrt. Lena tillbringade alltså runt 48 timmar i veckan i stallet! Men det var uppenbarligen på den tiden det fortfarande var rätt lätt att få ett jobb efter nian, kanske inte så noga med läxorna?

Jag tänkte på detta när jag skummade igenom tråden om ”äkta hästtjejer”. Det är inga dåliga krav för att kriterierna ska uppfyllas.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1081470

Jag tror att många av oss äkta hästtjejer blev det av ren självbevarelsedrift......

Vi var hellre i stallet och pysslade än var hemma med missbrukande/misshandlande förälder/föräldrar.....

/palle - en ÄKTA hästjej nu 50+.....

Jag tror att många av oss äkta hästtjejer blev det av ren självbevarelsedrift......

Vi var hellre i stallet och pysslade än var hemma med missbrukande/misshandlande förälder/föräldrar.....

jag tror att du har en poäng där.

intressant tråd om äkta hästtjejer, den måste jag kika närmare på :)

Eller så blev vi det för att vi helt enkelt älskar hästar och fick lära oss att man måste jobba hårt för att komma dit man vill till skillnad från nu när allt serveras..

/Pulkaskurk ÄKTA hästtjej med normala föräldrar...

Finns nog alla de sorter. Jag tillhör din skara, jag älskade helt enkelt hästar över allt annat i livet. Jag tillbringade gladeligen alla timmar jag kunde i stallet, hem åkte jag bara när föräldrarna tjatade eller stallet stängde. Så mkt som jag fått lära mig av att bara hänga där med alla duktiga människor är ovärderligt.

Jag håller inte till i ridskolestall längre och det är över 10 år sedan jag satte min fot i ett sådant i egenskap av annat än för att själv rida min lektion och sedan åka hem. Så jag kan inte uttala mig om hur det ser ut där idag. Däremot tycker jag mig se skillnader bara genom att läsa här på buke. Jag får uppfattningen av att även yngre och i många fall orutinerade hästmänniskor vill ha någon form av betalning för att sköta hästar. Själv var jag nöjd av att få borsta och mocka, fick jag ibland skritta av eller fram var jag överlycklig. Men betalade för att få rida lektion, och blev man ombedd att rida någons häst såg iaf jag det som utvecklande för mig och betalning nog.

Däremot har jag nog blivit mer bekväm numera. Eller så är det tidsbrist, men jag vill inte lägga flera timmar per vecka åt att rida någon annans häst om det inte handlar om tjänster och gentjänster. Pengar däremot har jag aldrig väntat mig, vill isf hellre att jag får hjälp med min om det behövs.

Oj vad långt det blev, ber om ursäkt för att det kapade tråden lite :o

Nu när vintern biter i kinderna kom jag att tänka på hur jag utrustade min B-ponny på 90-talet. Fanns trästigbyglar att köpa för att använda på vintern eftersom det skulle vara mindre kallt för fötterna. Ville gärna ha sådana så min syster som är utbildad snickare tillverkade en egen modell. Alldeles fyrkantiga och dessutom målade i knallgult och försedda med svarta prickar. Minns inte om jag frös mindre om fötterna men jag måste iaf roat min omgivning :D. På bilden är de försedda med teddyfoder på sidorna.

Trstigbyglar.jpg

På bilden syns även ett av Hööks schabrak från slutet av 90-talet och sadeln är en Thorowgood från samma tid. Den på den tiden obligatoriska svanskappan sitter givetvis på också. Rumpvärmare i Teddy tyckte iaf katten var mysigt :laugh:

Var det något särskilt med det schabraket eftersom du kallar det jubileums-schabraket? Kommer bara i håg att det var bland det första lite mer "häftiga" schabraken som hööks släpte och jag blev helt överlycklig när jag fick det till min första ponny. Kommer i håg att det kom andra färgkombinationer på det senare efter några år också.

Så gulligt:D Haha, tänkt att dem schabraken var värsta snygga då! Tänk hur dem ser ut nu:D

407240_10150539842407545_519652544_8999610_1818091015_n.jpg

Hittade dessa schabrak i en låda med saker som jag ska gå igenom och rensa. De är från 98-99 ungefär. jag jobbade som groom åt en dressyrryttare då. Jag undrar ju vad vi tänkte med som hade det där grönrutiga schabraket på en fux!! Hahaha... Det mörkblåa är dock snyggt. Det är i sammet!! Kommer ihåg att det va jätteinne med sammetsschabrak då...det va lyx!!

*kl*

Någon annan som upplevde flugan med jockeyhjälmar? Tidigt 90-tal var det grymt på att ha en jockeyhjälm med specialbeställt överdrag i 'sina' färger på ridskolan där jag hängde. Nåde den som skaffade ett överdrag som var likadant :)

Jag tror det rutiga schabraket är kanonfint på en fux! :o
Sammet har väl börjat komma tillbaka nu?

Phie - jajjemänn, dem minns jag! Jag hakade dock aldrig på den flugan ;)

Haha..får försöka sälja dom då...båda två!! För de passar absolut inte på hästen jag rider nu!! :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar